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ABSTRACT: BACKGROUND: Malignant tumors occur in up to 15 % of patients with paraneoplastic syndromes. The temporal association between malignancy and paraneoplasia is variable. Dermatomyositis belongs to the facultative cutaneous paraneoplasia. CASE REPORT: A patient presented with a cervical swelling and preexisting dermatomyositis. Staging revealed a tonsillar carcinoma with cervical, mediastinal and bone metastasis, and meningeal carcinomatosis. Systemic intrathecal chemotherapy was initiated. CONCLUSION: Dermatomyositis has only been described four times worldwide as a paraneoplastic disease with tonsillar carcinoma. Upon occurrence of a paraneoplastic syndrome, an intensive search for tumours is required at regular intervals until the primary tumor is diagnosed.
HNO 06/2013; · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: BACKGROUND: Necrotizing fasciitis is a potentially life-threatening complication of severe cervical soft tissue inflammation. The characteristic feature is the rapid spread of the infection, which descends and potentially leads to mediastinitis and sepsis. METHODS: Within a year, 4 patients with peritonsillar abscess (PTA) and necrotizing fasciitis were treated at Dessau Medical Center. Therapy consisted of abscess tonsillectomy, immediate surgical debridement, extensive wound drainage, early tracheostomy, and systemic antibiotics. RESULTS: Symptoms decreased after intensive care and surgical removal. All patients were discharged after wound healing. The death of the oldest, multimorbid patient several weeks later was ascribed to the accompanying diseases. CONCLUSION: Early diagnosis, aggressive surgical debridement in association with tracheostomy and intravenous antibiotic therapy may reduce mortality significantly.
HNO 12/2012; · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: Already in ancient times honey was used as a drug and for the treatment of wounds. In recent years the different effects of honey on wound-healing processes have been reexamined. Based on this, the antibacterial and fungicidal qualities of honey could be confirmed.
Between January 2009 and July 2011 medical honey was used on 36 patients suffering from different wound-healing disorders in the head and neck area after unsuccessful conventional treatment. The healing process was registered by microbiological investigations, measurements of the wound edges and adequate photo documentation.
Medical honey can be used without problems or detectable side effects on problematic wounds of the head and neck area. Constant treatment leads to fast wound lavation, granulation, reduction of putrid smells and a decrease in inflammation.
In the treatment of poorly healing and infected wounds within the head and neck area, medical honey can be used successfully without problems as an effective alternative to conventional treatment options.
HNO 08/2012; 60(9):830-6. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: HintergrundIm Bereich des Felsenbeins sind Tumoren bzw. Metastasen sehr selten. Die initialen neurologischen Symptome können vielseitig
sein. Die Therapie ist aufgrund der Nähe zur Schädelbasis eingeschränkt.
KasuistikWir berichten über einen 69-jährigen männlichen Patienten mit Zephalgien, Fazialisparese und einer Abduzensparese rechts.
Des Weiteren bestand eine Hypakusis sowie eine Hypästhesie im Bereich des N.mandibularis (N.V/3). Vorausgegangen war die
Lasertherapie eines Trachealkarzinoms der distalen Trachea (cT4cN3cM0). Im hochauflösenden Computertomogramm und bei der
Magnetresonanztomographie wurde eine destruierend wachsende Raumforderung in der medialen Felsenbeinhälfte rechts gefunden.
Die Probeentnahme über eine Mastoidektomie bestätigte Infiltrate eines Plattenepithelkarzinoms im Bereich der Felsenbeinspitze
rechts bei bekanntem Trachealkarzinom. Nach einer palliativen Radiatio kam es nach 3Wochen zum letalen Ausgang.
FazitDiagnostik und Therapie von Schädelbasismetastasen stellen eine interdisziplinäre Herausforderung dar. Nach Bestätigung des
Verdachts auf eine Metastase des Trachealkarzinoms im Bereich der Felsenbeinspitze wurde eine palliative Therapie eingeleitet.
Trotz des seltenen Auftretens sollte an die Möglichkeit einer Metastase im Bereich der lateralen Schädelbasis gedacht werden.
BackgroundTumours and metastases of the lateral skull base are rare findings. Clinically, the progressive involvement of ipsilateral
cranial nerves is important.
Case reportA 69-year-old man presented with headache and palsies of the facial nerve and nerveVI. Furthermore, he had hearing loss and
hypaesthesia of the trigeminal nerve (V3). Four months previously, laser therapy for carcinoma of the trachea (cT4 cN3 cM0)
had been done. Computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI) revealed an intrapetrosal mass with destruction
of the lateral skull base. The findings suggested a metastasis of the tracheal carcinoma. We performed a mastoidectomy with
specimen collection, and the pathological analysis revealed infiltration of a squamous cell carcinoma. The patient died within
3 weeks after radiotherapy with palliative intention despite malignant progression.
ConclusionThe diagnosis and therapy of metastases to the lateral skull base is an interdisciplinary challenge. CT and MRI scans are
essential for planning further procedures. In cases of headache and cranial nerve palsies, a metastasis to the lateral skull
base must be considered in the differential diagnosis.
