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  • Article: Bewertung einer Infusionbehandlung der rheumatoiden Arthritis durch Patienten und Rheumatologen
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    ABSTRACT: EinleitungDie aktuell zur Verfügung stehenden Biologika zur Behandlung der rheumatoiden Arthritis (RA) können entweder subkutan (s.c.) oder intravenös (i.v.) sowie in unterschiedlichen Therapieintervallen appliziert werden. Unser Ziel war es, die Zufriedenheit von RA-Patienten und Rheumatologen mit den unterschiedlichen Applikationsformen und Therapieintervallen zu ermitteln. Material und MethodenWir führten eine Befragung an 102Patienten mit mittelschwerer bis schwerer RA durch, die aktuell eine Therapie mit Rituximab (RTX) erhalten. Die Patienten wurden über unterschiedliche Aspekte ihrer aktuellen und vorherigen Therapie befragt, insbesondere über die Gesamtzufriedenheit, Verträglichkeit sowie die zeitlichen Inanspruchnahme der Applikation. Darüber hinaus befragten wir 17Rheumatologen zu den Vor- und Nachteilen einer s.c.- bzw. i.v.-Applikation, deren Präferenzen sowie die vermutete Präferenz des Patienten bezüglich einer s.c.- oder i.v.-Gabe. ErgebnisseDas mittlere Alter der Patienten betrug 59±11,2Jahre. Alle Patienten sprachen unzureichend auf ≥2Basistherapeutika und ≥1Biologikum an. Der Einfluss einer RTX-Therapie auf die Planung verschiedener Aktivitäten (Beruf, Hobby, Reisen) wurde von etwa 76% als gering bzw. sehr gering eingestuft. 63,4% der Patienten bevorzugten eine Infusion alle 6 bis 9 Monate, 21,5% würden eher nur Tabletten bevorzugen, 12,8% der Befragten bevorzugen eine s.c.-Applikation jede Woche oder alle 2Wochen, und nur 2% würden eine Infusion alle 4Wochen präferieren. 92% der Patienten würden erneut eine Therapie mit RTX wählen. Im Vergleich hierzu würden 88% der Rheumatologen eine s.c.-Gabe bevorzugen, und sogar 94% der Ärzte vermuteten, dass ihre Patienten ebenfalls eine s.c.-Gabe vorziehen würden. Die angegebenen Gründe hierfür waren die größere Flexibilität, die Bequemlichkeit sowie die Unabhängigkeit während der s.c.-Therapie. DiskussionDie Ergebnisse unserer Befragung zeigen, dass, entgegen der Einschätzung der befragten Rheumatologen, mit RTX behandelte RA-Patienten eine i.v.-Applikation alle 6 bis 9Monate anderen Applikationsformen vorziehen. ObjectivesThe various biologic agents currently available for the treatment of RA can be administered subcutaneously (s.c.) or via intravenous (i.v.) infusion with variable intervals depending on the drug. This investigation aims to identify the preferences and concerns of affected patients and their physicians. MethodsWe conducted a survey of 102 patients with RA currently receiving Rituximab (RTX) therapy. They were asked about different aspects of their current and previous RA therapy, including overall satisfaction, tolerability, mode of drug administration, as well as duration and intervals. In addition, 17 rheumatologists were asked about different aspects of s.c. or i.v. drug administration, their preference and the suspected preference of their patients. ResultsThe mean age of our patients was 59±11.2years. Patients had failed ≥2 DMARD therapies and ≥1 biologic treatment. The impact of RTX infusions on planning different activities including job, hobbies or travelling was considered as low or very low in 76% of the respondents. Interestingly, 63.4% of patients would prefer an infusion every 6–9months as RA therapy, whereas 21.5% would prefer tablets only; 12.9% of our patient cohort would prefer s.c. injections every second week, and only 2% would prefer an infusion every month. In all, 92% of patients questioned would choose RTX therapy again. In contrast, 88% of rheumatologists preferred s.c. injection and even 94% of them assumed that their patients would do so as well if they had the choice. The suggested reasons included greater flexibility, convenience and independence during s.c. therapy. ConclusionContrary to the assumption of rheumatologists, we have demonstrated a preference among RTX patients for i.v. drug administration every 6–9months over other methods of administration. SchlüsselwörterRituximab–Infusion–Subkutan–Befragung–Therapieintervall KeywordsRituximab–Infusion–Subcutaneous–Survey–Therapy interval
