Olaf Lorbach

Universität des Saarlandes, Homburg, Saarland, Germany

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Publications (81)109.75 Total impact

  • Alexander Haupert, Olaf Lorbach
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    ABSTRACT: The medial patellofemoral ligament (MPFL) ensures stability of the patella against lateral forces. In cases of recurrent lateral patellar luxation, surgical reconstruction of the MPFL has an important role in treating lateral patellar instability. Several biomechanical studies have presented valuable pieces of information about various techniques for re-creating this medial patellofemoral complex mainly using the gracilis tendon as an autograft. However, with the increasing number of MPFL reconstructions, there are also an increasing number of patients requiring revision MPFL reconstruction. Therefore alternative graft options may become more relevant. Furthermore, the gracilis tendon as a tubular graft may not be able to fully restore patellofemoral kinematics compared with the native MPFL. This article introduces a surgical technique using the fascia lata as an alternative graft option for the anatomic reconstruction of the MPFL.
    Arthroscopy Techniques. 02/2015;
  • Olaf Lorbach, Alexander Haupert
    Obere Extremität 01/2015;
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    ABSTRACT: The purpose of this study was the evaluation of knee laxity in the ACL-deficient knee with combined meniscal tear, meniscal suture and partial medial meniscectomy.
    International Orthopaedics 11/2014; · 2.02 Impact Factor
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    Olaf Lorbach, Philipp Mosser, Dietrich Pape
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    ABSTRACT: uni­ kompartimentellen Kniegelenkar­ throse beim aktiven Patienten stellt den Orthopäden vor schwierige Ent­ scheidungen. Vor den operativen Ver­ sorgungsmöglichkeiten mittels ar­ throskopischem Débridement, knor­ pelerhaltenden Prozeduren, der Um­ stellungsosteotomie sowie der uni­ und bikompartimentellen Kniege­ lenkprothese steht zunächst die kon­ servative Therapie. Neben dem Ein­ satz von physiotherapeutischer Übungsbehandlung, nonsteroidalen Antiphlogistika, Analgetika, intraar­ tikulären Injektionen mittels Gluko­ kortikoiden, Lokalanästhetika und Hy­ aluronsäure werden verschiedene symptomatischen Therapien wie Ultra­ schalltherapie, Akkupunktur, Elek­ trotherapie eingesetzt. Darüber hi­ naus stellt der Einsatz valgisieren­ der Knieorthesen (sog. "unloader bra­ ces") eine weitere Möglichkeit der Be­ handlung dar. Ein wichtiger Einflussfaktor sowohl für die Entstehung, als auch für die Progres-sion der medialen Gonarthrose ist das Ausmaß der Varusdeformität [5, 26]. Ein vergrößertes Adduktionsmoment (Va-rus) des Kniegelenks führt zu einer me-dialen Verschiebung der Belastungsach-se, wodurch die einwirkende Kraft und die Kompression des medialen Kompar-timents erhöht werden [8]. Die daraus resultierende Überlastung des medialen Kompartiments kann den medialen Knie-gelenkschmerz verstärken und zu einer Progression des medialen Kniegelenkar-throse führen [2, 12, 15, 20]. Bereits ein Varus von 4–6° kann den Druck im medialen Kompartiment wäh-rend des Einbeinstands zwischen 70 und 90 % erhöhen [14]. Behandlungsmetho-den zur Reduktion der Druckbelastung im medialen Kniegelenkkompartiment sind daher von großem Interesse.
    Der Orthopäde 11/2014; · 0.51 Impact Factor
  • Olaf Lorbach, Philipp Mosser, Dietrich Pape
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    ABSTRACT: Unloader knee braces are a viable and cost-effective alternative in for treatment of medial osteoarthritis of the knee in selected patients. They provide the potential to predict which patients could benefit from a high tibial osteotomy (HTO) and which patients should better be treated which a unicondylar or bicondylar knee replacement.
    Der Orthopade. 10/2014;
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Biomechanical comparison of three different fixation techniques for a proximal biceps tenodesis.
