Article

Slit-lamp, confocal, and light microscopic findings of corneal siderosis.

Department of Ophthalmology, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas, TX 75390-9057, USA.
Cornea (Impact Factor: 2.36). 01/2008; 26(10):1270-2. DOI: 10.1097/ICO.0b013e318145330b
Source: PubMed

ABSTRACT To report the clinical, histopathologic, and confocal findings of corneal siderosis.
A 35-year-old man presented after a car battery explosion with diffuse left corneal anterior stromal pigment deposition and an intraocular metallic foreign body of the left iris. The corneal pigment was analyzed by confocal microscopy and a lamellar corneal biopsy.
Confocal microscopy showed the pigment to be highly reflective material in the corneal stroma with greatest density anteriorly. Histologic examination revealed the pigment to be iron with a diagnosis consistent with corneal siderosis.
Corneal biopsy with Prussian blue established siderosis as the etiology of corneal pigmentation. A short delay in the removal of the foreign body contributed to the development of siderosis. The location of the foreign body on the iris may account for the predominant corneal involvement and relative sparing of the retina. Confocal microscopy may be useful in the evaluation of corneal siderosis.

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Available from: Walter Matthew Petroll, Jul 11, 2014
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  • Clinical and Experimental Ophthalmology 05/2009; 37(3):328-30. DOI:10.1111/j.1442-9071.2009.02027.x · 1.95 Impact Factor
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    ABSTRACT: To evaluate the clinical findings, visual outcomes, and confocal microscopic corneal features after Descemet stripping endothelial keratoplasty (DSEK) technique in Fuchs endothelial dystrophy. A 70-year-old female patient with pseudophakia and Fuchs endothelial dystrophy underwent small-incision DSEK surgery. Best spectacle-corrected visual acuity was 1.30 (20/400) logarithm of the minimum angle of resolution (Snellen) before treatment. Confocal microscopy (ConfoScan 4; Nidek Technologies, Padova, Italy) was performed before surgery, after 7 days, at 1 month, and 6 months after descemet stripping endothelial keratoplasty. Images of corneal structures, including endothelium, donor stroma, and recipient stroma, were obtained. Best spectacle-corrected visual acuity improved to 0.3 (20/40) logarithm of the minimum angle of resolution (Snellen) at 6 months. Endothelial cell density was 850 cells per square millimeter 6 months after surgery. Interface and donor stroma reflectivity were highest, 7 days postoperative showing progressive decrease over time. The DSEK procedure represents a promising alternative to conventional penetrating keratoplasty for patients with Fuchs endothelial dystrophy. Confocal microscopy is able to detect interface morphological characteristics, to improve therapeutic choice, and to understand the pathophysiology of visual recovery.
    Cornea 05/2009; 28(5):570-4. DOI:10.1097/ICO.0b013e3181896784 · 2.36 Impact Factor
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    ABSTRACT: HINTERGRUND: Im Rahmen eines fünf-tägigen Ärzteeinsatzes wurde eine ophthalmologische Notambulanz mit zwei Untersuchungszimmern in Hadibou, der Hauptort der Insel Socotra, Jemen, aufgebaut und zwei, von insgesamt drei beschäftigten Ärzten ausgebildet. Die ophthalmologische Daten wurden zusammengefasst und bearbeitet, um die Notwendigkeit einer Augenklinik für Socotra zu evaluieren. PATIENTEN UND METHODEN: Bei 299 Patienten wurde eine komplette ophthalmologische Untersuchung durchgeführt. Die Daten wurden zusammengefasst und nach folgenden Kriterien analysiert: Geschlecht, Alter, städtische/ländliche Bevölkerung und ophthalmologische Diagnosen: anatomische Klassifikation, Verlauf: akute und chronische Erkrankungen. Verschiedene Kultur – und Umweltfaktoren sowie deren Auswirkung auf die Pathogenese der ophthalmologischen Krankheitsbilder wurden berücksichtigt und zur Diskussion gestellt. ERGEBNISSE: Es wurden insgesamt 299 Patienten untersucht: 199 Männer und 100 Frauen, davon waren 26 (8,7%) Kinder und Jugendliche unter 18 Jahren. Bei 278 Patienten wurden eine oder mehrere ophthalmologische Erkrankungen festgestellt. Lediglich bei 21 (7,02%) Patienten, davon 19 (90,48%) Männern und nur zwei (9,52%) Frauen, wurde der ophthalmologische Status als unauffällig, im Sinne eine Vorsorgeuntersuchung, beschrieben. 235 Patienten kamen aus der Hauptstadt (78,6%) und 64 (21,4%) von auswärts: d.h. aus anderen kleinen Städten bzv. vom Land. Bei den Patienten mit unauffälligem Augenstatus zeigte sich die gleiche Tendenz: 17 Patienten (80,95%) stammen aus der Hauptstadt, vier (19,05%) vom Land. Von auswärts hat keine Frau die Untersuchung in Sinne einer prophylaktischen Untersuchung in Anspruch genommen. Das Alter der untersuchten Patienten war zwischen acht Monaten und 80 Jahren, bei einem mittleren Wert von 40,52 Jahren. Am häufigsten wurden Erkrankungen der Hornhaut diagnostiziert: 144 Patienten (48,16%), davon 71 Patienten (49,31%), die eine beidseitige Beteiligung zeigten. 