S Martin

Sana Kliniken Düsseldorf, Düsseldorf, North Rhine-Westphalia, Germany

Are you S Martin?

Claim your profile

Publications (136)355.12 Total impact

  • Diabetologie und Stoffwechsel 04/2015; 10(S 01). DOI:10.1055/s-0035-1549728 · 0.31 Impact Factor
  • K. Kempf, S. Martin
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Vermehrte körperliche Bewegung ist ein wesentlicher Bestandteil der Basistherapie eines Typ-2 Diabetes und eine entscheidende Maßnahme zur Prävention dieser oft zivilisationsbedingten Krankheit. Dieser durch viele Studien belegte Fakt ist auch Inhalt von Schulungsprogrammen und Bestandteil der Disease-Management-Programme (DMP). Die praktische und langfristige Umsetzung hingegen stellt unverändert ein großes Problem dar. Daher sind Strategien zu begrüßen, die die Steigerung körperlicher Aktivität in den Alltag implementieren.MethodeLebensstilinterventionen verbessern die Stoffwechseleinstellung bei Typ-2-Diabetes; sie sind jedoch meist aufwendig und teuer. Daher wurde in einer randomisierten kontrollierten Studie die Hypothese geprüft, ob die autonome Verwendung des Bewegungsspiels Wii Fit Plus für 12 Wochen bei Patienten mit Typ-2-Diabetes zu einem gesünderen Lebensstil führt und die Stoffwechseleinstellung sowie die Lebensqualität der Patienten verbessert.Die Teilnehmer des Projekts ...
    Der Diabetologe 06/2014; 10(4):313-316. DOI:10.1007/s11428-014-1235-3 · 0.06 Impact Factor
  • K Kempf, B Gärtner, R Keil, S Martin
    Diabetologie und Stoffwechsel 05/2014; 9(S 01). DOI:10.1055/s-0034-1375083 · 0.31 Impact Factor
  • Diabetologie und Stoffwechsel 05/2014; 9(S 01). DOI:10.1055/s-0034-1374868 · 0.31 Impact Factor
  • S. Martin, K. Kempf
    DMW - Deutsche Medizinische Wochenschrift 05/2014; 139(21):1106-1108. · 0.55 Impact Factor
  • S Martin, K Kempf
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: History and admission findings: Case 1: 59-year-old man with newly diagnosed type 2 diabetes mellitus. Case 2: 69-year-old woman with poorly controlled type 2 diabetes mellitus.Investigations: Case 1: BMI 36,8 kg/m2. Biochemical evaluation were normal except elevated transaminases. Case 2: BMI 37,0 kg/m2. Abdominal ultrasound showed a fatty liver. Therapy and follow up: Both patients underwent a 12-week interven tion with a formula diet. In the first week the three principle meals were replaced by the formular diet. The three following weeks the patients received 2 meals of formular diet and a low-carb lunch. In the last 8 weeks only the dinner was replaced by the formular diet. In both patients HbA1c and body weight improved after 3, 6 and 12 months. Conclusion: Using formula diets a fast weight loss and improvement of metabolic control can be achieved. Formula diets can be used as baseline therapy for newly diagnosed type 2 diabetes as well as to regain treatability in case of poorly controlled type 2 diabetes.
    DMW - Deutsche Medizinische Wochenschrift 05/2014; 139(21):1106-8. DOI:10.1055/s-0034-1370048 · 0.55 Impact Factor
  • S. Martin, B. Weisser
    Der Diabetologe 03/2014; 10(2). DOI:10.1007/s11428-013-1084-5 · 0.06 Impact Factor
  • S. Martin, K. Kempf
