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Networks and Organizations in Health Care

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Carolin Auschra
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Die Strukturationstheorie des britischen Soziologen Anthony Giddens (1984) ist eine Sozialtheorie, die soziale Praktiken, d. h. wiederkehrende Handlungen, ins Zentrum der Betrachtung und Erklärung stellt. Mittels solcher Praktiken werden Strukturen typischerweise reproduziert, während das Handeln wiederum durch Strukturen bedingt, d.h. beschränkt und ermöglicht, ist. Aus Perspektive der Strukturationstheorie wäre die Nutzung von ambulanter vor stationärer Versorgung eine solche Praktik. Durch sie werden die ambulanten Infrastrukturen genutzt und so das Vorhandensein eines starken ambulanten Sektors als Strukturmerkmal des deutschen Gesundheitssystems reproduziert. Und zugleich gilt: Nur wenn die ambulante Infrastruktur vorhanden ist und Akteure wie Patient:innen und Gesundheitsfachkräfte „wissen“, dass man regelhaft ambulante Behandlungen vorzieht, kann entsprechend gehandelt werden. Anliegen der Strukturationstheorie ist es, die Betrachtungsebenen der Handlung und der Struktur stärker als in anderen Ansätzen miteinander zu verbinden und ihre wechselseitige Bedingtheit ernst zu nehmen. Deshalb wird die Theorie in verschiedenen Disziplinen herangezogen, um die Handlungsspielräume von individuellen und kollektiven Akteuren (wie z. B. Organisationen des ambulanten oder stationären Sektors) in regulierten oder institutionalisierten Kontexten mit Blick auf Wandel und Stabilität gleicher Maßen auszuloten (vgl. Wilz 2019, Sydow/Wirth 2014 oder den Hond et al. 2012).
Die Theorie der Pfadabhängigkeit (David 1985; Arthur 1994; Sydow et al. 2009) ist ein zentraler Ansatz, nicht zuletzt der Organisations- und Managementforschung, um die Rigidität von Organisationen, Technologien oder Systemen gegenüber Wandel zu erklären. Die Theorie geht davon aus, dass sich durch die Folgeentwicklungen nach kritischen, oft möglicherweise zunächst unbedeutend wirkenden Ereignissen der Entscheidungsspielraum von Akteuren sukzessive einschränkt. Selbstverstärkende Mechanismen führen dann zur Herausbildung eines Pfades, der schließlich in ein „Lock-in“ mündet. In diesem Zustand ist eine Abweichung vom Pfad nur noch sehr schwer möglich. Pfadbruchstrategien können allerdings in der Lage sein, die selbstverstärkenden Mechanismen außer Kraft zu setzen oder in eine neue Richtung zu lenken.
Carolin Auschra
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Using the theory of path dependence, this chapter increases our understanding of the hyper-stability of certain practices in health care as well as of the whole health system. Technological, institutional and organizational path dependences are based on self-reinforcing mechanisms that create such stability, making deviations from existing paths extremely difficult. If coordination and complementarity or learning and adaptive expectation effects are at work, transformation towards more integrated care will be difficult, if not impossible. Policy makers, health professionals and health care managers should be aware of these difficulties when aiming for technological, institutional or organizational change.
Carolin Auschra
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Purpose Many health systems face challenges such as rising costs and lacking quality, both of which can be addressed by improving the integration of different health care sectors and professions. The purpose of this viewpoint is to present the German health care Innovation Fund (IF) initiated by the Federal Government to support the development and diffusion of integrated health care. Design/methodology/approach This article describes the design and rationale of the IF in detail and provides first insights into its limitations, acceptance and implementation by relevant stakeholders. Findings In its first period, the IF offered € 1.2 billion as start-up funding for model implementation and evaluation over a period of four years (2016–2019). This period was recently extended to a second round until 2024, offering € 200 million a year as from 2020. The IF is triggering the support of relevant insurers for the development of new integrated care models. In addition, strict evaluation requirements have led to a large number of health service research projects which assess structural and process improvements and thus enable evidence-based policy decisions. Originality/value This article is the first of its kind to present the German IF to the international readership. The IF is a political initiative through which to foster innovations and promote integrated health care.
