Science topic

Inclusive Education - Science topic

Explore the latest publications in Inclusive Education, and find Inclusive Education experts.
Filters
All publications are displayed by default. Use this filter to view only publications with full-texts.
Publications related to Inclusive Education (10,000)
Sorted by most recent
Article
Full-text available
Resumo:Este estudo analisou os desafios da exclusão educacional associados a currículos escolares que refletem predominantemente a cultura dominante, negligenciando a diversidade cultural e religiosa existente nas comunidades escolares. O objetivo principal foi propor estratégias para um currículo escolar mais inclusivo e representativo. A metodolo...
Article
Full-text available
Resumo: A inclusão escolar é um direito fundamental garantido pela legislação brasileira, exigindo um ambiente educacional adaptado para atender às necessidades de todos os alunos. O envolvimento da família desempenha um papel essencial nesse processo, influenciando diretamente o desempenho acadêmico e a adaptação dos estudantes. O presente estudo...
Article
Full-text available
Resumo: Este artigo discute a importância da flexibilização curricular no contexto da educação inclusiva, particularmente para alunos com deficiência visual. O objetivo central é analisar como ajustes no currículo podem facilitar o acesso equitativo à educação e promover um ambiente de aprendizado inclusivo. A metodologia adotada foi qualitativa, c...
Article
Full-text available
Resumo: Este estudo tem como objetivo analisar como a adaptação curricular pode contribuir para a inclusão e o desenvolvimento dos estudantes de famílias em situação de vulnerabilidade no Colégio Estadual Dona Eva, em Diorama. O tema aborda a importância de um currículo flexível, capaz de responder às realidades socioeconômicas dos alunos, promoven...
Poster
Full-text available
Trabajo colaborativo entre fisioterapeutas y maestras en educación inclusiva: análisis de la interacción profesional en el aula Introducción: Muchos países a nivel educativo-escolar buscan garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad, promoviendo oportunidades de aprendizaje para todas/os. Latinoamérica ha progresado en términos de e...
Article
Full-text available
The purpose of this article is to focus on the Social Learning Theory by exploring and describing the fundamental social concepts, meanings and dimensions that underpin it, both in the context of teaching and in the broader connection between learning and practical education. Our objective is to conceptually and semantically define key elements of...
Article
Full-text available
This Paper bridges educational gaps and improves learning opportunities for a variety of student demographics, this study explores the revolutionary potential of artificial intelligence (AI) in forming inclusive education. Meeting the needs of all students, regardless of their aptitudes, histories, or disabilities, is a key component of inclusive e...
Article
Full-text available
Assistive technology plays a crucial role in enhancing the learning experiences and outcomes for physically challenged and disabled pupils, thereby leveraging educational opportunities tailored to their specific levels of disability. This paper emphasizes the importance of assistive technological solutions that facilitate participation in inclusive...
Article
Full-text available
Este artigo tem por objetivo analisar a contribuição da tecnologia assistiva na emancipação e autonomia de estudantes neurodivergentes, à luz da pedagogia de Paulo Freire. Para tanto, foi realizada uma revisão da literatura, por meio das bases de dados Scielo e Google Acadêmico, da qual resultaram 56 trabalhos a serem selecionados. Após a aplicação...
Article
Full-text available
The current study aimed to describe and analyze the attitudes and perceptions of parents and teachers towards inclusive education. The study used the mixed approach (quantitative and qualitative) within two stages, in the first stage the views of teachers and parents towards inclusive education were surveyed using a survey questionnaire, and in the...
Article
Full-text available
La literatura internacional sobre inclusión educativa muestra una variedad paradigmática que ha dado lugar a abordajes diversos. En Chile, además, la influencia de determinados momentos sociopolíticos tensiona el desarrollo de la inclusión bajo el influjo de mandatos contradictorios de valoración de la diversidad, eficiencia y estandarización. En e...
