S. Brandenburg

Universität Osnabrück, Osnabrück, Lower Saxony, Germany

Are you S. Brandenburg?

Claim your profile

Publications (31)19.62 Total impact

  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: In Germany over 2.5 million employees have an increased risk of skin cancer due to their occupational exposure to natural UV-irradiation. The medical consultation board “Occupational diseases” of the Ministry of Labor and Social affairs has investigated the association between occupational UV-irradiation and skin cancer risk and recommends to add the following new occupational disease into the appendix1 of the German ordinance on occupational diseases: “Squamous cell carcinoma and multiple actinic keratosis due to natural UV-irradiation”.In this article we report in the view of the German Society of Occupational and Environmental Dermatology (ABD) and the German Statutory accident insurance (DGUV), whose criteria have to be fulfilled for the notification and recognition of an occupational skin cancer due to natural UV-irradiation.
    Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 12/2014; 12(12). DOI:10.1111/ddg.12537 · 1.40 Impact Factor
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: ZusammenfassungIn Deutschland sind über 2,5 Millionen Arbeitnehmer aufgrund ihrer beruflichen Tätigkeit als Outdoor-Worker im besonderen Maße gegenüber natürlicher UV-Strahlung exponiert. Der Ärztliche Sachverständigenbeirat „Berufskrankheiten“ beim Bundesministerium für Arbeit und Soziales hat den Zusammenhang zwischen beruflicher UV-Strahlung und Hautkrebs geprüft und empfohlen, in die Anlage1 zur Berufskrankheiten-Verordnung folgende neue Berufskrankheit aufzunehmen: „Plattenepithelkarzinome oder multiple aktinische Keratosen der Haut durch natürliche UV-Strahlung“.Es wird aus Sicht der Arbeitsgemeinschaft für Berufs- und Umweltdermatologie (ABD) in der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft (DDG) und der Deutschen Gesetzlichen Unfallversicherung (DGUV) dargestellt, welche Voraussetzungen für eine Meldung und Anerkennung einer beruflichen Hautkrebserkrankung durch natürliche UV-Strahlung erfüllt sein müssen.
    Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 12/2014; 12(12). DOI:10.1111/ddg.12537_suppl · 1.40 Impact Factor
  • C Skudlik · B Lindemann · M Woltjen · S Brandenburg · S M John
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: In Germany, responsibility for treatment of occupational diseases lies with the public statutory employers' liability insurances (SELI). According to their legal obligation SELI have to ascertain cure-wherever possible-"with all suitable means". Thus, dermatologists treating patients with occupational dermatoses are required to deliver the best possible therapy, which, according to the current scientific knowledge, may in some cases be off-label. For example, in occupational contact dermatitis a number of scientifically promising topical and systemic drugs are not yet licensed for this indication. Off-label prescribing is not prohibited and there are no laws limiting physician flexibility in such prescribing. SELI also allows the use of off-label drugs. The goals of optimal treatment or effective prevention of occupational disease determine the measures which can be employed. Off-label use is approved for occupational skin diseases when the medication is required for cure or prevention and its use meets generally accepted medical standards. In these cases, SELI will cover off-label drug prescriptions. However, detailed patient counseling and informed consent are mandatory.
    Der Hautarzt 10/2013; 64(10):743-7. DOI:10.1007/s00105-013-2592-3 · 0.54 Impact Factor
  • C. Skudlik · W. Römer · S. Brandenburg · S.M. John
    01/2012; 60(07):92-95. DOI:10.5414/DBX00208
  • C Skudlik · M Jünger · K Palsherm · K Breuer · S Brandenburg · S M John
    Der Hautarzt 11/2009; 60(11):916. · 0.54 Impact Factor
  • Source
    C. Skudlik · M. Jünger · K. Palsherm · K. Breuer · S. Brandenburg · S. M. John
    Der Hautarzt 11/2009; 60(11):916-916. DOI:10.1007/s00105-009-1857-3 · 0.54 Impact Factor
  • C. Skudlik · M. Juenger · K. Palsherm · K. Breuer · S. Brandenburg · S. M. John
    Der Hautarzt 11/2009; 60(11):916-916. · 0.54 Impact Factor
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: The certification of experts is an important constituent in a quality management concept in occupational dermatology. With the certificate "Occupational Dermatology (ABD)" the Task Force on Occupational and Environmental Dermatology (ABD) within the German Dermatological Society has developed a comprehensive CME concept in the field. The ABD seminars meet the current requirements of the statutory accident insurances and social welfare courts. The new CME seminar curriculum 2010 of the ABD takes into account the recent pioneering achievements in occupational dermatology, e. g. the optimized dermatologist's report and the spectrum of recently implemented preventive measures as well as new regulations, and guidelines including the Bamberg Recommendation 2008/2009 on dermatological expert opinions, including skin cancer. The ABD seminars ( total of 28 hrs) are subdivided into 4 consecutive modules ( 7 hrs each): basic, advanced and 2 special seminars, one of which covers occupational skin cancers. The seminars are interactive, based on practice-oriented discussions with experts from different disciplines ( occupational dermatology, social law). The seminars should be attended in a chronological order within 5 years. In order to maintain the certificate, one must attend a "quality management workshop" ( 7 hrs) at 5-year-intervals; this focuses on interdisciplinary case discussions of the current legal regulations and recent social welfare court decisions. More than 600 dermatologists have already been certified for occupational dermatology in Germany.
    Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 10/2009; 7(9):776-86. DOI:10.1111/j.1610-0387.2009.07194.x · 1.40 Impact Factor
  • C. Skudlik · M. Jünger · K. Palsherm · K. Breuer · S. Brandenburg · S.M. John
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Die besondere Bedeutung von Präventionsangeboten in der Berufsdermatologie konnte in den letzten Jahren speziell für Maßnahmen auf der Ebene der primären und sekundären Prävention als Bestandteil eines komplexen hierarchischen Präventionskonzeptes belegt werden. Für die Fälle von Berufsdermatosen, in denen diese ambulanten Präventionsmaßnahmen nicht erfolgreich sind, wurden interdisziplinäre stationäre Rehabilitationsmaßnahmen entwickelt [“Tertiäre Individual-Prävention“ (TIP)]. TIP umfasst eine 3-wöchige stationäre Behandlung einschließlich intensivierter gesundheitspädagogischer und gesundheitspsychologischer Interventionen mit anschließender 3-wöchiger Arbeitsunfähigkeit zur Stabilisierung des Hautbefundes unter Weiterbehandlung durch den Dermatologen am Heimatort. Im Jahr 2005 wurde in Deutschland eine prospektive Kohorten-Multicenterstudie [“Medizinisch-Berufliches Rehabilitationsverfahren Haut – Optimierung und Qualitätssicherung des Heilverfahrens“ (ROQ)] initiiert, mit der TIP weiter standardisiert und im Hinblick auf die Nachhaltigkeit detailliert wissenschaftlich evaluiert werden wird. Das integrierte Konzept einer ambulant/stationären Versorgung zeichnet sich bereits jetzt durch eine hohe Effektivität für Patienten mit Berufsdermatosen aus allen Risikoberufen aus. Preventive measures in occupational dermatology have proven to be very effective in recent years, especially measures of primary and secondary prevention as components of a complex hierarchical prevention concept. For those cases of occupational dermatoses in which these outpatient prevention measures are not successful, interdisciplinary inpatient rehabilitation measures have been developed (“tertiary individual prevention” [TIP]). TIP comprises 3 weeks inpatient treatment including intensive disease-oriented teaching and psychological counseling, followed by outpatient treatment by the local dermatologist. In 2005, a German prospective cohort multicenter study („Medizinisch-Berufliches Rehabilitationsverfahren Haut – Optimierung und Qualitätssicherung des Heilverfahrens” [ROQ]) started which will further standardize TIP and evaluate long-term success and scientific sustainability in depth. This integrated concept of an inpatient/outpatient disease management reveals remarkable pertinent options for patients with severe occupational dermatoses in all high-risk professions.
    Der Hautarzt 09/2009; 60(9):722-726. DOI:10.1007/s00105-008-1707-8 · 0.54 Impact Factor
  • C Skudlik · M Jünger · K Palsherm · K Breuer · S Brandenburg · S M John
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Preventive measures in occupational dermatology have proven to be very effective in recent years, especially measures of primary and secondary prevention as components of a complex hierarchical prevention concept. For those cases of occupational dermatoses in which these outpatient prevention measures are not successful, interdisciplinary inpatient rehabilitation measures have been developed ("tertiary individual prevention" [TIP]). TIP comprises 3 weeks inpatient treatment including intensive disease-oriented teaching and psychological counseling, followed by outpatient treatment by the local dermatologist. In 2005, a German prospective cohort multicenter study ("Medizinisch-Berufliches Rehabilitationsverfahren Haut--Optimierung und Qualitätssicherung des Heilverfahrens" [ROQ]) started which will further standardize TIP and evaluate long-term success and scientific sustainability in depth. This integrated concept of an inpatient/outpatient disease management reveals remarkable pertinent options for patients with severe occupational dermatoses in all high-risk professions.
    Der Hautarzt 08/2009; 60(9):722-6. · 0.54 Impact Factor
  • C Skudlik · K Breuer · M Jünger · H Allmers · S Brandenburg · S M John
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Occupational dermatoses (OD) have been at the top of all occupational diseases in Germany for years (>25% of all occupational diseases officially reported annually to the public statutory employers' liability insurance bodies). More than 90% of OD-cases are hand eczema. Several pilot initiatives to improve prevention of occupational skin diseases have been developed and funded since 2005 by the statutory employers' liability insurance schemes. The concept underpinning these initiatives is a nationwide multi-step intervention approach recently implemented by the public statutory insurance system administration ("step- wise procedure") which aims at offering quick and specific preventive help at all levels of severity of OD. The dermatologist has a pivotal function in this concept; for early secondary prevention, the so-called dermatologist's procedure was recently updated in order to provide more rapid and concise dermatological consultations and care. Additionally, combined outpatient dermatological and educational intervention seminars ("secondary individual prevention", SIP) and interdisciplinary inpatient prevention measures have been developed ("tertiary individual prevention", [TIP]) and are currently being further evaluated in multicenter studies.