HNO 05/2012; 57(7):725-728. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: HintergrundDie dislozierte Larynxfraktur ist ein seltenes Ereignis, das sämtliche Larynxfunktionen beeinträchtigen kann. Zunächst steht
dabei die Sicherstellung des Atemwegs im Vordergrund. Für ein gutes therapeutisches Langzeitergebnis sind jedoch neben der
dauerhaften Stabilisierung des Atemwegs die Stimm- und Schluckfunktion zu berücksichtigen. Die vorliegende Arbeit berichtet
anhand zweier Kasuistiken über Therapie und Langzeitverlauf dislozierter Larynxfrakturen.
KasuistikenEine 31-jährige Patientin hatte bei einem Autounfall ein Polytrauma, u.a. mit dislozierter Larynxfraktur, erlitten. Therapeutisch
erfolgte nach der Reposition eine Miniplattenchondrosynthese. Im Verlauf zeigte sich neben einem weiten Atemweg eine vollständige
Erholung von Stimm- und Schluckfunktion. Ein 16-jähiger Patient erlitt bei einem Fahrradsturz ein Polytrauma mit einer dislozierten
Larynxfraktur. Hier konnte mit der sofortigen Rekonstruktion mit Miniplatten im Verlauf eine völlige Normalisierung von Atmung,
Stimm- und Schluckfunktion erzielt werden.
FazitBei dislozierten Larynxfrakturen ist der Einsatz einer Miniplattenchondrosynthese eine sinnvolle und komplikationsarme Behandlungsmethode,
die eine optimale und stabile Wiederherstellung der ursprünglichen Larynxarchitektur gewährleistet.
BackgroundAcute trauma with laryngeal fracture is a rare injury affecting all functions of the larynx. Resuscitation follows the ABC
principles for acute trauma life support. The priority has always been the establishment of an adequate and secure airway.
To achieve optimal therapeutic long-term results, permanent stabilisation of the airway and good functional restoration of
phonation and swallowing are necessary. We describe the therapy and long-term follow-up of two patients who suffered laryngeal
fracture.
Case reportsThe first case concerns a 31-year-old woman who suffered polytrauma with laryngotracheal separation in a car accident. The
fracture was reduced and fixed utilizing miniplates. After decannulation the patient had a patent airway. She regained normal
voice and was able to swallow without difficulty. The other case concerns a 16-year-old boy who suffered a laryngeal fracture
in a bicycle accident. He also underwent subsequent operative therapy using adaptation plates. This patient also regained
an adequate airway and a good postoperative voice. There were no problems with swallowing.
ConclusionChondrosynthesis with adaptation plates provides an enduring and exact fixation of laryngeal fractures. In the long term,
this leads to a stable recovery of function concerning airway, voice, and swallowing.
HNO 04/2012; 57(7):729-732. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: Tumoren und tumorähnliche Läsionen zählen zu den seltenen Erkrankungen der Nasennebenhöhlen (NNH). Einer großen Vielfalt an
histologischen Typen steht eine sehr begrenzte Zahl bildmorphologischer Muster gegenüber. Die Histologie ist ein wichtiger
Punkt bei der Therapieplanung. Eine histologische Sicherung über eine Probeentnahme ist im sinonasalen Bereich nicht so problematisch
wie in anderen Körperregionen. Die Hauptaufgabe der Bildgebung besteht in einer exakten Bestimmung von Ausmaß und Ausdehnung
eines tumorösen Prozesses. Dieser Artikel beschreibt Möglichkeiten und Grenzen von Computertomographie (CT) und Magnetresonanztomographie
(MRT) bei der Beurteilung von Dignität und Ausdehnung tumorverdächtiger Läsionen unter Beachtung therapeutisch relevanter
Informationen. Zusätzlich wird ein knapper Überblick über das Erscheinungsbild von NNH-Tumoren sowie tumorähnlichen Läsionen
in der Bildgebung gegeben.
Tumors and tumor-like lesions are rare diseases in the paranasal sinuses. There is a great variety of histological types,
but only a small number of morphological patterns on imaging. Histology is an important point in therapeutic planning. In
most cases it is obtained by sampling, which is not as difficult in the sinonasal area as in other regions of the body. The
main task of imaging is an exact estimation of the extent and spread of a lesion. This article discusses the possibilities
and limitations of CT and MRI in the assessment of the dignity and spread of paranasal tumors and tumor-like lesions in consideration
of necessary therapeutic information. Additionally, an overview of features on imaging of different paranasal tumors and tumor-like
lesions is given.
