P von Wichert

Philipps-Universität Marburg, Marburg, Hesse, Germany

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  • P. von Wichert
    Intensivmedizin + Notfallmedizin 01/2010; 47(1):6-6.
  • P von Wichert
    Pneumologie 04/2009; 63(9):492-6.
  • Peter von Wichert
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: The paper deals with the problems of heat exhaustion and heat stroke related to exercise or elevation of environmental temperature. After recommending a classification of heat disorders, the different clinical symptoms are presented. Old people and people with preexisting diseases are particularly affected and in danger. Therapeutic measures have to consider different mechanisms of an alteration of liquid and salt balance.
    Medizinische Klinik 03/2008; 103(2):75-9. · 0.34 Impact Factor
  • Peter von Wichert
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Die Arbeit beschreibt Überwärmungssyndrome als Folge von körperlicher Überanstrengung oder mangelnder Flüssigkeitszufuhr während atmosphärischer Hitzewellen, wie sie in den vergangenen Jahren auch in Mitteleuropa beobachtet werden konnten, möglicherweise als Folge eines Klimawandels. In Abhängigkeit vom Ausmaß der Belastung lassen sich leichte Belastungen – Hitzestress, Hitzesynkope und Hitzekrämpfe – von schweren Belastungszuständen – Überwärmung, Hitzschlag und Hyperthermie – nach Symptomen und Verlauf abgrenzen. Während in den leichten Fällen einfache physikalische Therapiemaßnahmen ausreichen, erfordern Überwärmung, Hyperthermie und Hitzschlag ein massives Eingreifen bis zur Einleitung intensivmedizinischer Maßnahmen. Besonders gefährdet sind alte und vorgeschädigte Personen, deren Salzhaushalt und Flüssigkeitsgleichgewicht relativ schnell dekompensieren können. Die Therapie hat die jeweilige pathophysiologische Situation unbedingt zu berücksichtigen. The paper deals with the problems of heat exhaustion and heat stroke related to exercise oder elevation of environmental temperature. After recommending a classification of heat disorders, the different clinical symptoms are presented. Old people and people with preexisting diseases are particularly affected and in danger. Therapeutic measures have to consider different mechanisms of an alteration of liquid and salt balance.
    01/2008; 103(2):75-79.
  • Peter von Wichert
    Medizinische Klinik 11/2006; 101(10):813-22; quiz 823-4. · 0.34 Impact Factor
  • Goetz von Wichert, Peter von Wichert
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: As a consequence of the development of drugs and other biologically active substances such as peptides or proteins, new ways of application for therapeutic use offer new therapeutic possibilities. Today, the predominant way of parenteral application is injection. Growing evidence suggests that some substances may be applied via inhalation. Nevertheless, inhalative application of drugs, although possible, is not very well supported by scientific data until now. This paper summarizes the present knowledge about transport of higher-molecular drugs across the pulmonary epithelium and deals with the problems of this method of application as well.
