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Nocebo-induced hyperalgesia during local anesthetic injection.

Department of Anesthesiology, Brigham and Women's Hospital, Harvard Medical School, MA 02115, USA.
Anesthesia and analgesia (Impact Factor: 3.08). 03/2010; 110(3):868-70. DOI: 10.1213/ANE.0b013e3181cc5727
Source: PubMed

ABSTRACT Common practice during local anesthetic injection is to warn the patient using words such as: "You will feel a big bee sting; this is the worst part." Our hypothesis was that using gentler words for administration of the local anesthetic improves pain perception and patient comfort. One hundred forty healthy women at term gestation requesting neuraxial analgesia were randomized to either a "placebo" ("We are going to give you a local anesthetic that will numb the area and you will be comfortable during the procedure") or "nocebo" ("You are going to feel a big bee sting; this is the worst part of the procedure") group. Pain was assessed immediately after the local anesthetic skin injection using verbal analog scale scores of 0 to 10. Median verbal analog scale pain scores were lower when reassuring words were used compared with the harsher nocebo words (3 [2-4] vs 5 [3-6]; P < 0.001). Our data suggest that using gentler, more reassuring words improves the subjective experience during invasive procedures.

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    ABSTRACT: ZUSAMMENFASSUNG Hintergrund: Nocebophänomene kommen im klinischen Alltag häufig vor. Ihre Bedeutung für das ärztliche Handeln wird von Grundlagenwissenschaftlern, Kli-nikern und Ethikern in den letzten Jahren zunehmend erforscht und diskutiert. Methode: Es erfolgte eine selektive Literaturrecherche in der Datenband Pub-Med mit den Suchbegriffen "nocebo" oder "nocebo effect" für Artikel, die bis Dezember 2011 veröffentlicht wurden. Ergebnisse: Noceboeffekte sind Beschwerden, die unter einer Scheinbehand-lung und/oder durch Suggestion negativer Erwartungen entstehen. Unter einer Noceboantwort versteht man Beschwerden, die durch negative Erwartungen des Patienten und/oder Suggestionen der Behandler ohne eine Behandlung er-zeugt werden. Zugrundeliegende Mechanismen sind Lernen durch Pawlowsche Konditionierung und Reaktion auf Erwartungen, ausgelöst durch verbale Infor-mationen oder Suggestionen. Noceboantworten können durch unbeabsichtigte negative Suggestionen von Ärzten und Pflegepersonal hervorgerufen werden. Die Aufklärung über mögliche Komplikationen einer Therapie und negative Er-wartungen des Patienten erhöhen die Häufigkeit unerwünschter Wirkungen. Ein Teil der subjektiven unerwünschten Wirkungen von Medikamenten sind auf Noceboeffekte zurückzuführen. Schlussfolgerungen: Ärzte befinden sich in dem ethischen Dilemma zwischen der Pflicht, den Patienten über mögliche Nebenwirkungen einer Behandlung zu informieren und der Pflicht, die Risiken eines medizinischen Eingriffs für den Patienten zu minimieren, das heißt auch die Induktion von Noceboeffekten durch eine Aufklärung zu vermeiden. Mögliche Strategien der Lösung dieses Dilemmas sind die Fokussierung auf die Verträglichkeit von Maßnahmen sowie das durch den Patienten erlaubte Verschweigen von unerwünschten Wirkungen im Aufklärungsgespräch. Ein Kommunikationstraining während des Medizin-studiums und in der ärztlichen Fort-und Weiterbildung ist sinnvoll, um die "Macht der Worte" des Arztes zum Nutzen des Patienten einzusetzen und Schaden von ihm abzuwenden. ►Zitierweise Häuser W, Hansen E, Enck P: Nocebo phenomena in medicine: their relevance in everyday clinical practice. Dtsch Arztebl Int 2012; 109(26): 459–65.
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    ABSTRACT: Medical treatment is usually accompanied by a warning about potential side effects. While constituting an important component of informed consent, these warnings may themselves contribute to side effects via the placebo effect. We tested this possibility using a 2 × 2 between-subjects design. Under the guise of a trial of a new hypnotic, 91 undergraduates experiencing difficulty sleeping were allocated to receive a warning about a target side effect (either increase or decrease in appetite, counterbalanced) or no warning and then to receive placebo treatment or no treatment for one week. Placebo treatment led to significantly better sleep on almost all self-reported outcomes, suggesting a placebo effect for reported sleep difficulty. Actigraphy recordings were unaffected by treatment. There was a clear effect of the warning in that placebo treated participants who were warned about side effects were much more likely to report the target side effect than those not warned about side effects. Implications for clinical practice are discussed.
    Journal of behavioral medicine. 08/2014;
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    ABSTRACT: A large number of unwanted adverse events and symptoms reported by patients in clinical trials are not caused by the drug provided, since most of adverse events also occur in corresponding placebo groups. These nocebo effects also play a major role in drug discontinuation in clinical practice, negatively affecting treatment efficacy as well as patient adherence and compliance. Experimental and clinical data document a large interindividual variability in nocebo responses, however, data on psychological, biological or genetic predictors of nocebo responses are lacking. Thus, with an established paradigm of behaviorally conditioned immunosuppressive effects we analyzed possible genetic predictors for nocebo responses. We focused on the genetic polymorphisms in the catechol-O-methyltransferase (COMT) gene (Val158Met) and analyzed drug specific and general side effects before and after immunosuppressive medication and subsequent placebo intake in 62 healthy male subjects. Significantly more drug-specific as well as general side effects were reported from homozygous carriers of the Val158 variant during medication as well as placebo treatment compared to the other genotype groups. Val158/Val158 carriers also had significantly higher scores in the somatosensory amplification scale (SSAS) and the BMQ (beliefs about medicine questionnaire). Together these data demonstrate potential genetic and psychological variables predicting nocebo responses after drug and placebo intake, which might be utilized to minimize nocebo effects in clinical trials and medical practice.
    PLoS ONE 01/2014; 9(9):e107665. · 3.53 Impact Factor

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May 20, 2014