Der Radiologe 04/2012; 47(7):613-620. · 0.61 Impact Factor
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ABSTRACT: Bei der sehr selten vorkommenden kongenitalen, geschlechtsgebundenen Hypogammaglobulinämie vom Typ Bruton besteht aufgrund
eines B-Zelldefekts ein ausgeprägter Immunglobulinmangel. Durch chronische bakterielle Infekte kommt es zu schweren, therapieresistenten
Rhinosinusitiden und rekurrenten Infekten der unteren Luftwege. Die alleinige Immunglobulinsubstitution und antibiotische
Behandlung sind nicht immer suffizient, sodass eine operative Sanierung zur Drainage der Nasennebenhöhlen erforderlich wird.
Morphologische Untersuchungen der Nasenschleimhaut bei dieser seltenen Erkrankung sind rar und tragen zum besseren Verständnis
der pathophysiologischen Vorgänge bei.
Bei der operativen Sanierung der Nasennebenhöhlen mit Konchotomie eines 25-jährigen Patienten wurden Proben der unteren Nasenmuschel
entnommen. Die histologische, elektronenmikroskopische und immunelektronenmikroskopische Untersuchung mit Antikörpern gegen
Substanz P und CGRP ergab Veränderungen der Gefäße und Drüsen. Eine ausgedehnte nervale Versorgung dieser Strukturen kann
über Stimulation der unspezifischen Abwehr im Rahmen einer neurogenen Entzündung als Kompensationsmechanismus aufgefasst werden.
Primary hypogammaglobulinemia (Bruton's disease) is a rare X-linked infantile immunodeficiency syndrome due to a B-cell defect.
The patients suffer from acute and recurrent bacterial infections with chronic rhinosinusitis and chronic lung disorders.
Immunoglobulin replacement therapy and antibiotics do not suffice in some cases, making sinus surgery to advance the drainage
necessary.
A 25-year-old man with hypogammaglobulinemia was treated with functional endoscopic sinus surgery and mucotomy of the turbinates.
Tissue samples of the inferior turbinates were taken for histological and electron-microscopic examination. Immunoelectron-microscopic
methods were carried out with antibodies against substance P and calcitonin gene-related peptide (CGRP).
Morphological investigations to better understand pathophysiological changes in hypogammaglobulinemia are rare.
Pathological changes in the glands and venous vessels could be demonstrated. A rich neural supply and participation of neuropeptides
such as substance P and CGRP could play a role in the unspecific defense via neurogenetic inflammation in these cases.
HNO 04/2012; 50(7):644-648. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: HintergrundPlattenepithelkarzinome sind mit einem Vorkommen von mehr als 90% der Fälle die häufigsten malignen Larynxtumoren. Neuroendokrine
Tumoren treten nur in 1% aller Fälle von laryngealen Neoplasien auf. Es handelt sich um aggressive Malignome mit Neigung zur
Metastasierung. Aktuell gibt es für das klinische Management dieser Entität keine leitlinienkonformen Therapierichtlinien.
KasuistikVorgestellt wird ein 63-jähriger Patient mit Schluckbeschwerden und intermittierender Heiserkeit. Laryngoskopisch zeigte sich
ein Tumor der laryngealen Epiglottis. Das Staging ergab ein bereits zervikal metastasiertes, atypisches Karzinoid. Durch laserchirurgische
Tumornachresektion mit Neck-Dissection beidseits sowie adjuvanter Radiatio ist der Patient im 24-monatigen Nachsorgezeitraum
rezidivfrei.
FazitBei gut differenziertem atypischen Karzinoid ist eine In-sano-Resektion inklusive einer Neck-Dissection anzustreben. Bei lokalem
Metastasennachweis sollte eine adjuvante Radiatio erfolgen.
BackgroundWith an incidence of over 90%, squamous carcinomas are the most frequent laryngeal malignancies. Laryngeal neuroendocrine
tumors appear only in approximately 1%. These are aggressive tumours with a high rate of metastases. To date, no diagnosis
or treatment guidelines have been established for this entity.
Case reportWe describe the case of a 63-year-old man complaining of dysphagia and intermittent hoarseness. Initial laryngoscopy showed
a tumour at the laryngeal epiglottic surface. Staging demonstrated an atypical carcinoid tumour with local lymph-node metastasis.
At 24 months following revision surgery with safety distance, elective bilateral neck dissection and adjuvant radiotherapy
the patient is free of complaints and recurrence.
ConclusionIn atypical carcinoid tumours total resection as well as bilateral neck dissection should be performed, even in cN0 cases.
In the presence of cervical lymph node metastases adjuvant radiotherapy is indicated.