    Medizinische Klinik 10/2006; 101(9):718-23. · 0.34 Impact Factor
  • Peter von Wichert
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    ABSTRACT: Fall 1:Ein 70-jähriger Mann bemerkt plötzlich beim Schwimmen in einem See einen starken, stechenden Schmerz und Luftnot und erreicht nur mit Mühe wieder das Ufer. Im Krankenhaus wird nach Auswertung eines EKG von einem Herzinfarkt ausgegangen, womit das relativ schnelle Ableben erklärt wird. Fall 2:Ein etwa 60-jähriger Patient klagt wiederholt über spontane retrosternale Schmerzen, die ihn auch nachts aufwecken und durch Trinken einiger Schlucke Wasser verschwinden. Er ist sehr besorgt, zumal der Hausarzt im EKG Rhythmusstörungen (Bradykardie und Extrasystolen) gesehen hat. Fall 3:Ein etwa 30-jähriger Mann klagt seit 3 Wochen über zunehmende atemabhängige Beschwerden im vorderen Thoraxbereich, die nach einer Grippe mit starken Husten aufgetreten sind. Der vordere Thoraxbereich parasternal ist druckschmerzhaft. Fall 4:Eine 65-jährige übergewichtige Frau bricht nach einem interkontinentalen Flug mit starken thorakalen Schmerzen noch auf dem Flughafen zusammen und kann nur durch den Einsatz von Notfallmaßnahmen über einen Kreislaufzusammenbruch hinweggerettet werden. Fall 1:Wie sich im Nachhinein herausstellt, ist der Patient nicht untersucht und auskultiert worden, sondern man hat sich ausschließlich auf ein mehrdeutiges EKG verlassen und die Diagnose Myokardinfarkt präferiert, so dass der Spannungspneumothorax nicht erkannt wurde und die sofort notwendige Druckentlastung unterblieb. Der Patient verstarb innerhalb von 30 min. Fall 2:Eine genaue Anamnese ergibt, dass der Betroffene häufig über Aufstoßen und Übelkeit klagt und auch früher schon wiederholt derartige Beschwerden gehabt hat. Die Endoskopie zeigt dann eine ausgeprägte Refluxösophagitis mit oberflächlichen Ulzerationen. Eine Therapie mit einem Protonenpumpenhemmer beseitigt die Symptome in kurzer Zeit. Fall 3:Schwellungen am kostosternalen Übergang, die tastbar und schmerzhaft sind, kennzeichnen das Tietze-Syndrom, das nicht selten nach Infekten auftritt. Die pathogenetischen Bezüge sind unklar. Die Erkrankung ist nicht gefährlich, wenngleich unangenehm. Wichtig ist, die Patienten zu beruhigen und auf Selbstheilung hinzuweisen. Fall 4:Die Lungenembolie zeichnet sich durch eine äußerst breite Symptomatik aus. Massive Embolien, wie in unserem Beispiel, sind immer lebensbedrohlich, blande Embolien nicht. Unsere Patientin wurde wegen der hinweisenden Umstände sofort mit der richtigen Diagnose in die Klinik eingewiesen, und computertomographisch wurde ein Embolus in der rechten Unterlappenarterie nachgewiesen.
    09/2006; 101(10):813-822.
  • Goetz von Wichert, Peter von Wichert
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    ABSTRACT: Der Beitrag befasst sich mit den Mechanismen der Absorption von biologischen Wirkstoffen, z. B. Hormonen, Mediatoren oder Medikamenten, über die Lunge als Zugangsweg zu einer systemischen Therapie. Der gegenwärtige Stand des Wissens wird dargestellt, aber auch ungelöste Fragen und Probleme des Zugangsweges bei Lungenerkrankungen werden aufgezeigt. Die inhalative Applikation höhermolekularer Wirksubstanzen ist eine attraktive Möglichkeit, deren breite Anwendung allerdings noch erhebliche wissenschaftliche Grundlagenforschung erfordert. As a consequence of the development of drugs and other biologically active substances such as peptides or proteins, new ways of application for therapeutic use offer new therapeutic possibilities. Today, the predominant way of parenteral application is injection. Growing evidence suggests that some substances may be applied via inhalation. Nevertheless, inhalative application of drugs, although possible, is not very well supported by scientific data until now. This paper summarizes the present knowledge about transport of higher-molecular drugs across the pulmonary epithelium and deals with the problems of this method of application as well.
    08/2006; 101(9):718-723.
