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    ABSTRACT: Lacunar brain infarctions belong to the most common causes of stroke and are typically located in basal ganglia with embolic, atheromatous or thrombotic etiology. Lipohyalinosis, often as a result of a long history of hypertension, can also be a cause of lacunar lesions. At present more than 20 different lacunar syndromes have been described. However clinical findings may be variable ranging from clinically"silent" to focal neurologic deficits to cognitive impairment. Magnetic resonance imaging (using diffusion-weighted sequences) generally allows diagnosis in most cases of acute lacunar infarcts and is superior to computed tomography especially in cases of additional leucoaraiosis.
    Der Radiologe 04/2009; 49(4):305-11. · 0.47 Impact Factor
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    ABSTRACT: Lakunäre Hirninfarkte gehören zu den häufigsten Formen des Schlaganfalls und sind typischerweise in den Basalganglien lokalisiert. Ätiologisch handelt es sich um ein komplexes Krankheitsbild, das thrombotischer, atheromatöser oder embolischer Genese sein kann. Ebenso kommt eine Lipohyalinose, oft infolge einer hypertensiven zerebralen Vaskulopathie, als Ursache für lakunäre Läsionen in Frage. Klinisch treten die Symptome sehr variabel auf. Heute sind mehr als 20 verschiedene lakunäre Syndrome beschrieben, wobei die klinische Symptomatik von klinisch“stumm” bis zu einem fokalneurologischen Defizit und kognitiven Störungen variieren kann. Die Magnetresonanztomographie (insbesondere diffusionsgewichtete Sequenzen) ermöglicht in den meisten Fällen die Diagnose akuter lakunärer Hirninfarkte und ist der Computertomographie insbesondere bei zusätzlich bestehender flächiger chronischer Mikroangiopathie überlegen. Lacunar brain infarctions belong to the most common causes of stroke and are typically located in basal ganglia with embolic, atheromatous or thrombotic etiology. Lipohyalinosis, often as a result of a long history of hypertension, can also be a cause of lacunar lesions. At present more than 20 different lacunar syndromes have been described. However clinical findings may be variable ranging from clinically“silent” to focal neurologic deficits to cognitive impairment. Magnetic resonance imaging (using diffusion-weighted sequences) generally allows diagnosis in most cases of acute lacunar infarcts and is superior to computed tomography especially in cases of additional leucoaraiosis.
    Der Radiologe 01/2009; 49(4):305-311. · 0.47 Impact Factor