Article
Full-text available
O presente estudo explorou a interdisciplinaridade nos anos finais do Ensino Fundamental, com foco nas pesquisas brasileiras publicadas entre 2013 e 2023. A perspectiva interdisciplinar aqui adotada é definida pela colaboração entre diferentes disciplinas para o enriquecimento mútuo do conhecimento. A pesquisa foi conduzida com o objetivo de identi...
Article
Full-text available
El DUA o Diseño Multi-Universal en la educación básica se considera como una de las estrategias más innovadoras y potentes que promueve la educación inclusiva, equitativa y que responde a las características y necesidades de la respetable diversidad del alumnado. Este documento estudia cómo el Diseño Educativo por Competencias (DEB) supera pedagógi...
Article
Full-text available
La formación de competencias pedagógicas inclusivas en estudiantes universitarios es esencial para garantizar una educación de calidad que responda adecuadamente a la diversidad. Este estudio tuvo como objetivo analizar el impacto de los talleres didáctico-metodológicos en el desarrollo de competencias pedagógicas inclusivas en estudiantes universi...
Article
Full-text available
Este artigo analisa as nacionalidades de crianças de 0 a 12 anos matriculadas na educação básica no Brasil entre 2010 e 2020, destacando a importância de políticas públicas e formação de professores para lidar com a diversidade cultural e o acolhimento de crianças imigrantes. A análise enfatiza o aumento expressivo de matrículas de crianças venezue...
Article
Full-text available
This study examines the fairness of inclusive education in vocational training, focusing on challenges faced by students with disabilities and analyzing global policies aimed at improving inclusivity. Through a comprehensive literature review, the research explores five key aspects: policy support, resource allocation, curriculum adaptation, teache...
Article
Full-text available
En la presente investigación se abordan las acciones de inclusión educativa implementadas por la Universidad del Valle de México (UVM) para favorecer el aprendizaje de estudiantes con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH), basándose en las experiencias de los docentes que han trabajado directamente con ellos. Mediante una metodo...
Article
Full-text available
Los juegos predeportivos son recursos valiosos para la inclusión de estudiantes con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Este estudio tiene como objetivo proponer una guía de juegos pre-deportivos adaptados que promueva la inclusión de niños con TDAH en las clases de Educación Física en la Unidad Educativa Atahualpa, Ambato. L...
Article
Full-text available
Formal education today is out of sync with how we now understand learning. Schools still use old structures from the 19th century and rely on teaching methods from the 20th century that see thinking as separate from the body and environment (Abrahamson, 2014). However, modern neuroscience and newer theories—like 4E and 3E cognition—offer a differen...
Article
Full-text available
English as a medium of instruction (EMI) has expanded students' exposure to English in many countries where it is not the dominant language and has served as a means of opening internationalization opportunities for students from these communities. However, the spread of EMI has been criticized for maintaining local and global inequalities (Phillip...
Article
Full-text available
O presente artigo teve como objetivo analisar as contribuições dos recursos didáticos acessíveis para a efetivação da educação inclusiva, com foco na atuação docente, nas tecnologias educacionais e nas adaptações específicas ao ensino de Ciências. A pesquisa tratou do tema da acessibilidade pedagógica voltada a alunos com deficiência, considerando...
Article
Full-text available
Este artigo propõe uma análise crítica sobre a evolução histórica da educação especial e inclusiva no Brasil, discutindo os principais marcos normativos, avanços conquistados, desafios persistentes e perspectivas futuras. A partir de revisão bibliográfica fundamentada em autores clássicos e contemporâneos e análise de documentos legais e políticos,...
Article
Full-text available
The rapid growth of online learning in higher education necessitates reevaluating accommodations for students with disabilities. This study aimed to examine the differences in accommodation requests and satisfaction between online and traditional learning environments for students with disabilities, identify barriers to accessing accommodations, an...
Article
Full-text available
A formação de professores é um elemento crucial para a execução de uma educação inclusiva de qualidade, que é vital para o desenvolvimento de habilidades e competências que atendam à diversidade dos estudantes. Este trabalho justifica a escolha do tema ao ressaltar a necessidade de uma melhoria substancial na formação dos docentes, situando os educ...
