Article

Effects of vitamin E on cholesterol levels of hypercholesterolemic patients receiving statins

Linus Pauling Institute, Oregon State University, 571 Weniger Hall, Corvallis, OR 97331, USA.
American journal of health-system pharmacy: AJHP: official journal of the American Society of Health-System Pharmacists (Impact Factor: 1.88). 11/2007; 64(21):2257-66. DOI: 10.2146/ajhp070041
Source: PubMed

ABSTRACT

The effects of vitamin E supplementation on the cholesterol levels of hypercholesterolemic patients receiving statin therapy were studied.
In this prospective, single-blind, placebo-controlled, randomized trial, patients who were currently taking either lovastatin or simvastatin for a primary diagnosis of hypercholesterolemia were given placebo for two weeks and then randomized to receive a supplement of either 400 IU of vitamin E or matching placebo after dinner for eight weeks, followed by a two-week washout period.
Vitamin E supplementation increased plasma alpha-tocopherol concentrations approximately 1.6-fold and increased excretion of its urinary metabolite 4-fold significantly from week 2 to week 6 (p < 0.001 for both comparisons). During the eight-week supplementation period, no statistically significant differences in any lipoprotein cholesterol fraction were detected between groups; however, a 6% decrease in high-density-lipoprotein (HDL) cholesterol was detected within the vitamin E group from week 2 to week 6 (p < 0.05), but the decrease was not sufficient to change the cardiac risk ratio. Neither cytochrome P-450 isoenzyme (CYP) 3A (as measured by hydroxylation of urinary cortisol) nor cholesteryl ester transfer protein (CETP) activity was significantly altered during the study.
Vitamin E supplementation did not affect total or low-density-lipoprotein cholesterol levels in hypercholesterolemic patients receiving lovastatin or simvastatin. A small but significant decrease in HDL cholesterol levels was observed in the group that received vitamin E supplementation during the supplementation period, but this decrease was no longer significantly different from the placebo group's levels two weeks postsupplementation. The decrease in HDL cholesterol levels did not appear to be related to either CYP3A or CETP.

