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Unenhanced helical computed tomography vs intravenous urography in patients with acute flank pain: accuracy and economic impact in a randomized prospective trial

Department of Radiology, University Hospital, Petersgraben 4, 4031, Basel, Switzerland.
European Radiology (Impact Factor: 4.34). 12/2003; 13(11):2513-20. DOI: 10.1007/s00330-003-1937-1
Source: PubMed

ABSTRACT Unenhanced helical computed tomography (UHCT) has evolved into a well-accepted alternative to intravenous urography (IVU) in patients with acute flank pain and suspected ureterolithiasis. The purpose of our randomized prospective study was to analyse the diagnostic accuracy of UHCT vs IVU in the normal clinical setting with special interest on economic impact, applied radiation dose and time savings in patient management. A total of 122 consecutive patients with acute flank pain suggestive of urolithiasis were randomized for UHCT ( n=59) or IVU ( n=63). Patient management (time, contrast media), costs and radiation dose were analysed. The films were independently interpreted by four radiologists, unaware of previous findings, clinical history and clinical outcome. Alternative diagnoses if present were assessed. Direct costs of UHCT and IVU are nearly identical (310/309 Euro). Indirect costs are much lower for UHCT because it saves examination time and when performed immediately initial abdominal plain film (KUB) and sonography are not necessary. Time delay between access to the emergency room and start of the imaging procedure was 32 h 7 min for UHCT and 36 h 55 min for IVU. The UHCT took an average in-room time of 23 min vs 1 h 21 min for IVU. Mild to moderate adverse reactions for contrast material were seen in 3 (5%) patients. The UHCT was safe, as no contrast material was needed. The mean applied radiation dose was 3.3 mSv for IVU and 6.5 mSv for UHCT. Alternative diagnoses were identified in 4 (7%) UHCT patients and 3 (5%) IVU patients. Sensitivity and specificity of UHCT and IVU was 94.1 and 94.2%, and 85.2 and 90.4%, respectively. In patients with suspected renal colic KUB and US may be the least expensive and most easily accessable modalities; however, if needed and available, UHCT can be considered a better alternative than IVU because it has a higher diagnostic accuracy and a better economic impact since it is more effective, faster, less expensive and less risky than IVU. In addition, it also has the capability of detecting various additional renal and extrarenal pathologies.

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Available from: Sophie Dellas, Sep 28, 2014
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    ABSTRACT: Zusammenfassung Die Nierenkolik ist eine häufige Not-fallsituation für praktizierende Internis-ten und Allgemeinmediziner. Das Spi-ral-CT wird als neuer Standard allge-mein anerkannt, der Sonographie wird hingegen oft eine zu schlechte Sensiti-vität zugeschrieben. Ziel dieser Studie war es, den Wert der modernen Sonographie (inkl. Farb-doppler, Sono-CT, Tissue-harmonic) bei Nierenkoliken zu überprüfen. Berücksichtigt wurden Patienten, die mit der klinischen Verdachtsdiagnose einer Nierenkolik in der Zeitperiode vom 1.1.1996 bis 4.8.2003 in einer in-ternistischen Praxis abgeklärt wurden. Es wurden insgesamt 70 Patienten un-tersucht. Die sonographische Diagnose wurde durch Spontanabgang des Nie-rensteins (n = 35), Spontanabgang der nekrotischen Papille (n = 1), Spiral-CT (n = 4), urologische Therapie (n = 20) sowie konservative Therapie und Ver-lauf (n = 10) bestätigt. Definitive Diagnosen waren: 54 Nie-rensteine, 1 abgegangene Papillenne-krose, 4 Malignome, 4 akute Pyelo-nephritiden und 7 muskuloskelettale Schmerzen (in einem Fall mit Harn-wegsinfekt kombiniert). Die Nierensteine konnten sonogra-phisch in 81,5% direkt nachgewiesen werden. Die Diagnose wahrscheinli-cher Uretersteine wurde beim Vorhan-densein von Hydronephrose/Hydroure-ter und Hämaturie, Hydronephrose/Hy-droureter und RI-Seitendifferenz ge-messen in den subsegmentalen Nieren-arterien (RI > 0,05) oder Hämaturie und RI-Seitendifferenz (RI > 0,05) gestellt. Ergänzt durch diese indirekten Zeichen lag die Sensitivität des Ultra-schalls für Nephrolithiasis bei 98,2%, die Spezifität bei 100%. Ein 2 cm grosses papilläres Nierenkar-zinom wurde erst im CT diagnostiziert. Neben Nierensteinen fanden sich auch andere Ursachen für die klinische Ver-dachtsdiagnose Nierenkolik. Insgesamt wurden 88,6% der Fälle sonographisch richtig diagnostiziert. Die Nierenkolik wurde bei 82,9% der Patienten ambulant behandelt, 17,1% mussten sofort hospitalisiert werden. Zur urologischen stationären Behand-lung wurden später 15,7% der Patienten eingewiesen, 67,1% aller Patienten blieben ambulant. Die moderne Sonographie ist eine kos-tengünstige ambulante Methode zur Abklärung der Nierenkolik. Die Resul-tate sind mit dem Spiral-CT vergleich-bar.
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    ABSTRACT: Nonenhanced helical computed tomography (NHCT) is a well-accepted diagnostic method for examining patients with suspected ureterolithiasis. NHCT shows stones within the lumen of the ureter, and it can also be used to evaluate secondary signs associated with ureteral obstruction from stones. Secondary signs include the tissue rim sign, hydroureter, perirenal stranding, and renal density differences between affected and nonaffected kidneys. Identification of secondary signs can help diagnose ureteral stones and contributes to the evaluation of ureteral obstruction.
    Urological Science 12/2012; 23(4):99-102. DOI:10.1016/j.urols.2012.10.004