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ABSTRACT: Wir beschreiben den Fall einer 50-jährigen Patientin mit der klinischen Diagnose einer Kardiomyopathie bei medikamentös therapierefraktärer
Tachyarrhythmia absoluta. Deren elektrokardiographisches Korrelat bestand aus Episoden mit atrialer Tachykardie, Vorhofflattern
und Vorhofflimmern. Die Symptome und Befunde ließen sich allesamt ursächlich auf eine fokale Tachykardie mit Ursprung in der
linken oberen Pulmonalvene zurückführen. Ihre erfolgreiche Ablation stellte eine kurative antiarrhythmische Therapie dar,
die auch zur Normalisierung der Ventrikel-Funktion führte. Eine AV-Knoten-Ablation mit Schrittmacher-Implantation konnte so
vermieden werden.
We describe the case of a 50-year-old woman with the clinical diagnosis of cardiomyopathy associated with supraventricular
tachycardia refractory to pharmacological treatment. The totally irregular tachyarrhythmia was the result of different episodes
of atrial tachycardia, atrial flutter and atrial fibrillation that could be identified in the surface ECG. These findings
and the patient’s symptoms were all caused by a single focal tachycardia originating from the left upper pulmonary vein. Ablation
of this focus represented a curative antiarrhythmic therapy also restoring a normalized ventricular function. Thus, an ablation
of the AV node with consecutive pacemaker implantation could be prevented.
Schlüsselwörter Atriale–Tachykardie–Vorhofflattern–Vorhofflimmern–Pulmonalvenen–fokale Ablation–KardiomyopathieKey words Atrial tachycardia–atrial flutter–atrial fibrillation–pulmonary veins–focal ablation–cardiomyopathy
Zeitschrift für Kardiologie 05/2012; 90(9):661-664. · 0.97 Impact Factor
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ABSTRACT: Elektrophysiologische Untersuchungen und Radiofrequenz-Katheterablationen zur Behandlung von Herzrhythmusstörungen sind inzwischen
auch im Kindesalter als sichere Standardmethode etabliert. Primär waren überwiegend angeborene Herzrhythmusstörungen wie z.
B. akzessorische Leitungsbahnen beim WPW-Syndrom das Ziel der Behandlung. Mit zunehmendem Wissen über die Ursachen der Rhythmusstörungen
und besseren technischen Voraussetzungen können inzwischen auch komplexe kongenitale und postoperative Herzrhythmusstörungen
zunehmend erfolgreich therapiert werden. Diese Therapieform wird jedoch wegen des immensen personellen, technischen und finanziellen
Aufwandes auf nur wenige Zentren mit ausreichender Patientenzahl und Erfahrung beschränkt bleiben.
Electrophysiological studies and catheter ablation using radiofrequency is now established as a safe standard method for cardiac
arrhythmia in pediatric patients as well as adults. Originally this method was used for congenital cardiac arrhythmias such
as accessory conduction pathways in Wolff-Parkinson-White syndrome. With expanding knowledge about cardiac electrophysiology
and improved technical conditions it has now also become possible to treat complex congenital and postoperative cardiac arrhythmias
more and more successfully. However, this method requires a lot of investment in terms of staff, technical equipment, expertise
and funding, so this form of treatment will remain confined to a few specialised centres where it will be accessible to enough
patients so that a satisfactory level of collective experience with it can be built up.
Monatsschrift Kinderheilkunde 04/2012; 149(10):1024-1033. · 0.27 Impact Factor
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ABSTRACT: We describe the case of a 50-year-old woman with the clinical diagnosis of cardiomyopathy associated with supraventricular tachycardia refractory to pharmacological treatment. The totally irregular tachyarrhythmia was the result of different episodes of atrial tachycardia, atrial flutter and atrial fibrillation that could be identified in the surface ECG. These findings and the patient's symptoms were all caused by a single focal tachycardia originating from the left upper pulmonary vein. Ablation of this focus represented a curative antiarrhythmic therapy also restoring a normalized ventricular function. Thus, an ablation of the AV node with consecutive pacemaker implantation could be prevented.
Zeitschrift für Kardiologie 10/2001; 90(9):661-4. · 0.97 Impact Factor