Article

Transient extraocular muscle palsy resulting from inferior alveolar nerve block in children.

Goldschleger Eye Institute, Sheba Medical Center, Tel-Hasomer, Israel.
The Journal of clinical pediatric dentistry (Impact Factor: 0.34). 02/1999; 24(1):29-30.
Source: PubMed

ABSTRACT Transient extraocular muscle palsy after inferior alveolar nerve block was described in adults. Two children who had dental treatment under inferior alveolar nerve block developed this complication. One child suffered from lateral rectus muscle palsy, and the other child from levator palpebral muscle palsy. Both cases recovered spontaneously after a short time.

0 Bookmarks
 · 
63 Views
  • Source
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Summary - Kurzfassung Einleitung: Ophthalmologische Komplikationen nach der Applikation dentaler Lokalanästhetika sind ein seltenes Ereignis. Die Beeinträchtigungen des Sehens sind meist vorübergehender Natur. Nur in sehr wenigen Fällen wurden dauerhafte Schäden beobachtet. Das Ziel dieses Reviews war es, die Literatur hinsichtlich von Berichten zu unerwünschten ophthalmologischen Komplikationen systematisch zu sichten. Neben der Häufigkeit und der Art und Weise der Komplikationen wurden die potentiellen anatomischen Erklärungsmodelle kritisch analysiert. Material und Methoden: In sieben elektronischen Datenbanken (MEDLINE, Cochrane, Embase, Science Citation Index Expanded) wurde eine systematische Literaturrecherche (Englisch/Deutsch) durchgeführt und durch eine manuelle Suche ergänzt. Korrigiert um die Doubletten fanden sich 1448 Literatureinträge. Davon wurden 66 Publikationen für die Analyse ausgewählt. Ergebnisse: Es waren in der Literatur 89 Patientenfälle dokumentiert worden. Davon betrafen 70% Frauen. Am häufigsten wurden Lidocain oder Articain als Anästhetikum verwendet, wobei sich kein spezifisches Risiko für ein bestimmtes Präparat nachweisen ließ. Rund 75% der Komplikationen waren Lähmungserscheinungen der Augenmuskeln (Ophthalmoplegien), welche sich klinisch meist in Doppelsehen (Diplopie) äußerten. In der Regel waren die Komplikationen vorübergehender Natur und dauerten nicht länger als 6 Stunden an (75% der Fälle). Lediglich in rund 8% der Fälle wurden bleibende Funktionseinschränkungen wie Visusverlust oder Anisocorie beschrieben; Fälle vollkommener permanenter Blindheit wurden nicht gefunden. Diskussion und Schlussfolgerung: Bei den recherchierten Berichten handelt es sich um Kasuistiken mit z.T. unzureichender Beschreibung der klinischen Symptome und Begleitumstände. Dadurch sind die Aussagen und Schlussfolgerungen mit Zurückhaltung zu betrachten. Dennoch zeigte sich, dass ophthalmologische Komplikationen nach der Gabe dentaler Lokalanästhetika auch bei korrekter Technik aufgrund anatomischer Abweichungen auftreten können. Bei ektopischer Applikation muss mit Komplikationen gerechnet werden. Glücklicherweise sind die meisten Komplikationen vorübergehend und hinterlassen sehr selten bleibende Schäden. Schlüsselwörter: Lokalanästhesie, Auge, Komplikationen, Ophthalmoplegie, Diplopie, Horner Syndrom Introduction: Local dental anesthesia is a commonly used procedure with a wide therapeutic range. However, an inappropriate technique, a false indication or a rare anatomic variation could induce ocular adverse events. Although ocular complications do almost always have a transient character, they might also lead to a permanent damage, or they might harbor a potentially life-threatening medical condition. The aim of this review is to present a comprehensive insight of which ocular adverse events are associated with dental local anesthesia and which is the most plausible anatomical basis for each of them. Material and Methods: The electronic search was performed in 7 databases and was supplemented with a manual search. Studies to be considered were published either in English or in German. The search protocol after eliminating the duplicates produced 1448 hits. The review of the available hits produced 66 publications. Results: The available literature shows that 70% of the affected patients were females. About 75% of the complications were some type of ocular muscle palsy, which manifested predominantly with double vision. Mere 8% of the events evolved to a permanent functional damage, either a vision deficit or an anisocoria. A complete permanent blindness however was not reported. Discussion and conclusion: Within the limitations of this study, it could be concluded that ocular complications as a result of dental local anesthesia are usually minor. However, permanent damage of the visual function cannot always be excluded. Also serious medical conditions could masquerade an ocular dysfunction. It is therefore important that dental practitioners should be aware of these complications so that if they do occur, patients can be correctly informed and managed. Keywords: dental anesthesia; ocular complications; ophthalmoplegia; diplopia; Horner’s syndrome
    04/2014;
  • Source
    [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: To determine the frequency of appearance and the factors most commonly associated with ocular complications following dental local anesthesia, also establishing the location and type of anesthesia used. An indexed search in the Pubmed and Compludoc databases was carried out with the keywords "oral anesthesia", "ocular", "ophthalmologic", "damage", "complications", "injection". We established a limitation that the literature had to have been published after the year 1970. A total of 19 articles were obtained, forming a total sample of 37 patients. The patient's sex, age, nerve anesthetized, type of anesthetic used, ophthalmological complication present, recovery time, treatment and side effects were analyzed. There is a higher involvement of females (77%). The average age was 34.2 years. There was no preference for an anesthetic technique. Diplopia was the most common complication (65%), which coincides with the data from other authors. Almost all of the complications were of a temporary nature, with an average recovery time of 68 minutes. This is one of the few studies of its kind in dental literature, it thus being difficult to make precise conclusions. Ophthalmological complications are seldom a problem, diplopia being the most common among them. The authors appear to indicate an intravascular injection of the anesthetic as the cause of the problem, and therefore, it should be avoided in order to prevent accidents at the ocular level.
    Medicina oral, patologia oral y cirugia bucal 08/2011; 16(5):e688-93. · 1.02 Impact Factor