Project

Trails and paths in geoecological environments. A study in Geotourism on Serra da Bocaina National Park (Rio de Janeiro, Brazil).

Goal: Study of protected geoecological environments in the state of Rio de Janeiro, with regard to the trails and paths in national parks with a view to its preservation and sustainability.

Updates

0 new
0
Recommendations

0 new
0
Followers

0 new
22
Reads

0 new
96

Project log

Maria Do Carmo Oliveira Jorge
added a research item
A definição do termo geoturismo ficou conhecida através dos trabalhos de Hose (1995), como a provisão de serviços e facilidades interpretativas aos turistas, de modo que o turista possa ter compreensão do patrimônio geológico com informações científicas. Hose (2000) acrescentou a esse conceito os benefícios sociais dos lugares. Existem outras abordagens conceituais, mas o enfoque comum a todos está no equilíbrio entre os três pilares da sustentabilidade, a econômica, a social e a ambiental.
Antonio Jose Teixeira Guerra
added a research item
A geografia é uma ciência fundamental para compreendermos a nossa realidade, sua abordagem por si traz a possibilidade de olhar para a sociedade e a natureza de forma integrada e interconectada. As ações da sociedade sobre o meio trazem consequências tanto em escalas locais, quanto globais (tornando-se cada vez mais comum). As mudanças climáticas em curso têm produzido cada vez mais eventos considerados extremos, tais como: chuvas concentradas, secas prolongadas, ondas de calor e frio, ocasionando cada vez mais consequências graves para população como alagamentos, enchentes, inundações, deslizamentos, perdas agrícolas, falta de água para abastecimento da população entre tantas outras. Quando ocorrem produzem perdas significativas materiais e humanas, que não são sentidas da mesma forma por toda população, muitas vezes sendo denominados de desastres naturais. Existe uma população que está mais vulnerável ao risco socioambiental e sua capacidade de resiliência é menor: a população desprovida de capital. Essa população geralmente é mais afetada por um evento, sua exposição ao risco socioambiental é maior e ainda sua capacidade de se recuperar e restabelecer diante de um evento é menor. O conceito de risco está associado ao socioambiental, ampliando a sua dimensão para as implicações no ambiente e na organização espacial das sociedades. Ao mesmo tempo que a vulnerabilidade está interligada aos riscos.
Maria Do Carmo Oliveira Jorge
added 5 research items
Geotourism is a growing activity in Brazil, mainly in Conservation Units, where trails are used by both visitors and local people to access geotourist attractions. The use of these trails can have negative impacts when there is inadequate planning and management. This research investigated two geotourist trails: Caixa D'Aço natural pool trail in Serra da Bocaina National Park (Rio de Janeiro State) and Água Branca waterfall trail in Serra do Mar State Park (São Paulo State). Geodiversity values were assessed at both geosites, adopting the methods of Gray (2004, 2013). Soil quality analysis was also conducted, with physico-chemical analyses of soils from 0 to 10 cm depth. The dominant soil texture on Caixa D'Aço natural pool trail is sandy clay loam, and on Água Branca trail, all samples were coarse sandy loams. Soils on Caixa D'Aco natural pool trail were compact, with a mean bulk density of 1.41 g/cm 3 , whereas on Água Branca trail, the mean value was 1.19 g/cm 3. The geodiversity values at both sites were similar, except for supporting services, where Caixa D'Aço natural pool had a medium value, whereas Água Branca waterfall had a high value. This paper stresses the importance of geoconservation studies in publicizing the geoheritage of Brazilian Conservation Units.
Foi realizado um inventário em duas trilhas situadas no sul do município de Ubatuba-SP, denominadas Sítio Recanto da Paz e Sítio Lama Mole. O inventário para estratégias de geoconservação seguiu o modelo da ProGEO- Portugal. Os solos, por possuírem um papel primordial nos serviços ecossistêmicos, e vitais para sustentar a biodiversidade, também foram analisados ao longo das trilhas, a partir das características físicas e químicas como textura, pH, densidade aparente, porosidade, matéria orgânica e argilominerais. O inventário na área permitiu categorizar de forma qualitativa os valores dos sítios de geodiversidade Sítio Recanto da Paz e Lama Mole, como valor cultural, por representar aspectos relacionados ao resgate dos costumes e tradição do modo de vida do caiçara; valor estético, representado por elementos da paisagem, e que são grandes atrativos para o turismo da área e valor científico, elementos diversificados, cuja história geológica remete a amalgação, evolução e a fragmentação do Supercontinente Gondwana, e que influenciam na atual configuração da paisagem.
This article aims at understanding land degradation in mountain areas, monitoring soil hydrology at an experimental station, and soil sample collection, both on tourist trails and quarries. The physico-chemical properties of soil samples were analysed. The results demonstrate that these activities cause high soil bulk density and low soil organic matter contents. It is concluded that the human intervention has intensified the geomorphological processes, causing slope instability and environmental and socio-economic damage.
