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Multiple somatoforme Beschwerden in der orthopädischen Rehabilitation

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Introduction: Most patients suffering from somatoform symptoms are treated in primary and secondary care. In the therapy of somatization disorders psychological interventions are the most successful treatments. Such interventions are rare in rehab clinics. Question: The aim of this study was to estimate the prevalence of multiple somatoform disorders in orthopedic rehabilitation. Furthermore, the effectiveness of a multimodal treatment on patients with somatization tendencies was investigated. The acceptance of a psychological intervention within this treatment was evaluated. Methods: In the health- and rehabilitation center “Moorheilbad Harbach” a psychological intervention for the treatment of chronic pain is offered in the course of a three-week inpatient rehabilitation. 893 patients suffering from back pain were surveyed by using PHQ-15 questionnaire to estimate the prevalence of multiple somatoform symptoms. To estimate the effectiveness of the multimodal treatment, 126 patients participated in a single-group pre-post study design with 6-month follow-up. Results: The estimated prevalence of multiple somatoform symptoms is 31.8% (CI=[28.8; 34.9]). Women are more affected than men. Symptom severity is not predicted by the socio-demographic and psychological variables. The psychological intervention is well accepted by patients. A multimodal treatment is highly effective. Conclusion: Psychological interventions as complementary treatments in medical rehabilitation are reasonable, as well as routine screenings for psychological diseases in the beginning of the rehabilitation. To assess the separate effectiveness of psychological interventions, further studies are needed.

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... In der Allgemeinbevölkerung leiden etwa 4-10 % an unspezifischen, funktionellen beziehungsweise somatoformen Beschwerden (Schaefert et al. 2012). In Kliniken der Sekundärversorgung ist mit Prävalenzzahlen zwischen 30 % und 70 % zu rechnen (Liegl et al. 2014;Nimnuan et al. 2001). Es wird angenommen, dass etwa 20 % aller ambulanten Arztbesuche auf somatoforme Symptome zurückgehen (Jackson u. ...
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Zusammenfassung: Fragestellung: Die Studie untersucht, wie belastend die Behandlung von Patienten mit somatoformen Störungen (SD) ist und welchen Einfluss eine psychosomatische Weiterbildung hat. Methode: Mittels Online-Fragebogen wurden Allgemeinmediziner befragt, wie häufig Patienten mit SD in der eigenen Praxis sind und wie belastend die Behandlung erlebt wird. Ergebnisse: Die Prävalenz von SD in allgemeinmedizinischen Praxen wird mit 27.7 % eingeschätzt. Allgemeinmediziner mit einer Zusatzqualifikation schätzen die Prävalenz von Patienten mit SD höher ein als Mediziner ohne (n = 79, r = 0.242; p = 0.032). Die Behandlung von Patienten mit SD wird um 42.6 % belastender eingeschätzt als die Behandlung „durchschnittlicher Patienten“ (n = 79; t = 16.67; p ≤ 0.001). Ärzte mit einer psychosomatischen Weiterbildung erleben die Behandlung um 17.2 % weniger belastend als Ärzte ohne (n = 79, t = 1.875, p = 0.033). Diskussion: Die Behandlung von Patienten mit SD wird als sehr belastend erlebt. Die Belastung wird durch den zeitlichen Mehraufwand teilweise erklärt, kann jedoch durch eine psychosomatische Weiterbildung reduziert werden. Summary Objectives: This study examines influences of self-perceived emotional stress during the treatment of patients with somatoform disorders (SD) and whether emotional stress is influenced by psychosomatic education. Methods: Via online questionnaire general practitioners were asked about prevalence of patients with SD and emotional stress during treatment. Results: Prevalence of SD in general practices was estimated around 27.7 %. Practitioners with education in psychosomatic medicine estimate the prevalence of patients with SD higher than practitioners without (n =79, r=0.242; p=0.032). The treatment of patients with SD causes 42.6 % more emotional stress in general practitioners compared with the treatment of an average patient (n = 79, t = 16.67, p ≤ 0.001). Doctors with additional psychosomatic education rate stress 17.2 % lower than doctors without (n = 79, t = 1.875, p = 0.033). Conclusions: General practitioners experience the treatment of SD patients emotionally stressful. Emotional stress is mainly explained by increases in time expenditure but can be reduced by additional psychosomatic education. Keywords somatoform disorder, general practitioner, psychological strain, time expenditure, treatment Somatoforme Störung, Allgemeinarzt, Belastung, Zeitaufwand, Behandlung
... In der Allgemeinbevölkerung leiden etwa 4-10 % an unspezifischen, funktionellen beziehungsweise somatoformen Beschwerden (Schaefert et al. 2012). In Kliniken der Sekundärversorgung ist mit Prävalenzzahlen zwischen 30 % und 70 % zu rechnen (Liegl et al. 2014;Nimnuan et al. 2001). Es wird angenommen, dass etwa 20 % aller ambulanten Arztbesuche auf somatoforme Symptome zurückgehen (Jackson u. ...