0 Followers
 · 
2 Reads
  • Source
    • "Similar to our study they didn't fi nd signifi cant differences in any lipoprotein cholesterol fraction. However, unlike our study, a 6% decrease in HDL-C was detected within the vitamin E group (p Ͻ 0.05) (Leonard et al 2007). Following our study, LDL-C increased in all groups, but this increase was only signifi cant in group E. This increase may be due to increasing the size of LDL-C or changing its fractions or by increase of its half life by decreasing LDL-C oxidation. "
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: The aim of this study was to assess the impact of conjugated linoleic acids (CLAs), vitamin E, and combination of these nutrients on serum lipid profiles and blood pressure (BP) in patients with active rheumatoid arthritis (RA). In a randomized, double-blind, placebo-controlled trial, 87 patients with active RA were divided into four groups receiving one of the following daily supplements for three months: Group C: CLAs 2.5 g equivalent to 2 g mixture of cis 9-trans 11 and trans 10-cis12 CLAs in a rate of 50/50; Group E: vitamin E: 400 mg; Group CE: CLAs and vitamin E at above doses: Group P: placebo. After supplementation, SBP levels decreased significantly in the group C in comparison with groups E and P and mean arterial pressure reduced significantly in groups C and CE. There weren't significant differences in the levels of prostaglandin E2 (PGE2), triglycerides, cholesterol, low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C), high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C), LDL/HDL, cholesterol/HDL, fasting blood sugar, C-reactive protein (CRP), arylestrase activity, platelet count and body mass index between groups. CRP dropped nonsignificantly in groups P, C, E and CE (19%, 24%, 55%, and 39%, respectively). Erythrocytes sedimentation rate levels decreased in groups C, E and CE (P < or = 0.05, P < or = 0.05, P < or = 0.001, respectively). It is concluded that supplementation of CLAs decreased BP and vitamin E decreased CRP. Therefore co-supplementation of CLAs and vitamin E might be profitable for heart disease prevention in RA patients.
    Full-text · Article · Nov 2008 · Vascular Health and Risk Management
  • Source
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Ein bedeutender Mechanismus zur Prävention und Regression von atherosklerotischen Läsionen ist die Abräumung von akkumulierten extrazellulären Lipiden in der Gefäßwand und deren Einschleusung in den reversen Cholesterintransport durch Makrophagen. Wichtigste molekulare Effektoren sind dabei Scavenger Rezeptoren wie CD36 und Cholesterin-Exporter wie ABCA1 und ABCG1. Deren Expression wird durch spezifische oxidierte Sterole, die die nukleären Transkriptionsfaktoren wie PPARgamma und LXRalpha aktivieren, induziert. Da hochdosierte lipidlösliche Antioxidantien diese regulatorischen Oxylipide beeinflussen könnten, war es Ziel dieser Arbeit am Makrophagen-Modell die Wirkung von hochdosiertem alpha-Tocopherol auf Signalwege und Schlüsselrezeptoren der Cholesterin-Homöostase zu untersuchen. Der Einfluss von alpha-Tocopherol und teilweise auch von gamma-Tocopherol wurde auf regulatorischer, transkriptioneller, translationeller und funktioneller Ebene mittels Realtime RT-PCR, Reportergen-Assays, FACS, Immunoblot und Lipidaufnahme- und Lipidefflux-Assays analysiert. Der LDL-R wurde durch hochdosiertes alpha-Tocopherol nicht beeinflusst, während die Expression des Scavenger Rezeptors CD36, konzentrationsabhängig sowohl auf mRNA-Ebene als auch auf Protein-Ebene durch alpha-Tocopherol beeinträchtigt wurde. Auf funktioneller Ebene verringerte alpha-Tocopherol die Aufnahme von [H³]-Cholesterin markiertem oxLDL durch Makrophagen. Der Effekt konnte ebenso mikroskopisch dargestellt werden. Die verminderte Expression von CD36 durch alpha-Tocopherol konnte zumindest teilweise durch eine dosisabhängige Verminderung der mRNA-Transkription von PPARγ und eine verminderte Aktivierung von PPARgamma im PPRE-Luziferase-Assay auch durch exogene Stimuli erklärt werden. gamma-Tocopherol hatte keinen vergleichbaren Effekt auf die CD36- und PPARgamma-spezifische mRNA, weswegen bereits auch ein direkter transkriptioneller Effekt von alpha-Tocopherol postuliert wurde. Die vermehrte zelluläre Aufnahme von oxidiertem LDL über Scavenger Rezeptoren wie CD36 induziert normalerweise auch eine vermehrte Einschleusung von Cholesterin in den reversen Cholesterintransport durch ABC-Exporter wie ABCA1 und ABCG1, wodurch die Schaumzellbildung zumindest verzögern werden kann. Diese Induktion der Cholesterin-Exporter wird durch oxidierte Sterole vermittelt, die LXRalpha aktivieren. Deshalb wurde ebenfalls eine mögliche Interferenz von hochdosiertem alpha-Tocopherol mit dem zellulären Cholesterin-Export untersucht. In der Tat wurde der Cholesterin-Efflux von Makrophagen auf delipidiertes HDL durch alpha-Tocopherol beeinträchtigt, wodurch der zelluläre Cholesterin-Bestand anstieg. Dieser Effekt zeigte auch mikroskopisch vermehrte Lipidgranula. Die Aktivierung des LXR-Response Elements im Luziferase-Assay durch exogene Stimuli wie 22-OHC oder oxidiertes LDL wurde durch alpha-Tocopherol ebenfalls negativ beeinflusst. Dadurch könnte die Reduktion der Expression von ABCA1 und ABCG1 auf mRNA-Ebene und von ABCA1 auf Proteinebene zumindest teilweise erklärt werden. Mit gamma-Tocopherol konnte nur eine geringe Reduktion auf mRNA Ebene, sowohl für ABCA1 als auch LXRalpha festgestellt werden. Bei der verminderten Expression von ABCA1 und ABCG1 durch hochdosiertes alpha-Tocopherol handelt es sich also wahrscheinlich um einen spezifischen, teilweise durch LXRalpha vermittelten Prozess. Es scheinen aber weitere Signalwege beteiligt zu sein: Unerwarteterweise wurde die Transkription und die Aktivierung von LXRalpha auch durch delipidiertes HDL stimuliert, was durch hochdosiertes alpha-Tocopherol ebenfalls dosisabhängig reduziert werden konnte. Nichtsdestotrotz war ABCA1 in Makrophagen nach Cholesterinverarmung durch delipidiertes HDL supprimiert. Die gefundenen Effekte von alpha-Tocopherol auf Schlüsselrezeptoren der Cholesterin-Homöostase in Makrophagen können zur Erklärung der enttäuschenden Resultate der Preventionsstudien mit hochdosiertem alpha-Tocopherol beitragen: Durch Hemmung des Scavenger Rezeptors CD36 reduziert alpha-Tocopherol zwar einerseits den ersten Schritt zur Schaumzellbildung um den Preis einer verzögerten Abräumung extrazellulärer Lipiddepots, alpha-Tocopherol verlangsamt aber auch durch Hemmung von ABCA1 und ABCG1, den endgültigen Abtransport von Cholesterin aus der Gefäßwand durch den reversen Cholesterin-Transport.
    Preview · Article ·
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: A method is proposed for the texture analysis and segmentation of geophysical images. It is based on the detection of the seismic horizons and on the calculation of their features (e.g. length, average reflection strength, signature). These features represent the texture of the seismic image. The horizons are clustered into classes according to one or several of their features. Each cluster represents a distinct texture characteristic of the seismic image. After this initial clustering, the points of each horizon are used as seeds for geophysical image segmentation. All pixels in the seismic image are clustered in those classes, according to their geometric proximity to points lying on classified horizons. Thus the entire seismic image is classified on the basis of seismic texture patterns. Two methods are proposed for clustering pixels according to their geometric proximity to reference points. The first is based on Voronoi tesselation and mathematical morphology. The second is based on a so-called radiation model for region growing. Simulation examples are presented
    No preview · Conference Paper · Jun 1989
Show more