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Psychopharmacologic treatment of pediatric anxiety disorders.

Division of Child and Adolescent Psychiatry, Johns Hopkins University School of Medicine, Baltimore, MD 21287, USA.
Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America (Impact Factor: 2.6). 11/2005; 14(4):877-908, x. DOI: 10.1016/j.chc.2005.06.004
Source: PubMed

ABSTRACT This article reviews the psychopharmacologic treatment of child and adolescent anxiety disorders and is divided into the following sections: historical background, general treatment principles, obsessive-compulsive disorder, other anxiety disorders, including separation anxiety disorders, generalized anxiety disorder, and social phobia, elective mutism, and post-traumatic stress disorder and specific phobia. Short-term and long-term psychopharmacologic treatment strategies are reviewed, as are approaches for managing comorbidity and treatment-refractory cases. This article is organized by diagnostic categories rather than by medication classes to emphasize the clinical perspective.

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    ABSTRACT: In der aktuellen Literatur wird der Mutismus vermehrt den Angststörungen und der sozialen Phobie zugeordnet, obwohl es im DSM-IV unter „Andere Störungen im Kleinkindalter, in der Kindheit oder Adoleszenz“ und im ICD-10 als „Störung sozialer Funktionen mit Beginn in der Kindheit und Jugend“ und nicht als Angststörung eingeordnet wird. (1985) schrieb, dass der Mutismus eine Manifestation einer zugrunde liegenden Angst oder Depression sein könnte. Alternativ wird der Mutismus auch in dem Bereich der Zwangsstörungen angesiedelt. Die Diskussion um die Klassifikation ist jedoch nicht abgeschlossen. Auch die Ansicht, dass es sich beim Mutismus vielleicht eher um ein Symptom im Rahmen anderer Störungen des Kindesalters, nicht um ein eigenständiges Störungsbild handelt, wird vertreten (Lesser-Katz 1986).
    Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie 11/2007; 35(6):399-409. DOI:10.1024/1422-4917.35.6.399 · 0.99 Impact Factor
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    ABSTRACT: Anxiety disorders in childhood are quite ­common, affecting between 6 and 20% of all children (Costello, Mustillo, Erkanli, Keeler, & Angold, 2003). Anxiety disorders can adversely impact social and academic functioning as well as self-esteem (Mendlowicz & Stein, 2000). Children with anxiety disorders grow up to having greater rates of depression, new anxiety disorders, substance abuse, educational underachievement, and suicide attempts than the general population (Achenbach, Howell, McConaughy, & Stanger, 1995; Ferdinand, Verhulst, & Wiznitzer, 1995; Pine, Cohen, Gurley, Brook, & Ma, 1998; Woodward & Fergusson, 2001).
    12/2010: pages 339-354;