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An Interpersonal Communication Inventory

Millard J. Bienvenu, Sr., (Ph.D., Florida State University) is Professor and Head of the Department of Sociology and Social Work at Northwestern State University of Louisiana where he also serves as Director of the North-western Family Study Center.
Journal of Communication (Impact Factor: 2.45). 11/1971; 21(4):381 - 388. DOI: 10.1111/j.1460-2466.1971.tb02937.x

ABSTRACT Patterns, characteristics and styles of interpersonal communication in 316 adult men and women were investigated by use of an Interpersonal Communication Inventoy. Development of the Inventory was based upon previous research in related areas of marital communication, parent-child communication, group therapy and intragroup communication. Item analysis yielded 50 items which discriminated between good and poor communicators. Factors of good and poor communication are identified and discussed. Uses of the Inteversonul Communication Inventory in counseling, teaching and research are proposed.

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    ABSTRACT: Most prior studies of skill-based preventive interventions for couples compare changes in problem-solving behaviors made by treated couples with those made by control couples. Unexpected findings in these studies highlight the need to examine within-group variability in behavior change among treated couples, alternative behavioral domains, including dyadic support and coping, and partners' intended and actual use of strategies taught in the interventions. A 24-month longitudinal study of 109 couples participating in an 18-hour intervention designed to enhance communication and dyadic coping revealed that marital outcomes are enhanced to the extent that (a) wives increase their positive problem-solving behavior and husbands decrease their negative problem-solving behavior over the course of the intervention, and (b) wives and husbands increase their positive dyadic coping behaviors, and husbands decrease their negative dyadic coping behaviors. Moreover, greater postintervention use of strategies taught in the intervention program produced better outcomes, and wives' improvements in positive and negative dyadic coping strengthened associations between strategy use and relationship satisfaction. Discussion emphasizes the importance of devising interventions that target key interpersonal processes and that motivate participants to display newly acquired behaviors.
    Journal of Divorce & Remarriage 01/2009; 50(1):1-21. DOI:10.1080/10502550802365391
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    ABSTRACT: Pharmacists are the most accessible health care provider. As such, they often interact with patients who, for a variety of reasons, are in some form of emotional distress. Pharmacists who can communicate empathically are able to build good patient rapport, which often translates into improved patient outcomes. The objective of this study was to better understand the process of how experienced community pharmacists developed into highly empathic pharmacists. This study was not intended to measure empathic abilities of pharmacists as an outcome. Using a grounded theory qualitative methodology, a purposeful sample of 20 highly empathic experienced community pharmacists was selected using explicit selection criteria. A semistructured interview was conducted with each pharmacist selected. Interview data were analyzed first through open coding, then with qualitative data analysis software. Two significant themes emerged from the data. Theme 1 focused on the social learning component of empathy development such as observation and imitation of others; and theme 2 centered on the role of the consistent use of self-reflective practices when pharmacists interact with a patient in distress. The data suggest that empathic development in pharmacists is a function of social learning and reflection in action. This interplay appears to facilitate empathic responding to patients who are experiencing physical or emotional distress.
    Research in Social and Administrative Pharmacy 01/2007; 2(4):439-57. DOI:10.1016/j.sapharm.2006.01.002
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    ABSTRACT: EINSATZBEREICH Partnerschaftsdiagnostik, klinische Diagnostik, Therapieevaluationen, Paar- und Familientherapie bzw. -beratung, Grundlagen- und Interventionsforschung. Das DCI eignet sich für Fragestellungen im Bereich der Klinischen Psychologie, Sozialpsychologie, Entwicklungspsychologie, Persönlichkeitspsychologie und Gesundheitspsychologie. DAS VERFAHREN Dyadisches Coping beschreibt die Art und Weise, wie Personen in einer Partnerschaft gemeinsam mit Stress umgehen, indem sie sich wechselseitig unterstützen (supportives dyadisches Coping), Stress gemeinsam bewältigen (gemeinsames dyadisches Coping) oder Stress in Zeiten der Überlastung aneinander delegieren können (delegiertes dyadisches Coping). Dyadisches Coping hat sich in mehreren Studien als einer der wichtigsten Prädiktoren für die Partnerschaftsqualität, den Verlauf der Partnerschaft und die Partnerschaftsstabilität erwiesen. Es handelt sich daher auch um eine zentrale Grösse, welche es im Rahmen von Interventionen bei Paaren (Prävention, Paartherapie) positiv zu beeinflussen gilt. Der Fragebogen erlaubt mit 37 Items eine ökonomische Erfassung des dyadischen Copings. Als Ergebnis können sowohl ein Gesamtwert als auch acht Subskalenwerte pro Person eines Paares berechnet werden: • Stressäußerung von Partner A (eigene Stressäußerung) • Stressäußerung von Partner B aus der Sicht von Partner A • Eigenes positives supportives dyadisches Coping (Partner A) • Wahrgenommenes positives supportives dyadisches Coping von Partner B aus der Sicht von Partner A • Eigenes negatives supportives dyadisches Coping (Partner A) • Wahrgenommenes negatives supportives dyadisches Coping von Partner B aus der Sicht von Partner A • Eigenes delegiertes dyadisches Coping (Partner A) • Wahrgenommenes delegiertes dyadisches Coping von Partner B aus der Sicht von Partner A Die gleichen Subskalen können auf der Grundlage der Angaben von Partner B berechnet werden Da meist die Daten von beiden Personen (Partner A und Partner B) eines Paares vorliegen, können zusätzlich Diskrepanzindizes zwischen den Partnern gebildet werden (z.B. Reziprozitätsindex, Kongruenzindex, Equityindex etc.). ZUVERLÄSSIGKEIT Die Testgütekriterien des DCI sind gut bis sehr gut. Die internen Konsistenzen (Cronbachs Alpha) des Gesamtswerts liegen bei α = .93 (Frauen) und .92 (Männer), diejenigen der Subskalen liegen zwischen .72 und .92 bei den Frauen und .71 und .89 bei den Männern. Das Dyadische Coping Inventar weist eine gute Veränderungssensitivität auf und eignet sich als Evaluationsinstrument zur Messung von Therapieeffekten. GÜLTIGKEIT Die konvergente und divergente Konstruktvalidität, die diskriminative Validität und die prognostische Validität des DCI sind gut bis sehr gut. Die Kriteriumsvalidität ist befriedigend. NORMEN Es liegen Normwerte für den DCI allgemein und bezüglich verschiedener Altersgruppen vor (N = 2.399). BEARBEITUNGSDAUER 10-15 Minuten.