12 Patienten (8,33%) hatten eine akute Hornhauterkrankung, zwei davon beidseitig. An zweiter und dritter Stelle kamen die Erkrankungen der Linse bei 121 Patienten (40,47%) und der Bindehaut bei 85 Patienten (28,43%). Es gab keine akuten Erkrankungen der Linse und nur 18 Patienten (21,18%) mit einer akuten Bindehauterkrankung, die nur in einen Fall mit Trachom als visusbedrohlich klassifiziert wurde. Bei 14 Patienten (4,68%) wurde ein Glaukom und bei sechs Patienten Pseudoexfoliation der Linse (PEX) festgestellt. Alle Patienten waren zum Zeitpunkt der Diagnose ohne Therapie. Erkrankungen im Lidbereich und der Tränenwege hatten neun Patienten (3,01%), davon zeigten sechs Patienten eine Dacryostenose, alle mit akuten entzündlichen Zeichen. Erkrankungen der Netzhaut wurden bei sechs Patienten (2%) diagnostiziert: fünf Patienten mit altersbedingter Makuladegeneration und ein Patient mit einer alten proliferativen Netzhautabhebung. Uvea- und Sklerabeteiligung wurden bei vier Patienten (1,33%) als akute, visusbedrohliche Erkrankungen diagnostiziert. Glaskörper (Synchisis scintilans) und Orbitaerkrankungen (Protrusio bulbi) sind je bei einem Patient festgestellt worden. SCHLUSSFOLGERUNG: Hornhauterkrankungen repräsentieren fast 50% der diagnostizierten Augenerkrankungen in Ländern mit einer hohen Staub- und Sand-Exposition. Aufbau von medizinischen Einheiten und Personalschulungen sind das Wichtigste in einer Entwicklungsarbeit. In nur fünf Tagen wurden zwei Ärzte mit den Prinzipen der Vorsorgemedizin und mit 36 ophthalmologischen Diagnosen vertraut gemacht und für die erste Hilfe bei 26 ophthalmologischen Notfällen ausgebildet. BACKGROUND: In the course of a five day medical mission, an emergency eye clinic with two examination rooms was built in Hadibou, the main town on the island of Socotra in Yemen. Two of the altogether three local doctors were trained. The ophthalmic data was summarized and analyzed to evaluate the need of an ophthalmic clinic in Socotra. PATIENTS AND METHODS: 299 patients were thoroughly examined ophthalmologically. The data was summarized and analyzed according to the following criteria: gender, age, urban population/rural population and ophthalmic diagnoses: anatomical classification, course: acute and chronic illnesses. Different cultural and environmental factors as well as their effect on the pathogenesis of the eye diseases and there clinical course are presented and discussed. RESULTS: 299 patients were examined: 199 men and 100 women, 26 (8.7%) of them were children and youngsters with less than 18 years. 278 patients had one or several eye illnesses. Merely 21 (7.02%) of patients were without pathological ophthalmic findings, in terms of screening – 19 (90.48%) of them were men and only two (9.52%) were women. 235 patients came from the capital (78.6%) and 64 (21.4%) from other small towns and from the country-side. The patients without pathological ocular status showed the same trend: 17 patients (80.95%) were from the capital and four (19.05%) from the country-side. Not a single woman from outside the capital took part in the investigation as a prophylactic examination. The age of the examined patients was between eight months and 80 years, a mean value of 40.52 years. Most relevant corneal diseases were diagnosed in 144 patients (48.16%), 71 (49.31%) patients of them showed bilateral involvement. 12 patients (8.33%) had an acute corneal illness, two of them bilateral. At the second and third place were illnesses of the lens: 121 patients (40.47%) and the conjunctiva: 85 patients (28.43%). There were no acute diseases of the lens and only 18 patients (21.18%) with an acute conjunctival infection. Only one case – a patient with trachoma, was classified as vision-threatening. 14 patients (4.68%) had a glaucoma and six patients (2.01%) pseudoexfoliation of the lens (PEX). All these patients were without therapy at the time of the diagnosis. Nine patients (3.01%) had illnesses in the eyelid area and the tear ducts, six of them showed a dacryostenosis and all of them showed signs of acute inflammation. Illnesses of the retina were diagnosed in six patients (2%): five patients with age-related macula degeneration and one patient with retinal detachment and old proliferative vitreoretinopathy. Diseases of the uvea and sclera were diagnosed as acute, vision-threatening illnesses in four patients (1.33%). Involvement of the vitreous body (Synchisis scintillans) and orbita (Protrusio bulbi) were found in one patient. CONCLUSION: Almost 50% of eye diseases involve the cornea in countries with high exposition to dust and sand. The creation of medical units and the training of personnel are the most important achievements in a development mission. Two doctors were familiarized with the principles of preventive medicine and with 36 ophthalmological diagnoses. They were trained for first aid in 26 ophthalmological emergency cases in five days. SchlüsselwörterSocotra–Jemen–Ärzteeinsatz–Entwicklungsarbeit–Augenuntersuchung KeywordsSocotra–Yemen–Ophthalmic mission–Development work–Ocular investigation
    Spektrum der Augenheilkunde 04/2011; 25(1):29-34. DOI:10.1007/s00717-011-0471-9 · 0.18 Impact Factor
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