P K Plinkert

Universität Heidelberg, Heidelberg, Baden-Wuerttemberg, Germany

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Publications (169)97.39 Total impact

  • Article: [Grafts with microvascular anastomosis : Their use in the head and neck region following radiotherapy and vessel depletion.]
    K Zaoui, P Federspil, P K Plinkert, C Simon
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    ABSTRACT: Surgical tumor removal is often the treatment of choice in patients with head and neck squamous cell carcinoma. Depending on the extent of tumor resection, large defects are often produced in the individual head and neck regions, necessitating reconstructive surgery to avoid further functional impairment. In principle, this decision depends on the size and location of the defect, the aesthetic importance of the region and the functional significance of the area to be replaced. Reconstructive free flap procedures in patients who have undergone radiotherapy or exhibit vessel depletion in the neck due to multiple previous surgical interventions are particularly challenging. In order to ensure the best possible outcomes of surgical oncology therapies under difficult circumstances, this paper discusses the important factors and variables that can increase the success rate of microvascular grafts in irradiated or multiply resected patients.
    HNO 03/2013; · 0.40 Impact Factor
  • Article: [ENT award winners].
    P K Plinkert, M Praetorius
    HNO 03/2013; 61(3):196. · 0.40 Impact Factor
  • Article: [Reconstruction of maxillary defects using a free scapular angle flap.]
    O C Bulut, P A Federspil, P K Plinkert, C Simon
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    ABSTRACT: BACKGROUND: In addition to prosthetic rehabilitation, maxillary defects can also be surgically reconstructed. Soft-tissue reconstruction employs a radial forearm or latissimus dorsi muscle flap, while bony reconstruction can be achieved using a fibula, iliac crest, or scapular flap. Reconstruction using a scapular flap is further divided into two subgroups: the traditional scapular flap with the circumflex scapular artery as the donor vessel and the scapular angle flap with the angular artery originating from the thoracodorsal artery as the donor vessel. MATERIALS AND METHODS: We report on four patients who underwent successful reconstruction with a free scapular angle flap between 2009 and 2011, following maxillary resection due to malignancy. RESULTS: Vertical positioning of the scapular angle flap enables reconstruction of the facial contour, whereas its horizontal alignment and microvascular anastomosis makes a bony reconstruction of the hard palate possible. CONCLUSIONS: The versatility, low rate of donor site morbidity and shape of the scapular angle flap-which resembles that of the hard palate-render it ideal for plastic reconstruction. The suitability of bone quality for dental rehabilitation with implants is a topic of controversial discussion. The scapular angle flap represents an alternative to obturator prosthesis for the reconstruction of maxillary defects ≥ grade I according to Okay et al.
    HNO 12/2012; · 0.40 Impact Factor
  • Article: [Development and validation of the Tonsillectomy Outcome Inventory 14].
    T Skevas, C Klingmann, P K Plinkert, I Baumann
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    ABSTRACT: Until now, no validated instrument to measure disease-specific, health-related quality of life (HR-QOL) in adults with chronic tonsillitis (CTO) exists. After an item reduction of the alpha-version of the Tonsillectomy Outcome Inventory (TOI), the TOI-14 resulted. In addition to the total score, it includes the subscales throat problems, overall health, resources, and social-psychological restrictions. In phase 2, the TOI-14 was prospectively validated on 108 adults with CTO, who had undergone a tonsillectomy. The TOI-14 had, on average, good reliability. It included all important aspects of the HR-QOL. Patients with CTO can be distinguished with high sensitivity from healthy subjects. All scores showed moderate to good correlation with the subjective limitation in quality of life. The sensitivity of the questionnaire demonstrated major effects postoperatively. The TOI-14 constitutes the first worldwide-validated, disease-specific instrument to measure HR-QOL in adults with CTO. Due to its ease of use, it can be utilized both in the outcome research and in clinical routine.
    HNO 07/2012; 60(9):801-6. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Expressionsmuster für nichtviral transfiziertes gfp in der Cochlea der Maus in vitro und in vivo
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    ABSTRACT: HintergrundErkrankungen des Innenohres wie Presbyakusis, Tinnitus, Hörsturz und Schwindel betreffen viele Menschen, bislang ohne kausale Therapieoption. Gentherapie könnte eine zukünftige Behandlungsmöglichkeit sein. Virale Vektoren stellen bislang den Standard in Versuchsmodellen dar, dennoch bestehen Sicherheitsbedenken, die eine Untersuchung nichtviraler Transfektionsmethoden sinnvoll machen. Material und MethodenNichtvirale Transfektionsagenzien MetafecteneTM, SuperfectTM, EffecteneTM und Mirus Trans-ITTM wurden mit einem für gfp kodierenden Plasmid gemischt und getestet. In vivo wurde die Agenz-Plasmid-Mischung durch die Rundfenstermembran injiziert und nach 48h das Innenohr perfundiert, entnommen, entkalkt und histologisch auf die gfp-Expression hin untersucht. ErgebnisseKationische Lipide (MetafecteneTM) und Dendrimere (SuperfectTM) konnten das Reportergen gfp in Zellen im Bereich des kortischen Organs einschleusen und exprimieren lassen. Ein Polyamin (Mirus Trans-ITTM) führte zu einer Expression des gfp im Bereich des Rosenthal-Kanals und im Bereich der inneren Haarzelle. Die Kombination eines nichtliposomalen Lipides mit einer DNA-kondensierenden Komponente (EffecteneTM) führte zu keiner Transfektion im Bereich des kortischen Organs. Im Bereich der Spiralganglien konnte bei allen Transfektionsagenzien eine gfp-Expression nachgewiesen werden. SchlussfolgerungNichtvirale Transfektionsagenzien sind in der Lage, in vitro und in vivo ein Reportergen in Zellen des Innenohres zu schleusen. Hierbei kommt es zu Unterschieden in der Transfektionseffizienz. Sie können eine Alternative zu viralen Vektoren in der Gentherapie des Innenohres darstellen, jedoch sind weitere Untersuchungen notwendig. BackgroundDiseases of the inner ear such as presbycusis, tinnitus, sudden hearing loss, and vertigo affect many patients, but so far there are no specific therapy options. Gene therapy might become a potential modality of treatment. Viral vectors are standard in animal models to date. Future considerations, however, call for a further evaluation of non-viral transfection methods. Material and methodsThe non-viral transfection agents MetafecteneTM, SuperfectTM, EffecteneTM, and Mirus TransITTM were incubated with a plasmid coding for GFP. In vivo, the plasmid-agent mix was injected via the membrane of the round window, and 48 h later the inner ear was perfused, harvested, decalcified, and histologically evaluated for GFP expression. ResultsCationic lipids (MetafecteneTM) and dendrimers (SuperfectTM) were able to transfect cells in the area of the organ of Corti and lead to GFP expression. The polyamine (Mirus TransITTM) did show expression of GFP in the area of Rosenthal’s canal and in the area of the inner hair cell. The combination of a non-liposomal lipid with a DNA condensing component (Effectene™) did not show transfection of the organ of Corti. In the area of the spiral ganglia cells, GFP expression was seen with all the transfection agents. ConclusionsNon-viral transfection agents are able to introduce a reporter gene in cells of the inner ear in vitro and in vivo. There are, however, differences in the efficiency of the transfection. They might be an alternative in gene therapy of the inner ear. Further investigations to elucidate their potential are needed.