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Bereits seit mehr als 30 Jahren ist bekannt, dass kurz nach der Umstellung auf eine hypokalorische Ernährung eine signifikante Reduktion der Nüchternglucose- und der Insulinkonzentration sowie eine Steigerung der Insulinsensitivität erreicht werden können.Der Beitrag beschreibt die vielversprechenden Auswirkungen von niedrig-kalorischen bzw. Formuladiäten in der Behandlung des Typ-2-Diabetes.Hierzu wird ein Überblick über die Studienergebnisse zur Behandlung des Typ-2-Diabetes mithilfe von niedrig-kalorischen bzw. Formuladiäten gegeben. Der Einfluss auf Stoffwechselveränderungen, diabetesrelevante Parameter und die Lebensqualität von Typ-2-Diabetes-Patienten wird diskutiert. Des Weiteren wird die Vergleichbarkeit von bariatrischer Chirurgie und Formuladiäten behandelt.Die schnellen Effekte auf metabolische Parameter, die zeitlich deutlich vor der Körpergewichtsreduktion auftreten, sind vergleichbar mit den Ergebnissen, die sich durch bariatrische Operationen erzielen lassen.Die erfolgreiche und langfristige Integration von kalorienreduzierter Ernährung in den Alltag ist schwierig, da bisher das Hauptaugenmerk der Typ-2-Diabetes-Behandlung primär auf pharmakologischen Therapien lag. Formuladiäten bieten jedoch ein bisher ungenutztes Potenzial, durch die zu Beginn schnell erzielte Verbesserung der Stoffwechsellage bei den Betroffenen einen Motivationsschub auszulösen.
    Der Diabetologe 03/2014; 10(2). DOI:10.1007/s11428-013-1112-5 · 0.06 Impact Factor
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Despite high insulin doses, good glycaemic control is often lacking in type 2 diabetes patients and new therapeutic options are needed. In a proof of principle study, an energy-restricted, protein-rich meal replacement (PRMR) was examined as a means of reducing insulin requirement, HbA1C and body weight. Obese type 2 diabetes patients (n = 22) with >100 U insulin per day replaced, in week 1, the three main meals with 50 g of PRMR (Almased-Vitalkost) each (= 4903 kJ day(-1) ). In weeks 2-4, breakfast and dinner were replaced, and, in weeks 5-12, only dinner was replaced. Clinical parameters were determined at baseline, and after 4, 8 and 12 weeks, as well as after 1.5 years of follow-up. The Wilcoxon signed-rank test was used for the intention-to-treat analysis and the Mann-Whitney U-test for subgroup analyses. The 12-week-programme was completed by 15 participants (68%). After 1 week, the mean insulin dose was reduced from 147 (75) U to 91 (55) U day(-1) (P = 0.0001), and to 65 (32) U (P < 0.0001) after 12 weeks of study. Over a period of 12 weeks, HbA1c decreased from 8.8% (1.4%) to 8.1% (1.6%) (P = 0.048) and weight decreased from 118.0 (19.7) kg to 107.4 (19.2) kg (P < 0.0001). Moreover, body mass index, waist and hip circumference, fasting blood glucose, triglycerides and high-density lipoprotein cholesterol improved significantly. After 1.5 years, insulin requirement and weight remained significantly lower than baseline. Participants who continued PRMR further reduced their HbA1c, weight and insulin dose. Two patients were able to stop insulin therapy altogether. Energy-restricted PRMR was effective in reducing insulin requirement of type 2 diabetes patients with intensified insulin therapy accompanied by a reduction of HbA1c, weight and other cardiometabolic risk factors. With the continuous use of PRMR, glycaemic control might be improved in the long term.
    Journal of Human Nutrition and Dietetics 08/2013; 27. DOI:10.1111/jhn.12145 · 2.07 Impact Factor
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Background: Increasing prevalence of type 2 diabetes mellitus is not only a problem for the health care system but also impairs working environment. In order to reduce costs by illness and early retirement and the development of diabetic complications occupational medicine is important for early diabetes detection. However, the diagnostic gold standard, oral glucose tolerance test (oGTT), is rarely accepted. Aim of our investigation was to evaluate diagnostic accuracy of a standardizable and cost-effective test-breakfast in comparison to oGTT which might be accepted in workplace.Methods: During a workplace health promotion program diagnostic accuracy (sensitivity and specificity) of a test-breakfast (index test) was analyzed in a random-cross-over-design with healthy volunteers in comparison to an oGTT (reference test).Results: 278 subjects participated and rated the health promotion program to be useful (99 %). 