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Wenn Angehörige weiter entfernt leben – Technik eröffnet Chancen für Distance Caregiving, ist aber nicht schon die Lösung

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  • age-research.net
  • Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg
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Der Nutzen von Telemedizinanwendungen für Ältere ist daran zu messen, inwieweit sie erhöhte Potenziale für eine selbstständige Lebensführung bei guter Lebensqualität ermöglichen können. Idealerweise ist dieser Nutzen am „Gesundheitsstandort Privathaushalt“ abrufbar, eingebettet in einem bedarfs- und bedürfnis gerechten Gesundheitssystem, in welchem sämtliche medizinischen und pflegerischen Prozesse integrativ miteinander vernetzt sind. Ergänzt werden muss dieses System durch verstärkte Koproduktion mit den PatientInnen selbst und deren Angehörigen. Um sich diesen Zielen zu nähern, braucht es ein Umdenken und die Bereitschaft aller AkteurInnen zu tiefgehenden Veränderungen. Medizinische Institutionen müssen sich als lernende Organisationen stärker an den PatientInnen und deren individuellen Bedarfen sowie an intersektoraler und interdisziplinärer Kooperation orientieren. In der Gesundheitspolitik ist es nötig, Verteilungs- und Gerechtigkeitsaspekte stärker zu gewichten. Dabei gilt es besonders, bildungsferneren Schichten und in ländlichen Regionen den Zugang zur Nutzung von Technologien zu erleichtern, um digital divide-Phänomene zu vermeiden. Der Einsatz neuer Gesundheitstechnologien muss deshalb durch flankierende Vorbereitungen und Begleitung durch schnell erreichbare AnsprechpartnerInnen beim Einsatz unterstützt werden. Hinzu kommen Anforderungen an Finanzierungsmodelle und erweiterte Krankenkassenleistungen.
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Background Because of the demographic change in industrial countries new technical solutions for the independent living of elderly will become important in the next years. Ambient Assisted Living seeks to address the upcoming challenges by providing technical aids for elderly and care givers. Therefore it is crucial to understand how those socio-technical solutions can address their needs and quality of life (QOL). The aim of this study was to analyse the main needs of dependent elderly and to investigate how different solutions can contribute to health and quality of life. Methods A qualitative study design consisting of interviews with 11 professionals of geriatric care organisations was chosen. The data analysis was done by applying the qualitative content analysis by Philipp Mayring. The analysis was based on the basic principle of the bio-psycho-social model of health Results Ambient Assisted Living solutions and assistive technologies can have positive impacts on different dimensions of health and quality of life. The needs and problems of elderly can be addressed by applying appropriate solutions which influence the physical, mental and social dimensions of quality of life. There are also benefits for social care providers, their staff and caring relatives of impaired elderly. Ambient Assisted Living solutions can also be used as a facilitator for operational optimization of care services. Conclusions Solutions for telemedicine and telecare which are connected to Ambient Assisted Living solutions will have the biggest positive impact on care giving services. Also simple technical aids can be beneficial for elderly to enhance QOL by enabling autonomy in their familiar surroundings.
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A comprehensive and evaluative review of empirical research published between 2000 and 2010 specific to long distance caregiving is provided to identify what is known about this subgroup of caregivers and to identify gaps in knowledge. We searched peer-reviewed journals included in the following databases: Academic Search Premier (EBSCO), PROQuest Direct, Social Work Abstracts, CINAHL, MEDLINE, and PsychInfo. Searches were restricted to English language publications between 2000 and 2010. Search terms included: ‘review + caregiving + dementia’, ‘meta-analyses + caregiving + dementia,’ ‘caregiving + dementia + not institutional,’ ‘informal + caregiving,’ ‘family + caregiving’, ‘caregiving + technology’. Any searches including the term ‘dementia’ were repeated without that term. These same searches were repeated with the term ‘distance’ added to each. Empirical research specific to long distance caregiving is reviewed in detail. A brief review is provided of other closely related research. Long distance caregivers report being heavily involved in the care of their family member, regardless of distance and surprisingly, are often the only or primary caregiver. The specific needs for future research to inform best practice that goes beyond description of this important subgroup of caregivers is discussed. KeywordsLong distance caregiving-Review-Dementia-Older persons-Methodological issues
Chapter
Die Ergebnisse unserer Analysen zeigen, dass die gängige alterssoziologische Interpretation des Zusammenhangs zwischen Wohnentfernung und Kontakthäufigkeit der Eltern zu ihren erwachsenen Kindern als Effekt unterschiedlicher räumlicher Gelegenheitsstrukturen nicht die ganze Wahrheit erzählt. Zwar beeinflusst die räumliche Nähe zweifellos die Häufigkeit des Kontakts der beiden Generationen und ihre Verbundenheit. Der negative Zusammenhang zwischen Wohnentfernung, Kontakthäufigkeit und Beziehungsenge erklärt sich jedoch zu einem nicht unerheblichen Anteil auch aus der Struktur und Qualität der intergenerationalen Beziehung. Kontakthäufigkeit und Beziehungsenge bestimmen mit darüber, wie weit Eltern und erwachsene Kinder voneinander entfernt wohnen. Die Generationenbeziehung beeinflusst die Wahl des Wohnstandorts. Je häufiger die Kontakte und je enger die Beziehung, desto größer ist