    HNO 05/2012; 56(5):524-529. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Differenzialdiagnose von Kopfschmerzen in der HNO-Heilkunde
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    ABSTRACT: Aufgrund der Vielfalt unterschiedlichster Gesichts- und Kopfschmerzen ist eine differenzialdiagnostische, fächerübergreifende Erhebung und Zuordnung der Schmerzsymptome zur Festlegung des Behandlungs- und Therapiekonzepts unerlässlich. Voraussetzung hierfür ist eine für den HNO-Bereich adaptierte Einteilung der verschiedenen Schmerzen im Kopf- und Halsbereich in Anlehnung an die Klassifikation der International Headache Society (IHS). In dem vorliegenden Beitrag werden die idiopathischen, symptomatischen sowie neuralgischen Gesichts- und Kopfschmerzen unter HNO-ärztlichen Gesichtspunkten differenziert und nach deren Lokalisation eingeteilt. Dies ermöglicht dem HNO-Arzt eine vereinfachte, zielgerichtete Diagnosestellung mit den daraus resultierenden Behandlungsmöglichkeiten. Facial pain and headaches are heterogeneous, therefore, a differential diagnosis, interdisciplinary survey and mapping of the pain symptoms are essential for determination of treatment concepts. This requires an otorhinolaryngology (ENT) adapted zoning of the various pains in the head and neck in line with the classification of the International Headache Society (IHS). In this review, idiopathic, symptomatic and neuralgic facial pain and headaches will be differentiated and classified according to their location from the ENT medical point of view. This provides otolaryngologists with a simplified, targeted diagnosis and subsequent indication for therapy. SchlüsselwörterZephalgie–Kopfschmerzen–Differenzialdiagnose–Migräne–Gesichtsschmerzen KeywordsCephalgia–Headache–Differential diagnosis–Migraine–Facial pain
    HNO 05/2012; 59(7):645-650. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Knochenverankerte Hörgeräte immer beidseitig!
    P. A. Federspil, P. K. Plinkert
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    ABSTRACT: Die Betroffenen entscheiden sich also aus ihrer Erfahrung für ein Hörgerät für jedes Ohr. Wie Mißfeldt et al. in ihrer Arbeit “Beidseitige BAHA-Hörversorgung bei Kindern mit Ohrmuscheldysplasie und/oder Gehörgangsatresie” in diesem Heft auf den Seiten 495–500 befürworten das auch die Autoren des vorliegenden Kommentars. Und auch Untersuchungen stützen diese Entscheidung, denn sowohl der Signal-Rausch-Abstand als auch das Richtungsgehör werden bei beidseitiger Versorgung mit knochenverankerten Hörgeräten (BAHA ® ) signifikant verbessert. Nach den ersten 1–3 (bis 5) Lebensjahren entsprechen die herkömmlichen Knochenleitungshörgeräte nicht mehr dem Stand der Medizin, weil die Ankopplung über die mit dem Alter dicker werdende Haut zunehmend schlechter wird und Druckstellen mit Schmerzen verursacht. Hörgerät der Wahl ist dann das knochenverankerte Hörgerät.