    Zeitschrift für Rheumatologie 05/2012; 70(3):232-238. · 0.46 Impact Factor
  • Article: Unterschenkelulzera bei Sharp-Syndrom
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    ABSTRACT: Unterschenkelulzera zeigen bei Patienten mit Kollagenosen und Raynaud-Syndrom oft eine schlechte Heilungstendenz. Wir beschreiben den Verlauf einer 35-jährigen Patientin mit Sharp-Syndrom und Iloprost-refraktären Ulzera. Wegen einer pulmonalen Hypertonie erfolgte eine Therapie mit dem selektiven Endothelin-A-Rezeptor-Antagonisten Sitaxentan. Nach 4-wöchiger Therapie besserten sich die Ulzera und heilten später komplett ab. Die Raynaud-Symptomatik ging deutlich zurück. Weitere Studien sind notwendig, um zu klären, ob eine Therapie mit Sitaxentan eine Möglichkeit zur Behandlung von Hautulzera bei Kollagenosen mit schwerem Raynaud-Syndrom darstellt. Leg ulcers may result in serious morbidity in patients with connective tissue diseases and Raynaud’s phenomenon (RP). We describe a 35-year-old woman with mixed connective tissue disease who suffered from leg ulcers refractory to iloprost. When the patient was treated with the selective endothelin A receptor antagonist sitaxsentan for pulmonary arterial hypertension, the ulcers improved within 4weeks and resolved completely thereafter. In addition, severity of RP ameliorated markedly. Further evaluation of sitaxsentan in patients with connective tissue diseases suffering from ischemic skin ulcers is required.
    Zeitschrift für Rheumatologie 04/2012; 68(2):154-156. · 0.46 Impact Factor
  • Article: Rituximab effectively reduces macrophage migration inhibitory factor in patients with active rheumatoid arthritis.
    Scandinavian journal of rheumatology 03/2012; 41(3):242-3. · 2.51 Impact Factor
  • Article: Systemic sclerosis and collagenous colitis in a patient with retroperitoneal fibrosis.
    Scandinavian journal of rheumatology 04/2011; 40(4):322-3. · 2.51 Impact Factor
  • Article: [Patient/rheumatologist evaluation of infusion treatment for rheumatoid arthritis].
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    ABSTRACT: The various biologic agents currently available for the treatment of RA can be administered subcutaneously (s.c.) or via intravenous (i.v.) infusion with variable intervals depending on the drug. This investigation aims to identify the preferences and concerns of affected patients and their physicians. We conducted a survey of 102 patients with RA currently receiving Rituximab (RTX) therapy. They were asked about different aspects of their current and previous RA therapy, including overall satisfaction, tolerability, mode of drug administration, as well as duration and intervals. In addition, 17 rheumatologists were asked about different aspects of s.c. or i.v. drug administration, their preference and the suspected preference of their patients. The mean age of our patients was 59 ± 11.2 years. Patients had failed ≥2 DMARD therapies and ≥ 1 biologic treatment. The impact of RTX infusions on planning different activities including job, hobbies or travelling was considered as low or very low in 76% of the respondents. Interestingly, 63.4% of patients would prefer an infusion every 6-9 months as RA therapy, whereas 21.5% would prefer tablets only; 12.9% of our patient cohort would prefer s.c. injections every second week, and only 2% would prefer an infusion every month. In all, 92% of patients questioned would choose RTX therapy again. In contrast, 88% of rheumatologists preferred s.c. injection and even 94% of them assumed that their patients would do so as well if they had the choice. The suggested reasons included greater flexibility, convenience and independence during s.c. therapy. Contrary to the assumption of rheumatologists, we have demonstrated a preference among RTX patients for i.v. drug administration every 6-9 months over other methods of administration.
    Zeitschrift für Rheumatologie 02/2011; 70(3):232-4, 236-8. · 0.46 Impact Factor

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