Systemic review of the effect of smoking on nonsurgical periodontal therapy

Periodontology 2000 (Impact Factor: 3.63). 02/2005; 37(1):124-37. DOI: 10.1111/j.1600-0757.2004.03793.x
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Available from: Ian Needleman, Oct 05, 2015
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    • "Among the negative effects of smoking on health, special attention should be given to the treatment outcomes of oral diseases. A negative response to periodontal treatment is consistently reported [2,3]. Furthermore, more frequent recurrence of periodontal disease in smokers than in non-smokers during periodontal maintenance has also been reported [4,5], and an association between smoking and tooth loss during this period has recently been reported [6]. "
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    ABSTRACT: Tooth loss impairs oral function. The aim of the present review was to evaluate the causal association between smoking and tooth loss on the basis of high-quality studies. Relevant literature was searched and screened, and the methodological quality was assessed. Information on the strength of the association between smoking and tooth loss, the dose-response relationship and natural experimental data was collected and evaluated with respect to consistency and study design. Our literature search yielded 496 citations, and 6 cross-sectional and 2 cohort high-quality studies examining 58,755 subjects in four countries. All studies reported significant associations, although the strength of the association was usually moderate. Four studies reported dose-response relationships between exposure to smoking and the risk of developing tooth loss. A decrease in the risk of tooth loss for former smokers was evident in six studies. Interpretation of evidence for each element was consistent, despite some shortcomings regarding study type and population. Based on the consistent evidence found with the existing biological plausibility, a causal association between smoking and tooth loss is highly likely. Further studies using a cohort design and different populations are necessary to confirm this association.
    BMC Public Health 04/2011; 11(1):221. DOI:10.1186/1471-2458-11-221 · 2.26 Impact Factor
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    • "Die heutige Praxis der Parodontologie ist beeinflusst durch die Ergebnisse sogenannter " systematischer Reviews " (SRs). Mit Hilfe dieser konnten zahlreiche Aspekte der Zusammenhänge von Parodontitis (PA) und anderen speziellen Erkrankungen (Hujoel et al. 2005, Rajapakse et al. 2007, Shiau & Reynolds 2010), und die Effektivität verschiedener Techniken der Parodontitistherapie , sowohl chirurgische als auch nicht-chirurgische, evalutiert werden (Labriola et al. 2005, Needleman et al. 2005, Eberhard et al. 2008, Lang et al. 2008, Chambrone et al. 2009a, b, 2010a, b, Esposito et al. 2009). "
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    ABSTRACT: bersetzt aus: Chambrone L, Pannuti CM, Guglielmetti MR, Chambrone LA. Evidence grade associating periodontitis with preterm birth and/or low birth weight. II. A systematic review of randomized trials evaluating the effects of periodontal treatment. Zusammenfassung Ziel: Das Ziel dieses systematischen Reviews war, herauszufinden, ob eine par-odontale Behandlung während der Schwangerschaft (PATHM) das Risiko einer Frühgeburt (FG) und/oder eines niedrigen Geburtsgewichts (NGGW) reduzieren kann. Material und Methoden: Das Cochrane Zentral-Register für kontrollierte Studien sowie MEDLINE und EMBASE wurden auf eingereichte Artikel zu Untersuchun-gen in jeglicher Sprache durchsucht, die bis Oktober 2010 eingegangen waren. Ein-geschlossen wurden nur randomisierte, kontrollierte klinische Studien (RKSs), die den Effekt von PATHM auf den Geburstermin und das Geburtsgewicht untersucht haben. Die Literaturrecherche wurde von zwei unabhängigen Autoren durchgeführt. Random-Effekt-Metaanalysen wurden methodisch durchgeführt. Ergebnisse: Die Daten von dreizehn RKSs wurden untersucht, jedoch zeigten nur fünf Studien ein geringes Risiko für systematische Fehler. Die Ergebnisse von acht Untersuchungen (61,5 %) konnten zeigen, dass das Risiko für FG und/oder NGGW durch PATHM reduziert werden kann. Die Ergebnisse der Meta-Analysen zeigten jedoch gegensätzliche Ergebnisse für die Parameter FG [RR: 0,88 (95 % KI: 0,72; 1,09)], NGGW [RR: 0,78 (95 % KI: 0,53; 1,17)] und FG/NGGW [RR: 0,52 (95 % KI: 0,08; 3,31)]. Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse dieses Reviews konnten zeigen, dass PATHM das Risiko für FG und/oder NGGW nicht reduzieren konnte; künftige Untersuchungen sollten allerdings den Einfluss spezifischer Parameter (Diagno-se, Ausmaß und Schwere sowie der Therapieerfolg) hinsichtlich der Ergebnisse berücksichtigen.
    Journal Of Clinical Periodontology 01/2011; 38:72-87. · 4.01 Impact Factor
    • "Systematic review of the effect of smoking on NST was conducted by Labriola et al.[9] Search strategy included Medline, Embase and Central. Study design was controlled clinical trial. "
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    ABSTRACT: Dentists need to make clinical decisions based on limited scientific evidence. In clinical practice, a clinician must weigh a myriad of evidences every day. The goal of evidence-based dentistry is to help practitioners provide their patients with optimal care. This is achieved by integrating sound research evidence with personal clinical expertise and patient values to determine the best course of treatment. Periodontology has a rich background of research and scholarship. Therefore, efficient use of this wealth of research data needs to be a part of periodontal practice. Evidence-based periodontology aims to facilitate such an approach and it offers a bridge from science to clinical practice. The clinician must integrate the evidence with patient preference, scientific knowledge, and personal experience. Most important, it allows us to care for our patients. Therefore, evidence-based periodontology is a tool to support decision-making and integrating the best evidence available with clinical practice.
    Journal of Indian Society of Periodontology 09/2008; 12(3):62-6. DOI:10.4103/0972-124X.44097
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