  • Peter von Wichert
    Medizinische Klinik 04/2006; 101 Suppl 1:23-6. · 0.34 Impact Factor
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    ABSTRACT: Next to cigarette smoking, genetic factors may contribute to lung cancer risk. Pulmonary surfactant components may mediate response to inhaled carcinogenic substances and/or play a role in lung function and inflammation. We studied associations between surfactant protein (SP) genetic variants and risk in lung cancer subgroups. Samples (n=308) were genotyped for SP-A1, -A2, -B, and -D marker alleles. These included 99 patients with small cell lung carcinoma (SCLC, n=31), or non-SCLC (NSCLC, n=68) consisting of squamous cell carcinoma (SCC, n=35), and adenocarcinoma (AC) (n=23); controls (n=99) matched by age, sex, and smoking status (clinical control) to SCLC and NSCLC; and 110 healthy individuals (population control). We found (a) no significant marker associations with SCLC, (b) rare SP-A2 (1A9) and SP-A1 (6A11) alleles associate with NSCLC risk when compared with population control, (c) the same alleles (1A9, 6A11) associate with risk for AC when compared with population (6A11) or clinical control (1A9), and (d) the SP-A1-6A4 allele (found in approximately 10% of the population) associates with SCC, when compared with population or clinical control. A correlation between SP-A variants and lung cancer susceptibility appears to exist, indicating that SP-A alleles may be useful markers of lung cancer risk.
    Clinical Genetics 09/2005; 68(2):128-36. · 3.94 Impact Factor
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    ABSTRACT: Ambroxol [trans-4-(2-amino-3,5-dibromobenzylamino)-cyclohexanole hydrochloride], a mucolytic agent, was postulated to provide surfactant stimulatory properties and was previously used to prevent surfactant deficiency. Currently, the underlying mechanisms are not exactly clear. Because surfactant homeostasis is regulated by surfactant-specific proteins (SP), we analyzed protein amount and mRNA expression in whole lung tissue, isolated type II pneumocytes and bronchoalveolar lavage of Sprague-Dawley rats treated with ambroxol i.p. (75 mg/kg body weight, twice a day [every 12 h]). The methods used included competitive polymerase chain reaction (RT-PCR), Northern blotting, Western immunoblotting, and immunohistochemistry. In isolated type II pneumocytes of ambroxol-treated animals, SP-C protein and mRNA content were increased, whereas SP-A, -B and -D protein, mRNA, and immunoreactivity remained unaffected. However, ambroxol treatment resulted in a significant increase of SP-B and in a decrease of SP-D in whole lung tissue with enhanced immunostaining for SP-B in Clara Cells. SP-A and SP-D were significantly decreased in BAL fluid of ambroxol-treated animals. The data suggest that surfactant protein expression is modulated in a cell-specific manner by ambroxol, as type II pneumocytes exhibited an increase in SP-C, whereas Clara cells exhibited an increase in the immunoreactivity for SP-B accounting for the increased SP-B content of whole lung tissue. The results indicate that ambroxol may exert its positive effects, observed in the treatment of diseases related to surfactant deficiency, via modulation of surfactant protein expression.
    Toxicology and Applied Pharmacology 03/2005; 203(1):27-35. · 3.98 Impact Factor
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    ABSTRACT: Apart from cigarette smoking, genetic factors seem to be of importance in the development of lung cancer. The present case-control study investigated frequencies of five inflammatory response gene polymorphisms (TNF-alpha-308, TNF-beta-Intron1-252, IL-6-174, IL-10-819 and IL-10-1082) in patients with lung cancer and controls. The study population consisted of 117 patients with lung cancer (77 patients with NSCLC, including 40 Squamous Cell Carcinoma and 26 Adenocarcinoma, and 40 patients with SCLC), 117 matched controls without pulmonary disease and 243 healthy individuals (population control). Genotype analyses revealed no difference in genotype frequencies using matched-pair analysis. However, in comparison to the population control, the IL-10-1082 genotypes carrying the G allele appeared with higher frequency in the SCLC group (p=0.006) [SCLC: 84.6%, population controls: 64.6%]. This yields an odds ratio of 3.01 for SCLC (95% CI = [1.21, 7.48]). No associations were seen for all other polymorphisms analysed. The study raises the possibility of a correlation between the IL-10-1082_G allele and the presence of SCLC in a German population. The functional IL-10-1082 polymorphism correlates with altered IL-10 levels and might influence lung cancer susceptibility by altered inflammatory responses in the airways.