Presentation
Full-text available
Aus der erziehungswissenschaftlichen Inklusionsdebatte resultieren diskursive und strukturelle Dynamiken, die sowohl analytische Perspektiven als auch die Berufspraxis von Lehrkräften verändern. Die gemeinsame Beschulung von Schüler*innen mit und ohne Bedarf an sonderpädagogischer Unterstützung stellt den gesellschaftlichen Anspruch an pädagogische...
Article
Full-text available
RESUMO Este artigo analisa as interseções entre as práticas transformadoras apresentadas no documentário "Quem se Importa" (2013), de Mara Mourão, e o papel do professor como agente de inclusão na educação. A partir de uma revisão de literatura e análise comparativa, busca-se destacar como o professor pode inspirar mudanças significativas na vida d...
Article
Full-text available
A formação de professores representa um aspecto fundamental para a implementação de uma educação inclusiva de qualidade, essencial para o desenvolvimento de habilidades e competências que atendam à diversidade dos alunos. Este estudo justifica a escolha do tema ao evidenciar a necessidade de um aprimoramento significativo na formação docente, desta...
Article
Full-text available
Esta investigación presenta un examen cuantitativo descriptivo de la progresión y los atributos de los estudiantes con discapacidades en el marco educativo ecuatoriano de los años 2009 a 2024. Utilizando estadísticas oficiales obtenidas del portal de datos abiertos del Ministerio de Educación ecuatoriano, se organizaron sistemáticamente varios fact...
Article
Full-text available
Este artículo examina la aplicación de inteligencia artificial en el sistema educativo ecuatoriano para promover la inclusión de estudiantes con necesidades especiales. El estudio empleó un enfoque metodológico combinado que integró encuestas a docentes y especialistas, entrevistas cualitativas y evaluaciones de usabilidad en diversos contextos edu...
Article
Full-text available
No Brasil, a inclusão escolar é uma característica recente e muitas vezes se restringe à matrícula dos alunos, sem a implementação de processos que promovam eficazmente as potencialidades das crianças atendidas. Um ponto central de debate teórico no processo de inclusão é a função do acompanhante especializado para alunos com Transtorno do Espectro...
Article
Full-text available
Este estudio explora el uso efectivo de herramientas digitales para mejorar la enseñanza y el aprendizaje en diversos contextos educativos. A través de una metodología cualitativa-descriptiva que incluyó entrevistas, observaciones en el aula y análisis de documentos, la investigación destaca cómo la integración tecnológica influye positivamente en...
Article
Full-text available
This research mapped the scientific productions published in the Proceedings of the National Meeting on Mathematics Education (ENEM) on electronic games for teaching Mathematics in Inclusive Education. The objective was based on the State of Knowledge of Brazilian research in the process of teaching and learning Mathematics for the inclusion of stu...
Article
Full-text available
Basic education is an important element in the development of the quality of human resources in Indonesia. However, the gap between public and private elementary schools (SD) is still the main obstacle in equitable access and quality of education. This difference is reflected in the variation in academic quality, educational facilities, and school...
Article
Full-text available
The current study aimed to describe and analyze the attitudes and perceptions of parents and teachers towards inclusive education. The study used the mixed approach (quantitative and qualitative) within two stages, in the first stage the views of teachers and parents towards inclusive education were surveyed using a survey questionnaire, and in the...
Article
Full-text available
Ambon Christian High School (SMA Kristen Ambon) is the first driving school to implement an inclusive learning system by raising the theme of learning learning for everyone, so that Ambon Christian High Schools receive 7 children with special needs who learn together with other students. In addition to implementing a standard curriculum there is al...
Article
Full-text available
Este artículo explora la implementación de herramientas educativas offline, específicamente eXeLearning, para garantizar la continuidad académica en contextos de crisis, como apagones y desastres naturales. A través de un diseño cuasi-experimental aplicado a 165 estudiantes en modalidades en línea, híbrida y semipresencial, se evalúa el impacto de...
