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The intensive care simulator: a new teaching-concept to train severe sepsis management

Klinik für Anästhesiologie der Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg.
DMW - Deutsche Medizinische Wochenschrift (Impact Factor: 0.55). 12/2004; 129(48):2586-9. DOI: 10.1055/s-2004-836079
Source: PubMed

ABSTRACT In addition to basic research and development of new therapeutic strategies, the education of health care professionals who manage sepsis patients is an important step to decrease the high mortality of severe sepsis. Patient simulators are increasingly used for teaching in anaesthesia. A training program in sepsis management was developed, using a full-scale anaesthesia simulator including the setting of a modern intensive care unit, and its results were evaluated by means of a questionnaire.
The simulator is controlled from a separate room using a controlling computer provided with physiological models and pharmacokinetic as well as pharmacodynamic patterns of substances commonly used in anaesthesia and intensive care. An important element of the training program is the subsequent debriefing with different modules, according to the individual deficits and needs of the participants detected during simulation.
From September 2002 to July 2004 82 physicians participated in the training program. 4 weeks after the training 52 % of the participants stated that they had changed their treatment behaviour due to the training content. They assessed the interactive simulator workshop semiquantitatively on a scale from 1 ("absolutely correct") to 7 ("not correct at all") as follows: Sepsis simulation training (SST) improves identification (mean+/-SD) (2.3 +/- 1.3) and treatment (2.5 +/- 1.2) of patients with severe sepsis, and SST including true-life scenarios is more appropriate than traditional lectures (1.5 +/- 0.7).
The presented SST could be an effective way to train intensive care specialists in severe sepsis management.

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    ABSTRACT: Die Bereitschaft zur Organspende ist in Deutschland nach wie vor unzureichend. Bei Weitem nicht alle Patienten auf den Wartelisten erhalten rechtzeitig ein geeignetes Spenderorgan. Die adäquate intensivmedizinische Versorgung des Organspenders ist bislang in Lösungsansätzen dieses Problems wenig beachtet worden. Bei zunehmendem Alter und zunehmender Komorbidität ist eine adäquate intensivmedizinische Therapie des Spenders für den Erfolg der möglichen Transplantationen unabdingbar. Randomisierte klinische Studien zur organprotektiven Therapie sind jedoch nicht ausreichend verfügbar. Die vorliegende Übersicht fasst die aktuelle wissenschaftliche Literatur zusammen und gibt einen Ausblick auf Lösungsansätze. Dabei könnten die Durchführung multizentrischer Studien sowie die intensivierte Aus- und Weiterbildung von ärztlichem und pflegerischem Intensivpersonal erste wesentliche Schritte sein, diesen Zustand zu verbessern. Auch die Weiterentwicklung und Etablierung curricularer Fortbildungen an Simulatoren ist ein vielversprechender Ansatz zur quantitativen und qualitativen Steigerung der Organspende.
    Der Anaesthesist 03/2012; 61(3). DOI:10.1007/s00101-012-1990-8 · 0.74 Impact Factor
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    ABSTRACT: In der seit 01.10.2003 gültigen neuen ärztlichen Approbationsordnung (ÄAppO) wird eine praxisnahe, interdisziplinäre Lehre in Form eines Kleingruppenunterrichts gefordert. Die Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) hat im Jahr 2004 viele deutsche anästhesiologische Lehrstühle mit Patientensimulatoren für den Einsatz in der studentischen Lehre ausgestattet. Dieser Artikel beschreibt Methoden simulationsbasierter Lehre in den unterschiedlichen klinischen Abschnitten. Mindestanforderungen für einen erfolgreichen simulationsgestützten Unterricht sind die Schaffung einer logistischen und materiellen Infrastruktur, die Schulung der Dozenten mit Instruktorenkursen, die thematische Einbettung in ein strukturiertes Gesamtcurriculum und ein Verhältnis von Dozenten zu Studierenden von 1:3, entsprechend den Empfehlungen zum Unterricht am Krankenbett. Werden diese Anforderungen eingehalten, evaluieren die Studierenden die verschiedenen Szenarien ,,Narkoseeinleitung“, ,,akute Lungenembolie“, ,,Versorgung eines Polytraumas“ und ,,postoperative hämodynamische Insuffizienz“ mit 1,5; 1,6; 1,5 und 1,5 (Schulnotenskala 1–6). Im direkten Vergleich werden die Szenarien besser als andere curriculare Abschnitte beurteilt.
    Der Anaesthesist 01/2007; 56(1). · 0.74 Impact Factor
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    ABSTRACT: Since 1st October 2003 the new German "Approbationsordnung für Arzte" (Medical Licensing Regulations) requires an increasing amount of small group teaching sessions and encourages a multidisciplinary and more practical approach to the related topics. In 2004 the German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine has provided almost all anaesthesia faculties of German Universities with equipment for full-scale simulation. This article describes methods for a simulation-based medical education training program. Basic requirements for a successful training program using full scale simulators are the provision of an adequate logistical and material infrastructure, teacher attendance of train-the-trainer courses, implementation in the medical curriculum and an instructor-student ratio of 1:3, equivalent to that for bedside teaching. If these requirements were fulfilled, medical students scored the simulation scenarios "induction of anaesthesia", "acute pulmonary embolism", "acute management of a multiple trauma patient" and "postoperative hypotension" as 1.5, 1.6, 1.5 and 1.5, respectively, on a scale of 1-6. These scores were better than those given for other segments of the curriculum.
    Der Anaesthesist 02/2007; 56(1):53-62. DOI:10.1007/s00101-006-1107-3 · 0.74 Impact Factor
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