Article

Prevalence and outcomes of continence surgery in community dwelling women.

Department of Urology, William Beaumont Hospital, Royal Oak, Michigan, USA.
The Journal of Urology (Impact Factor: 3.75). 09/2003; 170(2 Pt 1):507-11. DOI: 10.1097/01.ju.0000070404.24755.35
Source: PubMed

ABSTRACT Published outcomes of continence surgery are based largely on cohort studies and a smaller number of randomized trials. There is no consensus on the outcomes that should be considered and patient reported outcomes have not always been included. We determined the prevalence of continence surgery as well as patient reported outcomes in community dwelling women.
We performed a 2-stage national cross-sectional mailed survey. A short questionnaire used to identify women with a history of continence surgery was sent to 45,000 representative American households. Eligible women with a history of continence surgery received a followup questionnaire to assess patient reported outcomes, including current symptom frequency, bother and overall satisfaction.
Of the 24,581 women 967 (4%) had a history of continence surgery, including 73% who currently reported incontinence in the preceding month, 58% who reported incontinence in the preceding week and 53% who reported current use of pads or other absorbent material. Of those who reported incontinence 83% reported current stress incontinence symptoms, including 62% with stress and urge symptoms. A third of the women had been treated with surgery in the last 5 years. The proportion of women satisfied with the results of surgery decreased from 67% who recalled initial satisfaction to 45% who reported current satisfaction.
Almost 4% of women had undergone continence surgery and continence rates were lower than most published figures. However, some women reported satisfaction with surgery even when they did not achieve continence. Patient satisfaction and other patient reported outcomes might be considered with continence rates when determining surgical success rates.

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    ABSTRACT: Objective Evaluation of the efficiency and safety of different surgical techniques with bands for urinary incontinence (UI) in the period February 2000-June 2004, and also the patient satisfaction post-operatively.
    Clínica e Investigación en Ginecología y Obstetricia 06/2005; 32(3).
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    ABSTRACT: Weibliche Harninkontinenz ist ein Symptombild, für das sich sowohl Urologie als auch Gynäkologie als medizinische Fachdisziplinen zuständig fühlen. Betroffene mit dem Symptom Harninkontinenz werden in der Versorgungsrealität überwiegend von Allgemein- und Praktischen Ärzten versorgt. Daher eignet sich dieses Symptombild, um den Umgang mit Gender-Aspekten durch die beteiligten Fachdisziplinen etwas näher zu analysieren. Die Urologie benennt neben Harnorganen beider Geschlechter die männlichen Geschlechtsorgane als spezifische Zielorgane. In der Laienpresse wird die Urologie häufig als Männermedizin bezeichnet, Urologen werden als Männerärzte beschrieben. Die Gynäkologie, als Frauenheilkunde und Geburtshilfe, versteht sich als„Medizin der Frau“. Geschlechtsbezogene anatomische und physiologische Grundlagen gehören zur Definition dieser beiden medizinischen Fachgebiete. Das Problem der weiblichen Harninkontinenz unter Berücksichtigung urologischer Aspekte adressiert aus gynäkologischer Sicht die Urogynäkologie. Innerhalb der Urologie hat sich ein zunehmendes Interesse an der„Urologie der Frau“ etabliert. In Form eines Arbeitskreises„Urologische Funktionsdiagnostik und Urologie der Frau“ werden frauenbezogene Fragen seit den späten 1970er Jahren in Deutschland urologisch diskutiert. Die Deutsche Gesellschaft für ASIgemeinmedizin hat 2004 mit der Veröffentlichung einer Leitlinie zum Thema Harninkontinenz die Bedeutung des Symptoms in der Hausarztpraxis dokumentiert. Gender-Aspekte werden in dieser Leitlinie am Rande angesprochen. Ein bewusster Umgang mitgeschiechtsspezifischen Aspekten, der über die Beachtung anatomischer und vordergründiger physiologischer Unterschiede hinausgeht, steckt jedoch erst in den Anfängen.
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    ABSTRACT: This paper aims at evaluating the role of serotonin (5-HT) and noradrenaline in the nervous control of urinary continence. Both α1-adrenergic and 5-HT2 receptors in the Onuf's nucleus help the guarding reflex; therefore the pharmacologic agents enhancing the effects of 5-HT and noradrenaline represent a promising choice in treating stress urinary incontinence. Duloxetine, a dual 5-HT/noradrenaline reuptake inhibitor, improves the ex- ternal urethral sphincter contractility while increasing the activation of 5-HT2 and α1-adren- ergic receptors thanks to the high concentrations of these monoamines in the Onuf's nu- cleus; it also plays a significant role in the management of stress urinary incontinence. (Urologia 2006; 73: 265-69)