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Mental Patients and Social Networks.

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... Policy in mental health should be guided by an understanding of the place of social networks in programs for the mentally disabled. Perrucci and Targ (1982) have assembled a persuasive case to show how the paths that lead a person into the mental hospital, and to release from the hospital, are reflective of particular types of familial and nonfamilial networks. The present study suggests that the ability to remain out of the hospital may also be a reflection of participation in such networks (Caplan, 1975), and that programs like EIL have a place in the restructuring of networks that enhance one's capacity to live in the community. ...
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Formerly hospitalized psychiatric patients participated in a program including skills in apartment living and employment. Contrasted to a comparison group, program graduates showed more multifunctional and more reciprocal relationships with other people. Results highlight the importance of work, housing, and the utilization of community services, and suggest the quality of supportive interpersonal relations as a criterion of program success.
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Soziale Netzwerke und soziale Unterstützung erfreuen sich seit den 70er Jahren eines gewachsenen Interesses in den verschiedenen Teilgebieten der Psychologie, wie an einem exponentiellen Anstieg der Veröffentlichungen abzulesen ist (vgl. z.B. Klusmann 1989). In der Entwicklungspsychologie etwa wird die soziale, emotionale und kognitive Entwicklung nicht nur von bestimmten Erziehungsformen abhängig gesehen, sondern auch von sozialen Interaktionen im sozialen Umfeld, wodurch Symbole, Bedeutungen, Normen und Werte vermittelt und damit der Enkulturations- und Sozialisierungsprozeß vorangetrieben wird (Hurrelmann 1995, Fend 1970). In der Persönlichkeitspsychologie wurden enge Beziehungen zwischen persönlichen und sozialen Ressourcen gefunden und damit auf die Bedeutung interindividuell verschiedener Wahrnehmungen sozialer Netzwerke und auf die Fähigkeiten, Beziehungen zu knüpfen und zu unterhalten, verwiesen (Becker 1995). Sozialpsychologische Ansätze schließlich fanden Beziehungen bspw. zwischen der Kontinuität und Homogenität individueller Einstellungen und Einflüssen aus der sozialen Primärumgebung.
Chapter
Die Zahl der Untersuchungen zu den Themen soziale Unterstützung und soziales Netzwerk hat in den letzten Jahrzehnten stark zugenommen Es ist noch schwierig einzuschätzen, welchen Erkenntniszuwachs die boomartig eingesetzte Konjunktur dieser Konzepte bringen wird. Eine Mischung aus Optimismus und Skepsis ist der Grundton vieler Übersichtsarbeiten (Wellman 1982b; Udris 1982; Keupp u. Rerrich 1982). Soziale Unterstützung wird meist als Schutzfaktor betrachtet, der in den unterschiedlichsten Lebensbereichen die Auswirkungen streßhafter Belastungen abmildert, u.a. auch durch eine Stärkung des Immunsystems (Cassell 1976). Untersucht wurde das menschliche Leben in dieser Hinsicht, wie Udris (1982) es in einer Übersicht ausgedrückt hat, von der Wiege bis zur Bahre. Tatsächlich haben erwünschte Kinder ein höheres Geburtsgewicht als unerwünschte (erwähnt in Cobb 1979, S. 95); dagegen stellt sich der Tod früher ein, wenn die soziale Umgebung verarmt ist (Berkman u. Syme 1979). Was soziale Unterstützung intuitiv ist, kann man sich am besten am Beispiel des Kindes klarmachen, dessen Qualen auf dem Zahnarztstuhl dadurch vermindert werden, daß die Mutter dabei ist.
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Nach einer Phase der Anstaltsfeindlichkeit und einer der Gemeindepsychiatrie ist nun von einer dritten Phase die Rede (Katschnig u. Koniecza 1984): Soziale Netzwerke sollen zum Dreh- und Angelpunkt psychiatrischer Hilfen werden. Schulberg u. Killilea (1982) sprechen von einer „wahren Explosion des Interesses an Strukturen, Funktionen und Prozessen sozialer Netzwerke und Stützsysteme“ (S 52; übersetzt vom Autor). Auf die präventiven und salutogenen Kräfte sozialer Netzwerke zu hoffen ist nicht neu. Schon 1974 hat Caplan soziale Stützsysteme als das wesentlichste Moment einer präventiv orientierenden Psychiatrie bezeichnet (vgl. auch Caplan u. Killelea 1974).
Chapter
Mental health care organizations have been an important laboratory for sociological research. Classic studies on state mental hospitals focused on how the social structure of the hospital shaped therapeutic outcomes (Goffman, 1961; Strauss, Schatzman, Burcher, Ehrlich, & Sabshin, 1964). Organizational theorists (Etzioni, 1960; Perrow, 1965) found that state mental hospitals provided rich materials for understanding complex organizational structures and behavior, which led to significant advances in organizational theory. All of the aforementioned studies made significant contributions to sociological understanding of organizational control and power, and mental health care organizations continue to be excellent sites for understanding changing forms of organizational control as well as furthering understanding of conflict between professional and bureaucratic control. As organizational theory developed to include inter-organizational relations and networks of organizations, research on mental health care has contributed to knowledge about how organizations manage contradiction, conflict, and ambiguity (Meyer, 1986; Scott, 1983). Organizational theory also provides a powerful model for understanding changing systems of mental health care (Scheid, 2004; Schlesinger & Gray, 1999).
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The purpose of this descriptive study was to explore the experience of alienation from the perspective of a convenience sample of 20 individuals with residual-type schizophrenia. Semistructured interviews focused on general relationships with people and society, feelings of closeness and separation at specified age groups, and experiences of loneliness, social isolation, and lack of solidarity or sense of belonging. Content analysis was performed to categorize qualitative data into concepts from the theoretical framework. Other concepts that increased alienation were stigmas associated with medication and psychiatric treatment, connection to the mental health system, victimization, and abuse. Aspects of alienation-social isolation, loneliness, and lack of solidarity increased for respondents during their lifetime, and positive connections with other people decreased.
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An attempt is presented to measure and compare attitudes to and ideas about psychiatry and mental health services in Concepcion, Sheffield and Trieste. These cities have in some respects comparable populations but very different mental health services. Questionnaires in English, Italian and Spanish were used to assess the views of professional workers in the field. The information collected showed that the Italian professionals had the highest level of satisfaction with their work, showed most tolerance of deviant behaviour in the community, the least acceptance of diminished responsibility in law and a non- traditional view of psychiatry. Clearly Chilean professionals held a very traditional view and medicalised approach to mental illness but an encouraging theoretical approval towards eventual changes in the services, along with the lowest level of satisfaction with their work. Professionals from Sheffield held an intermediate position coming closer to the theoretical view of the Chileans but nearer to the Italian praxis and therapeutic approach.
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