    HNO 05/2012; 50(5):405-409. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Mikrochirurgische Mittelohroperationen
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    ABSTRACT: ZielRetrospektiv wurden frequenzbezogene Hörergebnisse nach rekonstruktiven Mittelohroperationen zwischen Oktober 2005 und Oktober 2007 bei 504 Patienten (190 Tympanoplastiken TypI und 314 Tympanoplastiken TypIII nach Wullstein) der Klinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde der Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg ausgewertet. Patienten und MethodenUm die Einflüsse der verwendeten Vergleichsfrequenzen zu untersuchen, wurden die „pure-tone average air-bone gaps“ (PTA-ABG) der prä- und postoperativen Tonschwellenaudiogramme von Typ-I- und Typ-III-Tympanoplastiken analysiert. Bei den einbezogenen Frequenzen handelte es sich um 0,5kHz, 1, 2, 4 und 6kHz. Es wurde jeweils die 3-, 4- und 5-Frequenz-Analyse für die Operations-(Op.-)Gruppen berechnet. ErgebnisseIn der 3-Frequenz-Analyse (0,5kHz, 1 und 2kHz) betrugen die PTA-ABG der Typ-I-Tympanoplastiken präoperativ 18,8±11,8dB und postoperativ 12,3±11,8dB. In 58,9% der Fälle war der PTA-ABG ≤10dB; ≤20dB war er bei 86,7%. Die Typ-III-Tympanoplastiken zeigten bei der 3-Frequenz-Analyse einen PTA-ABG von 30,6±15,3dB präoperativ und 21,8±15,1dB postoperativ. Bei 30,4% der Patienten war der PTA-ABG ≤10dB, ≤20dB bei 56%. FazitDurch die detaillierte Aufschlüsselung von Frequenzen und der daraus folgenden Möglichkeit, die Frequenzauswahl zu variieren, konnten der Einfluss dieser Selektion auf den PTA-ABG dargestellt und diverse Vergleiche mit anderen Untersuchungen unternommen werden. In diese Studie wurden auch Patienten mit prognostischen Risiken bezüglich des Op.-Erfolgs im Sinne der audiometrischen Befunde miteinbezogen, u.a. mit Minderbelüftung des Mittelohrs und stattgehabten (z.T. auch diversen) Voroperationen sowie chronisch entzündlichen Prozessen. Für unsere Untersuchung zeigte sich, dass jedes Op.skollektiv signifikante Verbesserungen des PTA-ABG zeigte und somit alle Op.-Kollektive (gemessen am audiometrischen Hörergebnis) von der Op. profitierten. IntroductionThe audiometric results after reconstructive tympanic surgery on 504 patients carried out between October 2005 and October 2007, including 190 cases of tympanoplasty type I and 314 cases of tympanoplasty type III according to Wullstein, were retrospectively analyzed at the Department of Otolaryngology, Ruprecht-Karls-University in Heidelberg. Patients and methodsTo investigate the influence of the frequencies used to compare the outcome, the pure tone average air-bone gaps (PTA-ABG) of the preoperative and postoperative audiograms of tympanoplasties type I and III were analyzed. The frequencies covered the ranges of 0.5kHz, 1kHz, 2kHz, 4kHz and 6kHz. In each case the 3-frequency, 4-frequency and 5-frequency analyses were calculated for the different surgical groups. ResultsThe 3-frequency analysis (0.5kHz, 1kHz and 2kHz) of the type 1tympanoplasties were 18.8±11.8dB preoperative and 12.3±11.8dB postoperative. In 58.9% of cases the PTA-ABG ≤10dB and in 86.7% it was≤20dB. The 3-frequency analysis showed that the tympanoplasties type III had a PTA-ABG of 30.6±15.3dB preoperatively and 21.8±15.1dB postoperatively. In 30.4% of cases the PTA-ABG was ≤10dB and ≤20dB for 56%. DiscussionThe detailed itemization of frequencies in this study and the consequent opportunity to modify the frequency range, allowed the impact of this selection on the PTA-ABG to be illustrated and various comparisons with other studies could be carried out. In this article, the exclusion criteria were dealt with liberally and risk patients were also included and data from patients who displayed prognostic risks regarding the successful surgery in terms of the audiometric reports were integrated. These prognostic risks were due to the poor aeration of the tympanum and recent (sometimes diverse), pre-surgery as well as chronic inflammatory processes. This study has proved that all surgery collectives showed significant improvements of the PTA-ABG. Therefore, all surgery collectives (measured against the audiometric evaluation) benefited from the surgery. SchlüsselwörterTympanoplastik–Tonaudiometrie–Frequenzkombinationen–Air-bone gap–Mittelohr KeywordsTympanoplasty–Pure tone audiometry–Combination of frequencies–Air-bone gap–Middle ear
    HNO 05/2012; 59(7):676-682. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Neue Entwicklungen der Kochleaimplantation
    C. Klingmann, P. K. Plinkert
    HNO 05/2012; 57(7):633-634. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Diagnostik der Prionkrankheiten
    P. A. Federspil, P. Federspil, P. K. Plinkert
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    ABSTRACT: Prionkrankheiten sind histologisch durch eine spongiforme Enzephalopathie gekennzeichnet. Die frühen Symptome der Creutzfeldt-Jakob-Krankheit (CJK) und der Variante der Creutzfeldt-Jakob-Krankheit (vCJK) sind unspezifisch. Die sichere Diagnose einer Prionkrankheit ist bisher auch nur durch histopathologische Untersuchungen an Hirngewebe zu stellen. Dies geschieht entweder durch eine Hirnbiopsie oder durch die Sektion post mortem. Deshalb wird an diagnostischen Tests gearbeitet, die mit Liquor oder Blut auskommen. Anders als bei der sporadischen Form der Creutzfeldt-Jakob-Krankheit (CJK), bei der ausschließlich das zentrale Nervensystem betroffen ist, kommt es bei der Variante der Creutzfeldt-Jakob-Krankheit (vCJK) zu einer Anreicherung des pathologischen Prionproteins im lymphoretikulären System und somit auch der Tonsillen. Damit besteht hier die Möglichkeit einer Tonsillenbiopsie als Alternative zur Hirnbiopsie. Die Diagnosekriterien der CJK und vCJK werden besonders dargestellt. Prion diseases are histologically characterized by a spongiform encephalopathy. The early symptoms of Creutzfeldt-Jakob disease (CJD) and variant Creutzfeldt-Jakob disease (vCJD) are unspecific. To date, the definite diagnosis can only be made by histological examination of central nervous tissue, i.e. brain biopsy or post mortem. Therefore, diagnostic tests are being elaborated that suffice with cerebrospinal fluid or blood. Unlike the sporadic form of Creutzfeldt-Jakob disease, that involves the central nervous system exclusively, in the variant of the Creutzfeldt-Jakob disease the lymphoreticular system including the tonsils is involved, too. Hence, a tonsillar biopsy can be performed instead of a brain biopsy. In particular, the diagnostic criteria of both CJD and vCJD are described.
