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Prophylaxis, diagnosis and therapy of hepatitis B virus (HBV) infection: the German guidelines for the management of HBV infection.

Abteilung Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover.
Zeitschrift für Gastroenterologie (Impact Factor: 1.41). 01/2008; 45(12):1281-328. DOI: 10.1055/s-2007-963714
Source: PubMed
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    ABSTRACT: Hepatitis D virus (HDV) is a defective RNA virus and its life cycle is dependent on hepatitis B virus (HBV). Worldwide, it is estimated that 15 to 20 million individuals are HDV- infected representing approximately 5 % of the 350 million cases of HBV chronically- infected individuals. The belief that HDV is under control is far from true. Studies from Europe have clearly shown that HDV reservoirs have been maintained via import from Southern or Eastern Europe, and from endemic areas such as countries of the Middle East and North Africa (MENA region). The current review highlights the underestimated disease burden caused by HDV in the MENA region. A series of recommendations are advanced which will contribute to the control of HBV/HDV in the MENA region and consequently in neighboring Europe. The lack of conclusive evidence on the best treatment strategy of HDV, necessitates continued research on HDV infection.
    Current Hepatitis Reports 11(4).
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    ABSTRACT: Successful therapy of chronic hepatitis B with nucleos(t)ide analogues (NUCs) has been defined by undetectable HBV-DNA determined with conventional PCR (lower limit of detection (LLD) 60-80 IU/mL) in clinical registration trials. However, current EASL guidelines recommend highly sensitive real-time PCR (LLD<10-20 IU/mL) and define treatment response by HBV-DNA<10 IU/mL. We evaluated frequency and relevance of minimal residual viremia (MRV) during long-term NUC-treatment in a real-life setting. Frozen serum samples (HBV-DNA negative by in-house PCR, LLD <73 IU/mL) were re-analyzed by real-time PCR (LLD<10 IU/mL, Abbott, Germany). MRV was defined by real time PCR positivity and conventional PCR negativity. 237 samples of six HBsAg carriers and 27 NUC-treated CHB patients were analyzed (treatment period 28 (11-111) months, different treatment regimens with mono- or combination therapy). MRV was detected in 31/33 individuals (n = 160/237 serum samples) and more frequent in HBsAg carriers (95%) and HBeAg positive (87%) compared to HBeAg negative patients (53%) (p<0.0001, respectively). Five HBsAg carriers, five HBeAg positive, and four HBeAg negative individuals were continuously HBV-DNA positive. MRV was not significantly more often observed during NUC-monotherapies compared to combination therapies. Concomitant immunosuppressive therapy was present in nine cases and did not influence the results. Viral resistance occurred in three immunocompetent patients with adefovir or lamivudine monotherapy. MRV is frequently observed during long-term NUC-therapy. Adjustment of treatment with highly potent NUCs does not seem to be necessary in case of minimal residual viremia in a real-life setting.
    PLoS ONE 01/2013; 8(6):e67481. · 3.53 Impact Factor
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    ABSTRACT: Hintergrund Spezifische Untersuchungen zum Kenntnisstand von Jugendlichen über Infektions- und Lebererkrankungen liegen bislang nicht vor. Ziel dieser Arbeit war es, den Kenntnisstand von Jugendlichen über Übertragung, Verlauf und Präventionsmöglichkeiten von Infektionserkrankungen am Beispiel der Hepatitis B zu untersuchen. Material und Methoden Mit einem standardisierten Fragebogen wurden 1262 Schüler der achten Klasse aller 3 Schulformen (Gymnasium: n=625; Realschule: n=405; Hauptschule: n=232) interviewt. Ergebnisse Der Kenntnisstand von Jugendlichen über die Hepatitis B war sehr heterogen. Obwohl die überwiegende Zahl der Schüler von einer Hepatitis-B-Virus(HBV)-Infektion als spezielle Erkrankung der Leber bereits gehört hatte, war die Gefahr der Ansteckung durch Drogen und Geschlechtsverkehr nur etwa der Hälfte der Schüler bewusst. Je nach Schulform war die Hepatitis B 10–20% der Schüler gänzlich unbekannt. Auf die Frage nach Präventionsmöglichkeiten gaben 80% der Gymnasiasten, 67% der Realschüler und 65% der Hauptschüler die Möglichkeit einer Impfung gegen Hepatitis B an. Im Gegensatz dazu waren sich nur 30–40% der Schüler sicher, dass der Gebrauch von Kondomen vor einer HBV-Infektion schützen kann. Lediglich 40% der Hauptschüler wussten, ob sie gegen HBV mindestens einmal geimpft worden waren. Mädchen kannten ihren Impfstatus häufiger als Jungen (56% vs. 49%, p≤0,001). Schlussfolgerung Jugendliche aller 3 Schulformen sind sich nur eingeschränkt über die Gefahren einer HBV-Virusinfektion bewusst. Entsprechende Aufklärungsmaßnahmen über Präventionsmöglichkeiten sowie ggf. Nachimpfungen bei fehlendem Impfnachweis sind zu erwägen.
    Monatsschrift Kinderheilkunde 160(5). · 0.19 Impact Factor

Markus Cornberg