Publications (4)38.88 Total impact
-
Article: Prevalence and risk factors for prehypertension and hypertension in five Indian cities.
[show abstract] [hide abstract]
ABSTRACT: There are few studies detailing the prevalence of prehypertension and hypertension in India. Men and women, over 25 years of age were included. After completion of a dietitian-administered questionnaire followed evaluation by a physician, physical examination and blood pressure measurement. Cross-sectional survey screened 6940 subjects, (3507 men (M), 3433 women (W): 1993-96) from cities located in five corners of India (Kolkata, n = 900; Nagpur, n = 894; Mumbai, n = 1542; Thiruanantpuram, n = 1602; Moradabad, n = 2002). Prehypertension (BP 130-139/85-89 mm Hg) and hypertension (BP > or = 140/90 mm Hg) were diagnosed according to the European Society of Cardiology criteria. Prevalence of prehypertension and hypertension, respectively, was significantly greater in South India (Trivandrum:W 31.5; 31.9%; M 35.1; 35.5%) and West India (Mumbai: W 30.0; 29.1%; M 34.7; 35.6%) compared to North India (Moradabad: W 24.6; 24.5%; M 26.7; 27.0%) and East India (Kolkata: W 20.9; 22.4%; M 23.5; 24.0%). Subjects with prehypertension and hypertension were older, had a higher BMI, central obesity and a sedentary lifestyle. They had a higher salt and alcohol intake, with greater oral contraceptive usage (W). Multivariable logistic regression analysis revealed strong positive associations of hypertension with age, central obesity, BMI, sedentary lifestyle, salt and alcohol intake and oral contraceptive usage (W). Fruit, vegetable and legume intake showed inverse associations, tobacco intake showed none. One in four with hypertension was aware of their diagnosis and of those receiving treatment, one in three had well-controlled hypertension. There is little awareness that prehypertension and hypertension are public health issues in India. Ageing population, central obesity, sedentary lifestyle, excessive salt and alcohol, lower fruit, vegetable and legumes intake increase risk for blood pressure elevation.Acta cardiologica 02/2011; 66(1):29-37. · 0.61 Impact Factor -
Article: Dietary Intake and Plasma Levels of Antioxidant Vitamins in Health and Disease: A Hospital-based Case-control Study
[show abstract] [hide abstract]
ABSTRACT: Of 1667 subjects that attended the hospital, 1335 were patients with diagnosed medical conditions, together with 202 randomly selected, apparently healthy controls from the same population, were studied in detail for demographic variables, dietary and biochemical data. Dietary consumption of antioxidant vitamins A, E, and C and β-carotene and soluble fibre was lower in the majority of conditions compared to controls. Plasma concentrations of vitamin C and β-carotene were significantly lower in all patient groups. Reduced vitamin E levels were noted in patients with cardiovascular diseases, stroke, Parkinson's disease, chronic renal failure, nephrotic syndrome, type A behaviour, post-partum psychosis, burns, liver diseases, cancer, rheumatoid arthritis and aluminium phosphide poisoning. Lipid peroxides (thiobarbituric acid reactive substances), which are an indicator of oxygen-derived free radical damage, were significantly higher than controls in most conditions and marginally higher in respiratory and psychiatric conditions. Lipid peroxides levels were much greater over all in acute myocardial infarction, cancer, stroke, nephrotic syndrome, chronic renal failure, liver diseases, post-partum psychosis, pregnancy, burns and aluminium phosphide poisoning. Poor dietary intake alone does not explain the decreases in plasma levels of antioxidants and increases in lipid peroxides. Decreases may also be due to increased demands for antioxidants to counter free radical damage.07/2009; 5(3):235-242. -
Article: Effect of an Indo-Mediterranean diet on progression of coronary artery disease in high risk patients (Indo-Mediterranean Diet Heart Study): a randomised single-blind trial.
[show abstract] [hide abstract]
ABSTRACT: The rapid emergence of coronary artery disease (CAD) in south Asian people is not explained by conventional risk factors. In view of cardioprotective effects of a Mediterranean style diet rich in alpha-linolenic acid, we assessed the benefits of this diet for patients at high risk of CAD. We did a randomised, single-blind trial in 1000 patients with angina pectoris, myocardial infarction, or surrogate risk factors for CAD. 499 patients were allocated to a diet rich in whole grains, fruits, vegetables, walnuts, and almonds. 501 controls consumed a local diet similar to the step I National Cholesterol Education Program (NCEP) prudent diet. The intervention group consumed more fruits, vegetables, legumes, walnuts, and almonds than did controls (573 g [SD 127] vs 231 g [19] per day p<0.001). The intervention group had an increased intake of whole grains and mustard or soy bean oil. The mean intake of alpha-linolenic acid was two-fold greater in the intervention group (1.8 g [SD 0.4] vs 0.8 g [0.2] per day, p<0.001). Total cardiac end points were significantly fewer in the intervention group than the controls (39 vs 76 events, p<0.001). Sudden cardiac deaths were also reduced (6 vs 16, p=0.015), as were non-fatal myocardial infarctions (21 vs 43, p<0.001). We noted a significant reduction in serum cholesterol concentration and other risk factors in both groups, but especially in the intervention diet group. In the treatment group, patients with pre-existing CAD had significantly greater benefits compared with such patients in the control group. An Indo-Mediterranean diet that is rich in alpha-linolenic acid might be more effective in primary and secondary prevention of CAD than the conventional step I NCEP prudent diet.The Lancet 11/2002; 360(9344):1455-61. · 38.28 Impact Factor -
Article: Dietary intake, plasma levels of antioxidant vitamins, and oxidative stress in relation to coronary artery disease in elderly subjects
[show abstract] [hide abstract]
ABSTRACT: The prevalence of coronary artery disease (CAD) in the urban population of India is similar to that in developed countries; Indian immigrants in industrialized countries have the highest prevalence of CAD. This is a cross-sectional survey within a random sample of a single urban setting in India. The relation between risk of CAD and plasma levels of vitamins A, C, E, and betacarotene was examined in 72 of 595 elderly subjects (12.1%) with CAD (aged 50 to 84 years). Plasma levels of vitamins A, C, E, and beta-carotene were significantly related to risk of CAD. Smoking (n = 145) and diabetes (n = 70) were the confounding factors. Lipid peroxides were higher in patients with CAD and diabetes, and in those who smoked. The inverse relation between CAD and low plasma vitamin C was substantially reduced after adjustment for smoking and diabetes. Vitamin A and E levels remained independently and inversely related to the risk of CAD after adjustment for age, smoking, diabetes, blood pressure, blood lipoproteins, and relative weight and body mass index. The adjusted odds ratios for CAD between the lowest and highest quintiles of vitamin E levels were 2.53 (95% confidence interval [CI] 1.11 to 5.31), vitamin C, 2.21 (95% CI 1.12 to 3.15), and beta-carotene, 1.72 (95% CI 0.88 to 3.62). The fatty acid composition of the diet, blood lipid levels, central obesity (waist-hip ratio),smoking habits, blood pressure, and plasma insulin levels do not appear to account for high rates of CAD among elderly Indians. The findings suggest that some elderly Indian populations with high rates of CAD can benefit from eating foods rich in antioxidant vitamins A, C, E, and beta-carotene. However, a reduction in vitamin levels may be due to changes in diet and lifestyle after diagnosis of CAD; therefore, more studies are necessary to confirm our findings.The American Journal of Cardiology.