Christiane Tiefenbacher’s research while affiliated with Marien-Hospital Wesel and other places

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Publications (40)


DGK-Manual zum Stellenwert der ErgometrieGerman Cardiac Society manual on the clinical value of ergometry: Aus der Kommission für Klinische Kardiovaskuläre MedizinFrom the Committee for Clinical Cardiovascular Medicine
  • Article

April 2025

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14 Reads

Die Kardiologie

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J. Bauersachs

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R. Bosch

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[...]

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C. Tiefenbacher

Ergometry remains unchanged a basic diagnostic tool in clinical cardiology, even though its relevance in ischemia diagnostics has changed in light of the increased use of cardiac imaging. It plays an important role in patients with angina pectoris and ischemia without obstructive coronary disease with respect to the differential diagnosis of angina/ischemia and no obstructive coronary arteries (ANOCA/INOCA). Additionally, the importance of ergometry has recently increased in sports cardiology as well as in the risk stratification, for example in patients with arrhythmia or hypertrophic cardiomyopathy.


Addendum zu den Kriterien der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie – Herz- und Kreislaufforschung für Chest Pain Units. Update 2020Addendum to the criteria of the German Cardiac Society for Chest Pain Units. Update 2020
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  • Full-text available

January 2025

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12 Reads

Die Kardiologie

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Periphere arterielle Verschlusskrankheit bei Diabetes mellitus

July 2024

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1 Read

Aktuelle Kardiologie

Zusammenfassung Unter den klassischen Risikofaktoren der Atherosklerose spielt neben dem Nikotinkonsum der Diabetes mellitus (DM) eine besondere Rolle für die Pathophysiologie der peripheren arteriellen Verschlusskrankheit (pAVK), englisch Peripheral Artery Disease (PAD). Zur Abgrenzung einer pAVK der Arterien der unteren Extremitäten wurde im englischen Sprachraum zusätzlich der Begriff LEAD (Lower Extremity Arterial Disease) etabliert. Morphologische Besonderheiten von Diabetikern mit pAVK erschweren die Diagnostik und führen zu einer schlechteren Prognose. Um die Entwicklung einer pAVK früh zu erkennen und adäquat behandeln zu können, wird in den aktuellen Leitlinien ein regelmäßiges Screening empfohlen. Die Sekundärprävention mit konsequenter Einstellung der Gefäßrisikofaktoren und Lifestylemaßnahmen wie Gehtraining und Selbstkontrolle der Haut der unteren Extremitäten ist bei diesem Patientenkollektiv besonders wichtig.


Analgosedierung in der KardiologieAnalgosedation in cardiology: Konsensuspapier der DGK und DGAI 2024DGK and DGAI consensus paper 2024

February 2024

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51 Reads

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3 Citations

Die Kardiologie

Interventions in electrophysiology and interventional cardiology are increasingly common. Many of these interventions are performed under sedation. This is necessary to ensure the patient’s comfort and safety to facilitate transesophageal echocardiography, pain control, or long procedure duration, e.g., with stable mapping conditions. This consensus document by the German Cardiac Society (DGK) together with the German Association of Anesthesia and Intensive Care (DGAI) describes—based on current evidence—the structured pathways for sedation in cardiovascular medicine. The major goal is patient safety for patients undergoing electrophysiology and endovascular cardiovascular procedures. This consensus document is also aligned to the published German S3 guideline for sedation in gastroenterology.


Replik zum Leserbrief bezüglich der Stellungnahme von Rauch et al. (2023) zum Leitfaden der Arzneimittelkommission der Deutschen Ärzteschaft (AkdÄ)Reply to the letter to the editor on the statement of Rauch et al. (2023) on the guidelines of the Pharmaceutical Committee of the German Medical Profession (AkdÄ): „Medikamentöse Cholesterinsenkung zur Vorbeugung kardiovaskulärer Ereignisse““Medicinal lowering of cholesterol for prevention of cardiovascular events”

November 2023

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24 Reads

Die Kardiologie


Kommentar zu den Leitlinien (2022) der ESC zur Kardio-OnkologieComment on the guidelines (2022) of the ESC on cardio-oncology

