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Prospective Evaluation of the Value of Magnetic Resonance Imaging in Suspected Acute Sigmoid Diverticulitis

Department of Diagnostic Radiology, Philipps University Marburg, Marburg, Germany.
Diseases of the Colon & Rectum (Impact Factor: 3.2). 05/2008; 51(12):1810-5. DOI: 10.1007/s10350-008-9330-4
Source: PubMed

ABSTRACT The purpose of this study was to prospectively investigate patients with suspected acute colonic diverticulitis and to provide sensitivity, specificity, and interobserver agreement in a blinded trial.
Fifty-five patients (29 men; 59 +/- 13 (range, 29-76) years) who reported to the emergency room with clinically suspected acute colonic diverticulitis were prospectively included in the study. All patients underwent magnetic resonance imaging scans of their abdomen before and after contrast agent administration. Two assessors blinded to all clinical, laboratory, and radiologic results evaluated the images separately.
The assessors reported colonic wall thickening, segmental narrowing of the colon, presence of diverticula, pericolic fatty infiltration, ascites, and abscesses. The assessors had to diagnose or rule out acute colonic diverticulitis. Sensitivities, specificities, positive, and negative likelihood ratios were derived. To determine interobserver agreement, a Cohen's kappa coefficient was calculated. The two assessors exhibited sensitivities of more than 94 percent, specificities of 88 percent, positive likelihood ratios of more than 7.5, and negative likelihood ratios of less than 0.07. The kappa coefficient showed a significant, strong correlation between both assessors (kappa = 0.68).
Magnetic resonance imaging is investigator independent and provides high sensitivity and specificity for the diagnosis of acute colonic diverticulitis.

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    ABSTRACT: Die Divertikulose ist eine Zivilisationserkrankung der westlichen Welt mit einer hohen Prävalenz, die mit zunehmendem Alter steigt. Als Risikofaktoren werden Bewegungsmangel und faserarme Ernährung diskutiert. Rund 70% der Patienten bleiben beschwerdefrei. Typische Komplikationen sind die Divertikulitis und die Blutung. Eine Divertikulitis entsteht bei etwa 25% der Betroffenen. Dabei ist hauptsächlich das linke Hemikolon betroffen. Klinisch imponiert die Divertikulitis mit abdominellen Schmerzen und erhöhten Entzündungszeichen. Bei der Diagnostik stehen Sonographie und Computertomographie im Vordergrund. Die Therapie stützt sich auf passagere Nahrungskarenz, Antibiotikatherapie und Abszessdrainage bei komplizierten Verläufen. Eine Notfalloperation sollte auf schwere Verläufe mit Peritonitis beschränkt bleiben. Die Entscheidung zur elektiven Operation im Intervall ist eine individuelle Entscheidung, die vor allem nach einem guten Ansprechen auf eine konservative Therapie bei Erstmanifestation zurückhaltend getroffen wird.
    Der Gastroenterologe 07/2012; 7(4). DOI:10.1007/s11377-012-0660-3
  • Scandinavian Journal of Gastroenterology 01/2009; 44(5):518-26. DOI:10.1080/00365520802647418 · 2.33 Impact Factor
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    ABSTRACT: L’imagerie est indispensable dans l’exploration des diverticulites sigmoïdiennes, car elle permet d’affirmer le diagnostic ou de poser un diagnostic alterne et d’évaluer la gravité de la pathologie, ce qui conditionne la prise en charge. Le scanner, réalisé au mieux sur l’ensemble de la cavité abdominale avec opacification basse et injection intraveineuse de contraste, est actuellement l’examen de référence. Il doit être réalisé dans les 72 heures après le diagnostic et la mise en place du traitement. Il faut principalement rechercher un épaississement pariétal, la présence de diverticules et une atteinte péridigestive qui va de la simple infiltration de la graisse à l’abcès. L’échographie, qui nécessite un opérateur entraîné, peut avoir sa place en cas de doute avec une pathologie gynécologique. L’IRM semble avoir une bonne sensibilité diagnostique, mais reste limitée dans la détection des bulles d’air extradigestives et, de plus, n’est pas d’un accès quotidien aisé. L’ASP et le lavement aux hydrosolubles n’ont actuellement plus leur place dans la stratégie d’exploration. Imaging is essential for the diagnosis, alternative diagnosis and disease staging of diverticulitis. Currently, the preferred imaging technique is the CT-scan. Optimal results require the use of colonic contrast enema and intravenous contrast injection. CT-scans should be performed within 72 hours of starting treatment. The most frequent CT signs are bowel wall thickening, fat stranding and the presence of diverticula. An ultrasound scan may be carried out if there is a possible alternative diagnosis involving a gynaecological pathology. MRI scans appear to be accurate, but it is not always easy to have access to this technique. Plain film and contrast enema no longer have a role in the diagnosis of diverticulitis.
    Côlon & Rectum 02/2009; 3(1):10-15. DOI:10.1007/s11725-009-0136-x