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Changes in bladder contractility and compliance due to urethral obstruction: a longitudinal followup of guinea pigs.

Departments of Paediatric Urology and Urodynamics, Erasmus Medical Centre, Rotterdam, The Netherlands.
The Journal of Urology (Impact Factor: 3.75). 10/2000; 164(3 Pt 2):1021-4; discussion 1025. DOI: 10.1016/S0022-5347(05)67241-2
Source: PubMed

ABSTRACT We established the longitudinal changes in bladder contractility and compliance as a result of urethral obstruction using a guinea pig model.
Obstruction was induced in guinea pigs by a silver ring around the urethra. Urodynamic studies were performed longitudinally in individual animals. Bladder contractility and compliance were calculated from the measured bladder pressure and urine flow rate.
Bladder contractility developed in distinct phases. It reached a maximum 200% increase after an average of 3.25 weeks concomitant with an almost 2-fold increase in urethral resistance, remained 150% to 200% increased during weeks 4 to 7 and then decreased to starting levels again, while urethral resistance remained almost 2-fold increased. Bladder compliance decreased by 80% during the first 3 weeks and continued to decrease to 5% of its original value after 10 to 11 weeks.
Our data indicate that as a result of obstruction bladder function passes through a specific sequence of stages, including first a compensatory increase in contractility, then a stabilization phase and finally a decompensation state. In contrast bladder compliance shows a continuous decrease. The data suggest that for assessing how far a bladder has deteriorated due to obstruction a combination of functional and structural data may be warranted.

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    ABSTRACT: In this paper we analyse the situation for the dielectric properties of the refrigerants, from the experimental and theoretical point of view, based on more than one decade of research of our group. Examples of the predictive power of simple models will illustrate the existing tools for electrical permittivity and dipole moment prediction and correlation. The relation of Báron and Buep was analysed and extended to include the effects of pressure variation. Analogies between the Vedam equation and rough hard-sphere theory of transport properties were encountered and discussed.
    International Journal of Refrigeration 03/2011; 34(2):393-401. DOI:10.1016/j.ijrefrig.2010.11.007 · 1.70 Impact Factor
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    ABSTRACT: Background Blood oxygen saturation (BOS) is decreased in a low-compliant, overactive obstructed bladder. The objective of this study is to determine the effect of Sildenafil (SC) on bladder function and BOS) in an in vivo animal model of bladder outlet obstruction. Methods Thirty-two guinea pigs; sham operated (n = 8), sham operated + SC (n = 8), urethrally obstructed (n = 8) and urethrally obstructed + SC (n = 8) were studied during an 8 week period. BOS of the bladder wall was measured by differential path-length spectroscopy (DPS) before obstruction, at day 0, and at week 8. The bladder function was evaluated by urodynamic studies every week. Results Before surgery and after sham operation all study parameters were comparable. After sham operation, bladder function and BOS did not change. In the obstructed group the urodynamic parameters were deteriorated and BOS was decreased. In the group obstruction + SC, bladder compliance remained normal and overactivity occurred only sporadic. BOS remained unchanged compared to the sham group and was significantly higher compared to the obstruction group. Conclusions In an obstructed bladder the loss of bladder function is accompanied by a significant decrease in BOS. Treatment of obstructed bladders with SC yields a situation of high saturation, high bladder compliance and almost no overactivity. Maintaining the microcirculation of the bladder wall might result in better bladder performance without significant loss of bladder function. Measurement of BOS and interventions focussing on tissue microcirculation may have a place in the evaluation / treatment of various bladder dysfunctions.
    BMC Urology 05/2014; 14(1):44. DOI:10.1186/1471-2490-14-44 · 1.94 Impact Factor
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    ABSTRACT: Die chronische Harnretention aufgrund eines hyposensitiven und hypokontraktilen Detrusors ist schwer therapierbar. Konservative, wie etwa medikamentöse Therapieansätze, verbessern die Detrusorfunktion oftmals nur unwesentlich. Im fortgeschrittenen Stadium verbleibt die Katheterversorgung der Harnblase vielfach als letzte Option. Ziel der Arbeit ist es zu prüfen, inwieweit die temporäre Niederdruckableitung der Harnblase Einfluss auf die Sensorik und die Motorik des Detrusors nimmt.Ausgehend von urodynamischen Daten wurden insgesamt 31 Patienten im Alter von durchschnittlich 54 (18–87) Jahren retrospektiv untersucht. Alle Patienten wiesen objektiv eine überhöhte Harnblasenkapazität, verminderte Detrusorsensitivität, -kontraktilität und Restharnbildung auf. Nach Ausschluss relevanter Begleitpathologien erfolgte die kontinuierliche Ableitung der Blase mittels suprapubischen Katheters. Nach durchschnittlich 13,1 (6–40) Wochen Dauerableitung wurde eine erneute Urodynamik durchgeführt.Nach Dauerableitung zeigten sich urodynamische Veränderungen sowohl bei Blasenfüllung als auch bei Miktion. Die Patienten gaben nach Dauerableitung den ersten Harndrang durchschnittlich früher (281,77 ml) als vor Kathetereinlage (306,92 ml) an (p2O und reduzierte sich im Beobachtungszeitraum auf durchschnittlich 51,8 ml/cmH2O. In der Miktionsphase zeigte sich eine Reduktion der Restharnbildung um im Mittel 227,2 ml. Die maximale Harnstrahlstärke nach Dauerableitung betrug im Durchschnitt 9,4 ml/s bei unwesentlich gesteigertem Detrusordruck von 23,6 cmH2O.Nach temporärer Dauerableitung der hypokontraktilen und hyposensitiven Harnblase ergeben sich in der vorliegenden Untersuchung deutliche funktionelle Veränderungen. Die Reduktion der überhöhten maximalen Blasenkapazität sowie der Rückgang der Restharnmenge sind Hinweise auf eine Rehabilitationstendenz. Anhand der vorliegenden Daten kann die konsequente Niederdruckableitung der Harnblase als nichtinvasives Behandlungskonzept diskutiert werden. Zukünftig gilt es, anhand funktioneller und struktureller Analysen zu prüfen, inwiefern Blasenentleerungsstörungen in Abhängigkeit von Alter und Begleiterkrankungen reversibel sind.
    Der Urologe 01/2008; 47(8). DOI:10.1007/s00120-008-1693-6 · 0.44 Impact Factor