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Atrioesophageal Fistula After Cryoballoon Pulmonary Vein Isolation

Department of Medicine-Cardiology, University Hospital of Bonn, Bonn, Germany.
Journal of Cardiovascular Electrophysiology (Impact Factor: 2.96). 04/2012; 23(11). DOI: 10.1111/j.1540-8167.2012.02324.x
Source: PubMed

ABSTRACT

Atrioesophageal Fistula After Cryoballoon PV Isolation.  The risk of atrioesophageal fistula after cryoballoon pulmonary vein isolation is thought to be much lower than after radiofrequency ablation, seeing that no data exist on this complication so far. We report for the first time on the occurrence of an atrioesophageal fistula 4 weeks after cryoballoon ablation at the site of the left inferior pulmonary vein. We suggest that even when using cryothermal ablation technique, an imaging modality to assess the proximity of esophagus and left atrium should be routinely performed to avoid this fatal complication. (J Cardiovasc Electrophysiol, Vol. pp. 1-4).

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    ABSTRACT: Die kardiale Computertomographie und interventionelle Elektrophysiologie haben sich in den vergangenen Jahren wesentlich weiterentwickelt. Die Computertomographie weist besonders im Hinblick auf die Strahlenreduktion, aber auch durch die Erweiterung der diagnostischen Möglichkeiten Innovationen auf. In vielen elektrophysiologischen Zentren spielt sie eine wichtige Rolle für die Planung und Durchführung interventioneller Prozeduren. Zudem hat sie eine zentrale Bedeutung in der Erfassung relevanter Komplikationen wie einer Pulmonalvenenstenose oder atrioösophagealen Fistel. Besonders primär anatomisch orientierte Ablationsverfahren wie die Vorhofflimmerablation erfordern eine genaue Kenntnis der relevanten kardialen Strukturen. Gerade die ballonbasierten Verfahren können wichtige Detailinformationen aus der präinterventionellen Bildgebung ziehen. Hier ist zu erwarten, dass diese Verfahren mithilfe der exakten anatomischen Information sowohl im Hinblick auf Prozedur- und Durchleuchtungszeiten, aber auch in Bezug auf die Effektivität und Patientensicherheit weiter verbessert werden können. Die Integration anatomischer Bilddaten in dreidimensionale Navigationssysteme ist heute ein fester Bestandteil elektrophysiologischer Untersuchungen. Eine Reduktion der Fluoroskopiezeit, aber auch eine geringere Rezidivrate von Vorhofflimmern nach Pulmonalvenenisolation konnte hierdurch in nicht randomiserten Studien bereits nachgewiesen werden. Die vorliegende Übersicht fasst aktuelle Entwicklungen im Einsatz der kardialen Computertomographie in der interventionellen Elektrophysiologie mit besonderem Fokus auf die Vorhofflimmerablation zusammen.
    No preview · Article · Dec 2012 · Herzschrittmachertherapie & Elektrophysiologie

  • No preview · Article · Jun 2012 · Heart, Lung and Circulation
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    ABSTRACT: Background Pulmonary vein (PV) isolation with the cryoballoon technique is an effective and safe method to treat patients with paroxysmal atrial fibrillation (AF). However, the optimal treatment strategy for patients with recurrences after this ablation is unclear. Aims The aim of this single centre study was to evaluate the efficacy and safety of a “redo” procedure using the cryoballoon in this patient cohort. The secondary study objectives were to determine the rate of reconduction for individual PVs of the patients undergoing “redo” ablation and potential predictors of persistent PV isolation (PVI). Methods Between April 2006 and September 2009, all patients with paroxysmal AF recurrences after cryoballoon ablation a “redo” ablation with the cryoballoon was offered. PV conduction was determined and cryoapplications were performed in all reconnected PVs. Every 3 months, 7-day Holter ECG, symptom-driven transtelephonic ECG recordings, and questionnaires were collected for 12 months. Results Forty-seven patients underwent “redo” cryoballoon ablation. In all these patients, at least one PV with reconduction was found. Recurrent conduction was documented in 63 % of the left superior PV, 56 % of the left inferior PV, 43 % of the right superior PV, and 56 % of the right inferior PV. In 28 of the 47 patients (60 %), no AF recurrence was detectable during the 12-month follow-up (after 3 months blanking period). Rate of severe complications was low and not significantly different from that of the initial ablations. Conclusion “Redo” ablation using cryoballoon technology may be an effective and safe method to treat patients with recurrence of paroxysmal AF after cryoballoon PVI.
    No preview · Article · Nov 2012 · Journal of Interventional Cardiac Electrophysiology
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