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[Ectoparasites. Part 2: Bed bugs, Demodex, sand fleas and cutaneous larva migrans].

Haut- und Laborarzt/Allergologie, Andrologie, Laboratorium für medizinische Mikrobiologie, Strasse des Friedens 8, 04579, Mölbis.
Der Hautarzt (Impact Factor: 0.54). 09/2009; 60(9):749-57; quiz 758-9. DOI: 10.1007/s00105-009-1821-2
Source: PubMed

ABSTRACT Ectoparasites or epidermal parasites include a very heterogenous group of infections of the outer layers of the skin. Worldwide the most common are scabies, lice, tungiasis, and hookworm-induced cutaneous larva migrans. In recent years, bed bug infestations in hotels or vacation homes seem to have become more frequent. Demodex folliculorum and Demodex brevis are found in the facial and scalp hair follicles in 95% of individuals. Classic Demodex folliculitis is often overlooked in differential diagnostic considerations. This inflammatory sebaceous gland disease as well as Demodex blepharitis both provide a diagnostic and therapeutic challenge. Permethrin can be used topically against demodicosis. Vacationers who go barefoot on beaches in tropical Africa, South America and subtropical Asia risk infestations from female sand fleas. The lesions can be curetted or removed with a punch biopsy, then treated with antiseptics or even systemic antibiotics if a secondary infection develops. Cutaneous larva migrans is one of the most common imported ectoparasite infections from the tropics. Topical treatment measures include thiabendazole or cryotherapy. If the infestation is severe, systemic antihelminthics or ivermectin can be employed.

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    ABSTRACT: Die 7Grundmuster entzündlicher Dermatitiden nach Ackerman lassen sich auch auf die infektiösen Dermatitiden anwenden. Dabei ist zu beachten, dass ein Infekt durch ein Agens je nach Stadium der Erkrankung unterschiedliche Muster durchlaufen kann. Bei den perivaskulären Dermatitiden gehören die Dermatophytose und die Arthropodenreaktion zu den Erkrankungen mit Spongiose. Ein lichenoides Entzündungsinfiltrat mit Interface-Dermatitis ist häufig bei der sekundären Syphilis und im Rahmen einer Acrodermatitis chronica arthrophicans nachzuweisen, wohingegen eine epidermale Beteiligung beim Erythema migrans, Virusexanthemen und der bazillären Angiomatose zumeist fehlt. Zu den nodulären und diffusen Dermatitiden zählen der Lupus vulgaris, die atypische Mykobakteriose und die Lepra sowie die Aktinomykose, die kutane Leishmaniose und das Erysipel. Bei den Vaskulitiden ist die septische Vaskulitis auf ein infektiöses Agens zurückzuführen, wobei im Rahmen infektiös-entzündlicher Hauterkrankungen mit Bildung von Bläschen und Blasen die Herpesvirusinfekte, die Impetigo und das „staphylococcal scalded skin syndrome“ zu nennen sind. Schließlich gehören zu den infektiösen follikelgebundenen entzündlichen Dermatosen die Demodex-Follikulitis sowie die bakteriell bzw. mykotisch bedingten Furunkel und Karbunkel. The seven basic patterns of inflammatory dermatoses according to Ackerman can be applied to infectious dermatoses. However, it should be borne in mind that infection caused by one agent may induce differing patterns according to the stage of disease. Dermatophytosis and the arthropod reaction belong to perivascular dermatoses with spongiosis. Secondary syphilis and acrodermatitis chronica atrophicans regularly show a lichenoid infiltrate with interface dermatitis, whereas epidermal involvement is typically absent in erythema migrans, virus exanthema and bacillary angiomatosis. Lupus vulgaris, atypic mycobacteriosis, lepra, actinomycosis, cutaneous leishmaniosis and erysipelas belong to the nodular and diffuse dermatoses. In the group of vasculitides, septic vasculitis is induced by a biological agent, and the pattern of vesicular dermatitis is reflected by infections with herpes viruses, impetigo contagiosa and staphylococcal scalded-skin syndrome. Follicular dermatitis shows a pattern of furuncles and carbuncles which are mainly caused by bacteria or fungi. SchlüsselwörterInfektiöse Hautkrankheiten–Dermatopathologie–Dermatosen–Entzündung KeywordsInflammatory skin diseases–Dermatopathology–Dermatoses–Inflammation
    Der Pathologe 09/2011; 32(5):384-390. DOI:10.1007/s00292-011-1447-x · 0.64 Impact Factor
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    ABSTRACT: In this review substances for the topical treatment of skin infections, skin tumors and hyperkeratotic disorders are presented. Substances with specific actions as topical antimycotic, antibiotic, antiseptic, antiviral and antiparasitic agents as well as diclofenac in hyaluronic acid, 5-fluoruracil, imiquimod, ingenol mebutate, bexarotene, mechlorethamine, BCNU, alitretinoin, silicone gel, salicylic acid and urea are discussed with respect to their mode of action, indication and side effects.
    Der Hautarzt 02/2014; · 0.54 Impact Factor
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    ABSTRACT: In dieser Übersicht werden die Inhaltsstoffe, die zur topischen Behandlung von Hautinfektionen, Hauttumoren und Hyperkeratosen verwendet werden können, dargestellt. Es werden spezifisch wirkende topische Antimykotika, Antibiotika, Antiseptika, Virustatika, Antiparasitika, Diclofenac in Hyaluronsäure, 5-Fluoruracil, Imiquimod, Ingenolmebutat, Bexaroten, Mechlorethamin, Bis-Chlorethyl-Nitroso-Urea, Alitretinoin, Silikongel, Salicylsäure und Harnstoff bezüglich ihrer Wirkungen, Indikationen und Nebenwirkungen besprochen.
    Der Hautarzt 03/2014; 65(3). DOI:10.1007/s00105-013-2741-8 · 0.54 Impact Factor