Article

Do maternal attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms exacerbate or ameliorate the negative effect of child attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms on parenting?

University of Southampton, Southampton, UK.
Development and Psychopathology (Impact Factor: 4.89). 02/2008; 20(1):121-37. DOI: 10.1017/S0954579408000060
Source: PubMed

ABSTRACT

The impact of similarity in parent and child characteristics on the quality of parenting is underresearched. The current study examined the interaction between mother and child attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) symptoms on parenting. Two hypotheses were tested: the similarity-fit hypothesis, which predicted that parent and child similarity will improve parenting, and the similarity-misfit hypothesis, which predicted the opposite. Study 1 examined the associations between maternal and child ADHD symptoms and child-specific rearing attitudes of 95 mothers with school-aged children. In Study 2 this analysis was extended to more objective observer-rated mother-child interaction and maternal expressed emotion in 192 mothers of preschool children. Child ADHD symptoms were associated with negative maternal comments and maternal ADHD symptoms with negative expressed emotion. In both studies maternal ADHD symptoms appeared to ameliorate the effects of child ADHD symptoms on negative parenting. Parental response to children with high ADHD symptoms was more positive and affectionate when the mother also had high ADHD symptoms. The results support the similarity-fit hypothesis and highlight the importance of considering both child and maternal ADHD symptoms in studies of parenting.