SchlüsselwörterLarynx-Neuroendokriner Tumor-Atypisches Karzinoid-Neck-Dissection-Radiochemotherapie
KeywordsLarynx-Neuroendocrine tumour-Atypical carcinoid-Neck dissection-Radio-chemotherapy
HNO 04/2012; 58(8):812-817. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: Erkrankungen des Kehlkopfs stehen nicht nur bei HNO-Ärzten und Phoniatern im Mittelpunkt des Interesses, sondern bei allen
Fachrichtungen, die den Kehlkopf konservativ oder chirurgisch therapieren wie Logopäden, Kinderärzten, Anästhesisten, Onkologen,
Pneumologen, Radiologen und Allgemeinärzten. Der vorliegende Beitrag gibt, basierend auf dem heutigen Kenntnisstand unter
Berücksichtigung eigener Forschungsergebnisse der letzten Jahre sowie klinischer Gesichtspunkte einen kurzen Überblick über
das Grundwissen der Kehlkopfanatomie und -physiologie. Teil II umfasst die funktionelle Anatomie der Kehlkopfschleimhaut (Glykokonjugate,
Muzine, Trefoil-Faktor-Familie-Peptide, antimikrobielle Substanzen, larynxassoziiertes lymphatisches Gewebe), die Gefäßversorgung,
die Innervation, die Lymphabflusswege sowie laryngeale Altersveränderungen und geht auf deren Bedeutung für die Schluck- und
Atemfunktion sowie die Stimmgebung ein.
Diseases of the larynx are of concern not only for ear, nose, and throat physicians and phoniatricians but also for other
clinicians who treat the larynx either conservatively or surgically, including speech therapists, pediatricians, anesthetists,
oncologists, pulmonologists, radiologists, and general practitioners. Based on today’s state of knowledge and taking into
account our own research results of the last years as well as clinical points of view, the present contribution gives a short
overview of the anatomy and physiology of the larynx. Part 2 discusses the functional anatomy of the laryngeal mucous membrane
(glycoconjugates, mucins, trefoil factor family peptides, antimicrobial substances, larynx-associated lymphoid tissue), the
vascular supply, innervation, and lymphatic drainage, as well as age-related laryngeal changes and their effects on swallowing,
breathing, and phonation.
HNO 04/2012; 55(8):661-676. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: Intrakochleäre Vestibularisschwannome sind äußerst selten. Klinisch stehen Hörminderung bis zum Hörverlust, Tinnitus und Vertigo
im Vordergrund. Wir berichten über einen Patienten, der sich mit progredienter Hörminderung und Tinnitus rechts vorstellte.
Unter rheologischer Infusionstherapie war es zur Verschlechterung des Hörvermögens rechts und verstärktem Drehschwindel gekommen.
Im Tonschwellenaudiogramm imponierte eine Surditas der betroffenen Seite, die Vestibularisuntersuchung ergab einen kompletten
Ausfall des rechtsseitigen Labyrinths. Im MRT zeigte sich in der basalen und mittleren Kochleawindung eine Struktur mit Kontrastmittelenhancement,
mit hoher Wahrscheinlichkeit ein intrakochleär gelegenes Vestibularisschwannom. Differenzialdiagnostisch kommt eine chronisch
granulierende Entzündung in Frage. Bei den halbjährlichen Kontrollbildgebungen mittels Magnetresonanztomographie wurde bisher
kein weiteres Wachstum der Raumforderung festgestellt. Eine chirurgische Exploration ist bei Befundprogredienz und Einwachsen
in den inneren Gehörgang sowie rezidivierenden und immobilisierenden Schwindelattacken zu empfehlen. Alternativ kann eine
Bestrahlung diskutiert werden.
Inner ear extension caused by schwannomas, which can cause hearing loss, tinnitus and vertigo, is an extremely rare finding.
We report a male patient who presented with progressive hearing loss as well as tinnitus in the right ear. Despite rheologic
infusion therapy with glucocorticosteroids at another hospital, the patient showed an explicit hearing loss and vertigo related
to the right ear. In the pure tone audiogram, we found complete deafness of the right ear, the equilibriometry with caloric
testing showed complete loss of the labyrinth. In the HR-MRI, a structure appeared in ranges of the basal and middle cochlea
with enhancement of the contrast medium. From the MRI aspect, this appeared to be a small intracochlear schwannoma. As a differential
diagnosis, a chronic granulation is also possible. In agreement with the patient, we decided to control the structure clinically
every 6months using MRI; no further growth of the structure appeared. A precise imaging via HR-MRI is required to detect
intracochlear schwannomas. Observation is an appropriate option for patients who have serviceable hearing. Surgical exploration
can be recommended in cases of progressive diseases and growth into the inner ear with recurrent vertigo attacks. The option
of radiotherapy for the treatment of intrameatal acoustic neurinomas should be considered.
HNO 04/2012; 55(8):641-643. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: Symptomatische Verläufe bei spontanen ossären Dehiszenzen im Bereich der Laterobasis sind selten. Wir berichten über das Auftreten
einer otogenen Meningitis bei bilateralen ossären Dehiszenzen der Otobasis in 2Fällen. Diagnostisch zielführend war eine
hochauflösende Computertomographie (HR-CT) der Schläfenbeine. Die Therapie erfolgte in einem Fall chirurgisch und im anderen
Fall konservativ. Liegen bei otogener Meningits knöcherne Dehiszenzen im Bereich der Otobasis vor, scheint ein chirurgisches
Vorgehen zur mehrschichtigen Defektdeckung vorteilhaft zu sein. Eine konservative Therapie kann im Ausnahmefall erfolgreich
sein.
