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The arthropathy of Sjögren's syndrome.

Department of Rheumatology, Charing Cross Hospital, London.
British journal of rheumatology 08/1993; 32(7):609-13. DOI: 10.1093/rheumatology/32.7.609
Source: PubMed

ABSTRACT The clinical course of 48 patients with primary SS has been reviewed with particular reference to the articular manifestations. The incidence of arthritis and/or arthralgia was 54%. In a third of these patients it was a presenting feature and preceded sicca symptoms. The arthropathy tended to be polyarticular, the most frequent joint involved being the knee. It was symmetrical in 55% of cases. Joint symptoms or signs were intermittent, lasting less than a month in 55% of cases. The acute onset of purpuric vasculitis was associated with an acute arthritis in four out of the nine patients with such a vasculitis. Joint deformity was unusual, ulnar deviation occurring in only six patients. Hand X-rays obtained from primary SS patients revealed evidence of joint erosions in 33% of PIP joints, 27% of MCP joints and 12% of wrist joints.

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    ABSTRACT: El síndrome de Sjögren (SS) es una enfermedad autoinmune sistémica caracterizada por la presencia de xeroftalmía y xerostomía debido a un infiltrado linfoide de las glándulas exocrinas. El SS puede ocurrir aislado (SS primario) o asociado con diferentes enfermedades autoinmunes (SS secundario). Dentro de las glándulas exocrinas las salivares y lagrimales son las más afectadas, desencadenando consecuencias objetivas severas y manifestaciones subjetivas importantes. Como resultado, las manifestaciones cutáneas han sido minimizadas a pesar de ser relativamente frecuentes. Estas manifestaciones van desde xerosis hasta complicaciones por vasculitis. El objetivo de esta revisión es delinear los posibles hallazgos en la piel de este síndrome.
    Revista Colombiana de Reumatología. 01/2008; 15(1).
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    ABSTRACT: Erhöhte Leberwerte bei Patienten mit rheumatischen Beschwerden erfordern ein umfangreiches differenzialdiagnostisches Denken. Zum einen kann es sich um die hepatische Beteiligung einer primär rheumatologischen Erkrankung handeln. Dies ist allerdings der seltenere Fall. Häufiger ist ein medikamentös-toxischer Leberschaden im Rahmen der Behandlung der Gelenkerkrankung. Zum anderen können Arthralgien auch das Begleitsymptom einer primären Lebererkrankung sein. Die Hämochromatose und die autoimmune Hepatitis sind Beispiele. Weiterhin sind einige Hepatopathien mit Erkrankungen aus dem rheumatischen Formenkreis assoziiert. Insbesondere gilt dies für die primär biliäre Zirrhose (PBC) und die chronische Virushepatitis C (HCV). Erst nach exakter Diagnosestellung kann dem Patienten eine Therapie angeboten werden, die seine Symptome lindert und die Prognose verbessert.
    Der Internist 01/2013; 54(4). · 0.27 Impact Factor
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    ABSTRACT: Sjögren syndrome is a chronic autoimmune disease that typically affects the salivary and lacrimal glands. Aside from the common glandular signs and symptoms, Sjögren syndrome may also cause mononuclear infiltration and immune complex deposition involving extraglandular sites producing several extraglandular manifestations (EGM). The prevalence of EGMs varies greatly depending on the particular manifestation. This article examines the ways that EGMs may present in patients with primary Sjögren syndrome. The focus is on the more prevalent and significant EGMs including involvement of the nervous system, pulmonary manifestations, vasculitis associated with primary Sjögren syndrome, and arthropathy.
    Oral and maxillofacial surgery clinics of North America 02/2014; 26(1):91-9.