Article

Probiotics and prebiotics in atopic dermatitis: Review of the theoretical background and clinical evidence: Review Article

Department of Pediatric Respiratory Medicine, Emma Children's Hospital, Academic Medical Center, Amsterdam, The Netherlands.
Pediatric Allergy and Immunology (Impact Factor: 3.86). 08/2009; 21(2 Pt 2):e355-67. DOI: 10.1111/j.1399-3038.2009.00915.x
Source: PubMed

ABSTRACT The prevalence of atopic dermatitis (AD) has risen over the past decades, especially in western societies. According to the revised hygiene hypothesis this increase is caused by a changed intestinal colonization pattern during infancy, which has an impact on the immune system. Manipulating the intestinal microflora with pro-, pre- or synbiotics is an innovative way to prevent or treat AD. This review provides an overview of the theoretical basis for using probiotics and prebiotics in AD and presents the current evidence from randomized controlled trials (RCTs) regarding prevention and treatment of AD and food allergy in children with pro-, pre- and synbiotics. Seven RCTs on prevention and 12 RCTs on treatment were found by searching the Pubmed, Embase and Cochrane databases. Results of these trials are conflicting. In conclusion, at this moment there is not enough evidence to support the use of pro-, pre- or synbiotics for prevention or treatment of AD in children in clinical practice.

0 Followers
 · 
111 Views
  • Source
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Von Nahrungsmittelallergien sind deutlich mehr Kinder als erwachsene Patienten mit atopischer Dermatitis (AD) betroffen. Sensibilisierungen in frühester Kindheit sind signifikant häufiger mit einer AD assoziiert. Drei verschiedene klinische Reaktionsmuster sind bei Patienten mit AD zu unterscheiden: i. eine Soforttypreaktion, ii. eine isolierte Spättypreaktion, iii. kombinierte Reaktionen (i + ii). Während Kinder allergische Reaktionen v. a. gegen Grundnahrungsmittel sowie Erdnuss oder Baumnüsse aufweisen, scheinen bei erwachsenen Patienten aus Mittel- und Nordeuropa die birkenpollenassoziierten Nahrungsmittel eine größere Rolle zu spielen. Defekte der Hautbarrierefunktion scheinen die Entwicklung einer Sensibilisierung gegenüber Allergenen nach vorausgegangenem epikutanem Kontakt zu erleichtern. Zur klinischen Relevanz von Defekten der Darmbarriere ebenso zu genetischen Charakteristika, die mit einem erhöhten Risiko der Entstehung einer Nahrungsmittelallergie assoziiert sind, sind weitere Untersuchungen erforderlich. Etliche Studien legen den Schwerpunkt auf hinlängliche Präventionsstrategien, wie z. B. aktuell Stillen oder Ernährung mit hydrolysierter Milchersatznahrung in den ersten 4 Lebensmonaten.
    Der Hautarzt 04/2012; 63(4). DOI:10.1007/s00105-011-2263-1 · 0.54 Impact Factor
  • Source
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Las características clínicas y de laboratorio de la atopia cutánea pueden relacionarse con la patogenia de las lesiones. La terapéutica de la dermatitis atópica está orientada especialmente a controlar los síntomas. Un manejo orientado a tratar al paciente según sea el mecanismo predominante de la erupción puede lograr mantener la enfermedad inactiva por largos periodos. (1, 2) Son diversas las conductas terapéuticas que pueden emplearse para el tratamiento de la atopia cutánea. En el manejo de la afección se emplean medidas 2 2 generales, técnicas del cuidado de la piel, uso de medidas de prevención y terapias tópicas y / o sistémicas que permitan aminorar las manifestaciones clínicas. (3) Dado que los factores activadores de la enfermedad son diversos, se debe adoptar medidas generales además del empleo de terapia tópica y sistémica según sea la forma de expresión de la dermatitis, así como los factores causales que estén actuando en la etapa de la enfermedad. Las medidas específicas comprenden el uso de emolientes, esteroides tópicos o inhibidores de la calcineurina, fototerapia, inmunosupresores además de otras terapias. Las nuevas posibilidades terapéuticas son las sustancias antiinflamatorias tópicas, agonistas selectivos de de los receptores de glucocorticoides, probióticos, interferón gamma, inhibidores del factor de necrosis tumoral (TNF),inhibición de las células T o B, inhibición de la unión de la IgE entre muchas otras posibilidades. (4 -6) I.-MEDIDAS GENERALES.
Show more