Meningitis in the case of spontaneous dehiscences of the lateral skull base is rare. We report on two patients with otogenic
meningitis. High-resolution CT (HR-CT) showed bilateral dehiscences at the lateral skull base in both cases. Infection along
the skull base was assumed. In the first case sufficient repair was achieved using a multilayered technique, while in the
second case conservative treatment on an intensive care unit was successful. Conservative therapy can prove successful in
exceptional cases.
SchlüsselwörterLaterobasis-Transmastoidaler Zugang-HR-CT-Felsenbein-Akute Otitis media
KeywordsLateral skull base-Transmastoidal approach-HR-CT-Temporal bone-Acute otitis media
HNO 04/2012; 58(11):1102-1104. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: A 50-year-old male patient demonstrated an existing left proptosis for several weeks. The patient was suffering from physical exhaustion and had lost considerable weight. Furthermore, we observed greatly enlarged parotid and submandibular glands on both sides. MRI of the neck showed multiple, sharply circumscribed lesions in the major salivary glands and both lacrimal glands as well as in the orbit. Initially we suspected Heerfordt's syndrome, a manifestation of sarcoidosis, but laboratory diagnosis could not reveal a pathological erythrocyte sedimentation rate or an increased ACE titer. After exploratory excision from the right submandibular gland, histological examination revealed Castleman's disease. Therefore, we initiated an immunomodulatory therapy with interleukin-6 receptor antagonists.Castleman's disease is one of the very rare, benign, lymphoproliferative processes that have a tendency to turn malignant. Isolated findings of Castleman's disease should be completely resected. There are no clear treatment strategies for multiple localizations of Castleman's disease. The approaches range from systemic glucocorticoid therapy with chemotherapy to immunomodulatory treatment. In contrast to isolated findings, the prognosis for multicentric occurrence is unfavorable.
HNO 04/2012; · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: Im Zeitraum von 1992–1998 wurden an der Martin Luther Universität bei 23 Patienten orbitale Raumforderungen diagnostiziert.
Im Intrakonalraum traten hauptsächlich kavernöse Hämangiome sowie neurogene Tumoren auf; im Extrakonalraum zeigten sich besonders
Lymphome sowie ein primäres Meningiom. Das subperiostale Kompartiment ist Hauptlokalisationsort von knöchernen Prozessen und
sekundären Raumforderungen sowie Dermoid- und Epidermoidzysten; wir beobachteten in dieser Region Hämatome und Metastasen.
Zusätzlich traten Tränendrüsentumoren und entzündliche Veränderungen auf. Eine Gliederung der orbitalen Raumforderungen nach
topographischen Gesichtspunkten ist sinnvoll, da unterschiedliche Krankheitsbilder in einem hohen Prozentsatz an bestimmte
Lokalisationen innerhalb der Orbita gebunden sind. Im Gegensatz zu modernen Schnittbildverfahren haben die konventionellen
Röntgenübersichtsaufnahmen in der Feindiagnostik an Bedeutung verloren. Ultraschalluntersuchungen der Orbita in bezug auf
orbitale Raumforderungen sind bei Nachuntersuchungen histologisch gesicherter Residualtumoren im Intrakonalraum sinnvoll.
Eine MRT-Untersuchung ist zur Differentialdiagnostik und präoperativ in vielen Fällen ausreichend. Eine ergänzende CT ist
ggf. bei knochendestruierenden und orbitaüberschreitenden Prozessen und zur Planung eines operativen Zugangsweges erforderlich.
Die histologische Untersuchung bleibt weiterhin zur Digitätsabklärung erforderlich.
During the period 1992–1998, we diagnosed orbital tumors in 23 cases at the MLU Halle-Wittenberg. In the intraconal compartment
we mostly saw cavernous hemangiomas and neurogenic tumors. Lymphomas and a primary meningioma were located in the extraconal
space. Beneath the periosteum, bony processes, tumors of the sinuses, dermoid- and epidermoid-cysts normally occur, but we
only observed metastases and hematomas. Furthermore, tumors of the lacrimal gland and inflammatory lesions were diagnosed.
Orbital tumors are uncommon lesions, whose location in the orbit gives an important hint to differential diagnosis, because
a high percentage of various pathologies is located in special compartments of the orbit. According to our results, the MRI-scan
is usually sufficient for differentiation and for preoperative planning in order to reduce the X-ray dose of the lens. CT-scans
with contrast are sometimes necessary for examining bone destroying processes and for planning the surgical approach to removing
the tumor. X-rays of the skull widely lost their importance in the exact diagnostic of orbital tumors. B-scan ultrasonic imaging
is reserved for screening and follow-up examination. Despite the use of MRI and CT scanning, the histological examination
remains necessary.