    HNO 04/2012; 50(4):327-331. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Pharynxrekonstruktion nach Rettungspharyngolaryngektomie bei Rezidivtumoren
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    ABSTRACT: Hintergrund. Die totale Pharynxrekonstruktion nach einer Rettungspharyngolaryngektomie bei Rezidivtumoren nach vorangegangener chirurgischer und/oder strahlentherapeutischer Behandlung stellt eine große Herausforderung für den Kopf-Hals-Chirurgen dar. Patienten. Wir berichten über 6 Patienten mit Plattenepithelkarzinomen des Oro-und Hypopharynx und/oder Larynx und totaler Pharynxrekonstruktion. Methode. Bei 3 Patienten erfolgte die Pharynxrekonstruktion 2-zeitig geplant mit Deltopectorallappen, eine Patientin verstarb vor der 2.Operation.Bei 2 Patienten wurde die Pharynxrekonstruktion mit einem zum Rohr geformten myokutanen Pectoralismajor-Lappen durchgeführt. Ein Patient erhielt nach Nekrotisierung eines Jejunuminterponats eine Rekonstruktion mit einem gestielten M.-pectoralis-major-Lappen.Zur Fistelprävention wurden bei 3 Patienten Silikontuben und bei den 3 anderen Patienten selbstexpandierende Nitinolstents eingesetzt. Ergebnisse. Von den 5 erfolgreich rekonstruierten Patienten ernähren sich 2 ausschließlich oral, einer kombiniert oral und über PEG sowie 2 über PEG. Schlussfolgerungen. Der Einsatz von Silikontuben und Nitinolstents zur Fistelprotektion hat sich bewährt. Eine größere Anzahl von Patienten würde eine genauere Bewertung dieser Methode ermöglichen. Background. Total pharyngeal reconstruction after salvage pharyngolarynectomy in recurrent tumors after primary surgery or radiation therapy may be performed by ENT surgeons in the oncologic field. Patients. We report on six patients that underwent salvage pharyngolaryngectomy and total pharyngeal reconstruction. Methods In three cases pharyngeal reconstruction was performed as a two-stage procedure with deltopectoral flaps. One of these patients died before the completion of reconstruction.In three other patients the reconstruction was performed with a tubed pectoralis major myocutaneous flap including one patient after a failed reconstruction with a jejunum segment.For fistula prevention we applicated silicon stents in three patients and self-expanding Nitinol stents in three other patients. Results. Of five successfully reconstructed patients two feeded orally, one feeded combined orally and via PEG and two feeded via PEG. Conclusions. Summarizing our experiences the use of silicon tubes and nitinol stents has proved its worth. Experiences with a larger number of patients must be collected in the future.
    HNO 04/2012; 50(12):1068-1074. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Entwicklung und Validierung des Chronic Otitis Media Outcome Test 15 (COMOT-15)
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    ABSTRACT: HintergrundNach klinischer Erfahrung beeinträchtigt die chronische Otitis media (COM) die gesundheitsbezogene Lebensqualität („health-related quality of life“, HR-QOL) der betroffenen Patienten. Es existiert bisher aber kein Messinstrument, das alle relevanten Dimensionen der HR-QOL bei COM in die Auswertung einbezieht. Material/MethodenZur Entwicklung des Chonic Otitis Media Outcome Test (COMOT) in Phase1 gehörte die Itemreduktion von 31 auf 15 mittels sequenzieller statistischer Analyse der Daten von 50 Patienten vor Tympanoplastik (COMOT-15). Neben dem Gesamtscore (GS) wurden die Subscores Ohrsymptomatik (OS), Hörfunktion (HF) und psychisches Befinden (PB) konstruiert. Für die Validierung in Phase2 wurden Reliabilität, Validität und Responsivität an 121 prospektiv evaluierten Patienten bestimmt. ErgebnisseDer COMOT-15 kann Patienten mit COM von Ohrgesunden unterscheiden. Er wies eine sehr gute Reliabilität mit hoher interner Konsistenz (Cronbach-α 0,89–0,91) und hoher Retest-Reliabilität (alle r>0,8) auf. Die Inhaltsvalidität wurde auf der Basis einer Literaturstudie überprüft. Die globale Einschätzung der Beeinträchtigung der HR-QOL durch die Patienten korrelierte sehr gut mit den Scores des COMOT-15. Die Responsivität des Fragebogens war gering. FazitDer COMOT-15 ist ein reliables, valides und sensitives Instrument zur Messung der HR-QOL bei COM. Für den Untersucher sind die Ergebnisse gut interpretierbar. Das Instrument sollte in der otologischen Outcome-Forschung eingesetzt werden. BackgroundClinical experience has shown that chronic otitis media (COM) affects health-related quality of life (HR-QOL) of the patients. Nevertheless, up to now no validated measurement instrument encompassing all the relevant dimensions of HR-QOL is available. Material and methodsIn phase1 the development of the Chonic Otitis Media Outcome Test (COMOT) was conducted. A group of experts identified 31 HR-QOL concepts as being relative for COM which was reduced to 15 items (COMOT-15) by sequential statistical analysis on the basis of data from 50 consecutive COM patients. In addition to the overall score (GS), three sub-scores (ear symptoms, OS; hearing function, HF; and mental being, PB) were introduced. In phase2 validation was performed by calculating reliability, validity, and responsiveness with the data of 121 prospectively evaluated patients. ResultsCOMOT-15 showed an excellent reliability with high internal consistency (Cronbach’s ά from 0.89 to 0.91) and high retest reliability coefficients (all r>0.8). Content validity was determined by a study of the literature. COMOT-15 can distinguish COM patients from healthy subjects. Global assessment of impairment of HR-QOL by COM correlated very well with the scores of COMOT-15. However, the responsiveness of the COMOT-15 questionnaire was low. ConclusionsCOMOT-15 is a reliable, valid and sensitive instrument for measurement of HR-QOL of COM patients. The results obtained with the questionnaire can be interpreted very well by the investigator. COMOT-15 should be used in otological outcomes research.