Article
Full-text available
This study aimed to develop an English and sign language module for hearing-impaired students, addressing significant gaps in existing educational resources tailored to their unique learning needs. Despite the importance of effective communication for this demographic, there remains a scarcity of comprehensive materials that integrate both English...
Article
Full-text available
Esta pesquisa acerca das políticas públicas para crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) em Fortaleza-CE, apresenta as principais discussões no âmbito da educação inclusiva e sua legalidade a nível nacional e municipal, tendo por lócus a cidade de Fortaleza e sua acepção quanto aos direitos, diretrizes e leis que resguardam uma educação p...
Article
Full-text available
Educational inclusion politics have been a topic of growing relevance in several Latin American countries, due to the need to guarantee the access and permanence of children in the Ecuadorian educational system. In the country, the State has implemented initiatives to facilitate the inclusion of students, but there are still important challenges in...
Article
Full-text available
El presente artículo aborda la implementación de un aula de apoyo pedagógico como estrategia para nivelar a estudiantes con dificultades de aprendizaje en la Educación General Básica. El objetivo principal fue analizar la efectividad de estos espacios especializados y determinar las mejores prácticas para su implementación en contextos educativos d...
Article
Full-text available
This study aimed to develop an inclusive differentiated educational program and measure its effectiveness in reading and writing skills among the fourth-grade students in the American program in Amman. The study used the experimental methodology with a quasi-experimental design. The Islamic Scientific College in the American program, and the study...
Article
Full-text available
Este estudio se orientó al análisis de las estrategias de gestión académica buscando fomentar una educación inclusiva de calidad en las escuelas públicas de Sabana Larga, Atlántico, Colombia. En este caso se realizó una revisión documental donde se revisaron 25 documentos con data entre 2010 a 2024 para tener información reciente de cómo se han ven...
Article
Full-text available
Inclusive education is pivotal in promoting equitable learning opportunities and nurturing student self-development. This study systematically reviews relevant literature to explore the significance of inclusive education and its correlation with self-concept among students. Using a qualitative descriptive approach, this conceptual study draws on v...
Article
Full-text available
A inclusão de estudantes com deficiência intelectual no Ensino Médio ainda representa um desafio significativo para a educação brasileira. Embora existam avanços legislativos que promovem o direito à educação inclusiva, a prática pedagógica ainda revela lacunas consideráveis, especialmente no que diz respeito à adaptação curricular e metodológica p...
Article
Full-text available
El presente estudio se centró en realizar un diagnóstico de la situación actual de la educación inclusiva en una institución universitaria del Perú. A través de un análisis FODA, que incluyó entrevistas a docentes y la revisión de documentos institucionales, se identificaron las fortalezas, oportunidades, debilidades y amenazas que enfrenta la univ...
Article
Full-text available
Esta investigación analiza las estrategias pedagógicas inclusivas implementadas por docentes de la Unidad Educativa Ángel Polibio Chaves de Guaranda para atender necesidades educativas especiales. Se aplicó un enfoque metodológico mixto mediante un diseño de investigación-acción participativa. Participaron 20 docentes, 15 estudiantes con NEE, 15 pa...
Article
Full-text available
Education is an indispensable tool that drives development and transforms societies for sustainable development. Policy frameworks at global and national levels dispense legal and uniform discourses on strategies to enable equity in the provision of education. Despite the frameworks, children and youths are still out of school, which indicates that...
Article
Full-text available
This study examines the ethical tensions in China’s inclusive education system, where policy-driven efforts to integrate students with special educational needs (SEN) into mainstream classrooms conflict with systemic challenges in balancing individual rights and collective interests. Despite national progress in SEN enrollment rates, regional dispa...
