J Sannemann

University of Greifswald, Greifswald, Mecklenburg-Vorpommern, Germany

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Publications (5)3.15 Total impact

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    ABSTRACT: There is limited research about the acceptance of population-based prevention activities, offered systematically and directly at home. Screening data about smoking behaviour in families with children younger than 3 years were used. We examined associations between family variables (education, employment, number of children in the household), the "proportion of persons on social welfare" (PPSW) in the population aged 15-65 years and the following dependent variables: participation rate in a systematic screening, proportion of smokers within the sample of screened families and participation rate in counselling.For postal and personal contacts reporting data of children aged < 3 years, resident in Stralsund (due date 01.06.2008, N=1 298) were used. A total number of 827 families participated in the screening. The counselling was offered if at least 1 adult had smoked at least 1 cigarette per day in the last 4 weeks. Associations between family variables, PPSW and dependent variables were analysed using multilevel statistics.The higher the PPSP the lower is the probability for participation in the screening (odds ratio=0.982; 95% confidence interval=0.970-0.996). There was at least one adult smoker in 425 (51.4%) of these 827 families participating in the screening. The counselling was offered in 425 families, whereby 65.9% (280) participated. There was no association between family variables, PPSW and participation in the counselling.Differences in participation in the screening procedure are low: a high proportion of families in districts with a high PPSW took part. Even in districts with a PPSW rate of more than 30%, 71.3% of the families were successfully contacted. There is the recommendation to offer prevention measures in social< deprived city areas in a more proactive way considering the association between the prevalence of smoking in families and the proportion of PPSW.
    Das Gesundheitswesen 10/2012; · 0.94 Impact Factor
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    ABSTRACT: The methods of reaching families for a home intervention trial (HIT) were analyzed in this study. The study aimed to reduce environmental tobacco smoke exposure among infants in one region of Germany. The systematic screening data of smoking among families in their homes were compared with reference data of a representative household sample of the state in which the study was conducted. The characteristics of participating and non-participating families were analyzed. All households (N = 3,570) containing at least one infant age 3 years or younger were selected using the residents` registration files and invited to participate in a screening assessment. Among these families, 3,293 (92.2 %) were contacted and from that group, 2,641 families participated in the screening. Compared with the reference sample, the screened sample included a higher proportion of families with employment and with more than 10 years of education. Participation in the HIT was recommended if at least one parent reported smoking one or more cigarettes per day during the previous 4 weeks. Among the 1,282 families that met the inclusion criteria, 71.5 % took part in the screening. Participating families, compared with non-participating families, were older, included more families with two parents living in the household, and had higher rates of employment. The effect size of the final regression model was small (Cohen's f (2) = 0.01). In conclusion, proactive approaches that are delivered at home may yield a high reach of the target population and particularly of socioeconomically disadvantaged populations.
    Journal of Community Health 08/2012; · 1.28 Impact Factor
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    S Haug, J Sannemann, C Meyer, U John
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    ABSTRACT: The aim of this study was to review the published literature on Internet and mobile phone interventions to decrease alcohol consumption and for smoking cessation in adolescents. Electronic searches of PubMed, MEDLINE, Web of Science, PsycINFO, ERIC, and the Cochrane Register of Controlled Trials were conducted in August 2009. Additionally, reference lists of previously published reviews and meta-analyses within this topic were checked. Studies, published in scientific journals, containing English abstracts, and reporting results about the effectiveness of an intervention were included into the review. Initial searches in the literature databases identified 2 263 articles of which 31 were eligible for inclusion in this review: 19 articles address internet interventions to decrease alcohol consumption, 7 Internet interventions for smoking cessation, and 5 mobile phone text messaging interventions for smoking cessation. No articles concerning mobile phone interventions to decrease alcohol consumption in adolescents were identified. 16 out of the 19 studies that aimed at decreasing alcohol consumption by the use of the Internet were conducted in college or university students from the United States or New Zealand and the majority of these studies were based on the social norms approach. Good empirical evidence exists concerning the efficacy of web-based social norms interventions to decrease alcohol consumption in students. In the field of smoking cessation, Internet interventions are much more heterogeneous concerning the target group and the provided interventions. So far, 5 controlled studies concerning Internet interventions for smoking cessation in adolescents are available, 2 of these studies were effective in decreasing the smoking prevalence at the last follow-up. Interventions using mobile phone text messaging for smoking cessation were well accepted and promising; however, they were primarily tested within pilot studies and conclusions about their efficacy are not possible so far. Suggestions for the implementation of certain intervention approaches in Germany could not be derived from the existing studies. For research in Germany, it is suggested to work on the following topics: (1) testing the efficacy of web-based social norms interventions to decrease alcohol consumption in student and non-student samples, (2) testing the efficacy of Internet interventions for smoking cessation, and (3) testing the efficacy of text messaging interventions for smoking cessation.