    HNO 04/2012; 57(9):889-895. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Subtotale Krikoidresektion als primäre Therapie eines hochdifferenzierten Chondrosarkoms des Ringknorpels
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    ABSTRACT: Das Chondrosarkom des Larynx ist ein seltener maligner Tumor, der häufig erst spät diagnostiziert wird, da er sich durch unspezifische Symptome wie Dyspnoe, Dysphagie und Dysphonie äußert. Ein 50-jähriger Patient mit progredienter Belastungsdyspnoe zeigte lupenlaryngoskopisch eine subglottische Stenose. Das Hals-CT verifizierte eine Raumforderung mit massiver Destruktion und Infiltration des Ringknorpels. Die histologische Differenzierung zwischen einem Chondrom und einem hochdifferenziertem Chondrosarkom erwies sich anfänglich als äußerst schwierig. Aufgrund des anamnestisch eruierten langsamen Wachstums und des geringen Malignitätsgrades wurde ein organerhaltendes Konzept mit partieller Krikoidresektion und zweizeitiger Arytänoidektomie gewählt. Sowohl Laryngektomie als auch dauerhafte Tracheotomie konnten vermieden werden. Engmaschige endoskopische und CT-gestützte Kontrollen sind notwendig, um ein Rezidiv früh zu erkennen. Chondrosarcomas of the larynx are rare malignant tumors usually diagnosed with significant delay due to their nonspecific symptoms. We report a 50-year-old male presenting with progressive dyspnea. Indirect laryngoscopy revealed a subglottic stenosis. The cricoid cartilage was shown on CT to be massively damaged. Histologic differentiation between chondroma and highly differentiated chondrosarcoma was very difficult. Therefore, an organ-preserving treatment concept using partial cricoid resection and staged endoscopic arytenoidectomy was chosen. Total laryngectomy and permanent tracheostomy could be avoided. Due to the risk of recurrence, early follow-up with endoscopy and CT is mandatory.
    HNO 04/2012; 55(9):719-722. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Entwicklung und Validierung des Parotidectomy Outcome Inventory 8 (POI-8)
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    ABSTRACT: HintergrundBisher stand kein validiertes Instrument zur Messung der Lebensqualität nach Parotidektomie bei benignen Erkrankungen der Parotis zur Verfügung. Material und MethodenIn diese retrospektive Studie wurden Patienten eingeschlossen, die sich in den Jahren 2003 bis 2006 einer Parotidektomie aufgrund einer benignen Erkrankung unterzogen. Eine Expertengruppe identifizierte Einzelfragen, die potenzielle Beschwerden nach einer Parotidektomie erfassten (alpha-Version). Nach Ausfüllen des Fragebogens durch die Patienten erfolgte eine Itemreduktion durch sequenzielle statistische Analyseverfahren. Die daraus resultierende beta-Version wurde validiert durch Bestimmung der Reliabilität und der Validität. ErgebnisseIn die Studie wurden 199 Patienten eingeschlossen, von denen 70 (35%) die Fragebögen ausfüllten. Die alpha-Version des Instruments wies 20 Items auf (Parotidectomy Outcome Inventory-20, POI-20), die beta-Version 8 Items (POI-8). Das Cronbach-alpha wies mit einem Wert von 0,84 auf eine gute interne Konsistenz hin. Die Messung der Test-Retest-Reliabilität des POI-8 bei 49 Patienten zeigte eine hochsignifikante Korrelation (r=0,91). Das Bestehen einer guten Übereinstimmungsvalidität mit einer globalen krankheitsspezifischen Frage konnte gezeigt werden (r=0,78). SchlussfolgerungenDer POI-8 ist das erste krankheitsspezifische reliable und valide Instrument zur Messung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität nach Parotidektomie bei benignen Erkrankungen der Ohrspeicheldrüse. BackgroundTo date, no validated instrument for measuring health-related quality of life (QOL) in patients after parotidectomy for benign disease has been available. MethodsIn our retrospective study we included patients who had undergone parotidectomy for benign disease between 2003 and 2006. A group of experts identified single items with a potential impact on postoperative complaints (alpha version). After the patients had filled out the questionnaire item reduction was performed by sequential statistical analysis. The beta version of the instrument resulting from this procedure was then validated by the evaluation of reliability and validity. ResultsWe included 199 patients in the study, of which 70 (35%) returned the completed questionnaires. The alpha version of the instrument contained 20 items (Parotidectomy Outcome Inventory-20, POI-20), while the beta version consisted of 8 items (POI-8). Cronbach’s alpha was 0.84, indicating good internal consistency. The test-retest reliability score for POI-8 in 49 patients was highly correlated (r=0.91). Furthermore, we found a good concurrent validity with a global disease specific question (r=0.78). ConclusionsThe POI-8 is the first reliable and valid instrument for measuring health-related QOL in patients after parotidectomy for benign disease.