    Arthroscopy The Journal of Arthroscopic and Related Surgery 10/2014; · 3.19 Impact Factor
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Unicondylar knee replacement (UKA) is a viable alternative to high tibial osteotomy (HTO) and total knee replacement in the treatment of medial osteoarthritis of the knee. With the correct indication, the results of UKA and HTO are comparable.
    Der Orthopade. 09/2014;
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Changes of patellar position (height, tilt, and shift) and arthritis of the patellofemoral joint might potentially influence outcome after unicompartmental knee replacement.
    Der Orthopade. 08/2014;
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: To evaluate knee laxity after anatomic ACL reconstruction with additional suture repair of a medial meniscus tear.
    Knee Surgery Sports Traumatology Arthroscopy 05/2014; · 2.84 Impact Factor
  • Arthroscopy The Journal of Arthroscopic and Related Surgery 06/2013; 29(6):e30–e31. · 3.10 Impact Factor
  • Dr. O. Lorbach, K. Anagnostakos, D. Kohn
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    ABSTRACT: Im vorliegenden Beitrag stellen wir drei Osteotomien vor, die im Rahmen operativer Zugänge am Kniegelenk verwendet werden. Sie ermöglichen bei vertretbarer Morbidität eine breite Übersicht und kommen dort zum Einsatz, wo ein weichteiliger Zugang nicht ausreicht oder mit einem zu großen Gewebetrauma verbunden wäre. In jedem Fall ist eine sichere Refixierung des abgelösten Knochenstückes erforderlich. Die Osteotomie der Tuberositas tibiae erlaubt eine sinnvolle Erweiterung des operativen Zugangs bei kontrakten Gelenken zur primären, insbesondere aber zur Revisionsknieendoprothetik. Mit der Osteotomie kann eine bessere Sicht ohne Gefahr eines Patellarsehnenabrisses erreicht werden. Die Durchblutung der Patella und der Weichteile an der Knievorderkante wird geschont. Das funktionelle Ergebnis ist im Vergleich zu alternativen weichteiligen Erweiterungen wie der „VY-Plastik“ oder dem „quadriceps snip“ besser, da eine Durchtrennung von Sehnen und Muskeln des Streckapparats unterbleibt. Die Osteotomie des Epicondylus femoris lateralis mit temporärer Desinsertion von Außenband und Popliteussehne erlaubt eine exzellente Darstellung von dorsolateraler Gelenkecke und nach Eröffnung der Kapsel auch des lateralen Tibiaplateaus. Dies ist zur Versorgung mancher lateraler Tibiakopffrakturen von Vorteil. Eine weitere Anwendung dieses Zugangs findet sich bei Patienten, bei denen eine Transplantation des Außenmeniskus durchgeführt wird. Die Osteotomie des Fibulaköpfchens erlaubt eine übersichtliche Darstellung der dorsolateralen Gelenkecke und des lateralen Tibiaplateaus. Bei Beachtung und Schonung des N. peroneus besitzt auch dieses Verfahren eine geringe Morbidität und eine entsprechend niedrige Komplikationsrate.
    Der Orthopäde 05/2013; 42(5). · 0.67 Impact Factor
  • Sport-Orthopädie - Sport-Traumatologie - Sports Orthopaedics and Traumatology 05/2013; 29(2):149.
  • O Lorbach, K Anagnostakos, D Kohn
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    ABSTRACT: The present article summarizes the different osteotomy techniques for an extension of standard surgical approaches to the knee joint in selected patients. The aim is to achieve satisfactory exposure and reduce potential postoperative complications compared to alternative techniques, such as the V-Y plasty or the quadriceps snip procedures. Osteotomy of the tibial tubercle is a reasonable extension of the anteromedial or the anterolateral surgical approach in selected patients undergoing revision total knee replacement. This osteotomy will provide excellent surgical exposure of the knee without the risk of avulsion of the patellar tendon and will preserve the blood supply of the patella and the surrounding soft tissue. Moreover, functional clinical outcome will be improved by minimizing damage to the extensor mechanism. Osteotomy of the lateral femoral condyle gives excellent exposure of the posterolateral aspect of the knee joint which might be necessary in some patients with fractures of the posterolateral tibial plateau as well as patients undergoing open allograft transplantation of the lateral meniscus. An alternative option for an extended exposure to the posterolateral knee joint is accomplished by osteotomy or partial resection of the fibular head which is also described as having good clinical results and a low complication rate.
