Article

Background features of endometrial carcinoma on ThinPrep® cytology

Department of Pathology and Laboratory Medicine, University of Wisconsin Medical School, Madison, Wisconsin 53792, USA.
Diagnostic Cytopathology (Impact Factor: 1.12). 09/2005; 33(3):162-5. DOI: 10.1002/dc.20347
Source: PubMed

ABSTRACT

Conventional smear screening has had little impact on the detection of endometrial carcinoma. Recent studies on liquid-based preparations show promise with increased detection rates of endometrial lesions. The purpose of this 2-yr retrospective study (February 1, 2002-February 29, 2004) was to evaluate the background features on ThinPrep slide preparations from endometrial carcinomas. During this period, 20 (0.06%) cases were diagnosed as adenocarcinoma, of which 15 (75%) showed endometrial carcinoma on cervical or vaginal biopsy. Classic tumor diathesis was present on the slides in 8 (53%) of the cases, the majority of which were from high-grade tumors. In 1 (7%) case, the tumor diathesis consisted of precipitated protein in a watery background. Tumor diathesis was absent in 6 (40%) of the cases, the majority of which were low-grade lesions. Background features on ThinPrep Pap tests from patients with endometrial features range from classic tumor diathesis to clean; findings dependent on the histologic type and grade of the tumor and the extent of the disease process.

0 Followers
 · 
4 Reads
  • Source
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Hyperchromatic crowded groups (HCG), a term first introduced into the cytology literature by DeMay in 1995, are commonly observed in Pap tests and may rarely be associated with serious but difficult to interpret lesions. In this study, we specifically defined HCG as dark crowded cell groups with more than 15 cells which can be identified at 10x screening magnification. We evaluated consecutive liquid-based (Surepath) Pap tests from 601 women (age 17-74 years, mean age 29.4 yrs) and observed HCG in 477 cases. In all 477 HCG cases, Pap tests were found to be satisfactory and to contain an endocervical sample. HCG were easily detectable at 10x screening magnification (size up to 400 um, mean 239.5 um) and ranged from 1 to 50 (mean 19.5) per Pap slide. HCG predominantly represented 3-Dimensional groups of endocervical cells with some nuclear overlap (379/477--79%), reactive endocervical cells with relatively prominent nucleoli and some nuclear crowding (29/477--6%), clusters of inflammatory cells (25/477--5.2%), parabasal cells (22/477--4.6%), endometrial cells (1/477--0.2%). Epithelial cell abnormalities (ECA) were present in only 21 of 477 cases (4.6%). 18 of 21 women with HCG-associated ECA were less than 40 years old; only 3 were = or > 40 years. HCG-associated final abnormal Pap test interpretations were as follows: ASCUS (6/21--28%), LSIL (12/21--57%), ASC-H (2/21--9.5%), and HSIL/CIN2-3 (3/21--14%). The association of HCG with ECA was statistically significant (p = 0.0174. chi-square test). In patients with ECA, biopsy results were available in 10 cases, and 4 cases of biopsy-proven CIN2/3 were detected. Among these four cases, HCG in the Pap tests, in retrospect represented the lesional high grade cells in three cases (one HSIL case and two ASC-H cases). Interestingly, none of the 124 cases without HCG were found to have an epithelial cell abnormality. We conclude: a. HCG are observed in a high proportion of cervical smears. b. In the vast majority of cases, HCG are benign. c. ECA were only observed in cases with HCG. This observation is consistent with the hypothesis that the presence of HCG in Pap tests most often represents adequate sampling of the transformation zone, thus increasing the chances of detecting an epithelial cell abnormality. d. Only a few cases with HCG were associated with a serious ECA, but careful scrutiny of all HCG appears warranted to avoid the potential diagnostic pitfall of a significant false negative interpretation.
    Full-text · Article · Feb 2007 · CytoJournal
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Cervical cytology is mainly used for the screening and detection of early cervical cancers and its precursors. Rarely, detection of malignant cells in cervical cytology specimens is the first manifestation of an extrauterine (EU) malignancy. We report a case of a 49-year-old female in which adenocarcinoma initially diagnosed on routine, liquid-based cervical cytology led to the detection of a primary lung cancer.
    No preview · Article · Dec 2007 · Lung Cancer
  • Source
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Die Effektivität und Qualität der Dünnschichtzytologie wird seit Jahren sehr kontrovers diskutiert. Viele Studien wurden zum Vergleich der Dünnschichtzytologie mit der konventionellen Zytologie durchgeführt, doch Metaanalysen konnten zeigen, dass die Studienqualität insgesamt sehr schlecht ist. Es wurden Kriterien für „high-quality“-Studien aufgestellt, nach denen unsere Arbeit konzipiert wurde. Neben dem Studiendesign lag unser Schwerpunkt auf der Frage nach der Repräsentanz endozervikaler Zellen in den Abstrichen. Deshalb wurden die Dünnschichtabstriche sowohl mit dem Zytobesen als auch mit der endozervikalen Bürste entnommen und die Ergebnisse mit einer Studie verglichen, die zuvor an der Freiburger Universitätsfrauenklinik durchgeführt worden war, als Abnahmeinstrument jedoch nur den Zytobesen verwendete, wie allgemein in der Praxis üblich. Im Rahmen einer Dysplasiesprechstunde wurde bei den Patientinnen im Sinne eines „paired- sample“–Designs nacheinander unter kolposkopischer Sicht ein Dünnschicht- (Thinprep®, Firma Cytyc) und ein konventioneller Abstrich entnommen und befundet. Zusätzlich wurden alle Präparate durch einen Zweitgutachter verblindet untersucht und eine Konsensus- Zytologie durchgeführt. Unter Heranziehung der Histologie als Referenzmethode wurde dann die Sensitivität, Spezifität und die Präparatequalität beider Methoden untersucht und zusätzlich mit den Ergebnissen der vorangegangenen Studie verglichen. 127 konventionelle und 127 Dünnschichtpräparate wurden in diese Studie eingeschlossen und 109 histologische Präparate konnten als Referenzmethode herangezogen werden. Die Dünnschichtzytologie zeigte bei den Kategorien CIN I und CIN III/CIS eine höhere Sensitivität als die konventionelle Zytologie(CIN I: 64,71% vs. 52,63%, CIN III/CIS: 95,56% vs. 87,5%) während bei den Kategorien CIN II, den Karzinomfällen und der Spezifität nur geringe Unterschiede zwischen den beiden zytologischen Verfahren zu finden waren. Unklare Befunde (PAP III)waren bei beiden Methoden vergleichbar selten. Im Vergleich zur ausschließlichen Verwendung des Zytobesens konnte für die Dünnschichtzytololgie mit Zytobesen und endozervikaler Bürste keine Verbesserung der Testgüte oder der Präparatequalität festgestellt werden. Somit konnte bewiesen werden, dass die Dünnschichtzytologie im Vergleich zur konventio- nellen Methode sensitiver ist und Präparate vergleichbar guter Qualität generiert. Die Abstrichentnahme der Dünnschichtzytologie mit dem Zytobesen, wie in der Praxis üblich, ist eine gute und effiziente Vorgehensweise. Die zusätzliche Verwendung einer endozervikalen Bürste ist laut unseren Ergebnissen nicht nötig.
    Preview · Article · Jan 2008
Show more