    HNO 04/2012; 57(9):884-888. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Chronische Rhinosinusitis
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    ABSTRACT: HintergrundVor dem Hintergrund eines ständig wachsenden Kostendrucks im Gesundheitswesen wird der Nachweis des subjektiven und ökonomischen Nutzens verschiedener Therapieformen in Zukunft eine Voraussetzung für die Leistungserstattung durch die Kostenträger sein. Das Ziel der vorliegenden Studie ist es, diesen Nachweis für die funktionelle endonasale Nasennebenhöhlenoperation (FESS) bei Patienten mit chronischer Rhinosinusitis (CRS) zu erbringen. Patienten und MethodenEin Jahr nach einer FESS aufgrund einer CRS wurden 82 Patienten befragt. Als validiertes Messinstrument zur Nutzenbewertung wurde der Glasgow Benefit Inventory (GBI) eingesetzt. Zusätzlich wurden die Patienten bezüglich der prä- und postoperativen Ressourcennutzung (Antibiotikaeinnahme, Arztbesuche, Zeiten der Arbeitsunfähigkeit) befragt und aufgefordert, eine globale Einschätzung ihrer Zufriedenheit mit dem Ergebnis, der Änderung der Beschwerden und der potentiellen Weiterempfehlung dieser Therapie abzugeben. ErgebnisseIn drei von vier Skalen des GBI [Gesamtnutzen (+22,6), allgemeiner Nutzen (+26,8), körperliche Gesundheit (+23,7)] wurden eindeutig positive Nutzenbewertungen abgegeben. Die Häufigkeit der Arztbesuche und der Einnahme von Antibiotika sowie von Zeiten der Arbeitsunfähigkeit wurde signifikant reduziert. Die Patienten waren weit überwiegend zufrieden mit dem Gesamtergebnis und der Beschwerdeänderung und würden die FESS an Freunde etc. weiterempfehlen. SchlussfolgerungenDie FESS wurde von Patienten mit CRS subjektiv überwiegend als sehr nutzbringend eingeschätzt und führte zu einer deutlichen Reduzierung der Ressourcennutzung. BackgroundAgainst the background of constantly intensifying economic pressure in the healthcare sector, in the future confirmation of subjective and economic benefit of different forms of therapy will be the criterion applied by the health insurance companies to decide whether to reimburse the costs they involve. The aim of this study was to provide confirmation that patients with chronic rhinosinusitis (CRS) do benefit from functional endonasal sinus surgery (FESS). Patients and methodsOne year after undergoing FESS for the treatment of CRS, 82 patients completed various questionnaires. The Glasgow Benefit Inventory (GBI) was used, as it is a validated instrument for the assessment of benefit. In addition, the patients were asked to complete questionnaires relating to pre- and postoperative use of resources (use of antibiotics, visits to their doctors and time unfit for work) and also to give an overall rating of their satisfaction with the outcome, the difference in their symptoms after FESS and the likelihood that they would recommend this treatment to friends or relatives. ResultsThree out of four GBI scales [total score (+22.6), general benefit (+26.8), physical functioning (+23.7)] indicated that patients experienced significant benefit. The frequency of visiting their doctors, their intake of antibiotics and the amount of time off work were all significantly reduced. The vast majority of patients were satisfied with the overall result and the level of symptom relief achieved and would recommend FESS to friends and relatives. ConclusionThe vast majority of these patients with CRS experienced FESS as highly beneficial. A significant reduction of resource usage was reported after the operation.
    HNO 04/2012; 55(11):858-861. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Telemedizin in der HNO-Heilkunde Grundlagen und Anwendungsmouml;glichkeiten
    P.K. Plinkert, B. Plinkert, H.P. Zenner
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    ABSTRACT: Der Begriff Telemedizin umfasst alle medizinischen Arbeitsfelder. Durch ein elektronisches Transfermedium wird die Übertragung visueller und akustischer Informationen von ausreichend hoher Qualität vermittelt. Hierdurch können anderen Orts tätige Spezialisten in die Entscheidungsfindung oder Operation eingebunden werden. In den letzten Jahren hat die Weiterentwicklung der digitalen Datenübertragung z. B. ISDN (integrated service digital network), die Anwendung der Telekommunikation wesentlich verbessert. Eine Echtzeitübertragung visueller und akustischer Information ist in näherer Zukunft durch die Weiterentwicklung neuer Netzwerke wie z. B. ATM (asynchronous transfer modus) zu erwarten. In der minimal-invasiven-HNO-Chirurgie hat die Telemedizin den experimentellen Rahmen in Teilbereichen verlassen und gewinnt zunehmend auch klinische Bedeutung. Die 3 telechirurgischen Anwendungsformen Telekonsultation, Teleassistenz sowie Telemanipulation können dabei differenziert werden. Für die verschiedenen Anwendungsformen werden die möglichen telemedizinischen Übertragunsarten erklärt und diskutiert. Telemedicine includes all medical activities involved in diagnosis, therapeutics or social medicine undertaken by an electronic transfer medium. This technique requires the transmission of visual and acoustic information over long distances and does not require the specialist to be personally present at the requested consultation. In the last few years, the digital data transmission, e. g. ISDN (ISDN (Integrated Service Digital Network), has become available and has facilitated the use of telecommunication. Recently, the real-time transmission of acoustic and visual signals will be improved by use of asynchronous transfer mode (ATM). Advanced telecommunication applications in minimally invasive ENT surgery are experimental in most cases. We can distinguish three different telesurgical developments: surgical teleconsultation, surgical teleassistance, and surgical telemanipulation. The different applications and transmission media are explained and discussed.