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    • "This added stress may result in more conflict and hostility in the family. Parenting studies have found that parental ADHD symptoms were associated with decreased positive and involved parenting and more negative expressed emotion [17, 30]. Parental ADHD symptoms have also been found to be the strongest predictor of parental distress [37]. "
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    ABSTRACT: Although Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is recognised to be a familial and heritable disorder, little is known about the broader family characteristics of having a parent with ADHD problems. The main aim of this study was to investigate the relationship between parent ADHD problems, child clinical presentation and family functioning in a sample of children with ADHD. The sample consisted of 570 children with ADHD. Child psychopathology was assessed using a semi-structured diagnostic interview. Questionnaires were used to assess ADHD in the parents (childhood and current symptoms), family environment and mother/father-child relationship. Parental ADHD problems were associated with a range of adverse clinical outcomes in children with no difference in effects for mothers with ADHD problems compared to fathers with ADHD problems. Levels of maternal hostility were higher in families where mothers had ADHD problems, but reduced where fathers had ADHD problems. Parental ADHD problems index higher risk for more severe clinical presentation of ADHD in children and higher levels of family conflict (where there are maternal but not paternal ADHD problems). This study highlights that children with more severe behavioural symptoms are more likely to have a parent with persistent ADHD which has important implications when considering treatment and intervention strategies. Electronic supplementary material The online version of this article (doi:10.1007/s00787-013-0378-x) contains supplementary material, which is available to authorized users.
    Full-text · Article · Feb 2013 · European Child & Adolescent Psychiatry
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    ABSTRACT: Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörungen (ADHS) gehöhren zu den häufigsten psychiatrischen Erkrankungen des Kindes- und Jugendalters und gehen mit einer starken Beeinträchtigung des Patienten und seiner Familie einher. Die Kernsymptome sind Unaufmerksamkeit, Hyperaktivität und Impulsivität. Komorbide Störungen sind häufig, insbesondere Störungen des Sozialverhaltens. Für die Symptomausprägung sind sowohl genetische als auch Umweltfaktoren bedeutsam, die miteinander in Wechselwirkung stehen. Insbesondere aversive familiäre Faktoren, wie bspw. High Expressed Emotion (HEE) sind bei ADHS häufig und relevant für den Verlauf sowie die Entwicklung komorbider Störungen. In diesem publikationsbasierten Kumulus werden drei Studien vorgestellt, die sich mit der Ätiologie von ADHS, d. h. bedeutsamen genetischen Faktoren und Umwelteinflüssen, insbesondere aversiven familiären Faktoren wie HEE und komorbiden Störungen des Sozialverhaltens auseinandersetzen. Der erste Artikel untersuchte die Frage, ob ADHS mit kormorbiden Störungen des Sozialverhaltens verglichen mit „reiner ADHS“ eine ätiologisch und genetisch eigenständige Störung ist. Dazu wurden die relativen Risiken für Geschwister von Kindern mit „reiner“ ADHS bzw. ADHS mit komorbiden Störungen des Sozialverhaltens sowie die Symptombelastung berechnet. Es zeigte sich, dass das relative Risiko für das Vorliegen von ADHS und Störungen des Sozialverhaltens für Geschwister von Patienten mit ADHS und komorbiden Störungen des Sozialverhaltens fast fünfach erhöht ist. Das relative Risiko für „reine“ ADHS war bei diesen Geschwisterkindern ebenfalls signifikant erhöht wie auch bei einigen wenigen für „reine“ Störungen des Sozialverhaltens. Die komorbide Störung ging zudem durchweg und über Altersgruppen hinweg mit einer höheren Symptombelastung einher. Somit werden sowohl Befunde von Familienstudien unterstützt, die annehmen, dass die Wahrscheinlichkeit, Gene gemeinsam zu vererben, bei ADHS mit Störungen des Sozialverhaltens erhöht ist; als auch Befunde aus Zwillingsstudien, die annehmen, dass ADHS mit Störungen des Sozialverhaltens einen schwereren Störungstyp darstellen. Das erhöhte relative Risiko für alleinige Störungen des Sozialverhaltens weist zudem auf die Bedeutsamkeit von Umwelteinflüssen hin. Im zweiten Artikel wurden komorbide Störungen bei ADHS durch Negative Expressed Emotion (NEE), d. h. Feindseligkeit/Kritik und fehlende Wärme, von Vätern und Müttern vorhergesagt. Im Anschluss an ein ausführliches Elterninterview zur Erfassung von ADHS sowie komorbiden internalisierenden und externalisierenden Störungen der Kinder wurde eine Einschätzung der elterlichen Expressed Emotion (EE) vorgenommen. Diese Einschätzung wurde mit dem Five Minute Speech Sample (FMSS) validiert. Es zeigte sich, dass väterliche und mütterliche HEE hoch signifikant miteinander korrelieren, aber unterschiedlichen Einfluss auf die komorbide Symptomatik haben. So erwiesen sich mütterliche HEE als prädiktiv für das Vorliegen komorbider Störungen des Sozialverhaltens (Oppositional Defiant Disorder und Conduct Disorder) sowie depressiver Störungen. Väterliche HEE hingegen zeigten signifikante Zusammenhänge mit Angststörungen. Gerade die differentiellen Effekte von väterlicher und mütterlicher HEE sowie deren Bedeutung für die Entstehung komorbider Störungen sollten in Folgearbeiten weiter untersucht werden. Der dritte Artikel untersuchte, ob sich Expressed Emotion experimentell manipulieren lassen und wie sich dieser experimentell induzierte