Article
Full-text available
Nas últimas décadas, o Brasil avançou no campo dos direitos educacionais ao incorporar a perspectiva da educação inclusiva em marcos legais como a Política Nacional de Educação Especial (2008). Apesar dessas conquistas normativas, persiste um profundo abismo entre o que a legislação propõe e a realidade vivida por estudantes com deficiência nas esc...
Article
Full-text available
Este artigo analisa o papel do Núcleo de Acessibilidade e Inclusão (NAI) do Consórcio CEDERJ na construção das identidades de estudantes com necessidades educacionais especiais (NEE) na modalidade de Educação a Distância (EaD). A pesquisa investiga de que maneira os recursos de tecnologia assistiva e os serviços de apoio individualizado promovem a...
Article
Full-text available
Kurangnya pemetaan sistematis terhadap pendidikan inklusif di tingkat SMA menghambat pemahaman tren, kolaborasi, dan strategi implementasi yang optimal. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi dan menganalisis lebih dalam penelitian yang telah dilakukan sebelumnya yaitu “Tren Pemetaan Pendidikan Inklusif di Sekolah Menengah Atas: Tinjauan B...
Article
Full-text available
This article presents a teaching experience that encourages adherence to the use of Olympiad Problems in the classroom, aiming at learning and inclusion of the deaf. In the particular case of this work, we suggest two statements present in the questions of the Kangaroo Math Competition Brazil 2023. The objective of this work is to present a teachin...
Article
Full-text available
El presente estudio tuvo como objetivo evaluar el impacto de una estrategia de formación docente orientada a la educación inclusiva en el fortalecimiento de las competencias pedagógicas del profesorado de la Unidad Educativa “Ancón”, durante el periodo 2024. Se adoptó un enfoque mixto con un diseño cuasiexperimental, que incluyó un grupo experiment...
Chapter
Full-text available
This chapter investigates the Vedic underpinnings of ethical and inclusive education, collecting insights from ancient Indian literature and considering their relevance to present educational practices.The Vedic philosophy emphasises concepts such as Dharma (righteousness), Ahimsa (nonviolence), Satya (truth), and Vasudhaiva Kutumbakam (the world a...
Article
Full-text available
In local education governance, the governance needs of the judiciary, the community and the public are different, so diversified governance is needed to meet the requirements of local governance. At present, there are some problems in education governance, such as poor departmental assistance, unclear guidance direction, and non-standard governance...
Article
Full-text available
Implementing Universal Design for Learning (UDL) in pedagogical practice organization enables acquiring supports to recognize and address learning needs presented by students, acting from an inclusive perspective that promotes student development. Thus, this study aims to propose a reflection on UDL as an approach that enables conditions for qualit...
Article
Full-text available
This paper explains how these governments and lawsaffect the education of autistic children in the classroom as theinclusion dominant continues to advance and the cases of autismincreases. Based on a mixed-methods design for self-administeredonline surveys and semi-structured interviews, it includes 150participants from Zhejiang Province ranging fr...
Article
Full-text available
Esta investigación explora como los factores sociales influyen en el desarrollo emocional de niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA) leve, de 4 a 5 años, en aulas regulares de un sector vulnerable en Guayaquil. Realizado en la Escuela de Educación Básica General Vicente Anda Aguirre durante el año 2024, el estudio reconoce como las interacci...
Poster
Full-text available
Educación inclusiva en la era digital: la apuesta del Semillero UMBRAL Este trabajo destaca la labor del Semillero UMBRAL de la UNAD en la construcción de una educación verdaderamente inclusiva, utilizando la tecnología como una herramienta para eliminar barreras y transformar vidas. A través de proyectos de investigación aplicada, el semillero des...
Article
Full-text available
This study analyzes the implementation of inclusive schools through Structural Functional Theory in senior high schools in Surakarta City. Utilizing a qualitative descriptive approach, this research focuses on two inclusive schools, SMAN 8 Surakarta and SMA Muhammadiyah 6 Surakarta, as its subjects. Data were gathered through in-depth interviews, o...