    Der Hautarzt 09/2008; 59(9):690, 692-5. · 0.54 Impact Factor
  • C. Skudlik · K. Breuer · M. Jünger · H. Allmers · S. Brandenburg · S.M. John
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Berufsbedingte Hauterkrankungen manifestieren sich in mehr als 90% der Fälle in Form von Handekzemen und nehmen seit Jahren mit mehr als ein Viertel aller gemeldeten Berufskrankheitenverdachtsfälle die Spitzenposition im Berufskrankheitengeschehen in Deutschland ein. Zur Optimierung der Versorgung von Patienten mit berufsbedingten Handekzemen wurde ab 2005 innerhalb der gesetzlichen Unfallversicherung das „Stufenverfahren Haut“ eingeführt. Dieses stellt sicher, dass Betroffene mit berufsbedingten Hauterkrankungen den jeweils indizierten verschiedenen Präventionsangeboten rasch und stadienadaptiert zugeführt werden können. Voraussetzung hierfür ist, dass die Erkrankungsfälle den zuständigen Trägern der gesetzlichen Unfallversicherung möglichst frühzeitig gemeldet werden. Diese zentrale Aufgabe kommt dem Hautarzt zu, dem hierfür der 2006 eingeführte optimierte Hautarztbericht zur Verfügung steht. Mit dem optimierten Hautarztbericht wurde eine Plattform geschaffen, die eine frühzeitige ambulante interdisziplinäre Prävention und einen Informationsfluss zwischen den beteiligten Akteuren ermöglicht. Der optimierte Hautarztbericht ist komplementär zu den im Stufenverfahren Haut vorgesehenen Präventionsmöglichkeiten aufgebaut und berücksichtigt somit insbesondere die in den letzten Jahren weiterentwickelten und vernetzten interdisziplinären (ambulanten und stationären) Versorgungsstrukturen der sekundären und tertiären Individualprävention in der Berufsdermatologie. Occupational dermatoses (OD) have been at the top of all occupational diseases in Germany for years (>25% of all occupational diseases officially reported annually to the public statutory employers’ liability insurance bodies). More than 90% of OD-cases are hand eczema. Several pilot initiatives to improve prevention of occupational skin diseases have been developed and funded since 2005 by the statutory employers’ liability insurance schemes. The concept underpinning these initiatives is a nationwide multi-step intervention approach recently implemented by the public statutory insurance system administration (“step- wise procedure”) which aims at offering quick and specific preventive help at all levels of severity of OD. The dermatologist has a pivotal function in this concept; for early secondary prevention, the so-called dermatologist’s procedure was recently updated in order to provide more rapid and concise dermatological consultations and care. Additionally, combined outpatient dermatological and educational intervention seminars (“secondary individual prevention”, SIP) and interdisciplinary inpatient prevention measures have been developed (“tertiary individual prevention”, [TIP]) and are currently being further evaluated in multicenter studies.
    Der Hautarzt 08/2008; 59(9):690-695. DOI:10.1007/s00105-008-1557-4 · 0.54 Impact Factor
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Background: A clinically"silent"sensitization is a positive reaction (considered as allergic) in an epicutaneous patch test (ECT), but without evidence for a current or former clinical relevance in terms of a manifest allergic contact dermatitis. Patients and Methods: Sensitizations without clinical manifestations ("silentsen-sitizations"), secondary allergic sensitizations (after initial irritant dermatitis) and group allergies were analyzed in a cohort of medico-legal evaluations (n = 217) and by 6 typical case-constellations. Results and Conclusion: If a clinically (yet) silent sensitization is likely to be acquired in a causal relationship with a skin disease acknowledged as an "industrial disease" (Berufskrankheit Nr. 5101 according to German Law) it has to be considered for the estimation of the degree of impairment of working ability (MdE) and for preventive measures ( 3 BKV) by the German statutory accident insurance.
    Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 02/2008; 6(1):34-9. DOI:10.1111/j.1610-0387.2007.06570.x · 1.40 Impact Factor
  • Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 01/2008; 6(1):34 - 39. DOI:10.1111/j.1610-0387.2007.06570_supp.x · 1.40 Impact Factor
  • 01/2008; 56(10):132-150. DOI:10.5414/DBP56132
  • Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 01/2008; 5(12):1146-8. · 1.40 Impact Factor
  • Source
    Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 12/2007; 5(12). DOI:10.1111/j.1610-0387.2007.06344_supp.x · 1.40 Impact Factor
  • Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 09/2007; 5(12):1146 - 1148. DOI:10.1111/j.1610-0387.2007.06344.x · 1.40 Impact Factor
  • Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 03/2007; 5(2):135 - 144. DOI:10.1111/j.1610-0387.2006.06089.x-i1 · 1.40 Impact Factor