    Das Gesundheitswesen 03/2011; 74(3):160-77. · 0.94 Impact Factor
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    ABSTRACT: Hintergrund: Der Zusammenhang zwischen sozialer Ungleichheit und Gesundheit wird nur zum Teil durch individuelle Merkmale erklärt. Zum Einfluss bevölkerungsstruktureller Faktoren, z.B. räumliche Differenzierung, auf Bedarf und Akzeptanz eines gesundheitsfördernden Angebots ist wenig bekannt. Die Studie untersucht, (1) wie sich junge Familien, Zielgruppe für eine Kurzintervention zur Senkung der Passivrauchbelastung bei Kleinkindern, nach soziodemografischen Merkmalen ihrer Stadtgebiete verteilen, (2) in welchem Umfang Familien an einer Screeningbefragung für die Intervention teilnehmen und (3) wie viele Familien der Intervention zustimmen. Methode: In Stralsund (57.081Einwohner) wurden alle Familien mit Kindern unter 4 Jahren (N=1236) postalisch über die Studie informiert. Eine telefonische bzw. persönliche Befragung wurde durchgeführt. Das Angebot einer Intervention erhielten Familien mit mindestens einem rauchenden Haushaltsmitglied. Amtliche Daten der 8 Stadtgebiete bzw. 26 Stadtteile zum Anteil der Leistungsempfänger nach SGBII (Grundsicherung Arbeitssuchende) wurden genutzt. Eine Zuordnung entsprechend dem Anteil der Leistungsempfänger erfolgte in drei Gruppen [A] bis 6%, [B] 7–14% und [C] 15% oder mehr. Vorläufige Ergebnisse: Familien mit mindestens einem Kind im Alter zwischen 0 und 4 Jahre leben zu Anteilen von 19% und 29% in den Stadtgebieten der Gruppen A und B, zu 52% in C. Der Anteil der Haushalte mit mindestens einem Raucher war in den Gruppen A (42%) und B (47%) niedriger als in C (58%). Die Bereitschaft kontaktierter Familien, an einer Befragung teilzunehmen, lag in den Gruppen A, B und C zugeordneten Stadtteilen bei 78%, 76% und 71%. An der Intervention nehmen 67% der Familien aus den Gruppen A teil. In B und C wurden Teilnahmeraten von 63% und 53% erreicht. Diskussion: Deskriptive Analysen weisen auf Unterschiede stadtteilbezogener Sozialindikatoren im Hinblick auf die Inanspruchnahme von Angeboten zur Verringerung der Passivrauchbelastung hin. Analysen nach sozialen Merkmalen von Stadtgebieten stellen einen möglichen Ansatzpunkt zur Erhöhung der Effizienz kommunaler Maßnahmen der Gesundheitsförderung dar.
    Gesundheitswesen. 01/2010; 72.
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    ABSTRACT: Hintergrund: Es ist wenig dazu bekannt, wie aufgeschlossen junge Familien in ihrem häuslichen Umfeld auf ein proaktives Interventionsangebot zur Reduktion der Tabakrauchexposition von Kleinkindern reagieren. Ziel der Studie ist es zu untersuchen (1) wie viele Familien Auskunft über gesundheitsrelevantes Verhalten und die familiäre Situation geben, (2) wie hoch der Anteil an Familien mit mindestens einem rauchenden Familienmitglied an allen Familien mit Kindern unter 4 Jahren in einer Region ist und (3) wie viele dieser Familien an einem gesundheitsfördernden Kurzinterventionsangebot teilnehmen. Methoden: Alle Familien einer definierten nordostdeutschen Region mit Kindern unter 4 Jahren wurden schriftlich gebeten, an einer Gesundheitsstudie über junge Familien teilzunehmen. Die Familien konnten selbst (via kostenfreien Telefonanruf) mit den StudienmitarbeiterInnen Kontakt aufnehmen oder deren persönlichen Besuch abwarten. Die Befragung der Familien fand direkt im Haushalt oder telefonisch statt. Hatte mindestens ein Familienmitglied in den letzten 4 Wochen täglich mindestens eine Zigarette geraucht, galt das Einschlusskriterium für die Kurzinterventionsstudie als erfüllt und die Familie wurde um Studienteilnahme gebeten. Vorläufige Ergebnisse zur Erreichbarkeit: Zu einem Anteil von 92,2% (N=3308) der 3586 Familien im Befragungsgebiet konnte ein persönlicher Kontakt hergestellt werden. Von diesen erfolgreich kontaktierten Familien gaben 80,4% (N=2661) Auskünfte zum Gesundheitsverhalten und der familiären Situation. Unter den auskunftsbereiten Familien befinden sich 48,4% (N=1288) Raucher- und 51,6% (N=1373) Nichtraucherfamilien. 71,5% (N=921) der Raucherfamilien gaben ihr Einverständnis zur Teilnahme an der Kurzintervention. Vergleichsdaten (Soziodemographie, tabakattributable Erkrankungen des Kindes, subjektive Gesundheitskompetenz) zwischen Raucher- und Nichtraucherfamilien werden präsentiert. Schlussfolgerungen: Junge Familien sind sehr bereit, im häuslichen Umfeld über ihr Gesundheitsverhalten Auskunft zu geben. In der Hälfte der befragten Familien befinden sich rauchende Familienmitglieder und könnten Kinder (un)mittelbarer Belastung durch Passivrauch ausgesetzt sein. Es besteht eine hohe Bereitschaft für die Teilnahme an einer Kurzintervention zur Reduktion der Tabakrauchexposition.
    Gesundheitswesen. 01/2010; 72.

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  • 2011
    • University of Greifswald
      • Institute of Epidemiology and Social Medicine
      Greifswald, Mecklenburg-Vorpommern, Germany