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    ABSTRACT: Inlet patch is a congenital anomaly of the cervical esophagus consisting of gastric mucosa. Case reports have documented the histologic type and its associated complications. To report the prevalence and histologic types of inlet patch as well as its association with Barrett esophagus and Helicobacter pylori-associated gastritis. We reviewed 1821 consecutive pathology reports from endoscopies of the upper gastrointestinal tract between 1995 and 2002 and identified 20 patients with inlet patch. The patients' ages ranged from 16 to 75 years (mean, 55 years). We examined biopsies from these patients of the cervical esophagus, distal esophagus, and antrum that had been stained with hematoxylin-eosin and the Steiner stain. Biopsies from the cervical esophagus composed of nonoxyntic gastric mucosa were also stained for gastrin-producing cells. In our patient population, inlet patch occurred in 1.1% of all patients in whom an inlet patch had been searched for endoscopically and a biopsy performed. In the inlet patch, oxyntic mucosa was the most common histologic type (11/20), followed by cardiac mucosa (5/20). Four specimens of the inlet patch contained only foveolar epithelium and were therefore considered too superficial to be classified. Twelve of 20 biopsies of the inlet patch were inflamed, and 1 of them was associated with H pylori. Pancreatic acinar tissue was noted in 2 patients; no intestinal metaplasia was found. In the distal esophagus, 4 patients with inlet patch had distal esophagitis, 4 had Barrett esophagus, 5 had oxyntic mucosa, 3 had pancreatic acinar tissue (1 coexisting with oxyntic mucosa), and 5 presented with only unremarkable esophageal squamous mucosa. Antral gastritis was seen in 2 patients, 1 of them with H pylori. The same patient also had H pylori in the inlet patch. Inlet patch occurred in about 1% of our study population. Oxyntic mucosa constituted the most common histologic type; inflammation was common. The H pylori infection of the inlet patch correlated with that of the antrum. None of the inlet patch biopsies showed intestinal metaplasia. Pancreatic acinar tissue occurred with similar frequency in the inlet patch and distal esophagus. Esophagitis was noted in 25% of the patients with inlet patch, and Barrett esophagus was noted in 20%.
    Archives of pathology & laboratory medicine 05/2004; 128(4):444-7. · 2.78 Impact Factor
  • Maria Sporrer
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    ABSTRACT: Einleitung Nach siebenjähriger Zugehörigkeit zum Dritten Reich, nach einem schrecklichen Krieg und der schließlichen Befreiung durch die Anti-Hitler-Koalition verkündeten die Österreichische Volkspartei, die Sozialistische Partei und die Kommunistische Partei in der "Unabhängig-keitserklärung" vom 27. April 1945 die Wiedererstehung der demokrati-schen, unabhängigen Republik Österreich. 1) Diese in Tradition und Weltanschauung unterschiedlichen Parteien sahen sich einer Gesellschaft gegenüber, deren Schichten und Gruppen in dem überwundenen System ihre Lebenswelt besessen hatten und in dem ihr politisches Bewußtsein — systemkonform oder oppositionell, als "Opfer" oder "Täter", oder gar nicht — geprägt wurde. Eine emotional und politisch inhomogene Bevölkerung war daher aufgerufen, das neue politische Sys-tem sofort zu bejahen, übergangslos zu einem politisch reifen Staatsvolk mit einem geklärten Geschichtsbild zu werden und sich darüber hinaus zu einer eigenständigen, nicht mehr im Deutschtum verhafteten, öster-reichischen Nation zu bekennen. Ein Kraftakt, der weitgehend deshalb gelang, weil die politischen Eliten den Opferstatus, der sich zum "Opfermythos" entwickeln sollte, als festen Bestandteil in ihre In-szenierungen einbauten. 2) —————————————————— 1) Proklamation über die Selbständigkeit Österreichs vom 27. April 1945. Abgedruckt in: Eva Marie Csaky, Der Weg zu Freiheit und Neutralität. Dokumente zur österreichischen Außenpolitik 1945–1955, Wien 1980. 2) Thomas Albrich, Zur Aufrechterhaltung des österreichischen Opfermythos, in: Rolf Steininger (Hrsg.), Der Umgang mit dem Holocaust, Wien-Köln-Weimar 1994, S. 147.