Recent publications
Parents play a crucial role in the development of childhood overweight and also in controling overweight. This study investigated a broad set of parental factors, including general attitudes towards food (price, identity, cooking, ecology, mood, dieting, convenience, functionality), social cognitions concerning overweight (risk perception, self-efficacy for exercising and healthy eating, response efficacy for exercising and healthy eating) and characteristics of the home environment (restriction of snacks, regular family meals, parents involved in sports) and their association with their children’s zBMI, i.e. adolescents between 12-19 years old. In a non-clinical sample of 842 parent-adolescent dyads we found that the zBMI is most strongly and positively associated with parental dieting attitudes and negatively with parents’ self-efficacy to motivate their children to exercise. The zBMI is negatively and weakly associated with dislike of cooking, identification with the way of eating and the perceived benefit of healthy eating (response efficacy). Half of the parents assessed their children’s overweight and obesity correctly, while the other half underestimated it. No difference was found with respect to all investigated variables (general attitudes, social cognitions concerning overweight and home environment) between parents who correctly perceive and those who misperceive their children’s weight status.
Divergent thinking (DT) ability is widely regarded as a central cognitive capacity underlying creativity, but its assessment is challenged by the fact that DT tasks yield a variable number of responses. Various approaches for the scoring of DT tasks have been proposed, which differ in how responses are evaluated and aggregated within a task. The present study aimed to identify methods that maximize psychometric quality while also reducing the confounding effect of DT fluency. We compared traditional scoring approaches (summative and average scoring) to more recent methods such as snapshot as well as top‐ and max‐scoring. We further explored the moderating role of task complexity as well as metacognitive abilities. A sample of 300 participants was recruited via Prolific. Reliability evidence was assessed in terms of internal consistency, concurrent criterion validity in terms of correlations with real‐life creative behavior, creative self‐beliefs, and openness. Findings confirm that alternative aggregation methods reduce the confounding effect of DT fluency. Reliability tends to increase as a function of the number of included responses with three responses as a minimal requirement for decent reliability evidence. Convergent validity was highest for snapshot as well as max‐scoring when using a medium number of three ideas.
Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) is a non‐invasive brain stimulation technique used to modulates cortical brain activity. However, its effects on brain metabolites within the dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC), a crucial area targeted for brain stimulation in mental disorders, remain unclear. This study aimed to investigate whether prefrontal tDCS over the left and right DLPFC modulates levels of key metabolites, including gamma‐aminobutyric acid (GABA), glutamate (Glu), glutamine/glutamate (Glx), N‐acetylaspartate (NAA), near to the target region and to explore potential sex‐specific effects on these metabolite concentrations. A total of 41 healthy individuals (19 female, M_age = 25 years, SD = 3.15) underwent either bifrontal active (2 mA for 20 min) or sham tDCS targeting the left (anode: F3) and right (cathode: F4) DLPFC within a 3 Tesla MRI scanner. Magnetic resonance spectroscopy (MRS) was used to monitor neurometabolic changes before, during, and after 40 min of tDCS, with measurements of two 10‐min intervals during stimulation. A single voxel beneath F3 was used for metabolic quantification. Results showed a statistically significant increase in Glx levels under active tDCS compared to the sham condition, particularly during the second 10‐min window and persisting into the post‐stimulation phase. No significant changes were observed in other metabolites, but consistent sex differences were detected. Specifically, females showed lower levels of NAA and GABA under active tDCS compared to the sham condition, while no significant changes were observed in males. E‐field modeling showed no significant differences in field magnitudes between sexes, and the magnitude of the e‐fields did not correlate with changes in Glx levels between active and sham stimulation during the second interval or post‐stimulation. This study demonstrates that a single session of prefrontal tDCS significantly elevates Glx levels in the left DLPFC, with effects persisting post‐stimulation. However, the observed sex differences in the neurochemical response to tDCS were not linked to specific stimulation intervals or variations in e‐field magnitudes, highlighting the complexity of tDCS effects and the need for personalized neuromodulation strategies.
Feelings of shame, self-stigmatization, and self-criticism are common among patients with chronic skin conditions. These psychological phenomena impact the course and recovery process of affected individuals in various ways. In therapeutic practice, approaches that emphasize compassion and self-compassion have proven particularly effective. Notably, compassion-focused therapy and mindful self-compassion are prominent approaches in this area. The goal is to foster a kinder, more compassionate relationship with oneself and others, while encouraging the courage and motivation needed to undertake challenging therapeutic steps. Current research indicates a range of positive effects on aspects such as depression, experiences of shame, and quality of life. Incorporating compassion-based interventions and fostering close collaboration with psychotherapy and psychosomatic medicine seem to represent important additions to dermatological care.
