Article

Modified therapeutic community for homeless mentally ill chemical abusers: treatment outcomes.

Center for Therapeutic Community Research, National Development and Research Institutes, Inc., New York, New York 10048, USA.
The American Journal of Drug and Alcohol Abuse (Impact Factor: 1.47). 09/2000; 26(3):461-80. DOI: 10.1081/ADA-100100256
Source: PubMed

ABSTRACT This study compared homeless mentally ill chemical abuser (MICA) clients (n = 342), male and female, sequentially assigned to either of two modified therapeutic community programs (TC1 and TC2) and to a treatment-as-usual (TAU) control group. Follow-up interviews were obtained at 12 months postbaseline and at time F (on average more than 2 years postbaseline) on a retrieved sample of 232 (68%) clients and 281 (82%) clients, respectively. Outcome measures assessed five domains: drug use, crime, HIV risk behavior, psychological symptoms, and employment. Individuals in both modified TC groups showed significantly greater behavioral improvement than TAU at 12 months and time F, and the modified TC2, with lower demands and more staff guidance, was superior to modified TC1. Completers of both TC programs showed significantly greater improvement than dropouts and a subgroup of TAU clients with high exposure (i.e., more than 8 months) to other treatment protocols. The present findings support the effectiveness and longer term stability of effects of a modified TC program for treating homeless MICA clients.

0 Bookmarks
 · 
79 Views
  • [Show abstract] [Hide abstract]
    ABSTRACT: Die Prävalenz der Komorbidität Psychose und Sucht nimmt während der letzten 10–20 Jahre stetig zu. Patienten mit dieser Doppeldiagnose (DD-Patienten) sind keine Randgruppe mehr, sondern haben sich zu einer großen und schwer behandelbaren Kerngruppe unter den schizophrenen Patienten entwickelt. Als Ursachen für die steigende Prävalenz der Komorbidität kommen biologische, psychologische und soziale Faktoren in Frage, die miteinander interagieren können. Die komorbiden Patienten haben überwiegend eine schlechte Compliance und einen ungünstigen Verlauf ihrer Psychose mit häufigeren Rezidiven und stationären Aufenthalten. Im Sinne einer effizienteren Behandlung dieser Patientengruppe ist es erforderlich, Ansätze aus der psychiatrischen Krankenversorgung und der Suchttherapie zu integrieren und einander anzupassen. Die erfolgreichsten Therapiemodelle bieten die Behandlung beider Störungen zeitlich parallel und integriert in einem Setting. Sie haben ihren Schwerpunkt im ambulanten Sektor, bieten Pharmakotherapie, Motivationsbehandlung, Psychoedukation, kognitiv-verhaltenstherapeutische Ansätze und Familieninterventionen an und können deutliche, alltagsrelevante Besserungen der sozialen Anpassung und Reduktionen des Konsums erzielen.
    Der Nervenarzt 01/2004; 75(7). · 0.86 Impact Factor
  • Source