Antonio Jose Teixeira Guerra
added 2 research items
As práticas agropecuárias quando desenvolvidas sem um manejo adequado podem ocasionar diversos danos ambientais, como a degradação dos solos. Nesse sentido, o objetivo deste trabalho é analisar os efeitos de atividades agrícolas sobre as propriedades físicas de um Cambissolo, ao longo de um transecto, em uma encosta íngreme do município de Paraty, Rio de Janeiro. Foram coletadas amostras de solo em quatro pontos, nas profundidades de 0-10 e 10-20 cm, sob distintos usos (floresta, cultivo temporário e cultivo permanente). Posteriormente, fez-se as análises das propriedades físicas em laboratório da densidade aparente – Da, densidade de partículas – Dp, porosidade total – Pt, granulometria e estabilidade dos agregados. As atividades agrícolas desenvolvidas na área de estudo são baseadas no manejo tradicional do solo. Os dados de Da, Dp e Pt variaram pouco e demonstram que não existem muitas alterações entre os diferentes pontos de coleta. A granulometria também variou pouco entre os pontos, a fração argila foi a que se mostrou mais oscilante e a fração areia fina mais silte apresentou média de 40,9%, podendo deixar o solo mais suscetível à erosão quando exposto. Portanto, devido as características ambientais da localidade, as atividades agrícolas devem adotar práticas conservacionistas para uma boa qualidade do solo.
O Parque Nacional da Serra da Bocaina – PNSB é uma Unidade de Conservação – UC de proteção integral com objetivo de preservar a natureza. Contudo, mesmo após sua criação os processos de degradação desencadeados pelas atividades humanas ainda são presentes. Nesse sentido, o objetivo desse trabalho é analisar as mudanças no uso e cobertura da terra e os desafios que emergem para a conservação ambiental do PNSB, tomando como área de estudo a bacia hidrográfica do Rio Pequeno, localizada no município de Paraty – RJ. Para isso, foram realizadas pesquisas bibliográficas e documentais, trabalhos de campo, além da classificação supervisionada das imagens Landsat (1986 e 2000) e Rapideye (2012) utilizando o SPRING. As áreas com agricultura na bacia são muito pequenas e dispersas próximas ao litoral. A pecuária é a principal atividade antrópica, os pastos ocupam as encostas íngremes, geralmente,com blocos rochosos expostos e sinais de superpastoreio. Logo, é preciso um esforço conjunto entre os órgãos competentes para efetivar a implementação do PNSB e traçar estratégias que garantam a população manter suas atividades de acordo com as diretrizes legais.
Antonio Jose Teixeira Guerra
added a research item
Em áreas tropicais úmidas, a erosão hídrica é a grande responsável pela perda de solo. A análise de atributos do solo permite inferir áreas que estão sofrendo com processos erosivos e outros tipos de degradação. A atividade ecoturística, pode ser uma forma de conservação do ambiente natural. Porém, a utilização de trilhas pode acarretar impactos quando não há planejamento e manejo adequados para implementação e utilização. A presente pesquisa analisou propriedades do solo, mapeando a ocorrência de processos erosivos em duas trilhas ecoturísticas localizadas no litoral de duas Unidade de Conservação no município de Paraty (RJ), a Reserva Ecológica da Juatinga (REJ) e o Parque Nacional da Serra da Bocaina (PNSB). Foram coletadas amostras de solo em dois pontos em cada trilha para avaliar propriedades químicas e físicas como textura, densidade, porosidade, matéria orgânica e pH; foram mapeadas feições erosivas e degradações; e, foi estabelecido o grau de dificuldade nas trilhas. Constata-se que a maioria das feições erosivas mapeadas surgiu a partir da implementação das trilhas, já que o traçado delas não é curvilíneo. A retirada da vegetação e a declividade foram fatores determinantes para o surgimento de ravinas e erosão da borda principalmente na trilha localizada na REJ. O efeito do pisoteio evidenciou-se a partir da densidade crítica do solo (1,4-1,5g/cm³). A grande concentração de partículas finas (areia fina + silte superior a 45%) também foi determinante para que fossem atribuídos grau de dificuldade médio, na trilha do PNSB, e elevado, na trilha da REJ.
Antonio Jose Teixeira Guerra
added a research item