psychosoziale Stress bei Kindern mit und ohne ADHS physiologisch auswirkt. Nach Alter und Geschlecht parallelisierte Kinder mit ADHS und gesunde Kontrollkinder sowie deren Eltern wurden verglichen. Mittels des FMSS wurde elterliche EE gemessen und mit der wahrgenommenen Kritik der Kinder validiert. Elterliche Wärme/positive Zuwendung führte regressionsanalytisch zu einer verminderten oppositionellen Symptomausprägung bei Kindern mit ADHS. In Anlehnung an ein Experiment von Hooley, Gruber, Scott, Hiller und Yurgelun-Todd (2005) wurden die Eltern in Gegenwart ihrer Kinder entweder nach drei positiven oder drei negativen Eigenschaften ihres Kindes gefragt und sie belohnten (positive Bedingung) oder bestraften (negative Bedingung) in einem nachfolgenden kurzen Computertest die Leistung ihres Kindes. Vor der Stressinduktion (Baseline) und in vier nachfolgenden Messungen wurde Speichelcortisol gemessen. Es zeigte sich, dass sich Eltern von Kindern mit ADHS durch signifikant höhere EE auszeichnen. Über die Eltern induzierter psychosozialer Stress führte nur bei ADHS-Kindern und nur in der negativen Bedingung zu einen Anstieg in der Cortisol-Reaktion. Es konnte ein signifikanter Einfluss der physiologischen Stressreaktion auf den Zusammenhang von EE und oppositionellem Verhalten (gemessen mit den Fragebögen nach Conners; Conners Parent Rating Scale-Revised: Longform (CPRS-R: L); Conners Teacher Rating Scale-Revised: Longform (CTRS-R: L)) nachgewiesen werden. Attentiondeficit/Hyperactivity-Disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders in childhood and adolescence with severe impairment for patients and their families. Core symptoms are inattention, hyperactivity, and impulsivity. Comorbid disorders are frequent, especially externalizing disorders such as Oppositional Defiant Disorder (ODD) and Conduct Disorder (CD). Genetic as well as environmental factors are crucial for phenotypic symptom characteristics that also interact with each other (G x E). Adverse family factors such as High Expressed Emotion (HEE) are highly frequent in ADHD families and seem to be relevant for the course of the disorder. This publication based cumulus introduces three different studies that focus on the etiology of ADHD, i. e. relevant genetic factors, environmental influences, and comorbid disorders as well as adverse family factors such as HEE. The first article addressed the question, whether ADHD with or without comorbid conduct problems (CP) is an etiologically and genetically distinct or a more severe disorder. Relative Risk Ratios (RRR) were calculated for siblings of cases with ADHD without and with comorbid CP. There was a higher relative risk to develop ADHD+CP for siblings of cases with ADHD+CP (Relative Risk Ratio = 4.9%) than with ADHD only. The relative risk for pure ADHD was also higher in siblings of cases with ADHD+CP as was the relative risk for CP only. Children with comorbid CP showed more severe symptoms over age-span. Our findings support family studies that assume that ADHD+CP is a distinct subtype with a high risk for cosegregation, as well as twin studies that ADHD+CP is a more severe disorder. The slightly higher relative risk for CP only shows the relevance of environmental factors. The second article assessed the relative contribution to comorbid disorders of High Expressed Emotion (HEE) as defined by high criticism/hostility and low warmth. Following an extensive parent interview assessing ADHD and comorbid internalizing and externalizing disorders, EE was coded. This measure of EE was validated with the Five Minute Speech Sample (FMSS), a well validated and widely used measure of EE. Mother’s and father’s HEE correlated highly significantly with differential influences on comorbid disorders. Mother’s HEE predicted children’s oppositional defiant disorder (ODD) and conduct disorder (CD) as well as depressive disorders. Father’s HEE predicted anxiety disorders. These differential effects of mother’s and father’s HEE should be further explored in future studies especially with respect to the development of comorbid disorders. The third article asked, whether Expressed Emotion can be manipulated experimentally and if experimentally induced psychosocial stress alters physiological responses in children with and without ADHD. Parents and their children were investigated. Children with and without ADHD and matched for age and gender were compared. EE ratings were derived from the FMSS and validated with children’s perceived criticism. Parental warmth/positive attention predicted low ratings of oppositional behaviour in ADHD children. Children also participated in a novel emotion provocation task (Hooley, Gruber, Scott, Hiller, and Yurgelun-Todd, 2005): parents were asked to either say three positive or negative things about their children in their presence. In the short computer task that followed, parents either reinforced (positive condition) or criticized (negative condition) their child’s performance. Cortisol was measured before this stress induction and in four subsequent measures. Parents of children with ADHD showed significantly higher EE than parents of control children. Psychosocial stress led to an increase in cortisol response, but only for ADHD children and only in the negative condition. The physiological reaction significantly influenced the correlation between EE and oppositional behaviour as measured with the Conners questionnaires (Conners Parent Rating Scale-Revised: Longform (CPRS-R: L); Conners Teacher Rating Scale-Revised: Longform (CTRS-R: L)).
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    No preview · Conference Paper · Oct 1989
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