    Disease markers 02/2005; 21(3):157-65. · 2.14 Impact Factor
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    ABSTRACT: Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is a major health problem. The disease is driven by abnormal inflammatory reactions in response to inhaled particles and fumes. Therefore, inflammatory mediators are postulated to be of distinct importance. In the present case-control study, we investigated interleukin (IL)-promoter polymorphisms known to correlate with altered transcription levels of their gene products in patients with COPD. We analyzed tumor necrosis factor-alpha (TNF-alpha)-308, TNF-beta-intron1-252, IL-6-174, IL-10-819, and IL-10-1082 polymorphisms in 469 individuals using restriction fragment length polymorphism-based converted polymerase chain reaction. The study population consisted of 113 patients with COPD based on chronic bronchitis, divided into subgroups by severity (I degrees -III degrees ), 113 matched hospitalized individuals suffering from severe coronary heart disease without pulmonary disease (age-, sex-, and smoking-matched control group), and 243 healthy individuals (population control group). The matched analysis showed no significant differences in genotype distribution of all tested polymorphisms between the matched controls and the COPD patients. However, comparison with the population controls revealed significant differences in IL-10-1082 A/G genotype frequencies (P = 0.0247 for the whole COPD group, P = 0.009 for smokers only), with the genotypes carrying the G allele more common in the COPD cases [odds ratio (OR) = 1.66, 95% confidence interval (CI) 1.01-2.75; P = 0.046]. Interestingly, this shift toward more G alleles was even more pronounced in the matched control group (OR = 2.55, 95% CI 1.47-4.41; P = 0.0007), suggesting both presented groups share corresponding underlying mechanisms. The IL-10-1082_G allele is known to correlate with altered IL-10 levels. Therefore, it might be associated with altered or abnormal inflammatory response, a mechanism that could be postulated to be important in both chronic bronchitis and coronary heart disease.
    Tissue Antigens 02/2005; 65(1):93-100. · 2.93 Impact Factor
  • Peter von Wichert, Carola Seifart
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: This review summarizes information concerning the mechanisms of absorption of substances across the pulmonary epithelium. Inhalation is now increasingly used as a route of administration, although the scientific understanding of these mechanisms is rather limited. The aim of this study is to draw attention to these questions.
    Respiration 01/2005; 72(5):552-8. · 2.62 Impact Factor
  • Source
    H.F. Becker, J.H. Peter, P. von Wichert
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Schlafbezogene Atmungsstörungen (SBAS) sind häufige Erkrankungen, die unbehandelt mit einem erhöhten Risiko kardiovaskulärer Erkrankungen und gesteigerter Mortalität einhergehen. Die obstruktive Schlafapnoe (OSA) stellt die häufigste SBAS mit Obstruktion der oberen Atemwege dar. Patienten mit niedrigem Risiko werden initial mit Gewichtsreduktion, Alkoholkarenz und Schlafhygiene behandelt. Eine medikamentöse Therapie wird nicht mehr empfohlen. Bei einer hohen Gefährdung des Patienten wird im Schlaflabor die nasale CPAP („continuous positive airway pressure“)-Therapie (nCPAP) eingeleitet, die rasch und sicher zur kompletten Beseitigung aller obstruktiven Atmungsstörungen führt. Kontrollierte Studien belegen die wesentliche Verbesserung von Symptomen und Lebensqualität (Jenkinson et al. 1999) sowie eine deutliche Blutdrucksenkung auch am Tag bei arterieller Hypertonie unter nCPAP (Becker et al. 2003). Als Behandlungsalternativen kommen evtl. die Tracheotomie oder die kieferchirurgische Intervention in Betracht. Die häufigste SBAS ohne Obstruktion der oberen Atemwege ist die sekundäre alveoläre Hypoventilation. Meist tritt sie im Schlaf bei chronisch obstruktiver Atemwegserkrankung (COPD), bei neuromuskulären Erkrankungen oder bei Kyphoskoliose auf. Behandlung der Wahl ist die Positivdruckbeatmung über eine Maske, die zu einer wesentlichen Verbesserung der ansonsten ungünstigen Prognose führt. Bei schwerer chronischer Herzinsuffizienz wird bei bis zu 50% der Patienten eine Cheyne-Stokes-Atmung (CSA) nachgewiesen. Diese Form der schlafbezogenen Atmungsstörung kann zu einer weiteren Verschlechterung der Prognose bei Patienten mit Herzinsuffizienz führen. Als Ergänzung der optimalen medikamentösen Therapie kann eine Sauerstofftherapie, bei deren Versagen nCPAP und ggf. eine druckgesteuerte Beatmung eingesetzt werden (Sin et al. 2000).