October 2023

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19 Reads

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1 Citation

Die Kardiologie

In recent years cardio-oncology has substantially gained in relevance and interest. For this reason, cardio-oncological guidelines were compiled for the first time by the European Society of Cardiology (ESC) in cooperation with the European Hematology Association (EHA), the European Society for Therapeutic Radiology and Oncology (ESTRO) and the International Cardio-Oncology Society (IC-OS). These European guidelines provide very detailed recommendations on the prevention and management of cancer treatment-related cardiac dysfunction and on other frequently asked questions in cardio-oncology. Nowadays, due to the longer survival of cancer patients and better chances of being cured, cardiac function is becoming increasingly more important and in individual cases can determine the prognosis. This comment provides a brief review of the most important points in the new European guidelines on cardio-oncology taking the current situation in Germany into account.



Bedarfs- und leitliniengerechte Diagnostik bei symptomatischer obstruktiver koronarer Herzkrankheit mittels Kardio-CT und MRTAppropriate and guideline-conform diagnostic work-up in symptomatic patients with suspected or known obstructive coronary artery disease using cardiac CT and CMR: Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für KardiologieA Position statement of the German Society of Cardiology

August 2023

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26 Reads

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5 Citations

Die Kardiologie

Coronary artery disease (CAD) and its complications continue to be the cause of most deaths in Germany. Cardiac computed tomography (CCT) and cardiac magnetic resonance imaging (CMR) allow for the precise diagnostic classification and risk stratification of patients with suspected and known CAD. The two methods are not additive to each other and should be used based on current guidelines to avoid unnecessary cardiac catheterization procedures. Thus, both CCT and CMR serve as “gatekeepers” for invasive procedures and ensure that only patients, requiring interventional treatment will undergo cardiac catheterization. In this context, the appropriate use of these two imaging modalities among specialists within the discipline of cardiology, who have profound knowledge and the necessary clinical expertise for the interpretation of the clinical symptoms and the assessment of the pre-test probability, is absolutely crucial. Thus, cardiologists need to thoroughly assess clinical variables, such as age, gender, the clinical presentation of angina and associated comorbidities, when considering such diagnostic procedures. In addition, potential therapeutic consequences need to be evaluated in a patient centered and not in a method-centered manner, whereas profound knowledge of the coronary anatomy is crucial for the correct interpretation of the resultant imaging findings by cardiac CT. The only way to avoid an uncontrolled volume expansion with both procedures, which would significantly increase costs for our healthcare system, is to use cardiac CT and CMR in line with current guidelines and recommendations. This position statement therefore aims at summarizing diagnostic and therapeutic algorithms for the appropriate diagnostic work-up of patients with suspected and known CAD, using cardiac CCT and CMR, based on current guidelines and the clinical likelihood of obstructive CAD.


Interventionelle Therapie und multidisziplinäre Managementstrategien für die akute LungenembolieInterventional treatment and multidisciplinary management strategies for acute pulmonary embolism

May 2023

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60 Reads

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8 Citations

Die Kardiologie

Interventional treatment for acute pulmonary embolism (PE) offers great potential for reducing the morbidity and mortality in selected patients at intermediate-high and high risk. This policy paper summarizes the current scientific data. Furthermore, clinical decision making is supported by means of key statements and flow charts consented by the expert authors. Patients with acute pulmonary embolism at intermediate-high or high risk should therefore be presented to a multidisciplinary PE-Team for risk stratification immediately after diagnosis. Local expertise and resources should be taken into account when proactively building the team. The establishment of multidisciplinary PE-Team with a clear organization and standardized processes can improve the use of locally available treatment options. The aim of the PE-Team is repetitive risk-benefit analyses of net clinical benefit, taking into account PE severity, evolution of hemodynamics and gas exchange over time, as well as the benefit-risk ratio of any intervention (pharmacodynamic, catheter-based, surgical). Catheter-based, interventional treatment of acute pulmonary embolism should be considered in the case of manifest, treatment refractory circulatory instability, after unsuccessful systemic thrombolytic treatment as well as in the case of a high risk of bleeding and contraindication(s) to systemic thrombolysis. The final decision for or against interventions should be PE-Team-based.


