Article

Impact of a Functional Restoration Program on Pain and Health‐Related Quality of Life in Patients with Chronic Low Back Pain

Pain Medicine (Impact Factor: 2.24). 10/2006; 7(6):501 - 508. DOI: 10.1111/j.1526-4637.2006.00238.x

ABSTRACT Objective.  Functional restoration programs for chronic low back pain (CLBP) have been shown to be successful in improving function and, to a lesser extent, in reducing pain. The Munich Functional Restoration Program (MFRP) is a 4-week outpatient program designed to reduce pain and to improve health-related quality of life in patients with a long history of CLBP.Design.  In a retrospective matched concurrent-controls therapeutic study, 44 patients with CLBP, who had either undergone MFRP or received an outpatient standard treatment (control) after initial evaluation at the pain center, completed questionnaires 1 year after the respective therapy (t1). The following parameters were assessed: health-related quality of life with Short Form-36 (SF-36), Pain Disability Index (PDI), Numeric Rating Scale (NRS) for pain, depression with the Center for Epidemiological Studies Depression Test (CES-D), and occupational situation. These data were compared with baseline values assessed by a questionnaire completed before starting the respective treatment (baseline, t0).Results.  Compared with control, NRS and PDI were significantly better in patients completing the MFRP. Patients of the MFRP group showed also a significant reduction in CES-D as well as an improvement in three of eight SF-36 subscales. No changes were detected in the control group receiving standard treatment.Conclusions.  Compared with standard treatment, a functional restoration program for CLBP significantly improves some aspects of health-related quality of life. It results in a decrease of pain and pain-related disability even in patients with a long history of CLBP.

Download full-text

Full-text

Available from: Antje Beyer, Sep 16, 2014
0 Followers
 · 
81 Views
  • Source
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Mit zunehmender Zahl an aktiven Laufsportlern in den vergangenen Jahren wurde gleichzeitig eine steigende Inzidenz von laufspezifischen Überlastungsbeschwerden verzeichnet. Die Beschwerden manifestieren sich häufig an der unteren Extremität. Kniebeschwerden stehen mit ca. 60% bei Frauen an erster Stelle, wobei die Ursachen der geschlechtsspezifischen Unterschiede multifaktoriell verstanden werden und nicht abschließend geklärt sind. Diskutiert werden bei Frauen hormonelle, anatomische, muskuläre und propriozeptive Einflüsse sowie biomechanische Faktoren. Die therapeutischen Ansätze sind demnach vielfältig. Der evidenzbasierte Nachweis sowohl einer Wirksamkeit, als auch der Wirkungsweise einer Einlagenversorgung bei Frauen mit Kniebeschwerden steht daher derzeit noch aus. In der vorliegenden Untersuchung wurde überprüft, ob sich durch eine Einlagenintervention bei Läuferinnen mit Kniebeschwerden eine Beschwerdereduktion erreichen lässt. Zusätzlich sollte geklärt werden, ob durch die Einlagenintervention Änderungen in der Muskelaktivität der das Kniegelenk stabilisierenden Muskulatur hervorgerufen werden. 17 Läuferinnen mit Kniebeschwerden wurden eingeschlossen und in eine Kontroll- bzw. Einlagengruppe randomisiert. Die Beschwerdeevaluation erfolgte mittels Pain-Disability-Index (PDI) und visueller Analogskala (VAS) über einen 8-wöchigen Interventionszeitraum. Die Erfassung der Muskelaktivität der das Kniegelenk stabilisierenden Oberschenkel-muskulatur erfolgte mittels Oberflächenelektromyographie auf dem Laufband bei 12km/h. Die Beeinträchtigung durch die Beschwerden konnte in der Einlagengruppe um 61% reduziert werden, in der Kontrollgruppe stieg der PDI-Score um 56% an. Auch die VAS verdeutlichte die Beschwerdereduktion durch die Einlagenintervention. Auffallend war die hohe individuell variierende Ansprechbarkeit auf die Einlagen. Die Ergebnisse der elektromyographischen Messungen zeigten weder bei den gemessenen Amplituden- noch bei den Zeitparametern relevante Unterschiede im Gruppen- und Messtagsvergleich. Aus den Ergebnissen kann gefolgert werden, dass eine Einalgenversorgung in der Therapie laufspezifischer Beschwerden bei Frauen zur Beschwerdereduktion eingesetzt werden können. Allerdings kann die Schmerzreduktion nur unzureichend mit Alterationen der Muskelaktivität in Zusammenhang gebracht werden. Weiterführende Untersuchungen mit höheren Probandenzahlen und einer diagnosespezifischen Probandenauswahl wären wünschenswert.
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Identifying moderators of the effects of self-efficacy enhancing interventions could facilitate their refinement and more targeted, cost-effective delivery. Current theories and data concerning the potential moderating effect of depressive symptoms on interventions to enhance patient chronic illness self-management self-efficacy are conflicting. To explore the moderating effect of depressive symptoms on the effect of an intervention to enhance patient self-efficacy for self-managing chronic illness. Regression analyses using baseline and postintervention (6 weeks) data from an ongoing randomized controlled trial. Patients (N = 415) aged >or=40 years recruited from a primary care network in Northern California with arthritis, asthma, chronic obstructive pulmonary disease, congestive heart failure, depression, and/or diabetes mellitus, plus impairment in >or=1 basic activity, and/or a score of >or=4 on the 10-item Center for Epidemiologic Studies Depression Scale (CES-D). Stanford self-efficacy scale, self-reported depression, CES-D, and Medical Outcomes Study Short Form health status questionnaire (SF-36) Mental Component Summary score. Regression analyses revealed the intervention was effective primarily in those with self-reported depression (interaction effect F = 8.24, P = 0.0003), highest CES-D score category (F = 5.68, P = 0.0037), and lowest (most depressed) Mental Component Summary-36 tercile (F = 4.36, P = 0.0135). Individuals with more depressive symptoms seem more likely to experience self-efficacy gains from chronic illness self-management training than individuals with less depressive symptoms. Future self-management training studies should stratify subjects within study groups by depressive symptom level to further explore its potential moderating effect.
    Medical Care 05/2008; 46(5):523-31. DOI:10.1097/MLR.0b013e31815f53a4 · 2.94 Impact Factor
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Low back pain is a common affliction with significant associated costs to the healthcare delivery system. The importance of back pain from a societal view is underscored by the number of individuals affected and the potential economic consequences for patients and employers alike. Myriad treatments for low back pain have been reported. The purpose of this paper is to review appropriate clinical management and nonoperative treatment of low back pain, consider traditional and non-traditional treatments about which patients may inquire, and emphasize evidence-based recommendations.
    Seminars in Spine Surgery 06/2008; 20(2):102–112. DOI:10.1053/j.semss.2008.02.005
Show more