74 % stated that they preferred the test-breakfast in contrast to the oGTT. Both screening methods showed comparable plasma glucose and insulin curves. The plasma glucose levels measured capillary and venously during test-breakfast and oGTT were very consistent. Differences were only seen for the 2 h plasma glucose values in the fully adjusted model. The test-breakfast demonstrated high sensitivity and specificity for diabetes diagnosis compared to the reference test with highly comparable results, i. e. 8 persons (2,9 %) newly diagnosed with diabetes by the test-breakfast vs. 7 (2,5 %) by oGTT.Conclusion: A test-breakfast seems to be a useful first screening instrument to increase the compliance of occupational health promotions and might improve early diabetes diagnosis.
    DMW - Deutsche Medizinische Wochenschrift 06/2013; 138(24):1297-303. DOI:10.1055/s-0033-1343196 · 0.55 Impact Factor
  • K Kempf, B Gärtner, R Keil, S Martin
    Diabetologie und Stoffwechsel 04/2013; 8(S 01). DOI:10.1055/s-0033-1341806 · 0.31 Impact Factor
  • Diabetologie und Stoffwechsel 04/2013; 8(S 01). DOI:10.1055/s-0033-1341799 · 0.31 Impact Factor
  • Diabetologie und Stoffwechsel 04/2013; 8(S 01). DOI:10.1055/s-0033-1341726 · 0.31 Impact Factor
  • K Kempf, S Martin
    Diabetologie und Stoffwechsel 04/2013; 8(S 01). DOI:10.1055/s-0033-1341795 · 0.31 Impact Factor
  • K. Kempf, S. Martin
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Beim Typ-2-Diabetes mellitus handelt es sich um eine Erkrankung, die schätzungsweise 8–9% der deutschen Bevölkerung betrifft. Bedingt durch erhöhte Blutglukosewerte kommt es zu akuten und chronischen Komplikationen, die nur durch eine konsequente Überwachung und Therapie verhindert werden können. Dabei spielen der Lebensstil und das Eigenengagement der Patienten wichtige Rollen. Zusätzlich kommt es in allen Bereichen der stationären Versorgung zu einer zunehmenden Zahl von Patienten mit der Nebendiagnose Diabetes mellitus. Glukoseentgleisungen sind bei operativen Eingriffen mit erhöhten Wundinfektionen und anderen Komplikationen assoziiert. Ein konsequentes Diabetes-Monitoring ist jedoch mit den aktuellen Strukturen nicht möglich. Die Telediabetologie ist ein neuer Fachbereich, der Patienten bei der Überwachung und dem Management von relevanten Gesundheitsparametern unterstützt sowie eine Hilfe bei der Umstellung von Lebensstiländerungen ist. Damit wird eine individualisierte Diabetestherapie bei begrenzten Ressourcen ermöglicht. Zusätzlich kann mit der telediabetologischen Betreuung ein systematisches Diabetes-Monitoring in der Betreuung von stationären Patienten gewährleistet werden. In dieser Übersichtsarbeit werden die aktuellen Publikationen zum Thema Telediabetologie zusammengefasst und auch Projekte in Deutschland vorgestellt. Abstract Type 2 diabetes mellitus affects 8–9% of the German population. Due to elevated blood glucose levels, acute and chronic complications occur that can only be prevented by consistent control and therapy. Lifestyle changes and patient autonomy play an important role. Furthermore, the percentage of in-patients affected by diabetes mellitus has grown dramatically. Hyperglycemia during operations is associated with wound infections and other complications. In the medical system a consistent glucose monitoring is not possible. Telediabetology is a new special field that allows a close-meshed and valid control of relevant health parameters and is a reasonable complementation to conventional therapy. Alterations in diabetes metabolism can be responded to fast and objectively. Moreover, patients receive an efficient health support and motivation for self-management. In addition telediabetological care can offer a systematic monitoring of stationary patients. In this review recent publications in the field of telediabetology and projects in Germany will be presented.