das Bestreben der Eltern und Kinder, nahe beieinander zu wohnen. Häufiger Kontakt und sehr eng empfundene Beziehungen erhöhen daher die Neigung der Beibehaltung oder Wiedererlangung räumlicher Nähe. Seltener Kontakt und weniger enge Beziehungen wirken umgekehrt. Größere räumliche Distanz ist nicht nur Ergebnis exogener Einflüsse (z.B. des Arbeits- und Wohnungsmarkts) sondern auch beziehungsabhängiger Faktoren. Insgesamt konnte die Annahme der Koexistenz der beiden Effekte bestätigt werden, die in einer Wechselbeziehung zueinander stehen: (a) dem Wohndistanzeffekt auf die Generationenbeziehung, und (b) dem Beziehungseffekt auf die Wohndistanz zwischen den Generationen. Im Vergleich der beiden Beziehungsaspekte Kontakthäufigkeit und Beziehungsenge hat die Kontakthäufigkeit den stärkeren Einfluss auf die Entwicklung der Wohnentfernung. Ob Eltern und erwachsene Kinder die räumliche Nähe suchen oder meiden, hängt zwar auch von der empfundenen Beziehungsenge ab, mehr aber noch von der alltäglichen Pflege dieser Beziehung durch Kommunikation und persönlichen Austausch. Die Beziehungsenge beeinflusst die Wohnentfernung mehr indirekt über ihren Einfluss auf die Kontakthäufigkeit. Enge Beziehungen führen zu häufigeren Kontakten, häufige Kontakte festigen die Beziehung und beeinflussen Umzugsentscheidungen. Auch konnte gezeigt werden, dass bei im Lebensverlauf steigender Wohnentfernung die Kontakthäufigkeit weniger stark abnimmt, wenn die Beziehung zwischen Eltern und Kindern sehr eng ist. Beziehungsenge moderiert demnach den Opportunitätsstruktureffekt der Wohndistanz. Enge Beziehungen mildern die Auswirkungen steigender Wohndistanz auf die Kontakthäufigkeit der Generationen.
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This article analyzes cross-sectional data collected from a representative community sample of 1509 informal caregivers in the 1996 Family Caregiver Survey, which was conducted in the United States by the National Alliance for Caregiving and the American Association of Retired Persons. We examine the role of proximity between caregivers and their elders in different aspects of caregiving experiences including caring involvement, caregiving strain, work-related strain, and formal service utilization. It was found that caregivers sharing the same household with elderly care recipients reported higher levels of physical, emotional, and financial strain than other caregivers. Moreover, it was found that caregivers who lived within 20 minutes of travelling time, but not co-residing with the elderly care recipients, reported lower levels of work strain than other caregivers (including those who lived with care recipients). This differential impact remained even after controlling demographic characteristics of caregivers and caregiving involvement. The effect of proximity had no impact in the total number for formal service utilization.
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There are an estimated 5-7 million long-distance caregivers (LDCs) in the United States, but little is known about this growing population. This study reviewed the literature on LDCs and examined 16 identified studies. Although studies defined LDCs differently, a composite description of who LDCs are and what they do is presented. LDCs make substantial contributions in terms of physical, financial, and social support. Distance complicates communication about care recipients' health and care needs, as well as the types of care that can be provided. Related to this, geographic separation can exacerbate care-related stressors. Implications for future research were also identified.
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In this paper we explored the rationales and the processes among five Ghanaian immigrants residing in two cities in the Mid-Atlantic region of the USA for providing care and support to their older adult relatives in Ghana. Although some of our participants indicated that elder care duties could sometimes be overwhelming, all expressed their willingness and desire to continue to provide care for their older adult relatives. Provision of elder care was viewed as a way to show family solidarity, and a means to demonstrate respect and appreciation to one’s older adult relatives and others who had provided support in the past. Our findings suggest older adults in Ghana can still rely on their family members who have migrated for care and support.
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Understanding how geographic distance impacts how individuals communicatively negotiate family caregiving is important for a number of reasons. Though long-distance caregiving (LDC) is a growing phenomenon with serious relational and health implications, this topic has yet to be approached from a communication perspective. In this review, LDC is thus considered as a communication context to offer caregiving scholars practical applications for contributing to this emerging research area. Review of the literature from 1999 to 2009 that studied aspects of distance caregiving communication obtained through searching Academic Search Premier, EBSCO, Communication and Mass Media Complete, PsycArticles, PsycInfo, PubMed/Medline, and Health Source: Nursing/Academic Edition online databases. Eight published original research studies were included in the review. The extent to which LDC communication is studied by caregiving researchers has the potential to provide helpful guidance for distant caregivers and care recipients to achieve successful health and relational outcomes. Upon reviewing distance caregiving communication research findings, four applications are discussed: (1) defining distance as a subjective experience; (2) encouraging the use of mediated communication in LDC; and examining (3) interpersonal conflict and (4) topic avoidance processes in the LDC context.
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