HNO 04/2012; 49(1):21-28. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: Zystische Raumforderungen (zRF) im Kopf-Hals-Bereich (KHB) sind relativ häufig. Ihre komplette operative Entfernung ist v.a.
bei ausgedehnten Befunden und Kontakt zu neurovaskulären Strukturen mit verschiedenen Komplikationen verbunden. Eine Alternative
zur chirurgischen Resektion stellt in ausgewählten Fällen die Sklerosierung mit OK-432 dar. Die Erfolgsrate bei lymphatischen
Malformationen liegt durchschnittlich bei 60%. Nebenwirkungen treten selten auf. Die Therapie ist minimal invasiv, einfach,
ambulant und damit kostengünstig, meist ohne Allgemeinanästhesie, durchführbar. Nervenläsionen oder kosmetisch störende Narben
sind nicht beschrieben. Wird eine konsekutive Operation erforderlich, ist sie ohne zusätzliche Schwierigkeiten durchführbar.
Der Nachteil besteht in wiederholten Injektionen bei ausbleibender Regredienz des Befundes. Selten kann sich ein Abszess bilden,
der einer chirurgischen Therapie bedarf. Vor der Sklerotherapie ist zytologisch ein Malignom auszuschließen. Die intrazystische
Injektion von OK-432 ist eine effektive Methode zur Behandlung von zRF im KHB.
Cystic lesions are frequently occurring diseases of the head and neck region. Complete surgical resection near to neurovascular
structures can be accompanied by various complications. In selected cases intralesional injection of OK-432 could constitute
an alternative. The average success rate of sclerotherapy of lymphatic malformations is 60%. Side effects are rare. Sclerotherapy
is a minimally invasive, simple and cost-effective procedure performed without general anaesthesia at the outpatient clinic.
Nerve lesions or troublesome scarring do not occur. In residual cases surgical excision is realisable without any difficulty.
Repeated injections of sclerotherapy agents represent a disadvantage. Abscess formation has been observed as a rare complication.
A malignant disease has to be excluded by cytological examination before commencing sclerotherapy. The intracystic injection
of OK-432 is an effective treatment modality for cystic cervical lesions.
HNO 04/2012; 56(3):349-360. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: HintergrundIn der Pathogenese der chronischen Rhinosinusitis (CRS) sind inflammatorische Prozesse von zentraler Bedeutung. Unklar ist
die Rolle der Apoptose bei der CRS. Ziel der Untersuchung ist der Vergleich der Aktivität von Caspase3, eines Schlüsselenzyms
der Apoptosekaskade, bei Patienten mit verschiedenen Erkrankungen der Nasenschleimhaut.
Material und MethodenEs wurden immunhistochemische Untersuchungen zum Nachweis von Caspase3 an Nasenschleimhautproben von Patienten mit Polyposis
nasi (PN), Rhinitis allergica (RA), Rhinitis medicamentosa (RM) und Rhinitis atrophicans durchgeführt.
ErgebnisseHinweise für eine gesteigerte Apoptose fanden sich im Epithel, den subepithelialen Drüsen und Gefäßen bei der PN. Bei Patienten
mit RM kam es im Gefäßendothel und der Lamina muscularis zum Nachweis von Caspase3. Die Nasenschleimhaut bei der Rhinitis
atrophicans zeigte verstärkte Immunreaktionen im Epithel und seromukösen Drüsen, während sich bei der RA keine Caspase-3-Aktivität
fand.
SchlussfolgerungAktivierte Apoptose scheint ein Bestandteil pathophysiologischer Prozesse bei verschiedenen Erkrankungen der Nasenschleimhaut
zu sein. Apoptose im Epithel bei älteren Patienten fördert möglicherweise die chronisch atrophe Rhinitis. Alphasympathomimetika
scheinen an der aktivierten Apoptose beteiligt zu sein. Weitere Untersuchungen zur Caspaseinduktion sind erforderlich, um
neue Therapiestrategien zur Beeinflussung der gesteigerten Apoptose zu entwickeln.
BackgroundInflammatory processes play a central role in the pathogenesis of chronic rhinosinusitis (CRS), however, the impact of apoptosis
in CRS in unclear. The aim of this study was a comparison of caspase3 activity, a key enzyme in the apoptosis cascade, in
samples of nasal tissue from patients with different types of rhinosinusitis.
Material and methodsImmunohistochemical analyses were carried out to detect caspase 3 in samples of nasal tissue from patients with CRS and nasal
polyps (NP), allergic rhinitis (AR), rhinitis medicamentosa (RM) and atrophic rhinitis.
ResultsEvidence of increased apoptosis was found in the epithelium, submucosal glands and blood vessels in NP samples. Samples of
RM showed strong caspase 3 activity in the endothelial cells and the lamina muscularis of blood vessels. In atrophic rhinitis
the epithelium and subepithelial glands showed increased caspase 3 activity. In samples of patients with allergic rhinitis
caspase 3 activity could not be detected.
ConclusionsActivated apoptosis seems to play an important role in the pathogenesis of different types of rhinosinusitis. Further investigations
on the induction of caspase 3 are necessary for the development of new therapeutic strategies to influence the regulation
of apoptosis.