    Der Orthopäde 05/2013; · 0.51 Impact Factor
  • Sport-Orthopädie - Sport-Traumatologie - Sports Orthopaedics and Traumatology 05/2013; 29(2):141–142.
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    ABSTRACT: Mit der zunehmenden Zahl implantierter Hüftendoprothesen stieg auch die Anzahl der Revisionsoperationen. Die Trochanterosteotomie bietet sich als Zugang für die Revisionsendoprothetik an, falls mit weichteiligen Standardzugängen keine genügende Übersicht geschaffen werden kann oder falls der weichteilige Zugang mit einer Traumatisierung funktionell wichtiger Strukturen verbunden wäre. Die Trochanterosteotomien sind muskelschonende Verfahren. Sie werden deshalb auch in der Traumachirurgie und der gelenkerhaltenden Hüftchirurgie (chirurgische Hüftluxation) erfolgreich eingesetzt. Neben einer präzisen Osteotomietechnik ist die stabile Refixierung von besonderer Bedeutung, aber gleichzeitig aufgrund der hohen auf den Trochanter major einwirkenden Muskelkräfte und der in diesem Bereich zarten Kortikalis technisch anspruchsvoll. Es existiert eine Vielzahl an Operationstechniken und Implantaten. Im vorliegenden Beitrag werden gängige traditionelle und neue Osteotomieverfahren am Trochanter major wie die „klassische“ Trochanterosteotomie nach Charnley, die Trochanterverschiebeosteotomie, die erweiterte Trochanterosteotomie und die stufenförmige Trochanterosteotomie sowie die jeweilige Refixationstechnik beschrieben.
    Der Orthopäde 05/2013; 42(5). · 0.67 Impact Factor
  • D Kohn, O Lorbach
    Der Orthopäde 04/2013; · 0.51 Impact Factor
  • K Anagnostakos, D Kohn, O Lorbach
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    ABSTRACT: The increasing number of total hip arthroplasty procedures lead to an increasing number of revision surgeries. The trochanteric osteotomy technique is an established procedure in selected cases with the necessity of extending the usual surgical approach. Trochanteric osteotomy is also successfully performed in other areas, such as trauma surgery and joint-preserving surgery (surgical dislocation). Several techniques for trochanteric osteotomy are availably employing various fixation techniques and implants. This article presents the most common trochanteric osteotomy techniques for extension of the surgical approach (the classical according to Charnley, the trochanter slide, the extended trochanteric, and the stepped osteotomy) as well as clinical results and biomechanical experiences.
    Der Orthopäde 03/2013; · 0.51 Impact Factor
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    ABSTRACT: The decrease of femoral offset might play a role in the emergence of hip spacer dislocations, but it has not been discussed in the literature yet. The present work describes a technique for femoral offset adjustment. Either a bended blade plate or a dynamic hip screw can be used. The depth of the insertion and the angle of the particular implant are defined by the size of the offset adjustment required in each case. The described technique is feasible to produce a customized hip spacer, allowing for the preservation of an adequate muscle tension by individual adjustment of the femoral offset between stages.
    Journal of surgical technique and case report. 01/2013; 5(1):18-20.