    Der Diabetologe 06/2012; 8(4):308-314. DOI:10.1007/s11428-011-0835-4 · 0.06 Impact Factor
  • Diabetologie und Stoffwechsel 05/2012; 7(S 01). DOI:10.1055/s-0032-1314510 · 0.31 Impact Factor
  • Diabetologie und Stoffwechsel 05/2012; 7(S 01). DOI:10.1055/s-0032-1314627 · 0.31 Impact Factor
  • Diabetologie und Stoffwechsel 05/2012; 7(S 01). DOI:10.1055/s-0032-1314652 · 0.31 Impact Factor
  • Diabetologie und Stoffwechsel 05/2012; 7(S 01). DOI:10.1055/s-0032-1314511 · 0.31 Impact Factor
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Healthy diet and physical activity can improve metabolic control in patients with type 2 diabetes mellitus. However, lifestyle change without external help is difficult: an alteration of mental attitude is necessary to achieve long-term success. A computer-based motivational program ("Da Vinci") has been developed to help patients to change their mental attitudes and beliefs. Patients with type 2 diabetes were supervised by psychological trainers in four sessions at ten study centers. The interactive computer program allowed for identification of motivation restraints and overcoming them. Parameters of carbohydrate metabolism were measured at the beginning and end of the three-months program as well as three and six months after end of program. All participants (n = 61) developed a positive attitude towards the range of their action and by themselves changed their lifestyle. After three months their weight (-4.6 kg; p < 0.0001), body mass index (-1.1 kg/m2; p < 0.0001), waist circumference (-3.5 cm; p < 0.0001), HbA1c (-0.6 %; p < 0.0001), triglycerides (-31.1 mg/dl; p = 0.033), systolic (-4.0 mmHg; p = 0.005) and diastolic blood pressure (-3.0 mmHg; p = 0.006) had been reduced. Short duration of diabetes and high baseline HbA1c values were predictive for successful HbA1c reduction. Three and six months after end of the program participants were able to maintain or even augment achieved improvements. During the motivational program, which is intended to alter mental attitude and beliefs, but not to teach knowledge about diabetes, participants were able to significantly improve their metabolic control. As these improvements were maintained long-term, this points to sustainable lifestyle change.
    DMW - Deutsche Medizinische Wochenschrift 02/2012; 137(8):362-7. DOI:10.1055/s-0031-1298888 · 0.55 Impact Factor

Publication Stats

2k Citations
355.12 Total Impact Points

Institutions

  • 2008–2014
    • Sana Kliniken Düsseldorf
      Düsseldorf, North Rhine-Westphalia, Germany
  • 2006–2013
    • German Diabetes Center
      • Institute for Clinical Diabetology
      Düsseldorf, North Rhine-Westphalia, Germany
  • 2011
    • Red Cross
      Washington, Washington, D.C., United States
  • 1988–2010
    • Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
      • • German Diabetes Center
      • • Brain Research Institute
      Düsseldorf, North Rhine-Westphalia, Germany
  • 2005
    • Universität Ulm
      Ulm, Baden-Württemberg, Germany
  • 1998
    • Goethe-Universität Frankfurt am Main
      • Institut für Molekulare Medizin
      Frankfurt, Hesse, Germany
  • 1996
    • Institut für Diabetes Gerhardt Katsch
      Karlsburg, Mecklenburg-Vorpommern, Germany