HNO 04/2012; 57(5):466-472. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: HintergrundDie Pathophysiologie der allergischen (AR) und idiopathischen Rhinitis (IR) ist bis heute nicht vollständig geklärt. Die AR
und die IR sind gekennzeichnet durch eine zugrunde liegende nasale Hyperreaktivität. Ziel der Untersuchung war die Suche nach
pathomorphologischen Veränderungen der Nasenschleimhaut bei diesen verschiedenen Rhinitisformen.
Patienten und MethodenProben der unteren Nasenmuschel wurden von 20 Patienten mit persistierender AR, von 16 Patienten mit IR und von 15 Patienten
ohne Hinweis für chronisch-entzündliche Veränderungen während einer Nasenoperation entnommen. Die Präparate wurden in Glutaraldehyd
oder Paraformaldehyd fixiert. Nach Inkubation mit Antikörpern gegen SubstanzP (SP), „calcitonin gene related peptide“ (CGRP)
und gegen endotheliale Stickoxidsynthase (eNOS) kamen immunhistochemische und immunelektronenmikroskopische Techniken zur
Anwendung. Zur Detektion der Immunreaktionen wurden die Avidin-Biotin-Komplex- (ABC-)Methodik bzw. die Streptavidin-Gold-Markierung
für die Immunelektronenmikroskopie verwendet. Die Ergebnisse wurden licht- und elektronenmikroskopisch fotodokumentiert.
ErgebnisseDie Nasenschleimhaut von Patienten mit AR bzw. IR zeigt viele pathomorphologische Gemeinsamkeiten. Eine Hyperinnervation konnte
als Korrelat für die neurogene Entzündung gefunden werden. SP und CGRP sind als neuronale Kotransmitter vermehrt nachweisbar.
Bei der AR zeigten sich massive Entzündungsinfiltrate und Ödeme, während bei der IR keine Hinweise für eine eosinophile Entzündung
beobachtet wurden.
SchlussfolgerungAn Hand der vorliegenden Untersuchung lassen sich bei der AR und der IR neben typischen Unterschieden ähnliche pathomorphologische
Veränderungen der Nasenschleimhaut nachweisen. Auf der Grundlage dieser Befunde kann eine antientzündliche Therapie für beide
Rhinitisformen in Erwägung gezogen werden.
BackgroundNasal hyperreactivity is one of the most important underlying mechanisms in allergic rhinitis (AR) as well as idiopathic rhinitis
(IR). The aim of the present study was to examine pathomorphological changes in nasal mucosa in these subgroups of rhinitis.
Patients and methodsTissue samples of human inferior turbinates from 20 patients with AR and 16patients with IR were taken during nasal surgery
and preserved in glutaraldehyde or paraformaldehyde. Ultrathin sections of specimens from 15patients without chronic inflammation
of nasal mucosa were used as controls. Primary antibodies against substanceP (SP), calcitonin-gene-related peptide (CGRP),
and endothelial nitric oxide synthase (NOS III) were applied, and the immunocomplexes were visualized by an immunocytochemical
staining technique using gold-labeled antibodies. Immunostained structures were photodocumented using light and transmission
electron microscopy.
ResultsThe nasal mucosa of patients with AR and IR showed similarities on the ultrastructural level. A strong innervation pattern
with sensory nerve fibers containing SP and CGRP demonstrated neurogenic inflammation. Extensive edema and cellular infiltrations
were found in AR. A decreased presence of eosinophils and nitric oxide was observed in IR.
ConclusionsOn the ultrastructural level, AR and IR showed many similarities but also some differences. Based on these findings, anti-inflammatory
therapy could be recommended for both types of rhinitis.
HNO 04/2012; 56(8):799-807. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: The free radial forearm flap is an excellent method for reconstruction of defects in the head and neck region. In the literature,
there is still disagreement about the best surgical treatment of the forearm defect to avoid functional and cosmetic drawbacks.
There is a debate about using full-thickness skin graft or better split thickness skin graft. To evaluate our own results
after radial forearm flap surgery, a follow-up examination and standardized interview of 25 patients was performed. For closure
of the donor site, a full skin graft from the groin was used in 17 cases and split skin graft from the thigh in eight cases.
All patients were satisfied with postoperative results and hand function for everyday use. Subjective complaints were more
common in the split skin graft group, especially related to loss of sensibility. Because of severe wound healing failure with
tendon exposure in one case after split skin grafting, there was the necessity for surgical revision. During the medical examination,
we documented more functional impairments in the split skin graft group than in patients after full skin grafting. Only the
development of hypertrophic scars dominated in the full skin graft group.
According to the trend to fewer complications, we prefer full-thickness skin grafts for the closure of the donor site after
radial forearm flap surgery.
European Journal of Plastic Surgery 04/2012; 31(3):109-113.
