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Long-term results of the external fixation of distal radius fractures.

Department of Surgery, University Hospital of Basel, Switzerland.
The Journal of trauma (Impact Factor: 2.96). 07/1998; 44(6):970-6. DOI: 10.1097/00005373-199806000-00007
Source: PubMed

ABSTRACT To evaluate the long-term results of external fixation of distal radius fractures.
A retrospective follow-up study (median follow-up, 5.3 years) of 49 patients with 50 distal radius fractures treated with an external fixator was carried out. An external fixator (Minifixator, Stratec Medical, Waldenburg, Switzerland) was used. The operative procedure is described in detail. A personal evaluation including clinical and radiologic assessment of both wrists was performed.
The functional results, including the parameters strength, daily activities, range of motion, and presence of pain, as well as an anatomic score, the presence of osteoarthritis, the quality of reduction, and complications were recorded. Functional and anatomic results indicated excellent to good ratings in more than 80% of the cases.
The external fixator is a versatile tool in the treatment of intra-articular and extra-articular fractures of the distal radius. The rate of algodystrophy (reflex sympathetic dystrophy) was 6%, and wrist stiffness was not found in our series.

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    ABSTRACT: 35 dislozierte distale Radiusfrakturen, die in der konventionellen biplanaren Röntgendiagnostik als extraartikuläre Frakturen vom Typ A2 und A3 nach der AO-Klassifikation eingestuft worden waren, wurden vor der operativen Versorgung einer Computertomographie (CT) unterzogen. In der vergleichenden Auswertung fand sich überraschenderweise in 57% eine Mitbeteiligung der distalen Radiusgelenkfläche. Die intraartikulären Frakturen ließen sich in 15% der Untergruppe C1, in 65% der Untergruppe C2 und in 20% der Untergruppe C3 zuordnen. Das distale Radioulnargelenk war in 80% der C-Verletzungen mit beteiligt und wies in 17% der untersuchten Patienten eine Subluxation des radialen Gelenkanteils nach dorsal auf.Aufgrund der Ergebnisse für die A2- und A3-Frakturen ist bei B- und C-Verletzungen des distalen Radius auch in den konventionellen Röntgenaufnahmen eine Unterschätzung der Verletzungsschwere anzunehmen. Dies betrifft als wesentliche Verletzungskomponenten sowohl das Ausmaß der radiokarpalen Gelenkflächenbeteiligung als auch begleitende Verletzungen distalen Radioulnargelenks.Da ein Teil der unbefriedigenden Behandlungsergebnisse nach distalen Radiusfrakturen auf Inkongruenzen in den beiden Gelenkabschnitten zurückzuführen ist, sollte zur Verbesserung der Behandlungsergebnisse für die Primärdiagnostik und Therapiekontrolle—wie für andere Gelenkverletzungen bereits Standard—die CT freizügig eingesetzt werden.
    Der Unfallchirurg 01/2004; 107(6). · 0.61 Impact Factor
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    ABSTRACT: Background: Fractures of distal radius are common injuries. Unstable distal radius fractures present a challenge to the treating orthopaedic surgeon. One of the therapeutic methods is Ilizarov hybrid external fixator. In this study short-term result of this method in a small group is reported. Methods: 18 consecutive patients with unstable fracture of distal radius were treated with non-bridging hybrid Ilizarov external fixator for 7 weeks. Clinical and radiological evaluation was performed at one and 7 days, and at 6 weeks and 6 months after surgery. Results: All fractures united but anatomic reduction was achieved in only 16 cases (90%). The achieved range of motion was: 80% flexion, 85% extension and 90% supination and pronation. Compared to the normal side, no extensor tendon injury and tendonitis of pin loosening occurred. Only 5 mild pin track infection was observed that resolved by findings of oral antibiotic therapy. Conclusion: The technique of hybrid non bridging external fixator is safe and reliable option method for unstable intra and extra-articular distal radius fractures. It permits free wrist motion during treatment preventing joint stiffness.
  • RBM-News 01/1995; 21(3). DOI:10.1016/0222-0776(95)89003-3