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Prophylaxis, diagnosis and therapy of hepatitis B virus (HBV) infection: the German guidelines for the management of HBV infection.

Abteilung Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover.
Zeitschrift für Gastroenterologie (Impact Factor: 1.67). 01/2008; 45(12):1281-328. DOI: 10.1055/s-2007-963714
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    ABSTRACT: Bortezomib is effective in the therapy of multiple myeloma (MM), but causes infections that are different from those associated with conventional chemotherapy. It is important to identify the risk factors that facilitate infections associated with bortezomib therapy. In the present report, we sought to (1) define the features of the infections associated with this therapy and (2) identify the immune mechanisms responsible for the observed susceptibility to these infections. We first retrospectively analyzed the clinical data of 143 patients who had received bortezomib therapy for MM. We then prospectively assessed the modulation of T lymphocyte status during this therapy, and evaluated potential relationships between infections and T lymphocyte changes. The infection rates peaked during the first cycle of bortezomib therapy (47.6 %) in patients with MM (p < 0.05 vs. subsequent cycles). Bortezomib therapy was associated with higher incidence rates of viral and fungal infections (15.8 %, p < 0.05 vs. conventional chemotherapy). In addition, patients with the IgG immunophenotype showed higher bacterial and viral infection rates (respectively, p = 0.008 and 0.009). The T lymphocyte numbers significantly decreased after bortezomib therapy (p < 0.05), and the same was true for the Th1/Th2 ratio (p < 0.01). Patients with MM who have decreased lymphocyte counts, while on bortezomib therapy are more likely to develop bacterial or viral infections. In addition, an imbalance in T lymphocyte subsets is also associated with bacterial or viral infections in these patients.
    Cell Biochemistry and Biophysics 10/2014; · 2.38 Impact Factor
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    ABSTRACT: Hintergrund Spezifische Untersuchungen zum Kenntnisstand von Jugendlichen über Infektions- und Lebererkrankungen liegen bislang nicht vor. Ziel dieser Arbeit war es, den Kenntnisstand von Jugendlichen über Übertragung, Verlauf und Präventionsmöglichkeiten von Infektionserkrankungen am Beispiel der Hepatitis B zu untersuchen. Material und Methoden Mit einem standardisierten Fragebogen wurden 1262 Schüler der achten Klasse aller 3 Schulformen (Gymnasium: n=625; Realschule: n=405; Hauptschule: n=232) interviewt. Ergebnisse Der Kenntnisstand von Jugendlichen über die Hepatitis B war sehr heterogen. Obwohl die überwiegende Zahl der Schüler von einer Hepatitis-B-Virus(HBV)-Infektion als spezielle Erkrankung der Leber bereits gehört hatte, war die Gefahr der Ansteckung durch Drogen und Geschlechtsverkehr nur etwa der Hälfte der Schüler bewusst. Je nach Schulform war die Hepatitis B 10–20% der Schüler gänzlich unbekannt. Auf die Frage nach Präventionsmöglichkeiten gaben 80% der Gymnasiasten, 67% der Realschüler und 65% der Hauptschüler die Möglichkeit einer Impfung gegen Hepatitis B an. Im Gegensatz dazu waren sich nur 30–40% der Schüler sicher, dass der Gebrauch von Kondomen vor einer HBV-Infektion schützen kann. Lediglich 40% der Hauptschüler wussten, ob sie gegen HBV mindestens einmal geimpft worden waren. Mädchen kannten ihren Impfstatus häufiger als Jungen (56% vs. 49%, p≤0,001). Schlussfolgerung Jugendliche aller 3 Schulformen sind sich nur eingeschränkt über die Gefahren einer HBV-Virusinfektion bewusst. Entsprechende Aufklärungsmaßnahmen über Präventionsmöglichkeiten sowie ggf. Nachimpfungen bei fehlendem Impfnachweis sind zu erwägen.
    Monatsschrift Kinderheilkunde 160(5). · 0.28 Impact Factor
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    ABSTRACT: Hepatitis D virus (HDV) is a defective RNA virus and its life cycle is dependent on hepatitis B virus (HBV). Worldwide, it is estimated that 15 to 20 million individuals are HDV- infected representing approximately 5 % of the 350 million cases of HBV chronically- infected individuals. The belief that HDV is under control is far from true. Studies from Europe have clearly shown that HDV reservoirs have been maintained via import from Southern or Eastern Europe, and from endemic areas such as countries of the Middle East and North Africa (MENA region). The current review highlights the underestimated disease burden caused by HDV in the MENA region. A series of recommendations are advanced which will contribute to the control of HBV/HDV in the MENA region and consequently in neighboring Europe. The lack of conclusive evidence on the best treatment strategy of HDV, necessitates continued research on HDV infection.
    Current Hepatitis Reports 12/2012; 11(4).

Markus Cornberg