Article
Full-text available
La educación como un derecho humano fundamental y asociado a la formación del ser humano en todas sus potencialidades, actitudes, motivaciones, conductas, cogniciones y valores, requiere la adaptación y asimilación de los sistemas educativos y las políticas, programas y proyectos de los Estados, para lograr la innovación a partir de las trasformaci...
Article
Full-text available
A educação a distância (EaD) no Brasil tem se consolidado como uma ferramenta estratégica para democratizar o acesso à educação, especialmente em contextos de desigualdade social e geográfica. As políticas públicas voltadas para a inclusão na EaD têm promovido ações como a ampliação da conectividade, o desenvolvimento de tecnologias educacionais e...
Article
Full-text available
As language classrooms become increasingly diverse, educators face a daily challenge of navigating linguistic, cultural, and learning differences among stu- dents from different cultures and backgrounds. The diverse language environ- ment, which many educators perceive to be challenging to manage, also presents valuable opportunities for implementi...
Article
Full-text available
Este estudio se desarrolló en la Escuela de Educación Básica “Ismael Pérez Pazmiño”, en Pedro Carbo (Ecuador), con el objetivo de diseñar un sistema de talleres pedagógicos que promueva la inclusión efectiva de estudiantes con TEA. Bajo un enfoque mixto, se aplicaron técnicas de observación, análisis documental, encuestas y consulta a especialistas...
Article
Full-text available
Inclusive education is an approach that ensures all students regardless of their abilities, backgrounds or challenges learn together in the same environment. It is based on the principle that every child has the right to quality education and schools should adapt to meet the diverse needs of learners rather than expecting students to fit into a rig...
Article
Full-text available
Un interrogante críticamente disruptivo nos ha de informar acerca de cómo se construyen las imágenes de la educación inclusiva, particularmente si consideramos a éstas en su potencial analítico. El problema es que las imágenes en uso se encuentran vacías de cualquier registro ontológico, político y material y, más bien, se encuentran sobredetermina...
Article
Full-text available
Crear una educación inclusiva, diversa y de calidad que beneficie a todos aquellos que quieren educarse y perseguir sus proyectos de vida se ha convertido en un desafío. Cada persona nace con características físicas, intelectuales, sociales y culturales que la hacen única y especial, que la diferencia de los demás. Esta situación no debe ser motivo...
Article
Full-text available
El presente artículo analiza el impacto del currículo desde la equidad en la inclusión educativa efectiva en Ecuador, bajo un enfoque cuantitativo, empirista y positivista. El objetivo principal fue evaluar cómo la coherencia entre los principios de equidad curricular y los estándares internacionales incide en la participación y el éxito académico...
Article
Full-text available
La educación en Colombia ha transitado por diversas experiencias a través del tiempo con implicaciones políticas, religiosas, sociales que han tenido repercusiones históricas; destacando que a pesar de contar la educación con un amplio marco legal para garantizar su derecho, aun continua existiendo una brecha en materia de inclusión puesto que resu...
Article
Full-text available
La educación inclusiva en el contexto de la básica primaria se presenta como un enfoque fundamental para garantizar que todos los estudiantes, independientemente de sus capacidades, antecedentes o necesidades específicas, tengan acceso a una educación de calidad. Este modelo busca crear un ambiente escolar donde se valore la diversidad y se promuev...
Book
Full-text available
ENSEÑANZA INCLUSIVA DE LOS DERECHOS SEXUALES Y REPRODUCTIVOS PROPUESTA METODOLÓGICA DESDE LA PSICOLOGÍA SOCIAL Y COMUNITARIA En un mundo donde el acceso a la educación integral en sexualidad sigue siendo desigual y, en muchos casos, limitado por barreras socioculturales, esta obra ofrece una metodología innovadora basada en la Psicología Social y...
Article
Full-text available
Education for women in Islam remains a relevant issue, especially considering ongoing discrimination and stereotyping in society. In this context, the thoughts of Kiai Hasyim Asy’ari regarding women’s education are essential to examine in order to understand his perspective on the equal right to education for both men and women. This study aims to...
