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The challenge of comprehensively mapping children's health in a nation-wide health survey: Design of the German KiGGS-Study

Department of Epidemiology and Health Reporting, Robert Koch Institute, Seestrasse 10, 13353 Berlin, Germany.
BMC Public Health (Impact Factor: 2.32). 01/2008; DOI: 10.1186/1471-2458-8-196
Source: OAI

ABSTRACT Background: From May 2003 to May 2006, the Robert Koch Institute conducted the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Aim of this first nationwide interview and examination survey was to collect comprehensive data on the health status of children and adolescents aged 0 to 17 years.
Methods/Design: Participants were enrolled in two steps: first, 167 study locations (sample points) were chosen; second, subjects were randomly selected from the official registers of local residents. The survey involved questionnaires filled in by parents and parallel questionnaires for children aged 11 years and older, physical examinations and tests, and a computer assisted personal interview performed by study physicians. A wide range of blood and urine testing was carried out at central laboratories. A total of 17 641 children and adolescents were surveyed – 8985 boys and 8656 girls. The proportion of sample neutral drop-outs was 5.3%. The response rate was 66.6%.
Discussion: The response rate showed little variation between age groups and sexes, but marked variation between resident aliens and Germans, between inhabitants of cities with a population of 100 000 or more and sample points with fewer inhabitants, as well as between the old West German states and the former East German states. By analysing the short non-responder questionnaires it was proven that the collected data give comprehensive and nationally representative evidence on the health status of children and adolescents aged 0 to 17 years.

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    ABSTRACT: Ziel In Deutschland ist die HPV-Impfung seit 2007 für 12- bis 17-jährige Mädchen empfohlen. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, die bislang erreichten Impfquoten darzustellen und Determinanten der HPV-Impfung in Deutschland zu identifizieren. Methoden Die Analysen schlossen Daten von 1337 Mädchen im Alter von 14 bis 17 Jahren aus der Studie KiGGS – Erste Folgebefragung (KiGGS Welle 1) des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys ein. Die standardisierten Interviews der telefonischen Befragung enthielten Fragen zur Anzahl der HPV-Impfdosen und zu Frauenarztbesuchen an die Mädchen selbst. Eltern wurden zum sozialen Status (SES) und zur Jugendgesundheitsuntersuchung (J1) ihrer Töchter gefragt. Die deskriptiven Analysen bezogen sich auf soziale und demografische Faktoren und das Inanspruchnahmeverhalten. Über logistische Regressionsverfahren wurden in Zusammenhangsanalysen Odds Ratios (OR) errechnet. Ergebnisse Die HPV-Impfquote betrug 52,6 % (95 %-Konfidenzintervall 48,5–56,6) für mindestens eine Impfung und 39,5 % (35,3–43,9) für 3 Impfdosen. Die Impfquoten stiegen mit dem Alter an und waren bei Mädchen aus Familien mit mittlerem und niedrigem SES höher als bei Mädchen aus Familien mit hohem SES, mit Wohnort in Ostdeutschland, für diejenigen mit J1 und schon erfolgtem Frauenarztbesuch. Multivariable logistische Regressionsanalysen zeigten die Verdopplung der Chance, geimpft zu sein, für mittleren im Vergleich zu hohem SES (OR 1,9) und für einen erfolgten Frauenarztbesuch (OR 2,1). Schlussfolgerung Schulimpfprogramme und auf mehreren Ebenen unterstützte Impfkampagnen haben in einigen anderen europäischen und außereuropäischen Ländern zu hohen Impfquoten geführt. In Deutschland sind diese hohen Raten noch nicht erreicht worden. Um das Potenzial der HPV-Impfungen bei der Senkung HPV-assoziierter Karzinome auf Bevölkerungsebene voll zu nutzen, muss die HPV-Impfquote noch deutlich gesteigert werden. Mangels Schulimpfprogrammen haben in Deutschland niedergelassene Ärztinnen und Ärzte eine entscheidende Funktion: Jeder Arztbesuch sollte zur Überprüfung und Vervollständigung des Impfstatus genutzt werden.
    Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz 07/2014; 57(7):869-877. DOI:10.1007/s00103-014-1987-3 · 1.01 Impact Factor
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    ABSTRACT: To review migration and health as a potential new national health target for Germany.
    International Journal of Public Health 11/2014; 60(1). DOI:10.1007/s00038-014-0617-z · 1.97 Impact Factor
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    ABSTRACT: There is evidence for post-infectious irritable bowel syndrome (PI-IBS) in adults, but little is known about PI-IBS in children. The nationwide representative German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS) assessed children's health. We identified 643 children (50.1% males) in the KiGGS cohort (N = 15,878, 51% males) with a history of Salmonella infection. The number was validated comparing this group with the known infection statistics from the Robert Koch-Institute registry. We compared this group to the remaining KiGGS cohort (n = 12,951) with respect to sociodemographic characteristics, pain and quality of life. To check for specificity, we repeated the comparisons with a group with a history of scarlet fever. Infection statistics predicted 504 cases of Salmonella infection in the KiGGS cohort, indicating high validity of the data. In children between 3 and 10 years with a history of Salmonella infection, significantly more abdominal pain (31.7% versus 21.9%, p < 0.001) and headache (27.2% versus 15.1%, p < 0.001) were reported. This group showed lower quality of life (p < 0.001). Comparison to a group of scarlet fever-infected children revealed poor specificity of the data. Differences found between children with and without Salmonella infection reveal the role of gastrointestinal infection in the development of post-infectious abdominal problems, but poor specificity may point toward a psychosocial ("somatization") rather than a Salmonella-specific mechanism.
    02/2015; 3(1):31-8. DOI:10.1177/2050640614558346

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May 23, 2014