Article

A Randomized Controlled Trial of D-Cycloserine Enhancement of Exposure Therapy for Social Anxiety Disorder

School of Psychology, University of New South Wales, Sydney, Australia.
Biological psychiatry (Impact Factor: 10.26). 04/2008; 63(6):544-9. DOI: 10.1016/j.biopsych.2007.11.011
Source: PubMed

ABSTRACT

Pilot research has suggested that D-cycloserine (DCS) enhances treatment outcomes for anxiety disorders when employed as an adjunct to exposure therapy (ET). The aim of this study was to determine whether 50 mg of DCS enhances ET for social anxiety disorder (SAD) according to a comprehensive set of symptom and life impairment measures.
In a randomized double-blind placebo-controlled trial, we administered 50 mg of DCS or placebo in combination with ET to 56 participants who met primary diagnosis for SAD.
Participants administered DCS reported greater improvement on measures of symptom severity, dysfunctional cognitions, and life-impairment from SAD in comparison with placebo-treated participants. Effect sizes were mostly in the medium range. Results also indicated that the amount of adaptive learning about one's ability to give speeches in front of an audience interacted with DCS to enhance treatment outcome.
This study shows that the administration of DCS before ET enhances treatment outcomes for SAD. Results also provide the first preliminary evidence to suggest that DCS moderates the relationship between a reduction in negative appraisals about one's speech performance and improvement in overall SAD symptoms.

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Available from: Mark R Dadds
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    • "Im Humanbereich zeigen erste Anwendungen im Rahmen von KVT, dass sich der Therapieerfolg durch die gezielte Gabe von DCS vor der Exposition nachhaltig steigern lässt. Dies wurde für Soziale Phobie (Hofmann et al., 2006a, 2006b; repliziert durch Guastella et al., 2008) und Panikstörung (Otto et al., 2009a, 2009b) sowie in einer randomisiert-kontrollierten Studie auch für Höhenphobie (Ressler et al., 2004) nachgewiesen. Um die Wirkungsphase von DCS auf die "
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    ABSTRACT: Angststörungen gehören sowohl im Kindes- und Jugendalter als auch im Erwachsenenalter zu den häufigsten psychischen Störungen. Als wirksamste Behandlungsform mit dem höchsten Evidenzgrad hat sich bei Angststörungen in allen Altersgruppen die Kognitive Verhaltenstherapie (KVT) erwiesen. Dabei scheint die Wirksamkeit der KVT im Wesentlichen auf das Therapieelement der Exposition zurückzuführen zu sein und die Exposition wiederum auf dem Lernprinzip der Extinktion (Inhibitionslernen) zu beruhen. Unter Berücksichtigung translationaler Studien arbeitet der vorliegende Artikel den aktuellen Forschungsstand zur Rolle der Exposition bei der Therapie von Angststörungen bei Kindern und Jugendlichen sowie Erwachsenen auf und gibt einen Überblick über empirisch fundierte Strategien zur Steigerung des Expositionserfolgs durch die gezielte Förderung des Extinktionslernens. Hierbei werden Methoden wie die massierte oder variierte Exposition berücksichtigt sowie Mechanismen wie die Kontextkonditionierung, die zu einem erhöhten Rückfallrisiko nach erfolgreicher Therapie führen kann. Ein weiterer Schwerpunkt liegt auf kognitiven Expositionsverstärkern wie D-Cycloserin oder Cortisol, die bei gezielter Einnahme vor oder nach der Exposition die neurologischen Prozesse des Extinktionslernens und der Gedächtniskonsolidierung unterstützen.
    Full-text · Article · Feb 2015 · Verhaltenstherapie
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    • "Several studies have supported DCS augmentation of exposure-based psychotherapy with a putative mechanism of enhancing fear extinction learning during exposure sessions for adults with acrophobia (Ressler et al. 2004), social phobia (Guastella et al. 2008; Hofmann et al. 2006) and panic disorder (Otto et al. 2010). There are three published studies regarding DCS augmented E/RP in adult OCD (Kushner et al. 2007; Storch et al. 2007c; Wilhelm et al. 2008) and one in pediatric OCD (Storch et al. 2010a, b). "
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    ABSTRACT: Clinical studies in adults and children with obsessive–compulsive disorder (OCD) have shown that d-cycloserine (DCS) can improve treatment response by enhancing fear extinction learning during exposure-based psychotherapy. Some have hypothesized that improved treatment response is a function of increased compliance and engagement in therapeutic homework tasks, a core component of behavioral treatment. The present study examined the relationship between DCS augmented cognitive-behavioral therapy (CBT) and homework compliance in a double-blind, placebo controlled trial with 30 youth with OCD. All children received 10 CBT sessions, the last seven of which included exposure and response prevention paired with DCS or placebo dosed 1 h before the session started. Results suggested that DCS augmented CBT did not predict improved homework compliance over the course of treatment, relative to the placebo augmented CBT group. However, when groups were collapsed, homework compliance was directly associated with treatment outcome. These findings suggest that while DCS may not increase homework compliance over time, more generally, homework compliance is an integral part of pediatric OCD treatment outcome.
    Full-text · Article · Jul 2014 · Journal of Child and Family Studies
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    • "La LSAS-SR también ha sido empleada frecuentemente para la evaluación de los cambios de los pacientes cuando han recibido tanto tratamiento farmacológico (p. ej., Liebowitz, 1987; Bhögal y Baldwin, 2007; Guastella et al., 2008) como cognitivo conductual para la ansiedad social (p. ej., Cox et al., 1998; Hayes, Miller, Hope, Heimberg y Juster, 2008; Heimberg et al., 1999; Hofmann, Schulz, Meuret, Moscovitch y Suvak, 2006; Klinger et al., 2005; Smits, Powers, Buxkamper y Telch, 2006). "
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    ABSTRACT: La evaluación de la ansiedad social por medio de medidas de autoinforme suele utilizar alguno de los cuestionarios ampliamente conocidos a nivel internacional: el SPAI, la LSAS-SR, el SPIN, la SPS y/o la SIAS. En el presente estudio dichos cuestionarios se han aplicado a estudiantes universitarios, prestando especial atención a su estructura factorial y, en menor medida, a su fiabilidad y a su consistencia interna. Las mejores soluciones factoriales para estas medidas han sido las siguientes: para el SPAI, seis factores, para la subescala de ansiedad de la LSAS-SR, cinco factores, para el SPIN, tres factores, para la SPS, tres factores y para la SIAS, tres factores. La fiabilidad y la consistencia interna de estos cuestionarios son adecuadas. Se han comparado las diferentes soluciones obtenidas por los distintos cuestionarios y se ha realizado un análisis crítico de su estructura factorial a la luz de la estructura dimensional de la ansiedad social establecida por una nueva medida de autoinforme, el “Cuestionario de ansiedad social para adultos” (CASO-A30). Finalmente, se ha planteado la relevancia de estos análisis para una evaluación más eficiente de la ansiedad social tanto a nivel de la población general como a nivel clínico.
    Full-text · Article · Dec 2013 · Behavioral Psychology/Psicologia Conductual
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