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Abstract How burdensome is the treatment of patients with somatoform disorders? This study examines the influence of self-perceived emotional stress during the treatment of patients with somatoform disorders. It asks whether emotional stress can be influenced by psychosomatic education. Via online questionnaire general practitioners were asked about the prevalence of patients presenting with somatoform disorders and emotional stress during treatment. The prevalence of somatoform disorders in general practices was estimated at around 27.7 %. Practitioners educated in psychosomatic medicine estimate the prevalence of patients with somatoform disorders higher than practitioners without such education (n = 79; r = 0.242; p = 0.032). The treatment of patients presenting with somatoform disorders causes 42.6% more emotional stress among general practitioners compared with the treatment of an average patient (n = 79; t = 16.67; p ≤ 0.001). Doctors with additional education in psychosomatic medicine rate stress 17.2% lower than doctors without such education (n = 79; t = 1.875; p = 0.033). General practitioners experience the treatment of patients presenting with somatoform disorders as emotionally stressful. This emotional stress is mainly explained by increases in time expenditure, but it can be reduced by additional psychosomatic education.
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Deutsch: (English Version below): Das Konzept der Selbstwirksamkeit ist zentral in der Behandlung von PatientInnen und KlientInnen. Innerhalb der Psychologie wurden unterschiedliche Selbstwirksamkeitsmodelle erstellt. Diese werden im ersten Schritt beschrieben und dann kritisch miteinander verglichen. Diese Modelle aus der Psychologie werden danach mit den Konzepten der Integrativen Therapie verglichen. Dabei stehen die Heilfaktoren und das Vierstufenmodell der Integrativen Therapie im Zentrum der Betrachtung. Anschließend werden im empirischen Teil mehrere unterschiedliche Fragebögen und Konzepte von Selbstwirksamkeit und intentionalem Verhalten in ihrem Vorhersagewert für die Wirksamkeit einer multimodalen Behandlung von PatientInnen mit somatischer Belastungsstörung und chronischen Rückenschmerzen getestet. In mehreren Studien konnte bereits gezeigt werden, dass die Selbstwirksamkeit und die Motivation der PatientInnen an der Behandlung teilzunehmen, einen Einfluss auf die Wirksamkeit haben. Um den Einfluss auf die Wirksamkeit in Bezug auf Schmerzstärke und allgemeines Wohlbefinden zu erforschen, wurden 136 PatientInnen, die unter anderem an chronischen Rückenschmerzen und einer somatischen Belastungsstörung litten, in einer allgemeinen Rehabilitation im Moorheilbad Harbach behandelt. Vor und nach der Behandlung wurden die Schmerzintensität, allgemeines Wohlbefinden, verschiedene Selbstwirksamkeitsskalen sowie ein Fragebogen zur Messung der Intention an der Behandlung teilzunehmen, erhoben. Die teilnehmenden PatientInnen profitierten stark durch die Teilnahme am Programm. Es zeigte sich eine Zunahme im allgemeinen Wohlbefinden, eine Reduktion der derzeitigen Schmerzen und der Schmerzen während der Behandlung im Vergleich zu jenen vor der Behandlung. Die Veränderung des allgemeinen Wohlbefindens kann durch die allgemeine Selbstwirksamkeit (SWE) vorhergesagt werden. Die Veränderungen im derzeitigen Schmerz werden am besten durch die schmerzspezifische Selbstwirksamkeit prognostiziert. ENGLISH ABSTRACT: The concept of self-efficacy is central in the treatment of patients and clients. Within psychology different models of self-efficacy have been developed, which will be described and critically discussed in the first part of this thesis. The psychological models will then be compared to concepts of self-efficacy in Integrative Psychotherapy. The seven healing-factors and the four-level-model are most central in Integrative Therapy for the discussion of self-efficacy. In the empirical part different self-assessment questionnaires evaluating self-efficacy and intentionality were used to predict the treatment outcome of a multimodal therapy for patients with somatic symptom disorder and chronic back-pain. Previous studies showed that patients‘ self-efficacy and motivation beliefs influence treatment outcome. To evaluate the effect of these beliefs in relation to pain intensity and general well-being 136 patients with chronic backpain and somatic symptom disorder were included in this study. Before and after the treatment at the health and rehabilitation centre Moorheilbad Harbach pain intensity, general well-being, and patients‘ intention to participate in all treatments were measured. Patients benefited from participation in the treatment. General well-being increased and pain intensity decreased in comparison of pre- and post-enquiry values. Changes in general well-being can be predicted based on general self-efficacy beliefs of the patients; changes in current pain intensity can be predicted based on self-efficacy beliefs to cope with pain.
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