    HNO 04/2012; 48(9):639-644. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Erste Erfahrung in der transoralen Roboterchirurgie mit dem da-Vinci®-Chirurgiesystem
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    ABSTRACT: Transorale Roboterchirurgie (TORS) ist die Weiterentwicklung der transoralen Laserchirurgie. Dabei wird statt des Mikroskops bei der Resektion ein Endoskop verwendet, das ein dreidimensionales Bild vermittelt. Der HNO-Chirurg arbeitet an einer Konsole, über die er die Arbeitsarme des Patientenwagens kontrolliert. Diese Arme halten miniaturisierte chirurgische Instrumente, die – über den Mund des Patienten eingeführt – die Resektion von Tumoren erlauben. Die Exposition des Tumors wird über unterschiedliche Mundsperrer hergestellt. Die Verwendung von unterschiedlichen Endoskopen (0° und 30°), der Bewegungsradius der Instrumente von 540° und die im Endoskop eingebaute Zoomfunktion erscheinen beim transoralen Operieren von Vorteil. Wir berichten in diesem Artikel von unseren ersten Erfahrungen mit dieser Technik, die uns vielversprechend erscheint, jedoch in Deutschland noch entsprechenden klinischen Prüfungen unterzogen werden muss. Transoral robotic surgery (TORS) can be considered an extension of transoral microscopic laser surgery. The microscope is replaced by an endoscope that provides the surgeon with a three-dimensional view of the surgical field. The surgeon operates from a console that controls the arms of the patient cart. These arms hold miniaturized surgical instruments that are transorally inserted into the patient, enabling tumor resection. Exposure is ensured by various mouth gags. The use of various endoscopes (0°, 30°), a work radius of 540° for instruments, and a zoom function provides significant advantages over the common transoral laser techniques. With this article we report our first experience with this technique and believe that it may provide significant advantages. However, thorough clinical testing in Germany is required before conclusions can be drawn. SchlüsselwörterHNO-Operationsverfahren–Transorale Roboterchirurgie–da-Vinci-Roboter–Kopf- und Halskarzinome–Endoskopie KeywordsOtorhinolaryngologic surgical procedures–Transoral robotic surgery–Da Vinci robot–Head and neck cancer–Endoscopy
    HNO 04/2012; 59(3):261-265. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Tauchtauglichkeit im HNO-Bereich
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    ABSTRACT: Parallel zur steigenden Zahl von Sporttauchern steigt die Zahl der Vorstellungen beim HNO-Arzt wegen tauchassoziierter Probleme. Dabei überwiegen die Beurteilungen der Tauchtauglichkeit (TT). Bei Tauchern mit HNO-ärztlichen Vorerkrankungen wird die TT aufgrund von Langzeitbeobachtung und zunehmender Erfahrung großzügiger beurteilt als in den Anfängen dieses Sports. So ist unter bestimmten Voraussetzungen das Tauchen nach Trommelfellrekonstruktionen, gehörverbessernder Op. wie der Stapesplastik, nach Implantation von Mittelohrverstärkern oder Kochleaimplantaten, nach Nasennebenhöhlen- (NNH-) und Schädelbasis-Op. und u.U. sogar nach Radikalhöhlenanlage möglich. Ebenso wird die TT nach Innenohrbarotrauma (ggf. mit Perilymphfistel) und -Dekompressionserkrankung heute differenzierter beurteilt. Vorerkrankungen, Voroperationen und Residualschäden sind genau zu prüfen, um die TT zu beurteilen und zusammen mit den Wünschen des Tauchers abzustimmen sowie über verbleibende Risiken aufzuklären. Dieser Beitrag basiert auf dem neuen Konzept der Beurteilung der TT, dem die aktuellen Empfehlungen der Gesellschaft für Tauch- und Überdruckmedizin (GTÜM) zugrunde liegen. In line with the rising number of recreational divers, the otorhinolaryngologist has to deal with growing numbers of diving-associated disorders of the ear, nose and throat (ENT). Nevertheless, the majority of divers present to their ENT doctor for assessment of their fitness to dive. On the basis of long-term follow-up examinations and increasing experience in diving medicine, even divers with a history of ENT problems can be considered fit to dive. Therefore, diving is possible after tympanoplasty, surgery to improve hearing including stapesplasty, after implantation of middle ear amplifiers or cochlear implants, after sinus or scull base surgery and even after canal wall down mastoidectomy, provided that certain requirements are fulfilled. Assessing fitness to dive after inner ear barotrauma as well as after inner ear decompression illness requires meticulous consideration of residual damage and possible underlying conditions like vascular right-to-left shunts. This article is based on the new recommendations of the German Undersea and Hyperbaric Medical Society for the assessment of fitness to dive in the otorhinolaryngological field.
    HNO 04/2012; 56(5):509-518. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Hals-Nasen-Ohren ärztliche Erkrankungen im Zusammenhang mit dem Sporttauchen
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    ABSTRACT: HintergrundAufgrund der wachsenden Anzahl der Sporttaucher in Deutschland wird auch der Hals-Nasen-Ohren-Arzt zunehmend mit den tauchmedizinisch bedingten Erkrankungen seines Faches konfrontiert. Die Datenlage über die Lebenszeitprävalenz dieser Erkrankungen ist jedoch ungenügend. Ziel dieser Arbeit war die Ermittlung der Häufigkeit Hals-Nasen-Ohren-ärztlicher Erkrankungen bei Sporttauchern während ihrer Tauchkarriere. Teilnehmer und MethodenDie Bearbeitung der Fragestellung erfolgte mittels einer retrospektiven, nicht randomisierten Querschnittstudie. Hierzu wurden 429Teilnehmer von Tauchsymposien mittels Fragebogen befragt. ErgebnisseDas Studienkollektiv war sehr erfahren (Mittelwert der durchgeführten Tauchgänge m=670) und verfügte über einen hohen Tauchausbildungsstand. Die Otitis externa trat mit 43,6% am häufigsten auf. Auch das Barotrauma der Nasennebenhöhlen (10,9%), der Druckdifferenzschwindel (9,0%) und das Mittelohrbarotrauma (8,7%) spielten eine bedeutende Rolle. Dagegen kamen das Innenohrbarotrauma und die Dekompressionserkrankung des Innenohrs mit je 1,7% seltener vor, jedoch ebenfalls regelmäßig. SchlussfolgerungEin bedeutender Anteil der Sporttaucher hatte bereits im Zusammenhang mit dem Tauchen stehende Erkrankungen auf dem Gebiet der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde. BackgroundDue to the increasing number of scuba divers in Germany, the otorhinolaryngologist has to face rising numbers of diving-associated ENT disorders. However, data about the lifetime prevalence of these disorders are insufficient. The aim of this study was to determine the frequency of ENT disorders in scuba divers correlated with their diving history. MethodsThe study design was a non-randomized, retrospective, cross-sectional study based on questionnaires. The study population included 429 active divers attending three medical diving symposia. ResultsThe study population consisted of highly experienced divers (mean of logged dives m= 670.0) with a high diving certification level. Otitis externa was the most frequent disorder (43.6%). Barotrauma of the sinuses (10.9%), alternobaric vertigo (9.0%) and barotrauma of the middle ear (8.7%) played an important role as well. In contrast, inner ear barotrauma and decompression illness of the inner ear were less frequent but not rare (1.7 % each). ConclusionA substantial number of scuba divers suffered diving-related ENT disorders.
