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Image guided surgery of paranasal sinuses and anterior skull base--five years experience with the InstaTrak-System.

ENT Department, University Medical School, Graz, Austria.
Rhinology (Impact Factor: 1.72). 04/2002; 40(1):1-9.
Source: PubMed

ABSTRACT We report on our experience with navigational tools in paranasal sinus and anterior skull base surgery, especially with electromagnetic guidance systems. During the last five years we operated over 80 selected cases with the InstaTrak system from VTI (Lawrence, MS, USA). Applicability and user friendliness were explored. The InstaTrak 3500 employs a Sun Workstation and is a frameless and free-arm and navigation system. Two different suction devices, used as sensors (receivers), and one transmitter are interconnected to this workstation. The position of the tip of the aspirator is displayed as a pair of crosshairs on the screen in axial, coronal and sagittal planes of the patient's CT-scan on the computerscreen online. Our results showed high accuracy-level, usually better than one millimeter and a setup-time less than ten minutes, on average. No additional personnel is required in the OR. We believe that the system enhances efficacy in selected cases like revision surgery, tumor surgery or difficult anterior skull base surgery. However, one should consider that medicolegal responsibility stays always with the surgeon and not with any navigation system.

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    ABSTRACT: The procedure of instrument navigation has been an established one since its introduction in ENT by Schloendorff. It facilitates better intraoperative orientation. The opto-electric and electromagnetic procedures are sophisticated principles of intraoperative position recognition. It can be assumed that up to 30% of all ENT hospitals in Germany have access to navigation systems. These systems are used almost exclusively for functional endoscopic sinus surgery (FESS). The impact of instrument navigation is estimated by surgeons predominantly positively. A navigation system enables a saving of up to 10% in terms of operating time. Extended approaches in the frontal skull base appear to benefit from the use of navigation support to a high degree. However, scientific data are still lacking. The current boundaries of simple instrument navigation in the frontal skull base are set by the attainable accuracy of approx. 2 mm and the relatively simple representation of the information in planar sectional views. Instrument navigation should be used in the frontal skull base as frequently as possible, even in less complex procedures. Only in this way can familiarity with the system be achieved.
    HNO 09/2009; 57(10):990-7. · 0.42 Impact Factor
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    ABSTRACT: Das Verfahren der Instrumentennavigation ist seit der Einführung in die HNO-Chirurgie durch Schlöndorff weit etabliert. Es dient der Verbesserung der intraoperativen Orientierung. Das optoelektrische und das elektromagnetische Verfahren sind technisch ausgereifte Prinzipien der intraoperativen Positionserkennung. Es kann davon ausgegangen werden, dass bis zu 30% aller HNO-Kliniken in Deutschland Zugriff auf Navigationssysteme haben und diese fast ausschließlich für die Unterstützung der funktionellen endoskopischen Nasennebenhöhlenchirurgie (FESS) verwenden. Die Auswirkungen der Instrumentennavigation werden überwiegend positiv eingeschätzt. Ein Navigationssystem ermöglicht nachweislich u.U. eine Zeitersparnis von bis zu 10% der Operationszeit. Erweiterte Eingriffe an der Rhinobasis scheinen von einer Navigationsunterstützung in besonders hohem Maße zu profitieren. Wissenschaftliche Belege fehlen bis dato. Die heutigen Grenzen der einfachen Instrumentennavigation an der Rhinobasis sind durch die erreichbare Genauigkeit von etwa 2mm und die relativ einfache Darstellung der Informationen in planaren Schnittbildern bestimmt. Instrumentennavigation sollte an der Frontobasis möglichst häufig und damit auch bei einfacheren Eingriffen eingesetzt werden. Nur so ist eine Vertrautheit mit dem System zu erlangen. The procedure of instrument navigation has been an established one since its introduction in ENT by Schloendorff. It facilitates better intraoperative orientation. The opto-electric and electromagnetic procedures are sophisticated principles of intraoperative position recognition. It can be assumed that up to 30% of all ENT hospitals in Germany have access to navigation systems. These systems are used almost exclusively for functional endoscopic sinus surgery (FESS). The impact of instrument navigation is estimated by surgeons predominantly positively. A navigation system enables a saving of up to 10% in terms of operating time. Extended approaches in the frontal skull base appear to benefit from the use of navigation support to a high degree. However, scientific data are still lacking. The current boundaries of simple instrument navigation in the frontal skull base are set by the attainable accuracy of approx. 2mm and the relatively simple representation of the information in planar sectional views. Instrument navigation should be used in the frontal skull base as frequently as possible, even in less complex procedures. Only in this way can familiarity with the system be achieved.
    HNO 01/2009; 57(10):990-997. · 0.42 Impact Factor
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    ABSTRACT: Das Ziel der Arbeit liegt in der Evaluation eines Navigationssystems (Navibase) für die HNO-Chirurgie. Dafür wurde eine neuartige Methodik zur Beurteilung chirurgischer und ergonomischer Systemeigenschaften entwickelt.Die Auswertung basiert auf 102 HNO-chirurgischen Anwendungen, davon 89 funktionelle endoskopische Nasennebenhöhlenoperationen (FESS). Die Einschätzung der chirurgischen und ergonomischen Leistungsspezifika erfolgte durch 7 HNO-Chirurgen. Um die chirurgischen Systemeigenschaften einzuschätzen, wurde der ,,level of quality“ (LOQ) bestimmt. Er vergleicht auf einer Skala von 0–100 und einem Mittelwert von 50 die vorhandenen A-priori-Informationen des Chirurgen mit denen des Navigationssystems und setzt sie in eine Beziehung zur klinischen Konsequenz.Bei der Evaluation der chirurgischen Systemeigenschaften ergab sich eine durchschnittliche Bewertung der Qualität der Information als LOQ von 63,59. Knapp jede 2. Anwendung des Navigationssystems (47,9%) führte im Durchschnitt zu einer Änderung der chirurgischen Strategie. Eine Erweiterung der Indikation des endonasalen Zugangs durch den Einsatz des Navigationssystems wurde in 7 von 102 Fällen (6,8%) angegeben. Das Gesamtvertrauen zeigt eine durchschnittliche Bewertung von 3,35. Die wirtschaftliche Bewertung ergab einen durchschnittlichen Mehraufwand von 1,35 min pro Fall.Die Gesamteinschätzung des Systems vermittelt anwendungsrelevante Informationen über die technischen Details hinaus und erlaubt eine Vergleichbarkeit zwischen verschiedenen Assistenzsystemen.
    HNO 01/2006; 54(12). · 0.42 Impact Factor

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May 23, 2014