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: BACKGROUND:The double-row suture bridge repair was recently introduced and has demonstrated superior biomechanical results and higher yield load compared with the traditional double-row technique. It therefore seemed reasonable to compare this second generation of double-row constructs to the modified single-row double mattress reconstruction. HYPOTHESIS:The repair technique, initial tear size, and tendon subregion will have a significant effect on 3-dimensional (3D) cyclic displacement under additional static external rotation of a modified single-row compared with a double-row rotator cuff repair. STUDY DESIGN:Controlled laboratory study. METHODS:Rotator cuff tears (small to medium: 25 mm; medium to large: 35 mm) were created in 24 human cadaveric shoulders. Rotator cuff repairs were performed as modified single-row or double-row repairs, and cyclic loading (10-60 N, 10-100 N) was applied under 20° of external rotation. Radiostereometric analysis was used to calculate cyclic displacement in the anteroposterior (x), craniocaudal (y), and mediolateral (z) planes with a focus on the repair constructs and the initial tear size. Moreover, differences in cyclic displacement of the anterior compared with the posterior tendon subregions were calculated. RESULTS:Significantly lower cyclic displacement was seen in small to medium tears for the single-row compared with double-row repair at 60 and 100 N in the x plane (P = .001) and y plane (P = .001). The results were similar in medium to large tears at 100 N in the x plane (P = .004). Comparison of 25-mm versus 35-mm tears did not show any statistically significant differences for the single-row repairs. In the double-row repairs, lower gap formation was found for the 35-mm tears (P ≤ .05). Comparison of the anterior versus posterior tendon subregions revealed a trend toward higher anterior gap formation, although this was statistically not significant. CONCLUSION:The tested single-row reconstruction achieved superior results in 3D cyclic displacement to the tested double-row repair. Extension of the initial rupture size did not have a negative effect on the biomechanical results of the tested constructs. CLINICAL RELEVANCE:Single-row repairs with modified suture configurations provide comparable biomechanical strength to double-row repairs. Furthermore, as increased gap formation in the early postoperative period might lead to failure of the construct, a strong anterior fixation and restricted external rotation protocol might be considered in rotator cuff repairs to avoid this problem.
    The American Journal of Sports Medicine 11/2012; · 4.70 Impact Factor
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    ABSTRACT: Einigen spezifischen Meniskusläsionen, die sowohl bei Kindern als auch bei Erwachsenen auftreten können, wurde bis vor kurzem in der orthopädischen Literatur nur wenig Beachtung geschenkt, sei es weil die Läsionen relativ selten sind oder weil keine adäquaten Reparationstechniken zur Verfügung standen. Unter der Voraussetzung, dass insbesondere bei Kindern jede mögliche Anstrengung erfolgen sollte, den Meniskus zu erhalten, werden in diesem Beitrag vier dieser spezifischen Läsionstypen beschrieben. Hierzu gehören Instabilitäten des Außenmeniskushinterhorns, die ohne begleitende strukturelle Läsion auftreten und Patellasubluxationen imitieren können, Läsionen der Meniskuswurzel, isolierte Radiärrisse des Außenmeniskus sowie meniskokapsuläre Risse, die bei der Standardarthroskopie leicht zu übersehen sind. Im vorliegenden Beitrag werden diese Läsionstypen eingehend vorgestellt und ihre – klassischen wie auch innovativen – Reparationstechniken beschrieben. Abstract Until recently several categories of rare meniscus lesions in children received little attention in the orthopedic literature although several had been described many years previously. Instabilities of the posterior horn of the lateral meniscus, very often without concomitant structural lesions, isolated radial tears of the lateral meniscus, meniscal root tears as well as meniscocapsular or meniscosynovial lesions have very often neither been recognized nor been treated, sometimes because of technical limitations of the currently available techniques. The present report describes these lesions in children as well as classical and innovative repair techniques.
    Arthroskopie 11/2012; 25(4):252-259.

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  • 2008–2013
    • Universität des Saarlandes
      • Klinik für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie
      Homburg, Saarland, Germany
  • 2007–2013
    • Universitätsklinikum des Saarlandes
      Homburg, Saarland, Germany
  • 2008–2011
    • Centre Hospitalier de Luxembourg
      Letzeburg, Luxembourg, Luxembourg
  • 2010
    • Klinikum Osnabrück GmbH
      Osnabrück, Lower Saxony, Germany
  • 2009
    • Klinikum Osnabrück
      Osnabrück, Lower Saxony, Germany