Article
Full-text available
El tipo de sociedad que se busca en una nación, depende del individuo que forma tanto la familia como el sistema educativo. Por esa razón, el objetivo de este estudio es disertar sobre un modelo de Evaluación por Competencias bajo el enfoque inclusivo para el nivel de educación primaria del Colegio Integrado Fe y Alegría del municipio de los Patios...
Article
Full-text available
Educational inclusion is a priority for 21st century education systems; however, its implementation faces persistent challenges related to teacher training, curricular rigidity, unequal access to technologies and limited institutional articulation. This study aimed to analyze and systematize effective strategies to promote inclusion in diverse lear...
Article
Full-text available
La educación inclusiva en la actualidad requiere de atención por parte de los entes gubernamentales, gremiales, docentes; entre otros. Con la intención de reflexionar desde los aportes teóricos que existen en función de la educación inclusiva en Colombia; lo cual conlleva a un acercamiento a la cotidianidad que se presenta en las instituciones educ...
Article
Full-text available
This systematic review critically examines the inclusive education practices for Students of Determination (SoDs) in Higher Education Institutions (HEIs), focusing on the specific case of the United Arab Emirates (UAE). The research will demonstrate best practices, key challenges, and most researched and less researched areas. In line with the PRIS...
Article
Full-text available
Este artículo presenta un análisis exhaustivo sobre la evolución y el estado actual de la inclusión digital y la accesibilidad en el ámbito educativo. A través de un análisis bibliométrico se identifican las principales tendencias, autores influyentes, fuentes relevantes y patrones de colaboración en la investigación sobre este tema entre 2000 y 20...
Article
Full-text available
The government of Lesotho, through the Ministry of Education and Training, introduced the Lesotho Inclusive Education Policy (2018). The purpose of the policy is to provide quality education to learners, including those with diverse needs at all levels. This implies that schools, through the principals, are vested with the responsibility to impleme...
Article
Full-text available
O Ensino Especial tem obtido crescente destaque nas últimas duas décadas em decorrência do movimento de educação inclusiva, embora também tenha sido objeto de críticas em razão de sua exclusividade e da falta de promoção do convívio entre crianças com necessidades especiais e as demais. O conceito de "educação especial" refere-se tanto a uma área d...
Article
Full-text available
El desarrollo de la atención y concentración en estudiantes se configura como la piedra angular para los procesos de aprendizaje futuros. Aún con ello, en las instituciones que incluyen educación inicial, es habitual vislumbrar dificultades para mantener la atención sostenida; lo cual ocurre en general con estudiantes que tienen necesidades educati...
Article
Full-text available
This concept paper critically examines Vanuatu's approach to inclusive education, highlighting the absence of formal special education structures and its implications for learners with severe to profound impairments. While Vanuatu has made commendable progress in implementing inclusive education, its current framework primarily supports students wi...
Chapter
Full-text available
Neste capítulo analisa-se a trajetória da legislação internacional e brasileira sobre a inclusão de educandos com deficiência na educação escolar, destacando a evolução dos marcos legais e os desafios de sua implementação. Trata-se de um estudo documental e bibliográfico que revisa sistematicamente normativas como a Declaração de Salamanca (1994...
Article
Full-text available
Trauma at a young age can significantly affect a child's learning ability in an inclusive educational setting, leading to symptoms like post-traumatic stress disorder, anxiety, and depression. This article investigates the effects of early childhood trauma on education in mainstream primary schools in Lesotho and proposes potential solutions to add...
Article
Full-text available
The International Journal of Studies in Inclusive Education (IJSIE) is a double-blinded, peer-reviewed, fully open-access journal providing an advanced platform and opportunities for inclusive education-related research outputs. The Editorial Board welcomes empirical, conceptual, academic, and theoretical articles critically analysed and interprete...
