Article

Electro-conjugation between Klebsiella pneumoniae and Proteus mirabilis and between Agrobacterium rhizogenes R1601 and Sinorhizobium meliloti

Authors:
To read the full-text of this research, you can request a copy directly from the authors.

Abstract

Bacterial conjugations represent one of the possibilities to produce transformed bacteria. This study aimed to detect the occurrence of conjugation between the pathogenic bacteria Klebsiella pneumoniae and Proteus mirabilis and between Agrobacterium rhizogenes R1601 and Sinorhizobium meliloti. The results proved the conjugation in those bacterial parents through the sensitivity of bacterial species to specific types of antibiotics. The obtained data reported the stimulation of their growth when exposed to different electrical pulses. These electrotreatments include three voltages (200, 250, 300) volts of interval (0.5, 1.0, 2.0, 3.0, 4.0, 10.0, 20.0) msec. for each voltage .These treatments increase colonies numbers more than 50% which grown on the surface of the specific solid medium .The interesting results of this study are that pre-exposure of each type of bacteria and the exposure of the conjugation mixture to the above mentioned electrotreatments increase the transconjugant colonies at ratio (30-70)% and increased the conjugation frequency twice. This may be the key to enhance conjugation between those species of bacteria not enable or difficult for conjugation.

No full-text available

Request Full-text Paper PDF

To read the full-text of this research,
you can request a copy directly from the authors.

Book
Full-text available
إن نمو فكرة تأليف هذا الكتاب، الذي يتناول احد المكونات المهمة في الخلية، تبلورت اثناء تدريسنا في السنوات العشرة الماضية مجموعة من موضوعات التقانات الحيوية الحديثة في النبات ضمن برامج الدراسات الاولية والعليا. وفضلاً عن ذلك فقد انجزت في مختبرات وحدة التقنيات الحياتية مجموعة من البحوث في هذه الموضوعات ونشرت في مجلات عالمية وعربية ومحلية متخصصة، كما اجيزت مجموعة من اطاريح الدكتوراه والماجستير في كليات التربية والعلوم والزراعة ضمن هذه الموضوعات ايضاً. وجاء اصطفاء هذا المؤلَف الذي افترضت هيكليته بصورة مناسبة للطلبة والباحثين مع عرض المصادر السابقة والتقانات المعتمدة بطريقة ضامنة للاستفادة والانتفاع منها. وان المراجع المذكورة تتيح للقارئ سهولة ايجاد الموضوعات التي يرغبها، وتمثل نخبة من المصادر (الحاكمة) السابقة التي لابد من الاشارة اليها وبالأخص في مجال علم النبات والتقنية الحيوية. وكيفية استخدام البروتوبلاست في دراسات بناء البروتين والاحماض النووية RNA، DNA، وفي استقطاب المواد الغريبة متمثلة بالبلاستيدات الخضراء والمايتوكوندريا والبكتريا والفايروسات. وايضاً تضمين الحامض النووي DNA او الحامض النووي البلازميدي P-DNA والتي تهدف الى تحسين النوع النباتي من خلال نقل بعض العناصر الوراثية الى الذخيرة الوراثية (Genome) للبروتوبلاست بواسطة تقانات التثقيب الكهربائي، الحقن المجهري الدقيق، الاندماج الخلوي، القذائف البيولوجية، الزراعة المرافقة، النواقل البكتيرية والتي جميعاً تهدف الى انتاج نباتات معدَلة وراثياً تتمتع بصفات محسنة. وقد عكف المؤلفًين على اعتماد فيض من المصادر المتآلفة مع هذه الموضوعات واخرى اشارت فقط الى المعلومات ذاتها. إن التطور الحاصل في انظمة البروتوبلاست النباتي احتل مشروعات البحوث والدراسات عبر السنوات الاخيرة. فقد اقيمت العديد من المؤتمرات العلمية وورش العمل وصدَرت مجموعة من المراجع والمقالات التي تتفاعل وتتعامل مع هذه الانظمة النباتية وبدأت تحتل ذات مكانتها كأنظمة مستقلة بعيدة عن الخلايا النباتية التي هي اساس ووحدة البناء في النبات.
ResearchGate has not been able to resolve any references for this publication.