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["The intensive care simulator": a new teaching-concept to train severe sepsis management].

Klinik für Anästhesiologie der Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg.
DMW - Deutsche Medizinische Wochenschrift (Impact Factor: 0.55). 12/2004; 129(48):2586-9. DOI: 10.1055/s-2004-836079
Source: PubMed

ABSTRACT In addition to basic research and development of new therapeutic strategies, the education of health care professionals who manage sepsis patients is an important step to decrease the high mortality of severe sepsis. Patient simulators are increasingly used for teaching in anaesthesia. A training program in sepsis management was developed, using a full-scale anaesthesia simulator including the setting of a modern intensive care unit, and its results were evaluated by means of a questionnaire.
The simulator is controlled from a separate room using a controlling computer provided with physiological models and pharmacokinetic as well as pharmacodynamic patterns of substances commonly used in anaesthesia and intensive care. An important element of the training program is the subsequent debriefing with different modules, according to the individual deficits and needs of the participants detected during simulation.
From September 2002 to July 2004 82 physicians participated in the training program. 4 weeks after the training 52 % of the participants stated that they had changed their treatment behaviour due to the training content. They assessed the interactive simulator workshop semiquantitatively on a scale from 1 ("absolutely correct") to 7 ("not correct at all") as follows: Sepsis simulation training (SST) improves identification (mean+/-SD) (2.3 +/- 1.3) and treatment (2.5 +/- 1.2) of patients with severe sepsis, and SST including true-life scenarios is more appropriate than traditional lectures (1.5 +/- 0.7).
The presented SST could be an effective way to train intensive care specialists in severe sepsis management.

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    ABSTRACT: Die Bereitschaft zur Organspende ist in Deutschland nach wie vor unzureichend. Bei Weitem nicht alle Patienten auf den Wartelisten erhalten rechtzeitig ein geeignetes Spenderorgan. Die adäquate intensivmedizinische Versorgung des Organspenders ist bislang in Lösungsansätzen dieses Problems wenig beachtet worden. Bei zunehmendem Alter und zunehmender Komorbidität ist eine adäquate intensivmedizinische Therapie des Spenders für den Erfolg der möglichen Transplantationen unabdingbar. Randomisierte klinische Studien zur organprotektiven Therapie sind jedoch nicht ausreichend verfügbar. Die vorliegende Übersicht fasst die aktuelle wissenschaftliche Literatur zusammen und gibt einen Ausblick auf Lösungsansätze. Dabei könnten die Durchführung multizentrischer Studien sowie die intensivierte Aus- und Weiterbildung von ärztlichem und pflegerischem Intensivpersonal erste wesentliche Schritte sein, diesen Zustand zu verbessern. Auch die Weiterentwicklung und Etablierung curricularer Fortbildungen an Simulatoren ist ein vielversprechender Ansatz zur quantitativen und qualitativen Steigerung der Organspende.
    Der Anaesthesist 03/2012; 61(3). DOI:10.1007/s00101-012-1990-8 · 0.74 Impact Factor
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    ABSTRACT: Cortisol and alpha-amylase as stress response indicators during pre-hospital emergency medicine training with repetitive high-fidelity simulation and scenarios with standardized patients Abstract Background: In emergency medicine, the benefits of high-fidelity simulation (SIM) are widely accepted and standardized patients (SP) are known to mimic real patients accurately. However, only limited data are available concerning physicians' stress markers within these training environments. The aim of this pilot study was to investigate repetitive stress among healthcare professionals in simulated pre-hospital emergency scenarios using either SIM or SPs. Methods: Teams with one emergency medical services (EMS) physician and two paramedics completed three SIM scenarios and two SP scenarios consecutively. To evaluate stress, salivary cortisol and alpha-amylase were measured in saliva samples taken before, during and after the scenarios.
    Scandinavian Journal of Trauma Resuscitation and Emergency Medicine 04/2015; 23(31). DOI:10.1186/s13049-015-0110-6 · 1.93 Impact Factor
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    ABSTRACT: In der seit 01.10.2003 gültigen neuen ärztlichen Approbationsordnung (ÄAppO) wird eine praxisnahe, interdisziplinäre Lehre in Form eines Kleingruppenunterrichts gefordert. Die Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) hat im Jahr 2004 viele deutsche anästhesiologische Lehrstühle mit Patientensimulatoren für den Einsatz in der studentischen Lehre ausgestattet. Dieser Artikel beschreibt Methoden simulationsbasierter Lehre in den unterschiedlichen klinischen Abschnitten. Mindestanforderungen für einen erfolgreichen simulationsgestützten Unterricht sind die Schaffung einer logistischen und materiellen Infrastruktur, die Schulung der Dozenten mit Instruktorenkursen, die thematische Einbettung in ein strukturiertes Gesamtcurriculum und ein Verhältnis von Dozenten zu Studierenden von 1:3, entsprechend den Empfehlungen zum Unterricht am Krankenbett. Werden diese Anforderungen eingehalten, evaluieren die Studierenden die verschiedenen Szenarien ,,Narkoseeinleitung“, ,,akute Lungenembolie“, ,,Versorgung eines Polytraumas“ und ,,postoperative hämodynamische Insuffizienz“ mit 1,5; 1,6; 1,5 und 1,5 (Schulnotenskala 1–6). Im direkten Vergleich werden die Szenarien besser als andere curriculare Abschnitte beurteilt.
    Der Anaesthesist 01/2007; 56(1). · 0.74 Impact Factor