In tropical areas, water erosion stands as largely responsible for the soil loss. The analysis of soil attributes allows inferring areas that are suff ering from erosion and other types of degradation. The ecotourism activity, can be a form of conservation of the natural environment. However, the use of trails can cause impacts when there is no planning and management suitable for implementation and use. This research work examined the soil properties, mapping the occurrence of erosion in two ecotourism trails located on the coast of two protected areas in Paraty Municipality Rio de Janeiro State, the Juatinga Ecological Reserve (JER) and the Serra da Bocaina National Park (SBNP). Soil samples were collected at four sites (two on each trail) to assess physical and chemical properties as soil texture, density, porosity, organic matter and pH; erosional features and degradation features were mapped; and it has established the degree of diffi culty on the trails. It was found that most of the mapped erosional features came from the implementation of the trails, since their layout is not curved. Vegetation clearance and slope angle were determining factors for the occurrence of rills and erosion on the borders mainly on the trail located in the ERJ. The eff ect of trampling was evident from the critical soil density (1.4 -1.5 g/cm³). The high concentration of fi ne particles (sand + silt more than 45%) was also a determining factor to be assigned average degree of diffi culty, on the SBNP trail, and high, on the JER trail.
Raphael Santos Filho
added 2 research items
GEODIVERSITY, GEOTOURISM AND GEOCONSERVATION: TRAILS IN SERRA DA BOCAINA NATIONAL PARK, RIO DE JANEIRO STATE, BRAZIL Professor Dr Raphael David dos Santos Filho, Faculty of Architecture and Urbanism, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), Brazil; Professor Dr Antonio Jose Teixeira Guerra, Department of Geography, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil; Professor Dr Michael Augustine Fullen, Faculty of Science and Engineering, University of Wolverhampton, UK; MSc. Professor Maria do Carmo Oliveira Jorge, PhD Student at the Geography Department, Federal University of Rio de Janeiro. ABSTRACT "(...) The human being has always been concerned with the preservation of memory, of cultural heritage. Only now he started to protect its natural heritage and the immediate environment. It is time to learn how to protect the Earth's past and, through this protection and learn to know it. This memory comes before the human memory. It is a new asset: the geological heritage, a book written long before our appearance on the Planet (...)"(IPHAN, 1991). Since the 20th Century, Brazilian geographers (e.g. GUERRA, 1980; AB’SABER, 2003) have investigated relationships between the environment and society. Brazil is a signatory to the ‘Convention for the Protection of World Heritage (Cultural and Natural)’ (UNESCO, 1972), where nations recognize their responsibility for the conservation of sites of exceptional heritage value. A survey is in progress on the environmental impacts resulting from human activities that directly or indirectly affect the health, safety and welfare of the population; social and economic activities; the biota; the aesthetic and sanitary conditions of the environment; environmental quality (CONAMA Resolution 001/86) and resulting geotourism practiced on trails (paths for pedestrians, cyclists and animals). The research is focused on the protected area of the Serra da Bocaina National Park, in Rio de Janeiro State. Investigated challenges include unplanned use; soil erosion problems; and problems of litter, graffiti and burned degraded areas on the trails. Strategies are being developed for site recovery. This survey is based on research on environmental degradation and analysis undertaken by the ‘Laboratory of Environmental Geomorphology and Soil Degradation’ (LAGESOLOS; UFRJ), in order to contribute to geoconservation. The results may guide conservation and management of geodiversity, without the interruption of the geotourism network of the Serra da Bocaina National Park. REFERENCES AB'SABER, Aziz NacibBrazil. The nature of domains in Brazil: Landscape Potentials. São Paulo: Studio Editorial. 2003. GUERRA, Antonio Teixeira. Natural resources of Brazil. 3.ed. Rio de Janeiro: IBGE, 1980. IPHAN. National Institute of Historical and Artistic Heritage. International Declaration of Rights to the Land of Memory. [Digne-Les-Bains, France, 1991] Available at: http://portal.iphan.gov.br. Accessed 03/01/14. UNESCO. Convention for the Protection of the World Heritage Cultural and Nature. Paris: UNESCO, 1972.
Workshop results "Look Vassouras" held in Vassouras (Rio de Janeiro, 2013), the City of Lords whose historic center is protected since 1958 by Instituto do Patrimônio Histórico (IPHAN). Through direct interaction with the historical set, the workshop it sought a reinterpretation of your image through a look "that, in the ordinary, surprises the extraordinary in the ordinary, the unique and rare in the common , the stranger, the banal, the wonderful, the simple, the richest and most original "(Heraclitus, in: Fernandes, 2013), through a perceiving that " even here [on the common, in the usual] the gods are also present "(idem, 2013), a historical appreciation from point of view of the visitor and citizen. At the close of the workshop was firmed the purpose of consolidation a public instance of interdisciplinary research for the preservation of that important heritage through the implementation of a Museum of Street
Raphael Santos Filho
added a project goal
Study of protected geoecological environments in the state of Rio de Janeiro, with regard to the trails and paths in national parks with a view to its preservation and sustainability.