Citations (25)


... This is particularly important in BAV patients, as they carry a higher risk of aortic aneurysm and dissection [5]. In these patients, a comprehensive study of every tract of the ascending aorta is key to determine optimal timing for intervention, as acknowledged criteria for surgical correction are, besides the maximum diameter itself, the progression over a year and the ascending aorta length [6,7]. ...

Reference:

Bicuspid aortic valve imaging: one modality to rule them all?
2024 ESC Guidelines for the management of peripheral arterial and aortic diseases
  • Citing Article
  • August 2024

European Heart Journal

... In recent decades, there has been a notable rise in the frequency of complex catheter ablations, making them a cornerstone in the treatment of cardiac arrhythmias [1,2]. The key prerequisite for successful, low-risk interventions is adequate conscious sedation to minimize patient movement during the procedure and improve patient comfort [3,4]. Depending on the country, complex catheter interventions are performed under deep sedation [5], necessitating vigilant monitoring of peripheral oxygen saturation (SpO 2 ), heart rate, and non-invasive blood pressure (NIBP) [4,6,7]. ...

Analgosedierung in der KardiologieAnalgosedation in cardiology: Konsensuspapier der DGK und DGAI 2024DGK and DGAI consensus paper 2024
  • Citing Article
  • February 2024

Die Kardiologie

... Sollte sich der klinische, laborchemische (erhöhter Spiegel natriuretischer Pep tide), echokardiografische oder spiroergometrische Verdacht auf eine CTEPH ergeben, sollte dieser mit tels VentilationsPerfusionsSzintigrafie gesichert werden. Die weitere Diagnostik und Behandlung soll ten in einem CTEPHZentrum erfolgen [18]. ...

Interventionelle Therapie und multidisziplinäre Managementstrategien für die akute Lungenembolie
  • Citing Article
  • October 2023

Intensiv und Notfallbehandlung

... Somit lässt sich anhand der geänderten Vortestwahrscheinlichkeit festhalten, dass die meisten Patienten mittels nicht invasiver Bildgebung abgeklärt werden sollten.MerkeDurch die Aktualisierung der Vortestwahrscheinlichkeit für das Vorliegen einer obstruktiven KHK sollten die meisten Patienten mittels nicht invasiver Bildgebung abgeklärt werden.Um die Stärken der Kardio -C T entsprechend der Leitlinien im klinischen Alltag für eine optimale Patientenversorgung auszunutzen, bedarf es Qualitätskriterien hinsichtlich des Untersuchers, der Patientenselektion, aber auch der technischen Ausstattung. Diesbezüglich wurden durch die Deutsche Gesellschaft für Kardiologie (DGK) im Jahr 2023 zwei Positionspapiere veröffentlicht, welche entsprechende Qualitätskriterien zur bedarfs-und leitliniengerechten Diagnostik der KHK per Kardio-CT bei symptomatischen Patienten zusammenfassen[12,13]. Ebenso wurde durch die Bundesärztekammer 2022 eine Leitlinie zur Qualitätssicherung in der Computertomografie publiziert[14]. ...

Bedarfs- und leitliniengerechte Diagnostik bei symptomatischer obstruktiver koronarer Herzkrankheit mittels Kardio-CT und MRTAppropriate and guideline-conform diagnostic work-up in symptomatic patients with suspected or known obstructive coronary artery disease using cardiac CT and CMR: Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für KardiologieA Position statement of the German Society of Cardiology
  • Citing Article
  • August 2023

Die Kardiologie

... Aufgrund aktueller Empfehlungen der ESC-Guidelines [6] [7]. Je nach individueller Risikokonstellation reichen die therapeutischen Konsequenzen von einer alleinigen therapeutischen Antikoagulation über pharmakologische oder mechanische Reperfusionstherapien (intravenöse Thrombolyse, interventionelle kathetergestützte Verfahren, operative Embolektomie) bis hin zu einer pharmakomechanischen Kreislaufunterstützung [7,8]. ...

