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Testosterone undecanoate maintains spermatogenic suppression induced by cyproterone acetate plus testosterone undecanoate in normal men.

Department of Obstetrics and Gynecology, S Orsola-Malpighi Hospital and University of Bologna, 40138 Bologna, Italy.
Journal of Clinical Endocrinology &amp Metabolism (Impact Factor: 6.43). 01/2004; 88(12):5818-26. DOI: 10.1210/jc.2003-030574
Source: PubMed

ABSTRACT In this study we evaluated whether testosterone undecanoate (TU), alone or combined with low dose cyproterone acetate (CPA), can maintain spermatogenic suppression induced by higher doses of CPA plus TU. Twenty-four men received for 12 wk 20 mg/d CPA plus 1000 mg/6 wk TU and then 1000 mg/8 wk TU plus 20 mg/d CPA (n = 8), 2 mg/d CPA (n = 8), or plus placebo (n = 8) for 32 wk. Blood samples, physical examinations, hormones, chemistry, hematology, semen analysis, and sexual/behavioral assessments were performed throughout the study. Sperm counts decreased to less than 1 million/ml in all subjects by wk 12, and 54% of them achieved azoospermia. Suppression of sperm counts was maintained until wk 44. Serum LH and FSH levels were suppressed by wk 12 of hormone administration and remained suppressed until wk 44. No significant changes in any biochemical parameters were detected at wk 44 in any group. There was a slight increase in total prostate volume to within the normal range at wk 44 that returned to baseline 1 yr after stopping hormone administration. In conclusion, TU alone or combined with lower doses of CPA maintains sperm suppression induced by higher dose CPA plus TU for 32 wk. This prototype regimen represents a promising male contraceptive regimen.

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    ABSTRACT: ZusammenfassungObwohl effektive Verhütungsmethoden in Deutschland und anderen Industrienationen verfügbar sind, ist die Schwangerschaftsrate bei Teenagern weiterhin hoch. Ursächlich hierfür sind neben anderen Gründen insbesondere die Anwendung ineffektiver Methoden bzw. die fehlende Anwendung auch nur irgendeiner Verhütungsmethode. Existierende männliche Kontrazeptionsmethoden weisen entweder eine unbefriedigende Effektivität (Kondom, Koitus interruptus) auf oder sind nur bedingt reversibel (Vasektomie), was einer weiteren Verbreitung im Wege steht. Von den experimentellen Verhütungsmethoden beim Mann erscheint die hormonelle Kontrazeption zurzeit am weitesten entwickelt. Androgene sind elementarer Bestandteil der hormonellen Kontrazeptiva, da sie über eine Suppression der Gonadotropine zu einer Suppression der Spermatogenese führen und gleichzeitig den durch die Gonadotopinsuppression bedingten Androgenmangel ausgleichen. Wenn auch die Wirksamkeit einer hormonellen Methode bei Männern in klinischen Studien gezeigt werden konnte, so scheiterte die weitere Entwicklung zunächst an dem unpraktikablen Applikationsintervall bzw. an der mangelnden Effektivität der selbst anwendbaren Ansätze. Neuere effektive Ansätze in Phase II Studien konzentrieren sich daher auf die Verwendung von Androgen-Implantaten bzw. langwirksamen Testosterondepotinjektionen in Kombination mit den Gestagenen-Depots Medroxyprogesteron Azetat, Norethisteron, Desogestrel oder Etonogestrel, die zusätzlich zu den Androgenen die Gonadotropine supprimieren. Ob die hormonelle Kontrazeption beim Mann auch eine Alternative für Jugendliche darstellt bleibt nach der Markteinführung abzuwarten. Bedenken ergeben sich insbesondere hinsicht lich der Knochenreifung, da Androgene in den verwendeten Dosen einen vorzeitigen Schluss der Epiphysenfugen bewirken könnten.
    Gynakologisch-geburtshilfliche Rundschau - GYNAKOL GEBURTSHILFL RUNDSCH. 01/2005; 45(4):241-246.
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    ABSTRACT: The impact of oral contraceptives on carcinogenesis is a major issue in clinical practice and research. In an effort to summarize the main evidence from the most recent epidemiological studies, we can conclude that oral contraceptives provide protection against endometrial and ovarian cancer, and this protec- tion seem to be long-lasting and may persist for 15 years or more after stopping oral contraceptive use. Currently available oral contraceptives have been associated with a moderately increased risk of cervical cancer but there might be alternative explanations for these epidemiological associations, i.e. diffe- rent sexual lifestyle between oral contraceptives users and non-users and the important role of HPV in cervical carcinogenesis. Data about breast cancer are controversial. There is a slightly increased risk for breast cancer among current users of oral contraceptives, althought the cancers diagnosed are less advan- ced clinically than the cancers diagnosed in women who never used oral contraceptives. Data from recent studies have not found any association between oral contraceptive users and breast cancer, but require further investigations L'impatto dei contraccettivi orali sulla carcinogenesi è uno degli aspetti di maggior interesse sia nella pratica clinica, sia nella ricerca. Nel riassumere i dati dei più recenti studi epidemiologici possiamo affermare che l'impiego di contraccettivi orali protegge dal carcinoma dell'utero e dell'ovaio; questa protezione si mantiene a lungo nel tempo e persiste ancora dopo 15 o più anni dall'ultima assunzione. I contraccettivi orali sembrano associati ad un moderato aumento di carcinoma del collo dell'utero, ma questa correlazione potrebbe essere legata ad altri fattori, quali differenti abitudini sessuali tra i due gruppi di donne o al ruolo svolto dall' HPV nella carcinogenesi. Riguardo al carcinoma della mammella i dati sono controversi. E' stato segnala- to un piccolo aumento di rischio, ma i tumori che insorgevano durante l'utilizzo di contraccettivi orali tendevano ad essere clinicamente meno avan- zati di quelli insorti in donne che non facevano terapia contraccettiva per via orale. I dati di studi recenti non osservano alcuna correlazione tra impie- go di contraccettivi orali e tumore della mammella, ma necessitano di ulteriori conferme. Parole chiave: contraccettivi orali, carcinoma della mammella, carcinoma dell'endometrio, carcinoma dell'ovaio, carcinoma della cervice
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    ABSTRACT: Von den verschiedenen experimentellen Ansätzen und pharmakologischen Versuchen die auf männliche Kontrazeption zielen, erfüllen die im ▸ Kap. 27 erwähnten hormonellen Methoden die Anforderungen am besten. Die hormonelle männliche Kontrazeption basiert auf dem Feedbackmechanismus, der zwischen Hypothalamus, Hypophyse und Testes besteht. Ziel ist es, die Spermatogenese und die Spermienkonzentrationen im Ejakulat soweit zu supprimieren, dass Azoospermie oder zumindest so niedrige Spermienkonzentrationen (

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