    12/2004: pages 501-511;
  • P. von Wichert
    Der Internist 08/2004; 45(9):981-982. · 0.33 Impact Factor
  • P V Wichert
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: During traumatic lesions, lung diseases or even spontaneously air can reach the pleural cavity causing a so called pneumothorax. If a valve mechanism develops, the high pressure in the pleural cavity impaires the blood flow to the heart, causing a circulatory insufficiency. This situation can develop very quickly and therefore must be very fast diagnosed and treated because of the life threatening character. Clinical symptoms and findings should be the main stay in the diagnosis. X-ray and CT may provide additional information concerning the cause of the disease. The therapy consists of draining the air by tube suction or by surgical closing of the leak in the pleura. The paper gives some practical information concerning the therapy.
    Der Internist 06/2004; 45(5):549-54. · 0.33 Impact Factor
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Mercury and its derivatives are known to constrict vascular smooth muscle cells. However, little is known about the role of endothelial cells in mercury-induced vasoreactivity. Using isolated, norepinephrine preconstricted rat aorta and pulmonary artery rings with intact endothelium, we demonstrate that mercury chloride (HgCl2) induces an endothelial-dependent vasorelaxation which was totally blocked by the nitric oxide inhibitor L-NAME. Besides this vasorelaxant effect, treatment with HgCl2 resulted in functional and morphological alterations of the endothelial cells. On aortic rings, endothelial cells were partly lifted from the basal membrane when incubated for 20 min in HgCl2 (10(-7) M)-containing buffer. At a concentration of 10(-6) M, the endothelial cells were completely denuded and acetylcholine vasorelaxation was abolished. Endothelial cell structure and function was preserved by incubating the vessels in HgCl2-containing rat blood instead of buffer. We conclude that HgCl2 induces an endothelial-dependent vasorelaxation and alters structure and function of vascular endothelial cells.
    Toxicology 12/2003; 192(2-3):179-88. · 4.02 Impact Factor
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Rat amylin differs from human amylin (hIAPP) in that it lacks a fibril-forming capacity. As a consequence, toxic effects have been reported for human but not for rat amylin. This report demonstrates how a mercury contamination of commercial rat amylin imitates peptide-related vasoactive and cytotoxic effects on preparations of isolated blood vessels. The source of mercury contamination was believed related to the peptide synthesis. Thiol groups of cysteine-containing peptides are often protected by acetamidomethyl (Acm) which is cleaved by mercuric acetate.
    Peptides 09/2003; 24(8):1157-62. · 2.52 Impact Factor
  • P von Wichert, C Seifart
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: The differential diagnosis of chronic pain is not seldom difficult, particularly if additional symptoms or laboratory tests are not specific, and small but important signs are not correctly analyzed and overlooked. We present a case of sarcoidosis with central involvement showing these diagnostic problems.
    Der Internist 08/2003; 44(7):885-8. · 0.33 Impact Factor

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Institutions

  • 1985–2010
    • Philipps-Universität Marburg
      • Faculty of Medicine
      Marburg, Hesse, Germany
  • 2006
    • Universität Ulm
      • Clinic of Internal Medicine I
      Ulm, Baden-Wuerttemberg, Germany
  • 1994
    • Hannover Medical School
      Hanover, Lower Saxony, Germany
  • 1993
    • Fulda Clinic
      Fulda, Hesse, Germany
  • 1989
    • Stanford University
      Palo Alto, California, United States
  • 1978–1979
    • Universität Hamburg
      • Department of Medical Psychology
      Hamburg, Hamburg, Germany
  • 1977
    • University Medical Center Hamburg - Eppendorf
      Hamburg, Hamburg, Germany