Interventionelle Therapie und multidisziplinäre Managementstrategien für die akute LungenembolieInterventional treatment and multidisciplinary management strategies for acute pulmonary embolism
  • Citing Article
  • May 2023

Die Kardiologie

... Unabhängig davon, ob es sich um einen ambulanten oder stationären Eingriff handelt, ist eine weitere Überwachung indiziert. Je nach Art des Eingriffs und des damit verbundenen Risikos sollte eine 1-bis 4-stündige Überwachung erfolgen, außer bei Sondenextraktionen, bei denen eine 12-stündige Überwachung angezeigt ist [18]. ...

Strukturelle, prozedurale und personelle Voraussetzungen für eine ambulante bzw. stationäre Erbringung kardiologischer LeistungenStructural, procedural and personnel prerequisites for outpatient vs. inhospital provision of cardiological services: Ein Positionspapier der DGKA position paper of the German Cardiac Society
  • Citing Article
  • March 2023

Die Kardiologie

... Aktuelle Leitlinien zum Telemonitoring bei chronischer Herzinsuffizienz Aus diesem Grund ist das Telemonitoring ein qualitätsgesichertes Verfahren, das nur unter der Leitung von Fachärzten für Kardiologie erbracht werden kann (Helms et al. 2022). Die Komplexität der Implementierung resultiert neben der Einführung der telemedizinischen Technik überwiegend aus der Strukturierung zahlreicher Prozesse für die telemedizinische Kommunikation; von der Schulung der Patienten und Mitarbeitern, über die Standard Operation Procedures (SOPs) beim Vitaldatenmonitoring und den Qualitätssicherungsmaßnahmen bis hin zu Abrechnungsfragen. ...

Positionspapier zur Zertifizierung von TelemedizinzentrenPosition paper on certification of telemedicine centers: Empfehlungen der AG 33 Telemonitoring in der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie – Herz- und Kreislaufforschung e. V. (DGK)Recommendations of the working group 33 telemonitoring in the German Cardiac Society (DGK)
  • Citing Article
  • December 2021

Die Kardiologie

... B. Aortenklappe vs. Mitralklappe), die Art der Funktionseinschränkung (Insuffizienz vs. Stenose), den Schweregrad (z. B. gering vs. schwer) sowie die Symptomatik (symptomatisch vs. asymptomatisch) [10]. Detaillierte Empfehlungen werden in den Leitlinien dargestellt [8,10]. ...

Kommentar zu den Leitlinien (2020) der ESC zu Sportkardiologie und körperlichem Training für Patienten mit kardiovaskulären ErkrankungenComment on the guidelines (2020) of the ESC on sports cardiology and exercise in patients with cardiovascular disease
  • Citing Article
  • July 2021

Die Kardiologie

... Mit welchen nächsten Schritten können wir das Therapieziel erreichen?) BV 4Reflexion von Notfallsituationen mit gelungener und misslungener Therapiezielfindung im Team WZ13 Individuelles Symptomempfinden und Leiderfahrung der Patienten BV 5Die Subjektivität von Leid in der Notfallsituation angemessen berücksichtigen Anmerkung: Level-I-bis -III-Angaben sind zur Hervorhebung mit einem * versehenFunktionsstatus Abb. 1 9 Typische Krankheitsverläufe in palliativer Situation 11.11. Pneumologische Aspekte der Akut-und Notfallmedizin (. ...

Curriculum KardiologieCurriculum cardiology: 2., aktualisierte Auflage2nd updated edition
  • Citing Article
  • December 2020

Die Kardiologie

... CIN was defined as either a 25% increase in serum creatinine from baseline or a 0.5 mg/dL increase in absolute serum creatinine value within 48-72 hours after intravenous contrast administration [23,24]. Successful revascularization was defined as recanalization achieving ≥ 70 % patency, with no evidence of embolization, recoiling or dissection in the treated vessel [25]. ...

Real-world outcomes of endovascular treatment in a non-selected population with peripheral artery disease – prospective study with 2-year follow-up

VASA