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Autismus bei erwachsenen Menschen mit geistiger Behinderung

Der Nervenarzt (Impact Factor: 0.86). 11/2010; 81(11):1333-1345. DOI: 10.1007/s00115-010-3098-1

ABSTRACT Nach Angaben der WHO besteht bei 1–3% der Bevölkerung eine geistige Behinderung (GB). Bei etwa jedem 4.Menschen mit GB besteht
zusätzlich eine Autismusspektrumstörung (24,6%, Mittelwert aus 19 Studien, n=9675), wobei die Prävalenz mit dem Grad der GB
ansteigt (IQ 50–70: 9,9%, IQ<50: 31,7%). Besonders für die behandelnden Ärzte von psychisch kranken oder verhaltensauffälligen
Menschen mit GB ist es daher wichtig, die Störung zu erkennen, differenzialdiagnostisch abzuklären und therapeutische Schritte
einzuleiten.

Die Diagnose basiert – unabhängig vom IQ – auf einer vor dem 3.Lebensjahr begonnenen Beeinträchtigung in den Kernbereichen
soziale Interaktion, Kommunikation und eingeschränkten, repetitiven Interessen (frühkindlicher oder Kanner-Autismus). Auch
bei Menschen mit einer GB kann Autismus als zusätzliche, eigenständige Störung diagnostiziert werden, wobei die kommunikativen
und sozialen Fähigkeiten in Relation zum Intelligenz- und Entwicklungsniveau zu setzen sind.

Aufgrund der reduzierten Ausdrucks- und Introspektionsfähigkeit, der erhöhten Prävalenz körperlicher und psychischer Erkrankungen,
der erschwerten Anamnesebedingungen und der u.U. atypischen Symptompräsentation ist die Diagnosestellung bei erwachsenen
Menschen mit GB eine besondere Herausforderung.

Der vorliegende Artikel beschreibt die Symptomatik, das diagnostische Vorgehen, häufige Komorbiditäten und Differenzialdiagnosen
sowie therapeutische Möglichkeiten und Grenzen bei erwachsenen Menschen mit Intelligenzminderung und Autismusverdacht.

According to the World Health Organization (WHO) the estimated prevalence of intellectual disabilities (ID) is about 1–3%
and 1 out of 4 individuals with ID suffer from an additional autistic spectrum disorder (ASD) (arithmetic mean 24.6%, 19 studies,
n=9,675) whereby the prevalence increases with the severity of ID (IQ 50–70: 9.9%, IQ<50: 31.7%). Therefore, it is of particular
importance for physicians treating individuals with ID who have psychiatric disorders or behavioral problems to take ASD into
account as a differential diagnosis so that appropriate treatment can be initiated.

Irrespective of the IQ the diagnosis is based on an impairment of social interaction and communication and restricted repetitive
interests presenting before the age of 3 (infantile or Kanner autism). ASD can be diagnosed as a separate disorder in adults
with ID, however, the social and communicative abilities in respect of the cognitive and developmental level have to be considered.

Due to reduced verbal capacity, high prevalence of physical and mental disorders, difficulties in taking the past medical
history and presentation of atypical symptoms, the diagnostic assessment for autism in adults with ID is challenging.

This article describes the typical symptoms, diagnostic approach, frequent comorbidities, differential diagnoses treatment
options and their limitations for adults with ID suspected of having ASD.

SchlüsselworterAutismus-Diagnose-Geistige Behinderung-Prognose-Therapie
KeywordsAutism-Diagnosis-Mental retardation-Prognosis-Therapy

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    • "), besteht ein erheblicher Forschungsbedarf in dieser Subpopulation (Sappok et al. 2010). Umfangreiche molekulargenetische Untersuchungen konnten trotz der Fortschritte in den letzten 20 Jahren keine grundlegenden Anfälligkeitsgene für das Vorliegen einer ASS endgültig identifizieren (Klauck et al. 2011). "
    06/2012; 33(2):126-140. DOI:10.13109/muum.2012.33.2.126
    • "), besteht ein erheblicher Forschungsbedarf in dieser Subpopulation (Sappok et al. 2010). Umfangreiche molekulargenetische Untersuchungen konnten trotz der Fortschritte in den letzten 20 Jahren keine grundlegenden Anfälligkeitsgene für das Vorliegen einer ASS endgültig identifizieren (Klauck et al. 2011). "
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    ABSTRACT: Objective: To determine the validity of the Autism-Checklist (ACL) in adults with intellectual disability (ID) who are suspected of having autism spectrum disorder.Methods: In 154 adults with ID the results of the ACL were compared to the results of the final diagnostic classification obtained by a multiprofessional case conference for autism. Psychometric properties of the ACL were evaluated.Results: The internal consistency as indicated by Cronbach's alpha was 0.81. The ACL sum score highly correlated with established screening measures such as the Social Communication Questionnaire (SCQ: Spearman's rho = 0.620) and the Pervasive Developmental Disorder in Mental Retardation Scale (PDD-MRS: Spearman's rho = 0.490). ROC Analysis revealed an area under the curve of 0.859. The ACL classification complied with the final diagnostic classification in 80.5 % and Cohen's kappa revealed a moderate agreement of 0.596. Sensitivity/specificity of the ACL were 90.7 %/67.6 %, respectively. Interrater-intertime reliability was good (Cohen's kappa = 0.702; Spearman = 0.549; n = 53). In 19 patients (22 %) a diagnosis of ASD had been given prior to referral.Conclusion: The ACL is a suitable measure for adults with ID and suspicion of autism spectrum disorders.
    Psychiatrische Praxis 05/2013; 41(1). DOI:10.1055/s-0033-1343193 · 1.64 Impact Factor
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