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[Augmentation of patella fractures and patella tendon ruptures with the McLaughlin-Cerclage].

Klinik für Unfall-, Wiederherstellungs- und Plastische Chirurgie, Universitätsklinikum Leipzig AöR, Liebigstrasse 20, 04103, Leipzig, Germany.
Der Unfallchirurg (Impact Factor: 0.64). 09/2007; 110(8):685-90. DOI: 10.1007/s00113-007-1269-8
Source: PubMed

ABSTRACT Augmentation of patella injuries was first described in 1946 by H.F. McLaughlin. We retrospectively analyzed 14 patients with patella fracture or patella tendon rupture who had been augmented with McLaughlin wiring between 1998 and 2004. The Insall-Salvati ratio was determined before and after removing the cerclage wire as well as on the opposite knee to assess the patella position; in addition the degree of retropatellar arthritis was determined. The functional results were ascertained by Larson and OAK score. McLaughlin wiring influenced the patella position in two patients. Most of the patients achieved a good or very good functional result (mean Larson score 82.39, mean OAK score 82.79). In six patients (42.86%) the degree of retropatellar arthritis was higher than in the opposite knee. Three patients (21.43%) needed secondary arthrolysis at the time of removal of the cerclage. Arthritis and functional results were worse in patients with complex knee trauma. Therefore augmentation with the McLaughlin cerclage in combination with standardized postoperative after treatment is a sufficient therapy of patella fractures and patella tendon ruptures.

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  • Chapter: Patella
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    ABSTRACT: Es handelt sich um Brüche der Kniescheibe, die meist isoliert auftreten und durch direkte Schädigung verursacht sind. Die häufigste Bruchform ist die Querfrakur, beim Kind Abrissfrakturen der Pole, die bei noch unvollständiger Ossifikation der Nachweisbarkeit im Röntgenbild entgehen können und daher leicht übersehen werden.
    02/2011: pages 403-415;
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    ABSTRACT: HintergrundZur Vermeidung einer Retropatellararthose sind der Erhalt der Patella und ihre anatomische Reposition nach Patellafraktur unabdingbar. Material und MethodenWir analysierten die Daten von 50Patienten mit Zuggurtungsosteosynthese der Patella bezüglich der Komplikationen. Zusätzlich konnten 37 dieser Patienten zur Nachuntersuchung einbestellt und die funktionellen Ergebnisse anhand des Tegner- und Lysholm-Scores erhoben werden. ErgebnisseMinor-Komplikationen traten in 50% und Major-Komplikationen in 30% der Fälle auf. Trotz der hohen Komplikationsrate hatten 70% der nachuntersuchten Patienten sehr gute bis gute objektive (Kniefunktion und Aktivität) bzw. subjektive Ergebnisse (Schmerzen und Zufriedenheit). Ein schlechtes Ergebnis trat in 10% der Fälle auf. Eine Korrelation der Frakturschwere mit der Komplikationsrate oder dem postoperativen objektiven Ergebnis bestand nicht. SchlussfolgerungDie operative Versorgung von Patellafrakturen ist und bleibt anspruchsvoll. Obwohl die Mehrzahl der nachuntersuchten Patienten sehr zufrieden ist und gute bis exzellente Ergebnisse aufweist, sollte die hohe implantatbedingte Komplikationsrate Anlass sein, auch andere Methoden der operativen Stabilisierung in Betracht zu ziehen, um hier die Ergebnisse weiter zu optimieren. BackgroundPreserving the patella and its accurate anatomic reduction after fracture is extremely important to avoid retropatellar arthrosis. MethodsThe data of 50patients with patellar fractures treated by cerclage wiring was analyzed in relation to complications. In addition, 37patients were called in for follow-up examination, and the functional results were assessed according to the Tegner and Lyshom scores. ResultsMinor complications occurred in 50% and major complications in 30% of cases. Despite the high complication rate, 70% of the examined patients revealed excellent to good objective or subjective results, while 10% of the patients showed poor results. No correlation existed between the fracture severity and the complication rate on the one hand or the postoperative objective outcome on the other hand. ConclusionOperative treatment of patellar fractures is still demanding. Although most of the examined patients were quite satisfied and demonstrated excellent to good results, the high complication rate is reason to take other methods of internal fixation into consideration to further optimize results.
    Der Unfallchirurg 111(11):892-897. · 0.64 Impact Factor
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    ABSTRACT: Die Patellarsehnenruptur ist eine seltene Verletzung. Sie betrifft überwiegend Patienten unter 40Jahren. Wird sie übersehen oder fehldiagnostiziert, geht dies u.U. mit weitreichenden Folgen für den Betroffenen einher. Die Klinik der Patellarsehnenruptur zeigt eine gut zu erfassenden Trias: Einschränkung der aktiven Kniestreckung, Patellahochstand und palpable Delle. Da oft ein zumindest partiell knöcherner Ausriss der Sehne vorliegt, klagen die Patienten meist über starke Schmerzen. Eine vollständige Ruptur der Patellarsehne muss immer operativ versorgt werden. Kontraindikationen sind ausgedehnte Begleitverletzungen und vitale Bedrohung des Patienten, in diesen Fällen wird der Eingriff auf einen späteren Zeitpunkt verschoben. Um Komplikationen zu vermeiden, sind eine frühzeitige Mobilisierung und Beübung des Patienten erforderlich. Bei korrekter Diagnose und Therapie werden überwiegend gute bis sehr gute Ergebnisse erzielt. Rupture of the patellar tendon is a rare injury which in most cases affects patients older than 40 years. If a rupture is overlooked or a false diagnosis is made there can be far-reaching consequences for the affected patient. Clinically, rupture of the patellar tendon shows an easily recognizable triad of limitation of active knee extension, elevated patella and a palpable depression. Because at least a partial osseus avulsion of the tendon is mostly present, patients often complain of severe pain. Complete rupture of the patellar tendon must always be treated surgically. Contraindications are extensive accompanying injuries and a life-threatening condition of the patient. In order to avoid complications early mobilization and exercise of the patient are necessary. If the diagnosis and therapy are correct good to very good results can mostly be achieved. SchlüsselwörterPatellarsehnenruptur –Symptomentrias–Kniestreckung–Patellahochstand –Palpation KeywordsPatellar tendon, rupture–Triad–Knee, extension–Patella, elevated–Palpation
    Trauma und Berufskrankheit 01/2005; 12:453-456.