    HNO 04/2012; 56(5):519-523. · 0.40 Impact Factor
  • Article: Audiovisuelle Telekommunikation durch Multimediatechnologien in der HNO-Heilkunde ISDN – Internet – ATM
    P.K. Plinkert, B. Plinkert, R. Kurek, H.P. Zenner
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    ABSTRACT: Telemedizin beinhaltet eine medizinische Tätigkeit, die auf diagnostischem, therapeutischem und sozialen Gebiet, unter Einschaltung eines Übertragungsmediums, eine visuelle und akustische Informationsübermittlung über weite Entfernungen an einen oder mehrere Ärzte ermöglicht. Die meiste Erfahrung mit telemedizinischen Anwendungen besteht zzt. auf diagnostischem Gebiet (Telekonsultation, Telepathologie, Teleradiologie) und findet zunehmend auch Verwendung im Bereich der Qualitätskontrolle und Qualitätssicherung. Entscheidend für alle telemedizinischen Anwendungen sind Verfügbarkeit, Praktikabilität, Sicherheit und Kosten des Übertragungsmediums sowie insbesondere die Qualität der audiovisuellen Übertragung. Für telechirurgische Anwendungen, vor allem beim Einsatz minimal-invasiver Techniken, wie in der HNO-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie, ist die Übertragung audiovisueller Daten in Echtzeit sowie hoher Qualität erforderlich. Die Weiterentwicklung der Übertragungsmedien und Datennetze hat in den letzten Jahren eine Vielfalt an Möglichkeiten – mit damit verbundenen Kosten – hervorgebracht. In dieser Arbeit werden die zzt. üblichen Übertragungsformen zur audiovisuellen Telekommunikation, d. h. ISDN (Integrated Services Digital Networks) – Internet-ATM (Asynchronous Transfer Modus), am Beispiel von in der HNO-üblichen Operationsverfahren verglichen und ihre Verwendungsformen unter Berücksichtigung von Kosten/Nutzen-Analysen und Zukunftsentwicklungen diskutiert. Telemedicine includes all medical activities in diagnosis, therapeutics, or social medicine undertaken by means of an electronic transfer medium, enabling the transmission of visual and acoustic information over long distances to doctors not personally present at the place of the requested consultation. Most experience with telemedicine applications has been gained in the field of diagnosis (teleconsultation, teleradiology, telepathology) and is expanding to quality control and quality assurance. Decisive for each form of application is its availability, practicability, cost, safety, and especially quality of audiovisual transmission. For telesurgical applications, particularly the use of minimally invasive techniques in otorhinolaryngology, head, and neck surgery, the high quality transmission of audiovisual data in real time is necessary. Rapid expansion and further developments in transmission technologies and networks in the last decade have created several technologies with increased quality and costs. In this paper, we tested different transmission media for audiovisual telecommunication – integrated services digital network (ISDN), Internet, and asynchronous transfer mode (ATM) – using real time video transmission of typical operations in otorhinolaryngology. Their applications, costs, and future perspectives are discussed.
    HNO 04/2012; 48(11):809-815. · 0.40 Impact Factor

Institutions

  • 2006–2013
    • Universität Heidelberg
      • University Hospital of Otolaryngology
      Heidelberg, Baden-Wuerttemberg, Germany
  • 2012
    • Johannes Gutenberg-Universität Mainz
      Mainz, Rhineland-Palatinate, Germany
  • 2000–2012
    • Universität des Saarlandes
      • Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde
      Saarbrücken, Saarland, Germany
  • 2011
    • University of Kansas
      • Department of Otolaryngology and Head and Neck Surgery
      Kansas City, KS, USA
  • 2004–2009
    • ATOS Klinik Heidelberg
      Heidelberg, Baden-Wuerttemberg, Germany
  • 1989–2009
    • Eberhard-Karls-Universität Tübingen
      • • Department of Otolaryngology, Head and Neck Surgery
      • • LS Tierphysiologie
      Tübingen, Baden-Wuerttemberg, Germany
  • 2008
    • Klinikum Stuttgart
      Stuttgart, Baden-Wuerttemberg, Germany
  • 2003
    • Universitätsklinikum Tübingen
      Tübingen, Baden-Wuerttemberg, Germany
  • 1997
    • Medizinische Hochschule Hannover
      Hannover, Lower Saxony, Germany
  • 1993
    • University of Zurich
      Zürich, ZH, Switzerland