Article
Full-text available
This systematic review explores the integration of Universal Design for Learning (UDL) and Self-Determination Theory - Basic Psychological Needs Satisfaction (SDT-BPNS) in early childhood education. By analyzing 14 peer-reviewed articles from 2014 to 2024, this study identifies how UDL practices address relatedness, competence, and autonomy to enha...
Article
Full-text available
Purpose This study aimed to analyze the factors influencing lifelong education participation among adults with physical disabilities and to examine the impact of such participation on life satisfaction. Economic, educational, and social support were set as independent variables, lifelong educational participation as a mediating variable, and life s...
Article
Full-text available
Indonesia's goal to achieve the vision of “Indonesia Emas 2045” requires the role of the education sector. However, the current education system faces several critical challenges, such as corruption, discrimination, declining nationalism, and ineffective governance, which can hinder sustainable development. This research proposes the Contextualized...
Article
Full-text available
This study investigates the attitudes and practices of special school teachers (SSTs) and inclusive school teachers (ISTs) towards the mainstreaming of students with visual impairment (VI). Mainstreaming, or inclusive education, aims to integrate students with disabilities into general education settings with appropriate support. This research expl...
Book
Full-text available
Ao executarmos uma obra com originalidade e pessoalidade, baseada em pesquisas de grande relevância, destacamos o empenho e o desejo de lançar um produto que atenda às necessidades das pessoas que buscam conteúdos relevantes, atuais e que proporcionem relutividade e continuidade. As pesquisas não devem ser finitas, mas sim provocativas. Pensando ne...
Article
Full-text available
La competencia lingüística, desde su carácter transversal y transdisciplinar, adquiere un valor referencial para que cualquier estudiante puedan acceder y compartir los contenidos de las demás materias, es decir, al conocimiento. Desde las administraciones se han puesto en marcha planes y actuaciones para fomentar dicha competencia y, en el caso de...
Preprint
Full-text available
Early childhood classrooms are becoming increasingly diverse, with students spanning a range of linguistic backgrounds and abilities. AI offers innovative tools to help educators create more inclusive learning environments by breaking down language barriers and providing tailored support for children with special needs. This chapter provides a comp...
Article
Full-text available
The current research aims at analyzing the institutional and legislative framework of special education in Greece in order to be ascertained its adequacy in promoting the implementation of inclusive education and parallel support. The research concludes that both inclusive education and parallel support are not effectively implemented in Greek mode...
Article
Full-text available
Este artículo recoge la experiencia del Programa de Contaduría Publica de la Fundación Universitaria de Popayán para configurar estrategias de educación inclusiva para fortalecer los procesos de formación contable
Article
Full-text available
A inclusão das pessoas público-alvo da educação é um direito assegurado em todas as etapas da educação brasileira e se constitui um desafio diário vivenciado pelas instituições de ensino. A pesquisa apresentada teve por objetivo investigar como os editais dos campi do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia tem promovido a e...
Book
Full-text available
Educación inclusiva y diversa, recoge la experiencia de la Fundación Universitaria de Popayán, en la construcción de estrategias que consoliden una política en este tema
Article
Full-text available
La educación inclusiva en la era digital enfrenta tanto desafíos como oportunidades para estudiantes con discapacidades, un tema de creciente relevancia en el ámbito académico. Este artículo explora dichos desafíos y oportunidades utilizando un análisis bibliométrico basado en 210 artículos extraídos de la base de datos SCOPUS, empleando la metodol...
Article
Full-text available
Inclusive education is an evolving global priority aimed at ensuring that all learners, regardless of their background, identity, or ability, have equitable access to quality education. However, achieving meaningful inclusion requires more than school-level interventions; it necessitates comprehensive policy reform that addresses the structural, in...
Article
Full-text available
The study examined leadership strategies for inclusive education in tertiary institutions. Leadership plays a pivotal role in piloting the affairs of higher institutions' students and lecturers. The paper examines autocratic, transformational, and democratic leadership styles and their strengths and weaknesses. The strengths are to be harnessed to...