Carolin Auschra
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The ongoing digital transformation will potentially change traditional health care practices fundamentally. However, change agents usually face serious challenges arising from the highly institutionalized nature of this industry. Using the gamification of glucose monitoring as part of diabetes care as an example, this paper focuses on strategies to transform health care, allowing not only to cope with, but also to change this context: gamification encourages behavioral changes in patients, establishes new roles between patients and providers, and thereby elevates patient empowerment. [Fulltext in English]
Jörg Sydow
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Die Sicherstellung der ambulanten und stationären Gesundheitsversorgung in ländlichen Räumen ist aufgrund von demographischem Wandel und anhaltender Urbanisierung mit zunehmenden Herausforderungen konfrontiert. Der vorliegende Beitrag zeigt bestehende Lösungsansätze in systematischer Weise auf. Dabei werden Gestaltungselemente aus den Bereichen Kooperation und Koordination, Techniknutzung, Professionalisierung und Mobilität mit bestehenden Organisationsformen wie Krankenhäusern und Arztpraxen kombiniert. Deutlich wird, dass Pflegende bisher keine tragende Rolle bei der Gestaltung neuartiger Modelle spielen, obwohl hier vielfältige Notwendigkeiten und Potentiale mit Blick auf Delegation, Substitution und neue Kompetenzfelder im Bereich Management bestehen. [Fulltext in German]
Martin Gersch
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(accepted Nov 19, 2018: https://rdcu.be/bdoVh) Multi-sided platforms have become the hallmark of the digital economy. However, their impact varies profoundly across different markets. We have done a longitudinal case study on HSPC, a platform jointly provided by a consortium led by multiple U.S. health care providers. Our focus is on the development processes of the platform over a period of five years and the underlying management decisions and design choices. We have developed a platform management framework to capture and reconstruct the influence and interdependencies of choices over time. The case highlights distinct strategic choices aiming at scaling of the platform and competitive positioning at an early stage of platform evolution. Our findings show four main conflicts regarding the implementation and scaling of the platform and its services as well as the processual interplay and interdependencies between different management areas. The paper thereby contributes to a process view on platform management and offers an understanding of specifics of platform evolution in health care.
Carolin Auschra
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Qualitative study on organizational models and actions to secure the provision of health care in German rural areas. We have also explored barriers to the implementaiton of such organizational models as well as their potential. The study is in German.
Carolin Auschra
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Die Anwendung von evidenzbasiertem Management stößt aufgrund der Komplexität der Realität und dem insbesondere im deutschen Sprachraum oft eindimensionalen Verständnis des Konzeptes an Grenzen. Mit Blick auf die evidenzbasierte Medizin verdeutlichen wir diese Herausforderungen und zeigen eine Lösung auf: die Reflexivität von Praxis, die in der Führungskräfteentwicklung und Organisationsgestaltung zu verankern ist. The application of evidence-based management faces several limitations. Drawing from evldence-based medicine, we use an interdisciplinary perspective and show that several issues limit the generalizability of research findings: (1) even highly significant presumed studies underlie problems of case selection; (2) reality is marked by an absence of mono-causal explanations; (3) data collection from individuals comes with restrictions; and (4) research can be subject to a publication-, career-, and even commerce bias. Therefore, evidence-based management needs to address these limitations. In line with current standards of evidence-based medicine, we thus highlight that the capacity of judgement has to be part of evidence-based management. As an extension, we introduce the concept of reflexivity and illustrate how the acquisition of this competence can be institutionalized as part of both management development and organizational design. (Full-text is in German).
Jörg Sydow
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Dieser Beitrag beschäftigt sich mit den Rahmenbedingungen für Unternehmertum innerhalb des deutschen Gesundheitssystems und erfolgversprechenden Strategien von Entrepreneuren. Anhand eines Fallbeispiels wird gezeigt, wie sich serielles Unternehmertum in Form des Aufbaus und der Skalierung von innovativen populationsbezogenen Versorgungsmodellen gestalten kann. Im Zuge der betrachteten unternehmerischen Tätigkeiten kommt es zur Bildung und Weiterentwicklung von Gesundheitsnetzwerken bis hin zu Accountable-Care-Organisationen. Dabei werden die für den deutschen Gesundheitssektor spezifischen Herausforderungen für Entrepreneure deutlich, die Implikationen für Entrepreneure und politische Entscheider aufwerfen.
Carolin Auschra
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Introduction: In recent years, inter-organisational collaboration between healthcare organisations has become of increasingly vital importance in order to improve the integration of health service delivery. However, different barriers reported in academic literature seem to hinder the formation and development of such collaboration. Theory and methods: This systematic literature review of forty studies summarises and categorises the barriers to integrated care in inter-organisational settings as reported in previous studies. It analyses how these barriers operate. Results: Within these studies, twenty types of barriers have been identified and then categorised in six groups (barriers related to administration and regulation, barriers related to funding, barriers related to the inter-organisational domain, barriers related to the organisational domain, barriers related to service delivery, and barriers related to clinical practices). Not all of these barriers emerge passively, some are set up intentionally. They are not only context-specific, but are also often related and influence each other. Discussion and conclusion: The compilation of these results allows for a better understanding of the characteristics and reasons for the occurrence of barriers that impede collaboration aiming for the integration of care, not only for researchers but also for practitioners. It can help to explain and counteract the slow progress and limited efficiency and effectiveness of some of the inter-organisational collaboration in healthcare settings.