Hintergrund
Bei der Primären Ciliären Dyskinesie (PCD) handelt es sich um eine seltene Erkrankung, die mit einer kongenitalen Dysfunktion der motilen Zilien einhergeht. Es entstehen respiratorische Symptome wie eine vermehrte Sekretproduktion, Husten oder eine Sinusitis. Der bisherige wissenschaftliche Stand reicht von Erfahrungsberichten bis zu ersten randomisierten kontrollierten Studien. Erfahrungen dienen der Entwicklung von Theorien und sind bei der Behandlung der PCD relevant. Die Erfahrungen zur physiotherapeutischen Versorgung der PCD entstehen im Arbeitsalltag von Physiotherapeut*innen.
Ziel
Mittels dieser Untersuchung sollten die Vorgehensweisen von Physiotherapeut*innen hinsichtlich der Versorgung von Patient*innen mit PCD erhoben werden.
Methode
Mit einer qualitativen Untersuchung wurden 10 Physiotherapeut*innen, die über Erfahrungen zur Behandlung oder bei Kontrolluntersuchungen in Kliniken verfügen, interviewt. Es folgte die Evaluation der Vorgehensweisen von Physiotherapeut*innen bei der physiotherapeutischen Versorgung.
Ergebnisse
Durch Physiotherapie können Gesundheitszustand und Lebensqualität von Patient*innen mit PCD verbessert werden. Therapeutisch sind Inhalation und Sekretmobilisation für die oberen und unteren Atemwege sowie Maßnahmen zur Thoraxmobilisation und Förderung der Kraft und Ausdauer relevant. Bei Bedarf können Atemmuskel- und Beckenbodentraining angewendet werden. Zur Evaluation des Gesundheitszustandes werden diverse Messmethoden wie die Lungenfunktionsuntersuchung, der Lung Clearance Index oder der 6-Minuten-Gehtest genannt. Es besteht ein Versorgungsdefizit, da nur wenig Physiotherapeut*innen auf Atemtherapien spezialisiert sind. Folglich sind regelmäßige Kontrolluntersuchungen in Klinken notwendig, um relevante therapeutische Maßnahmen wie die Inhalation zu prüfen.
Schlussfolgerung
Eine dauerhafte und individuelle Physiotherapie ist relevant. Weitere Forschungen sind notwendig, um die geschilderten Maßnahmen wie die Reinigung der oberen Atemwege zu untersuchen. Aufbauend könnten randomisierte kontrollierte Studien oder eine Delphi-Studie durchgeführt werden.
Zusammenfassung
Hintergrund
Weltweit nehmen die Prävalenzen für Übergewicht und Adipositas sowohl bei Erwachsenen als auch bei Kindern zu. Im Jahr 2022 waren fast 160 Mio. Kinder und Jugendliche im Alter zwischen 5 und 19 Jahren entweder übergewichtig oder adipös. Für das Jahr 2030 wird eine Zunahme um 100 Mio. erwartet. In den westlichen Industrienationen findet sich ein inverser sozioökonomischer Gradient unabhängig von verschiedenen Indikatoren, die die soziale Stellung erfassen. Kinder aus Familien mit niedrigem sozioökonomischen Status leiden häufiger an Übergewicht und Adipositas als Gleichaltrige aus der oberen sozialen Schicht. Adipositasprävention ist notwendig, um Leid der Betroffenen und volkswirtschaftliche Kosten zu verringern.
Ziel der Arbeit
Anhand bestehender Literatur wird zusammengefasst, ob die derzeitigen Interventionen zur Prävention der kindlichen Adipositas geeignet sind, um die bestehenden sozialen Unterschiede zu verringern.
Ergebnisse
Über zwei Drittel der betrachteten Studien konnten generelle Veränderungen in anthropometrischen Parametern oder Veränderungen im gesundheitlichen Verhalten (Ernährung, Bewegung) der Kinder erreichen. Im Hinblick auf eine Verringerung der sozialen Unterschiede waren nur wenige Studien erfolgreich. Es konnte kein Interventionstyp als besonders geeignet identifiziert werden.
Schlussfolgerungen
Das Bewusstsein für den bestehenden sozialen Gradienten in der kindlichen Adipositas muss in allen Bereichen (Wissenschaft, Industrie Medien, Politik, Gesellschaft) geschärft und bei jeder Planung von Präventionsprogrammen berücksichtigt werden. Ein ganzheitliches Verständnis im Management der Adipositaspandemie ist notwendig. Die Wechselwirkungen zwischen biologischen, genetischen, kulturellen, sozialen, ökonomischen Faktoren sowie der Umwelt im Sinne von „One Health“ müssen als oberste Maxime anerkannt und beachtet werden.
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