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Pedikuloskopisch assistierte transpedikuläre Spongiosaplastik zur interkorporellen Fusion an der lumbalen Wirbelsäule Eine tierexperimentelle Untersuchung am Schafsmodell

Der Unfallchirurg (Impact Factor: 0.64). 07/2002; 105(8):680-687. DOI: 10.1007/s00113-001-0404-1

ABSTRACT Fragestellung. Das Versagen der transpedikulären Spongiosaplastik bei thorakolumbalen Wirbelfrakturen ist nachgewiesen. Angeschuldigt werden
u. a. unzureichende Bandscheibenausräumung, schwierige Endplattendekortikation und blindes, nur indirekt kontrollierbares
Vorgehen. Methodische Verbesserungen sollen im Tiermodell zum Erfolg führen.

Methodik. An 12 Schafen erfolgten dorsale Instrumentierung L4/L6, transpedikuläre Bandscheibenausräumung L4/L5 und Spongiosaplastik.
Die klassische Operationstechnik wurde methodisch durch bilaterales Vorgehen unter transpedikulärer endoskopischer Kontrolle
(“Pedikuloskopie”) modifiziert. 8 Wochen postoperativ wurden die Tiere getötet, anschließend erfolgte die radiologische, histologische,
histomorphometrische und fluorochromsequenzanalytische Untersuchung.

Ergebnisse. 10 Tiere konnten ausgewertet werden. In allen Fällen waren der Nucleus pulposus zentral entfernt und die vollständige Dekortikation
mit Introduktion der Spongiosa in den kaudalen L4-Anteil gelungen. Das Maximum der Reparationsvorgänge lag vor der 4. Woche.
Die Fusionsrate betrug 1/10. Bei 9/10 war der Bandscheibendefekt von Knorpelmetaplasien ausgefüllt und die Spongiosa weitgehend
resorbiert.

Schlussfolgerungen. Versagensursache der Methode scheint die insuffiziente Primärstabilität der dorsalen Instrumentierung zu sein, da auch ausreichende
Bandscheibenausräumung und Endplattendekortikation nicht zum Erfolg führen.

Objective. Failure of transpedicular bone-grafting in thoracolumbar burst-fractures has been proven. Possible reasons are insufficient
disc-removal and difficult decortication of endplates. Methodical improvements are sought to make the procedure succeed in
a sheep-model.

Method. 12 sheep with posterior instrumentation L4/L6 and transpedicular disc-removal L4/L5 underwent auto-grafting. Classical surgical
technique was modified by bilateral approach and transpedicular endoscopic control. Animals were sacrificed 8 weeks p.op.
For evaluation, radiology, histology, histomorphometry, and fluorochrome-analysis were employed.

Results. 10 animals could be evaluated. All revealed sufficient disc-removal and decortication with autograft-impaction into the lower
vertebra L4. Main restoration took place before week 4 p.op. Fusion rate was 1/10. For 9/10 animals, defects in the disc-space
were filled with metaplastic chondral-tissue; autograft was almost entirely resorbed.

Conclusions. Reason for failure of the method seems to be the insufficient primary stability of the posterior instrumentation, since satisfactory
disc-removal and decortication alone cannot successfully modify the method.

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  • Trauma und Berufskrankheit 01/2005; 7.
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    ABSTRACT: Die Autoren schildern die Grundlagen aktueller Behandlungskonzepte für die Verletzungen der Brust- und Lendenwirbelsäule. Unter Bezugnahme auf biomechanische Konzepte und die Klassifikation der Verletzungen werden Erfahrungen und Ergebnisse geschildert, die bis heute erzielt und veröffentlicht wurden. Die Vor- und Nachteile von operativen und nichtoperativen Behandlungskonzepten werden dargestellt. Außerdem schildern die Autoren die verschiedenen Operationsmethoden, die heute zur Anwendung kommen. Erste eigene Ergebnisse mit dem Wirbelkörperersatzimplantat Synex werden vorgestellt.
    Trauma und Berufskrankheit 01/2005; 7.
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    ABSTRACT: Porcine and human cervical spine specimens were in vitro biomechanically compared with different instrumentation techniques. To evaluate whether subaxial porcine cervical spines are a valid model for implant testing in a single level corpectomy. Biomechanical in vitro tests are widely used for implant tests, mainly with human spine specimens. The availability of human cadavers is limited and the properties of the specimen regarding age, bone mineral density, and grade of degenerative changes is inhomogeneous. Six porcine and six human cervical specimens were loaded nondestructively with pure moments: 1) in an intact state; 2) after a corpectomy of C5 and substitution by a cage with integrated force sensor; 3) after additional instrumentation with a posterior screw and rod system with: a) lateral mass and b) pedicle screws; 4) after instrumentation with an anterior plate; and 5) with a circumferential instrumentation. The unconstrained motion and the axial loads occurring in the corpectomy gap were measured, as well as the bone mineral density of the specimen before testing. The range of motion in the intact state, as well as for the different instrumentations, was comparable for flexion-extension. In lateral bending and axial rotation, marked differences in the intact state as well as for pedicle screw instrumentations occurred. The subaxial porcine cervical spine is a potential model in flexion-extension because of its biomechanical similarity. For lateral bending and axial rotation, the marked differences severly restrict the comparability.
    Spine 07/2005; 30(11):1275-82. · 2.16 Impact Factor