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ABSTRACT: Dieser Beitrag gibt einen Überblick über nasopharyngeale Erkrankungen und Zufallsbefunde, mit denen der Radiologe häufig und
weniger häufig konfrontiert werden kann. Dazu zählen zystische Raumforderungen, die hyperplastische Rachenmandel, das juvenile
Nasenrachenfibrom, Nasopharynxkarzinom und Non-Hodgkin-Lymphom. Im Vordergrund stehen dabei das radiologische Erscheinungsbild,
Möglichkeiten einer artdiagnostischen Zuordnung, differenzialdiagnostische Aspekte und bei Neoplasien Aussagen zur Ausbreitungsdiagnostik.
Untersuchungstechnische und klinische Aspekte sowie die Diagnosesicherung werden kurz erwähnt.
This article gives an overview about the main nasopharyngeal pathologies and incidental findings, which a radiologist could
be confronted with in daily practice. These include nasopharyngeal cysts, lymphoid hyperplasia, juvenile angiofibroma, carcinomas
and non-Hodgkin lymphoma. Typical radiological findings, possibilities for making a specific diagnosis, differential diagnosis
and description of the spread of a neoplasm are the central points. Investigation techniques and clinical signs are briefly
summarized.
HNO 04/2012; 57(8):813-825. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: HintergrundPeritonsillarabszesse (PTA) sind eine häufige, aber schwere Komplikation der aktuen exsudativen Tonsillitis. Es wurde untersucht,
ob Antibiotika nach chirurgischer Sanierung des PTA erforderlich sind.
Patienten und MethodeIn die epidemiologische Beobachtungsstudie wurden 283 Patienten mit einem PTA eingeschlossen (98 w., 185 m., Alter: 2–72 Jahre).
Für eine prospektiv randomisierte multizentrische Studie wurden 105 Patienten in 2Gruppen mit oder ohne postoperative Antibiotikagabe
nach Abszesstonsillektomie eingeteilt. Es wurden CRP, Leukozyten, Antistreptolysintiter und Blutkulturen sowie Angaben zu
Schmerzen, Schluckproblemen und Wohlbefinden erfasst.
ErgebnisseDer PTA trat überwiegend bei Männern in der 2.–4. Lebensdekade auf, am häufigsten im Sommer. Bei den Patienten beider Gruppen
ergaben sich keine statistisch signifikanten Unterschiede bezüglich der subjektiven Angaben sowie bei den Laborwerten. Eine
Bakteriämie wurde in keinem Fall festgestellt.
SchlussfolgerungDie sofortige chirurgische Sanierung ist wirksam und sicher zur Therapie eines PTA, auch ohne begleitende Antibiotikatherapie
fand sich keine erhöhte Komplikationsrate. Aufgrund der geringen Fallzahl der Studie können die Ergebnisse nur als Tendenz,
jedoch nicht als generelle Empfehlung gewertet werden.
BackgroundPeritonsillar abscess (PTA) is a common and serious complication of acute exudative tonsillitis. We wanted to answer the following
question: Are postoperative antibiotics mandatory after abscess tonsillectomy?
Patients and methodsIn an epidemiological observational study, 283 patients (98females and 185 males, age range 2–72years) were treated with
abscess tonsillectomy for PTA. For a prospective randomized multicenter study, 105 patients were divided into two groups;
one groupwas treated postoperatively with benzylpenicillin, and antibiotics were omitted in the control group. We evaluated
postoperative pain scores, swallowing disorders, and well-being. Additionally, laboratory parameters such as C-reactive protein,
leukocytes, and antistreptolysin titer were measured, and blood cultures were collected.
ResultsMale patients in the 2nd–4th decades of life were predominantly affected, mostly in the summer. For the patients in the two
groups, we assessed no significant differences in either the subjective or the laboratory parameters. The blood cultures showed
no evidence of bacteremia.
ConclusionsWe conclude that immediately performed abscess tonsillectomy is an effective and safe treatment for PTA. No higher complication
rate was found when additional antibiotic treatment was not used. Because of the small number of cases, the results can be
regarded only as a tendency, not as a general recommendation.
HNO 04/2012; 57(3):230-238. · 0.40 Impact Factor
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ABSTRACT: Lymphatic malformations are rare tumors of the head and neck region. Complete resection is the mainstay of treatment in these cases. Surgery of lymphatic malformations is accompanied by various complications because of the adjacency to neurovascular structures and the infiltrative nature of these masses.
Between March 2008 and April 2010 three patients with lymphatic malformations of the head and neck region were treated by sclerotherapy with OK-432 (Picibanil). Two young children and a male adult with a late relapse were enrolled. The children were treated under general anesthesia.
A complete remission of lymphangiomas of the external nose as well of the lateral neck could be observed after a single sclerotherapy with OK-432. No response was seen after multiple injections of OK-432 into the orbital lymphangioma and treatment was finally successful after resection.
Today sclerotherapy has to be considered in the planning of the treatment of lymphatic malformations. Intralesional treatment of lymphangiomas in the head and neck with OK-432 shows good clinical response. Sclerotherapy with OK-432 is safe, effective and associated with few side-effects. After sclerotherapy a surgical resection can be carried out without any problems.
HNO 04/2011; 59(7):683-8. · 0.40 Impact Factor